Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ljuduppgradering NG9-3 SS -03/-06

  1. #1

    9-3 SS Aero -03, ljuduppgradering en gång för alla.

    Ok, jag har sökt och läst igenom flertalet trådar men jag fattar inte riktigt i dom guiderna som finns, vad behövs igentligen för att byta ut befintliga högtalare och vilka ska är ett säkert kort för enkel montering och bra ljud? sen problemet med att ansluta ett externt slutsteg och köra en sub på de ... hur?

    det som systemet som redan sitter i bilen är ett infortiment 150 med en monocrome display ... sitter bara små högtalare i hatthyllan så vad jag förstått så är det bara 7st högtalare totalt i bilen...

    är det även möjligt att ansluta ett par 6X9:or till systemet utan för mycket krångel? hur?

    någon vänlig själ som skulle kunna förklara detta för en som förvisso byggt ljud i bil innan men aldrig fibblat med orginalsystem och liknande ...

    en fråga till ... vad jag förstått så är där helt förberätt för handsfree i bilen... sitter någon teleknapp på ratten och sådant ... kan man köpa en modul eller liknande och ansluta sin K800i via bluetooth till handsfree'n eller åtminstonde via kabel?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    198

    Re: 9-3 SS Aero -03, ljuduppgradering en gång för alla.

    Lyfter...själv nyfiken hur det funkar med 6x9:or
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:44. Anledning: Uppdaterat länken

  4. #4
    Stofe...

    jo jag har läst den tråden ... inte för att va sån men jag fattade inte ...

    kan du inte skriva vad jag ska ha för högtalare, hur jag ansluter 6X9 om det nu inte är för mycket meck med extra slutsteg och grejer ...
    samt en enkel guide (step by step) om hur jag ska ansluta ett externt slutsteg ...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag tycker jag sammanfattat det mesta i FAQen. Vad du ska ha för högtalare vet ju bara du själv. Jag kan inte säg om du ska ha Infinity, Kicker, eller rent av original.
    Personligen kör jag med Kickers koaxialer, vilket även det står i FAQ.
    3,5" i panelerna. Passar rakt i. Till dörrarna köpte jag 6,5" midbasar, men de passade inte rakt av. Bak monterade jag 4" Kickerkoaxialer.

    Det går att byta ut 4" i hatthyllan till 6x9, men du får inte mer bas för det. Då måste du antingen montera Saabs AS3 steg i bagaget, eller ett eftermarknads.

    Om du inte hänger med på hur FAQ beskriver hur man monterar externt slutsteg ska du nog inte ge dig in på det. Det är inte enkelt även om man har en bra guide.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-04 klockan 17:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Ljuduppgradering NG9-3 SS -03/-06

    Hej!
    Är rätt ny inom bil-ljud-världen och har en fråga angående ljud-uppgradering jag tänkt göra.

    Vilka högtalare bör uppgraderas för att få bättre ljud hyfsat billigt? Räcker det med de två som sitter vid instrumentbrädan (3,5 inch?) eller bör man uppgradera de som sitter i dörrarna också (6 inch om jag inte missminner mig)? Och vad rekommenderar ni för högtalare?

    Har kollat lite på Pioneers här:
    https://www.amazon.se/Pioneer-TS-G17...2901031&sr=8-1

    Men även GAS:
    https://www.brl.se/sv/artiklar/frams...-saab-9-5.html

    Passaralla dessa till min 9-3a eller är det något jag bör tänka på innan jag köper?

    Tack på förhand

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Hej och välkommen till forumet!

    Du kan börja med att läsa genom FAQ-tråden om ljud i 9-3 SS/SC;
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-3-SS-SC-03-06

    För ett så enkelt montage fram i i-brädan som möjligt rekommenderar jag en högtalare utan "krage", "öron" passar rakt i.
    Bild nedan för referens, övre=i-brädan, nedre=hatthyllan;

    411232-3878953.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Ljudmässigt skulle jag rekommendera JL audio riktigt trevliga


Liknande ämnen

  1. Större ljuduppgradering NG9-3 SC -06
    Av G-son i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2023-08-28, 12:42
  2. Ljuduppgradering 9-3 XVD V6
    Av electronaut i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-04-05, 22:17
  3. Ljuduppgradering OG9-3
    Av Daniel_hbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •