Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Övre stötdämparfäste "mutter/gänga" i karossen släppt NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Övre stötdämparfäste "mutter/gänga" i karossen släppt NG9-3

    Hej,

    Bilen är en Saab 9-3 Aero sport sedan 03, 30 000 mil. Bytte fjäder och dämpare bak idag inklusive övre stötdämparfästena då allt var slut (ena fjädern av, båda övre fästena för dämparna spruckna, gnisslande och klonkande ljud från bakvagnen).

    I grund och botten en supersnabb och enkel manöver. Men gängorna baktill för bultarna till övre stötdämparfästena, släppte för två av skruvarna på ena sidan och en på den andra. Det är som om de svetsat fast en mutter på insidan som nu har släppt när jag skruvade loss skruvarna (fick ta i rätt hårt, men inte för kung och fosterland...). Men det är ingen mutter för på den översta kan man sticka in fingret i ett hål och känna en metallbit. På de två nedre bultarna kommer man inte alls åt.

    Alltså, övre stötdämparfästet sitter med bultar skruvade in i chassit som är gängat. Och nu har det som gängorna sitter i lossnat och är lösa inuti. Dock sitter bultarna kvar och roterar fritt. Jag kan alltså inte gänga om och sätta i insatsgängor eller dylikt.

    Någon som har någon lösning på detta? Känns som det måste ha hänt många innan mig eftersom det hände på tre av bultarna!
    Saab 9-5 Nordic Extreme 08

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    inget ovanligt direkt. Skruvarna rostar fast och så drar man loss svetsmuttern. Finns just inget annat att göra än att kapa upp och svetsa ihop.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack Stefan,

    Så illa är det med andra ord.... Vinkelkap, kapa ut en fyrkant runt de tre hålen för fästet, svetsa fast nya svetsmuttrar på baksidan av plåten och sen svetsa fast hela plåten igen? Egentligen inte så komplicerat, men vad är det som finns bakom väggen idag? Går det att svetsa där utan att man skapar nya problem?
    Saab 9-5 Nordic Extreme 08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Trist att det fortfarande finns sådana idiotlösningar på en bil introducerad efter år 2000! Lycka till, hoppas det går vägen.

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    inget ovanligt direkt.
    Nähä, men hur vanligt?

    Hur angriper man detta smartast? WD-40/5-56 i god tid innan kanske...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Rostlösare upprepade gånger ett par veckor i förväg. Vid demontering med handverktyg, avbryt omedelbart om det känns "fel" med handkraft. Värm upp ordentligt före fortsatt demontering, med tex gasolbrännare om inte gasverk finns tillgängligt. Kolla först vad som finns bakom, så man inte sätter eld på elkablar, inredning, ljuddämpning osv!
    Låt skruven svalna lite innan du vrider, men inte bli kall igen. Om man värmer med gasol kan man nog vrida direkt.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är inte så enkelt att värma upp en mutter som sitter osynlig och oåtkomlig på andra sidan en plåt...
    Rent generellt håller jag med. Men risken med värme på plåten och inte på muttern är att det blir spänningar när plåten utvidgas mer än muttern. Så att man lossar muttern från plåten istf från skruven. Jag tror man skall avvakta med värmen även av det skälet. Dvs prova rostlösare ett tag till om det inte lossar vid första försöket.

    OT:
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    om inte gasverk finns tillgängligt
    Visst är autokorrigering underhållande. Man kanske skall se om det ligger ett gasverk i verktygslådan nästa gång gasolen tar slut...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Gasverk är det namn som jag "alltid" hör yrkesfolk kalla ett acetylen+syrgasaggregat.
    Ingen felstavning.
    https://www.klaravik.se/auction/product/gasverk-komplett-med-fyllda-flaskor-och-slangpaket/
    Man värmer inte primärt muttern, utan skruven! Syftet är att sträcka skruven mha värme, så att rosten i gängförbandet lossnar. Fungerar nästan alltid.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jodå jag fattade vad som menades. Kanske har jag tom hört det. Tänkte du skrivit gassvets. Men gissade fel! Ursäkta, du har såklart rätt.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Kan definitivt finnas olika "smeknamn" i olika delar av landet.
    När jag jobbade på Mercedes, fanns det en kille i verkstaden som hade jobbat mycket med USA-bilar. Han kallade acetylenaggregatet för "Cheva-nyckeln"!
    Det var tydligen standard att ta fram den när vad som helst på en Chevas undersida skulle mekas med...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Billiga stötdämparfäste bak NG9-3
    Av Günter i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-02-16, 11:35
  2. Övre stötdämparfäste bak, NG9-3
    Av xious i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-04-19, 22:01
  3. Mutter övre fäste stötdämpare bak på 9-5
    Av Lasse_gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 10:29
  4. NG900 -94 med defekt övre stötdämparfäste? (Sne i framvagn.)
    Av Burnproof i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 14:41
  5. Hylsstorlek övre mutter stötdämparkolv 9-5 Aero 2000 FRAM
    Av CosmicAeroWagon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •