Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med växellägen OG9-5 Manuell

  1. #1
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44

    Problem med växellägen OG9-5 Manuell

    Hej allihopa!
    Ursprunglig topic: Bilen vill inte lägga i ettan eller tvåan - och i backläge rullar det framåt?!
    Bil: 9-5 2,0 Biopower 2007

    Inleder med att berätta att jag lämnade in bilen och fick kopplingssats utbytt för ca ett halvår sedan. (Så kan vi troligen utesluta kopplingen!) Växellådsolja är också ungefär lika "gammal".


    När kopplingen var utbytt blev det lite svårt att få i femte växeln, den låg liksom snett "nordost". Åkte till verkstad och fick detta justerat. Sedan dess har växlarna hittats, dock med en del motstånd. (Jämförelse med slapp koppling på moped så det blir mer motstånd vid växling.)

    Under tisdagen åkte jag för att serva på verkstad, vanligt oljebyte/filterbyten. På väg dit kände jag att femte växeln började bete sig ungefär likadant igen, den hamnade lite "nordost" och inte rakt framför backläget som det skall vara. Har ju med tiden känt att det går att vicka ganska mycket med spaken när en växel legat i och jag har misstänkt bussningarna i växellänkaget. Min nästa planering innebar att kontakta verkstad för att utreda detta.

    Efter att bilen hissats upp och oljebyte var färdigt, körde jag därifrån. Har nästan 3 mil hem. Under färd tyckte jag att ettan och tvåan var svåra att få i. Fick rycka spaken mot mig och tvinga ner spaken i andra växeln, flera gånger hamnade jag ändå i fjärde ändå. Någon mil under hemfärden kändes allt finemang igen och jag släppte oron. Tills jag hade 5 km kvar hem. Då gav både första och andra växeln upp helt! Trean och fyran gled i fint, inget skrammel, inga oljud. Och vad jag vet, har jag inte hört nånting smälla/brista under tisdagens körning. Däremot har växlarna varit tröga och spaken har blivit alltmer sladdrig med tiden.

    Fick glida hem genom rondeller och korsningar i tredje växeln utan att stanna. Med änglavakt lyckades jag ta mig hem, parkerade och lade i backen för att stänga av bilen, medan min nervositet byggdes upp över vad som kan ha hänt. Det var då jag insåg att backväxeln inte backade bilen längre - den går framåt!

    Nu står jag ganska så snyggt, ca 4 mil från närmsta duktiga Saab-mekare och jag får inte i ettan eller tvåan, ej heller verkar jag kunna backa. Men eftersom nyckeln gick att vrida om och ta ur verkade jag ha fått i backen i alla fall. (?)

    Jag har ingen kunskap om hur det ser ut med växellänkage eller ens vad jag ska titta efter, även om någon skriver "öppna huven och kolla". Har hört att de där plastbussningarna i länkaget ger upp (bilen har gått snart 28 000 mil) och att det finns bussningar av mässing, så det är självklart något jag kommer att anlita en mekaniker till att ordna.

    Men - jag undrar - stämmer symptomen jag upplevt in på växellänkagebussningarna? Har googlat febrilt, men inte hittat en endaste tråd där det beskrivs hur bilen går framåt när den bör backa.

    Finns här någon kunnig som kan hjälpa mig att bolla detta? Och finns det någon enkel lösning för undertecknad, som har tummen mitt i näven, så jag åtminstone kan ta mig till Saab-verkstaden (4 mil härifrån) utan att behöva slira igång farten från tredje växeln?

    Tack på förhand!
    Mvh!

    PS. Har snokat på YouTube-klipp angående växlar, men blir inte klokare för det. Har inget jättesjälvförtroende när det kommer till att meka i motorrummet.
    Senast redigerat av AllVetarenVetInget den 2021-07-16 klockan 06:50. Anledning: Info om bilmodell och ny rubrik
    Saab 9-5, 2.3T (Vector, Griffin, YS3E, 2nd Facelift)
    Automatväxel, Biopower - 2010 (210hk/136kW + Steg 1) + OpenSID (Sportcombi)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Låter som att stången inte sitter fast i länkaget ordenligt.

    Borde finnas mängder av guider och kanske tom filmer på hur man ställer in växlarna. Det är snarlikt på 9000, NG900, OG9-3 och 9-5.

    Börja där.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av AllVetarenVetInget Visa inlägg
    Hej!

    Det står ju i min signatur? 9-5, 2.0, Biopower 2007:a.

    Mvh.
    Signaturer kan ändras eller tas bort efter några år och då är det svårare för de som har liknande fel att hitta lösning på sina problem. Sedan så är det (om jag förstått det rätt) inte alltid så att signaturer visas i tapatalk eller liknande forumsvisare. Det är därför det står i klistrade ämnen högst upp i varje underavdelning ”LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...” att man ska skriva vilken bilmodell det gäller.

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Det är den som vill ha hjälp som bör berätta nödvändig information och det gör man lämpligen en gång i första inlägget, att alla som läser skall lista ut vad TS har för bil ligger inte i allas intresse.
    I TapaTalk måste man gå in på TS profil för att kunna se signaturen dvs. den visas inte direkt som i std webbrowser men även där kan användarna ha bockat ur visning av signaturer och därför inte ser någon sådan.
    Nästa sak är att information i inlägg ändras inte över tid om TS byter bil men ändrar TS signaturen gäller den även för alla gamla inlägg som TS gjort. Detta misstag har gjorts otaliga gånger vilket kan leda till helt felaktiga trådar om den som postar hänvisar till sig signatur utan vidare information. Minimum vad man bör skriva i inlägget är bil och årsmodell, har man väldigt mycket information via en länk till en projekttråd eller Gargagetsida kan det vara ett bra komplement så länge man inte ändrar signatur eller destinationen för ev. länk.

    Och kan man inget om bilar kanske man kan något om att söka?
    Det finns en FAQ i frågan om justeringen.
    Justering växellänkage

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Låter som att stången inte sitter fast i länkaget ordenligt.

    Borde finnas mängder av guider och kanske tom filmer på hur man ställer in växlarna. Det är snarlikt på 9000, NG900, OG9-3 och 9-5.

    Börja där.
    Som hyvens säger, hade samma med min gamla 9-5a... Alla växlar försvann förutom 3an

    Det var skruven till stången mot länkaget som hade släppt. spänn fast den (Torx 40 tror jag det var)

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Låter som att stången inte sitter fast i länkaget ordenligt.

    Borde finnas mängder av guider och kanske tom filmer på hur man ställer in växlarna. Det är snarlikt på 9000, NG900, OG9-3 och 9-5.

    Börja där.
    Tack för ditt svar! Får djupdyka mer i detta!


    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Som hyvens säger, hade samma med min gamla 9-5a... Alla växlar försvann förutom 3an

    Det var skruven till stången mot länkaget som hade släppt. spänn fast den (Torx 40 tror jag det var)
    Stort tack! Har sett några videor där just denna skruv pekas ut. Även om jag själv inte kommer åt (eller har verktyg) så är detta nyttig information om jag kör till någon mekaniker!

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Signaturer kan ändras eller tas bort efter några år och då är det svårare för de som har liknande fel att hitta lösning på sina problem. Sedan så är det (om jag förstått det rätt) inte alltid så att signaturer visas i tapatalk eller liknande forumsvisare. Det är därför det står i klistrade ämnen högst upp i varje underavdelning ”LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...” att man ska skriva vilken bilmodell det gäller.
    Okej, jag förstår detta, hade missat det i all hast.

    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Det är den som vill ha hjälp som bör berätta nödvändig information och det gör man lämpligen en gång i första inlägget, att alla som läser skall lista ut vad TS har för bil ligger inte i allas intresse.
    I TapaTalk måste man gå in på TS profil för att kunna se signaturen dvs. den visas inte direkt som i std webbrowser men även där kan användarna ha bockat ur visning av signaturer och därför inte ser någon sådan.
    Nästa sak är att information i inlägg ändras inte över tid om TS byter bil men ändrar TS signaturen gäller den även för alla gamla inlägg som TS gjort. Detta misstag har gjorts otaliga gånger vilket kan leda till helt felaktiga trådar om den som postar hänvisar till sig signatur utan vidare information. Minimum vad man bör skriva i inlägget är bil och årsmodell, har man väldigt mycket information via en länk till en projekttråd eller Gargagetsida kan det vara ett bra komplement så länge man inte ändrar signatur eller destinationen för ev. länk.

    Och kan man inget om bilar kanske man kan något om att söka?
    Det finns en FAQ i frågan om justeringen.
    Justering växellänkage
    Tusen tack för länken och informationen! Ska ha detta med signaturen i åtanke! Och tack för att du redigerade mitt inlägg och lade till bilmodell!


    För övrigt så har jag också ringt en Saab-mekaniker. Där fick jag höra ungefär samma sak som ni nämnt här, nämligen "Det är nåt med växellänkaget som lossnat eller pajat". Ska försöka hitta någon som "kan lite av varje" och sen försöka puttra mig dit på tredje växeln. Tack till alla de som svarat och varit behjälpliga! Jag återkommer när jag vet mer exakt vad det var, så kanske mitt elände hjälper någon annan okunnig stackare i framtiden.
    Senast redigerat av AllVetarenVetInget den 2021-07-14 klockan 13:59. Anledning: Särskilt tack till moderator som inte skrotade tråden, utan hjälpte med redigering!
    Saab 9-5, 2.3T (Vector, Griffin, YS3E, 2nd Facelift)
    Automatväxel, Biopower - 2010 (210hk/136kW + Steg 1) + OpenSID (Sportcombi)

  7. #7
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44

    Den "enkla" lösningen var...

    Hej igen!

    Vill återkomma och meddela vad felet var. Men först en förklaring till varför jag startade en helt ny tråd om detta, trots att det går att söka. Jag sökte, googlade, kollade här på forumet (och andra sajter), plus YouTube - men ingenstans kunde jag hitta just det specifika fenomenet med "bilen går framåt när backen ligger i".

    Hade besök av en kunnig vän i går. Han grävde och kände på växellänkaget. Det glappade lite, men det är inte konstigt med tanke på strax 28 000 mil med samma länkage!

    Efter 5 minuters pillande hämtade han en spärrnyckel från sin bil och drog åt en skruv. Jag frågade vad det var; det var en skruv som hade lossnat från en arm på länkaget - och såvitt jag förstått så sitter där väl bara en T40-skruv på länkaget..? Det var i alla fall den som hade lossnat.

    När skruven väl var åtdragen försvann allt glappande, när jag lägger i växlarna är det inget motstånd längre och de hittar sina lägen kanonfint igen! Dock blir det en beställning, bussningar av mässing, så man är på den säkra sidan i framtiden!

    Tänkte bara uppdatera tråden, markera detta som "LÖST" och dessutom komplettera med denna uppgift, om det nu skulle komma nån stackare och söka här på liknande symptom.

    Stort tack till er som svarade här i tråden!

    Slutligen vill jag kasta in en liten fotnot:
    Ingen av oss föds med kunskapen, vi lär oss pö om pö. Så jag tackar er för att ni inte idiotförklarade mig! (Jämförelse: sätt en tonåring i en cockpit och säg åt denne att förklara hur man manövrerar flygplanet.)

    Önskar er alla en riktigt trevlig helg - kör försiktigt i värmen och semestertrafiken!

    Mvh!

    6 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5, 2.3T (Vector, Griffin, YS3E, 2nd Facelift)
    Automatväxel, Biopower - 2010 (210hk/136kW + Steg 1) + OpenSID (Sportcombi)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen driver inte framåt OG9-3 -99
    Av Mio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 20:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •