Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Tvekar/rycker vid varmt väder OG9-5 B2x5

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Ja då börjar det bli varmt ute igen då så nu är fenomenet tillbaka. I vinter så har bilen gått utan problem, har inte reagerat nåt iaf, inte föränn nu igen.

    Eller så är det för att det blivit bart på backen och man kan gasa på och belasta mera, så kan det mycke väl vara också.

    Hur som helst, körde idag med torque/elm327 inkopplad och kollade värdena på lambda sonden när jag körde hem. Det jag reagerar på är att vid låga varv (1500-2000) och medel hög belastning så rycker bilen och tvekar och värdet på lambda sonden lägger sig som ett streck i botten på låga 0,1V. Det får mig att misstänka att den inte får tillräckligt med bränsle, sen ibland i ryckningarna så kan man känna att den ökar litegrann och då börjar volten pendla på lambdan igen så det känns ju som att problemet har med bränsleblandningen och göra.

    jag ska se om vi har nån adapter som passar på ventilen på railen på jobbet och se ifall det är nåt tjall med bränsletrycket.

    Har försökt provocerat bilen lite lagom när den rycker för att kunna få fram en felkod men ingen motorlampa tänds/blinkar och ingen kod lagras, så då känns det som att tändstift å tändkasett fungerar.

    Hade upp tändkasetten och tändstiften för att kontrollera dom och kassetten är en 3.7E från 2015 och stiften är bcpr7es-11 1år gamla å ca 1500mil. Stift cyl 1 och 2 var sotiga medans 3 och 4 såg bättre ut, bifogar bild på stiften där cyl1 är till vänster i bild. Hur som helst jag rengjorde dom och satte tillbaka men det gjorde ingen skillnad, bilen gick likadant ändå.

    Tror ni att det verkar klokt att börja kolla upp bränslesidan då kanske?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Enl min erfarenhet brukar elektroderna vara rundslitna och avståndet gigantiskt när det börjar feltända osv. Svårt att se där men dom ser okej ut soåvitt jag kan se iaf.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Hade bytt stift.

    Även titta efter sprickor.

    Det är väl en kostnad på ca 200kr att byta.
    Senast redigerat av RZ den 2022-04-27 klockan 21:44.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    TS, har du provat att att koppla ur LMM än?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Ja, nu har jag åkt några dagar med LMM urkopplad och det känns som att motorn har gått mjukare och ryckningarna mindre men dom finns fortfarande där och lite tvekan på gasen också.

    Utrustningen på jobbet passade för att mäta bränsletrycket så jag gjorde det också, hade den även inkopplad och körde en sväng och trycket håller sig stabilt och bra och följer värdena som är i tabellen på bilden jag bifogade.

    Satt och läste lite om diskussionen om gapet på tändstift och funderade på ifall jag skulle prova att knacka ihop stiften lite och prova? Tänkte även se ifall jag får tag på nån annan TK och prova med å se ifall det blir nån skillnad.

    Jag måste ju nästan börja att byta grejer för att se ifall nåt gör nån skillnad för mäta och kolla värden kommer jag inte nån vart med och får som sagt ingen felkod att gå efter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Indalsman den 2022-05-04 klockan 23:03.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Ok, prova att leta efter en luftläcka. Provtryck?

    Hur står bränsleadaptionen? Står den konstigt kan du prova att koppla ur båda lambda-sensorerna också (den går f.ö. utan lambdareglering när den är kall), då försvinner påverkan av avgasläckage.

    Bryt strömmen till Trionic (eller lyft batteripolen) för att nolla sparade värden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ok, prova att leta efter en luftläcka. Provtryck?

    Hur står bränsleadaptionen? Står den konstigt kan du prova att koppla ur båda lambda-sensorerna också (den går f.ö. utan lambdareglering när den är kall), då försvinner påverkan av avgasläckage.

    Bryt strömmen till Trionic (eller lyft batteripolen) för att nolla sparade värden.
    Hmm jag är också lite inne på din teori att det nog är en luftläcka nånstans. Bränsletryck är bra och stabilt och regulator funkar som den ska och skulle det vara fel på nån spridare så borde den gett utslag på misfire eller nåt så bränsle sidan är utesluten. Tändningen likaså för skulle det vara fel på TK eller tändstift så skulle den ju ha registrerat en misfire där också men inte.

    Dom saker jag kunnat konstatera är att kurvan/värdena från lamdasond inte är jämna och fina och att den gick lite bättre och mjukare utan LMM inkopplad. Så luftläckage är nästa grej att se över, kör man med rutan nere så susar det mycket från turbotrycket när turbon laddar och har trott att det är turbons arbetsljud man hör men det kanske är nåt läckage också?

    Har ingen tech2 så jag kan kolla bränsle adaptionen just nu, har tillgång till torque appen och autocom på jobbet. Kanske kan se värdet med autocom men värdet kanske heter annorlunda där?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Jag syftade på att provtrycka luftvägarna för att hitta luftläckaget, för att hitta var det pyser.

    Om du provar att koppla ur lambdorna (samt norsk reset) så får du indirekt reda på om du har avgasläckage, och är alla pinnbultar på grenröret hela? Läckande grenrörspackning (ev med tillhörande spricka i grenröret) är en vanlig kandidat för avgasläckage.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Har inte provtryckt systemet än men jag är på gång, väntar in lönen så jag kan köpa in några grejer.

    Dock har jag gjort 2st ingrepp, eller 1 ingrepp och 1 gör om gör rätt

    1. Jag plockade ur tändstiften igen och knackade ihop gapet till 0,9mm, för att se ifall det blir nån skillnad dock så vet jag inte om just det gjorde nån skillnad nu... kan tillägga att den här gången så var inte stiften på cyl 1 och 2 sotiga så det va nog nåt tillfälligt sist jag hade upp dom.

    2. Bytte tidigare ut VV slangen med backventil som sitter uppe vid gasspjället och köpte då en färdig slang med på pressad metall ventil från maptun dock va anslutningen mot oljefällan av eftermarknads typ och inte världens bästa passform så vid bytet fick jag inte den på plats så den klickade fast så jag spände fast den med buntband så den satt på plats... Jäkla bonn`lösning men tiden rann ut och humöret... så så har jag åkt tills en kväll i veckan då jag tog mig tid att kolla närmare på den. Det visade sig att i anslutningen så satt det 2st o-ringar varav den bakre hade klämts snett och satt ej på plats längre.
    Bytte ut den mot en likadan o-ring och skulle få den på plats igen men det va lika stört omöjligt som första gången så jag sätte igång att mäta och kolla och jag kan bara konstatera att gjutningen i eftermarknads anslutningen är för tajt så o-ringen kan inte expandera tillräckligt så den nyper fast på rör anslutningen på oljefällan istället.
    Lösningen blev att ta bort den bakre o-ringen helt och bara ha den främre och då gick det att få på anslutningen helt så den klickade fast.

    Efter dessa operationer så går bilen mjukare och mindre ryckigt vid lättare gas/acceleration så lite framsteg gjordes iaf. Efter allt jag gjort så lutar det åt att jag nog har en luftläcka nånstans iaf så en provtryckning är på sin plats.

    Jag tänkte nu även prova att rycka säkring 17 och nollställa boxen och se ifall det gör nånting nu eller om ryckningarna vid kraftigare acceleration kommer tillbaka. Det känns som den bara rycker nu vid högre laddtryck och när den går på closed loop/lambda värde för vid ca 3000 varv så kan den rycka till och gå bättre.

    Vad tror ni? Mitt maximala laddtryck är ca 0,65bar som det ska vara på en B235E, har kollat det värdet med torque appen i telefon, har ej kollat med graderad mätare då jag inte har nån inkopplad.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Om du rycker ur kontakten till LMM så blir systemet i princip immunt mot luftläckage (undantaget är läckage mellan insugsport och topp).

    Lite skumt att den visar magert.

    Om jag var dig så skulle jag rycka ur kontakten till LMM och därefter dra ur säkring 17 för att nolla ner adaptioner.
    Akta dig för att belasta motorn hårt innan du löst problemet, det finns ingen återkoppling från lambdasensorn på högre last och även fast det inte spikar så kan det bli rejält varmt om man inte får tillräcklig uppfetning.


    Edit: Be någon installera OpenSid åt dig, väldigt hjälpsamt i sådana här lägen.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Ok, med era tips här så ska jag prova fulingen med att koppla ur både LMM och lamdasonder och nolla adapteringen och prova att köra å se hur den går.

    Håller på att mickla ihop en propp för att kunna provtrycka turbo systemet men version 1.0 vart inget bra så ska snickra vidare på version 2.0 och prova igen.

    Men bilen är svag och ryckig nu, t.ex så på 5ans växel i 80km/h och lite motlut och fullgas så tappar jag fart och växlar jag ner på 4an och ger fullgas så ökar den ändå inte.... bara rycker och motar liksom.

    Börjar bli grymt irriterad på detta nu.... men men jag provar vidare tills jag får nån reaktion och vet i vilken ände problemet ligger.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  12. #32
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Rörig tråd.

    TK.

    Trasiga/trasigt stift.

    Rasad kat.

    Sprucken IC.

    MV.

    Sitter anslutningen till WG på plats.

    Där har du en del på nytt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Måste få avsluta den här tråden med skäms kudden framför ansiktet.... Sålde bilen till min far och före det så serva jag upp den ordentligt och bytte då tändstiften på bilen. Nu går bilen som en klocka och min far är extremt nöjd med bilen.

    Så jaa, åter igen så blir man påmind om hur pass Saab och Trionic är kräsna med tändstift. Efter som bilen är orginal och min far kör lugnt så fick det bli BCPR6ES-11 i den nu enligt vad det ska vara i den och den går utmärkt.

    Så, ja tack allihop för att ni stog ut i denna röriga tråd, och jag får skämmas som inte bytte stiften tidigare...

    2 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] AC slutar kyla vid mkt varmt väder 9000 -95
    Av andersbe i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-07-29, 11:29
  2. 9-5 -01 rycker vid fuktigt väder
    Av Morpheuzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 17:32
  3. 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 11:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •