Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ops vad hittar man i sumpen; vägval vid motorrenovering, ny motor, ny bil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    9

    Ops vad hittar man i sumpen; vägval vid motorrenovering, ny motor, ny bil

    Hej!

    Jag kan ha nytta av lite rationella tankar vad det gäller vidare saab-ägande och erfarenhet av motorrenoverring.

    Bilen är en SAAB 9-5 2.3t automat med långnos TDHL04-T15-#5 med aero-motorstyr med open-sid, som gått 35 000 mil, varav 30 000 mil i min ägo.

    Bilen har gått lite dåligt på fullgas, så jag har kört försiktigt ett par år. Fått ett par felkoder den senaste tiden och fixat nyare tändkassett, bytt vakuumslangar och en vakuum ventil. Inga felkoder, tack forumet!
    Bilen utsattes troligtvis för en fullgasrepa, ryckte till och limp-home aktiverades och bilen parkerades. Jag åkte ned och kollade samt körde hem bilen efter en del trilskande med tomgång. Provade läsa av den senaste felkoden (hade en sedan tidigare) som orsakat limp-home utan att lyckas. Nollade mekaniskt och elektriskt och startade bilen. Jag tyckte det rasslade lite från kam/balans-kedja så jag stängde av bilen.

    Utöver lång kamkedja (17mm)har bilen haft dålig komp, hittar inte bild på mätningen men två cylindrar på 12 och två mellan 10-12. Man tog inte en andra gång efter oljedropp i cylindern dessvärre.

    Efter lite läsande på detta forum bestämde mig för att prova byta kamkedja, kolla ventilerna, byta vev/ramlager och sätta in nya smidda kolvar med motor i bilen (ev kammar från B234 2.3i). Med pallbockar, två domkrafter och motorok borde man kunna lyckas i en carport.

    När jag demonterade sumpen så hittade jag en matsked metallgrus, delar av kedjeguide, en låsring, några lite större (3-5mm) tunna spån mer rödglänsande. jag skall försöka och ladda ner en bild.

    Med så mycket skrot blir jag mer tveksam över att genomföra ursprungsplanen. De val jag funderar över:

    1) Genomföra ursprungsplanen om inte cylinderfoder är skadade, behöver då först plocka toppen och sedan ta kedjorna.
    2) Lyfta ur motorn och göra en mer noggrann rengöring och även byta axiallager
    3) Köpa en motor från skroten (30 000 mil) och genomföra ursprungsplanen på den motorn och lyfta i.
    4) Köpa en MY09 2.3 biopower och genomföra ursprungsplanen vid behov,
    5) Köpa en nyare bil där man inte behöver lägga tid i carport.


    Min fru tycker alternativ 5, och jag har ibland letat efter tänkbara objekt. Det har hittills inte blivit av. Bilen fungerar som andrabil/tredjebil. Med allt fler körkort i familjen behövs alla bilar.

    Om man köper en motor B235E/B från MY09, passar den rakt av?
    Kan insugsventilerna vara i värre skick än motsvarande aero (antaget att aeron inte körts på E85)?

    Är det rimligt att automatlådan håller ytterligare 15000 mil? Japp oljan är bytt ett par ggr och hittills är motorn begränsad till 370Nm på 3-5 och 280Nm på 1-2 (eller orginal aero, minns inte längre)


    + med bilen:
    Då jag köpte bilen var ljudnivån högre än bekantas MY99. Lade in 40 kg bitumen och ljudabsorbanter som hjälpte lite men V70N har alltid varit tystare. Eibach+gula koni gjorde stor skillnad, ny matta, inredning och ventilerade stolar var också ett lyft.
    Har nog inte tid och kraft att genomföra dessa galna projekt en gång till utan plats till garage.


    - med bilen
    rost: hundben, främre ram, baklucka, bakre hjulhus, lite här och där. Plåtskada höger hjulhus. bruksslitage rent allmänt efter 16 år.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 138
    Medlem#
    2555
    Rent spontant så är frugans ord lag, nr 5.

    Årsmodell?

    Kanske går att sälja en del delar från den.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    9
    Hej!

    Tack för svaret, klokt svar. Framgår inte men alternativ 5 är ingen SAAB;-)

    Jag missade årsmodell. Hur kan någon svara mer utförligt utan denna information.
    Nuvarande bil är en MY05, dvs sista årsmodellen innan facelift och med den nya gjutningen av motor. Jag visste inte att man ändrat ljudisoleringen/absorberingen men jag tror vevhusventilationsproblematiken på gjorde det till rätt val ändå.



    MVH, Perho

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 172
    Medlem#
    8758
    Jag skulle förstås föreslå alternativet 6, skicka bilen till en verkstad och låt dem fixa bilen.

    Troligen har inget allvarligt hänt i motorn utöver kedjorna, kanske undantaget oljepumpen. Hur mycket metallskrot finns i oljefiltret?

    Växellådan kan visserligen drabbas av problem, men utöver solenoder som ger sig verkar den hålla bra efter uppdfateringarna 2002-2004, men det förutsätter att man dels använder rätt olja och mängd, dels inte fortsätter att köra med bilen utan åtgärdar det om den börjar växla dåligt (vilket normalt är en effekt av problem med solenoiderna.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    9
    Hej!

    Tack för svaret, alternativ 6 är förstås en lösning. Det kan dock bli mer kostsamt än alternativ 1-4. Då får jag värdera mervärdet av att jag behåller just "min" bil med de för och nackdelar den har kontra okända köpobjekt.

    Jag skickar med en bild på filtret. Det har fastnat en del "lagom stora metalldelar" i filtret. Jag antar att de mindre kan ha passerat och kan lägga sig på ofördelaktiga ställen medan de större faller ner till botten och bildar den hög man ser på bilden i tidigare post.

    Frågan är om en verkstad skulle välja alternativ 1,2,3?
    Min gissning är att de frågar kunden om man vill ha alternativ 3.1) slänga i en utbytesmotor utan att öppna och kontrollera skicket på slitdelar eller alternativ 3.2) om de skulle använda en renoverad utbytetsmotor.
    Tror du även att alternativ 1 eller alternativ 2 vore möjligt för en verkstad?

    Oavsett vilket man väljer inser jag att man kanske behöver byta oljekylare och spola rent alla oljeslangar. också. Det står säkert rekommendationer i WIS, jag får leta på internet;-)

    I vilket fall, tack för ert engagemang!

    MVH, Perho
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 172
    Medlem#
    8758
    Kommentaren om verkstad är framför allt om man jämför med en nyare bil så är kostnaden för att reparera på verkstad troligen ändå lägre oavsett hur du gör - detta för att sätta kostnaderna i relation.

    Min gissning är att en verkstad skulle rekommendera 2, eftersom det är det som gör det lättast för dem att garantera funktion och undvika en missnöjd kund. Det är också ett väldigt dyrt alternativ att göra på verkstad, det blir många timmar. Och då passar man typiskt på att byta/uppgradera allt som ser slitet ut, och kolvarna är självskrivna. Det är osannolikt att motorn har sådana skador att man måste kassera några dyrare delar. Att slänga in en oöppnad motor, 3.1, är inget en seriös verkstad skulle rekommendera.

    Men jag tror inte det är nödvändigt med mer än en rengöring för att få en pålitlig bil. Mekaniskt har motorn goda marginaler (med undantag av vevstakar och cylindrar om man trimmar).

    Vad jag tänkte på var det vanliga oljefiltret, inte silen. Det som tar sig igenom silen kan skada oljepumpen, men smådelarna bör i princip inte tagit sig förbi oljefiltret.
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-07-12 klockan 15:14.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    9
    Hej!

    Då är jag med, bra idé. Filtret plumsade i oljeuppsamlaren (hinken) när jag tog loss det. Det kan ju påverka hur man skall tolka resultatet från en undersökning. Det var tjock plåt på filtret så jag lyckas inte skära upp det med de verktyg jag hade till hands. Sågar man så tappar man väl lite av vitsen med det hela.

    Vad jag tidigare tänkte var att möjligheten att få rent i motorn är större om man tar en motor från en krockskadad bil, man kan hitta dessa motorer för kostnaden för ett nytt bakdäck till en SUV nu för tiden.

    Oftast har man inte historiken på bilen motorn har suttit i, så det är att köpa grisen i säcken, men kanske bättre än att renovera en motor där man vet att flisor flugit runt ett tag. (I mitt fall 5 min körning låglast på knappa 2000 rpm)

    Jag inser att motorn måste upp i vilket fall så jag får skaffa mig en lyft.

    Att laga en gammal bil om man gör det själv är nog nästan alltid billigare än att köpa en annan bil, undantag de som hittar fynd och säljer för samma peng innan något behöver repareras.

    Att laga en gammal bil på verkstad som tar 1000:-/timme och debiterar enligt biltillverkarens tariff för tidsåtgång tror jag inte är lönsamt. Senaste försäkringsärendet var budgetofferten 3ggr högre än bilens värde, då får man laga själv;-)

    Det finns verkstäder med yrkesskickliga medarbetare som arbetar snabbt och har detaljkunskaper om vad och hur det skall göras med billiga reservdelar när det går. Dessa är guld värda när man hittar dem, och det finns ingen anledning till att skruva själv annat än att man finner ett visst nöje i det eller att bilen behöver fixas snabbt. Men det är ju kul att skruva när det går bra.

    Tack för alla kloka ord, jag börjar med att få upp motorn.

    MVH, Per

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    904
    Tänkte höra vad har du för budget om du ska fixa saaben alt köpa en annan bil?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    9
    Hej!
    Det är en sund fråga jag inte har ett bra svar på. Det kanske jag borde ha. Tack för frågan.
    Då värdet på min bil är mycket lågt, även med en fungerande motor, borde det vara rimligt att leka med alternativ som inte kostar kostar mer än värdeminskningen per år på en relativt ny bil i samma storlek och med samma prestanda.

    Jag har nog snarare tänkt i banor vad som är prisvärt än någon egentlig budget. Jag vet inte om det var svar på din fråga.

    MVH, Perho

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    904
    Jag var inne på att renovera min ena aero dock funkar den riktigt bra än men ville ha kvar den länge. Och det som skulle göras var renovering av motor samt vissa delar uppgradera och sen fixa rost och lacka. Dock gör jag inget själv utan har letat upp kunnigt folk dock ej firmor. Men även om jag gillar bilen skarpt så blir det löjligt dyrt iaf och krockar jag med den så får jag inte tillbaka ett skit extra för att jag lagt massor med pengar så valet just nu är att släppa den tanken och köpa ant en renoverad eller lågmilad . Du får tänka över detta ett par ggr innan du tar ditt beslut /Gyllis

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    9
    Hej!
    Det är som du säger att krockar man med en lastgammal bil som har den utrustning eller skick som man verkligen uppskattar får man på försäkringen inte tillräckligt för att köpa en likvärdig bil. De får endast de som har ett uselt exemplar hänsyn tagen till miltal och tillverkningsår (om ens dem). Det får vi leva med.

    Om man har en tydlig målbild på vad man vill ha är det lättare att bedöma vilka vägar som leder dit och man kan också lättare bedöma kostnader (och risker) för de vägar som leder dit.

    Hoppas du hittar din väg till den målbild du har.

    Jag får finslipa min målbild och tänka över ett par ggr, som du säger.

    MVH, Per

Liknande ämnen

  1. Fortsätta med SAAB 9-3? Vägval... go big or go home.
    Av Alexander B i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-05-04, 03:06
  2. Oljeretur ned i sumpen
    Av Lasselee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 23:26
  3. Vägval bilsemester i norra Tyskland?
    Av Stoffe #2959 i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 12:13
  4. Skrot i sumpen 9-5.
    Av skogome i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •