Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Nordic/Ferrita utblås

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Nordic/Ferrita utblås

    Varför har Nordic bytt utblås till -04 och -05 (enkelt, ovalt)? Tycker det gamla var snyggare.

    Hade tänkt sätta på ett Ferrita cat-back på min kommande SS, går det att få det gamla utblåset då?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Nästan bättre att ställa frågan till nordic direkt enl mig...

    Ny/Annan leverantör kanske?



  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Fortfarande Ferrita ju. Jo, tänkte göra det men ingen där under helgen antar jag. Satt mest och filosoferade och tänkte att någon här kanske satt med svaret i handen Det finns ju så otroligt mycket kunskap här på forumet
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Robban kanske kan svara, vi får vänta o se...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Det finns väl fler än Robban från Nordic här?

    Kan du inte lägga upp bilder så att en novis får ser skillnaden?
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Här är det utblås som nordic använder på 04orna, dock här på en 03a

    http://www.garaget.org/show.php?image=5633-173-9370.jpg

    KK>> hoppas det var ok att jag använde bilden, man kan aldrig få nog av att titta på den vackra skapelsen

    Här är det gamla utblåset, dock på en 03a men samma användes på 9-5orna t.om my03

    http://www.garaget.org/show.php?image=5 ... 9-4762.jpg

    Lite otydligt kanske, men det nya utblåset har en lite kraftigare kant sett bakifrån med en lite kantigare form. Dessutom någet mindre yttermått om jag inte misstar mig.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Här är det utblås som nordic använder på 04orna, dock här på en 03a

    http://www.garaget.org/show.php?image=5633-173-9370.jpg

    KK>> hoppas det var ok att jag använde bilden, man kan aldrig få nog av att titta på den vackra skapelsen

    Här är det gamla utblåset, dock på en 03a men samma användes på 9-5orna t.om my03

    http://www.garaget.org/show.php?image=5 ... 9-4762.jpg

    Lite otydligt kanske, men det nya utblåset har en lite kraftigare kant sett bakifrån med en lite kantigare form. Dessutom någet mindre yttermått om jag inte misstar mig.

    Det sista tyckte jag va snyggast.
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Mrs Z
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Här är det utblås som nordic använder på 04orna, dock här på en 03a

    http://www.garaget.org/show.php?image=5633-173-9370.jpg

    KK>> hoppas det var ok att jag använde bilden, man kan aldrig få nog av att titta på den vackra skapelsen

    Här är det gamla utblåset, dock på en 03a men samma användes på 9-5orna t.om my03

    http://www.garaget.org/show.php?image=5 ... 9-4762.jpg

    Lite otydligt kanske, men det nya utblåset har en lite kraftigare kant sett bakifrån med en lite kantigare form. Dessutom någet mindre yttermått om jag inte misstar mig.

    Det sista tyckte jag va snyggast.
    Jo, visst är det snyggare. Fattar bara inte varför de bytte till det andra på alla -04or inkl SS:en.

    Undrar om det skulle vara snyggt med dubbla utblås på en SS Aero? Eller ska man köra på det ovala?

    http://ftp.nordictuning.com/src/img/9-5/95sdendpipe.jpg
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Undrar om det skulle vara snyggt med dubbla utblås på en SS Aero? Eller ska man köra på det ovala?

    http://ftp.nordictuning.com/src/img/9-5/95sdendpipe.jpg

    Jag tycker nog att det är snyggare med dubbla utblås än ett ovalt.
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Som parentes kan nämnas att det faktiskt blir lite coolar mer "OG900"-aktigt ljud med det mindre slutröret som sitter på min bil.

    Jag stör mig lite på att det inte fyller ut perfekt i hålet, skulle vilja att det satt lite högre upp och var lite, lite bredare. Men jag vet inte om jag orkar fixa ett nytt slutrör...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    KK> tycker definitivt inte att du behöver bemöda dig med att ordna ett nytt endrör. Nu när det sitter där så sitter det ju där. Ser så bra ut endå.

    Höjden måste väll gå att justera med befintliga delar eller billig förbruknindsmateriell, eller kanske inte. Då hade du nog redan gjort det.

    Reflekterade mest över detta då det dels e aktuellt för mig att montera nytt system på bilen min samt att det så markant ändrades från nordic:s sida. Utblåset såg i alla fall jag lite som ett signum för att det var nordicmoddat under huven.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    KK> tycker definitivt inte att du behöver bemöda dig med att ordna ett nytt endrör. Nu när det sitter där så sitter det ju där. Ser så bra ut endå.

    Höjden måste väll gå att justera med befintliga delar eller billig förbruknindsmateriell, eller kanske inte. Då hade du nog redan gjort det.

    Reflekterade mest över detta då det dels e aktuellt för mig att montera nytt system på bilen min samt att det så markant ändrades från nordic:s sida. Utblåset såg i alla fall jag lite som ett signum för att det var nordicmoddat under huven.
    Nja, är man pedant så är man. Märkligt hur så små detaljer kan få en att bli irriterad...

    Jag har redan demonterat bakre delen och försökt justera, men det är troligen anpassat för den nya bakkjolen (den med fejkad venturi eller vad man skall kalla det för), men jag tycker den är så sjukt ful att jag inte vill ha den på min bil.

    Utblåset var/är mycket signifikativt för Nordic annars, det håller jag med om.

    Apropå avgassystem, kika lite på de som MapTun har tagit fram. Helt galen finish.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Maptun, var kan man se bilder på det? har de tagit fram något till SSen? Priser? Nu blev jag ju nyfiken, trodde inte att det gick att hitta mycket bättre än Ferrita...

    För övrigt så tycker jag att nya plasten på 9-5 Aeron är ett stort steg ner från originallooken, är nog böjd att hålla med dig KK, my03 var nog det bästa året för en 9-5:a.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Maptun, var kan man se bilder på det? har de tagit fram något till SSen? Priser? Nu blev jag ju nyfiken, trodde inte att det gick att hitta mycket bättre än Ferrita...
    Maila Fredrik så fixar han säkert bilder. Har bara sett några bilder han mailat och sen några tagna med kameramobil i hans badrum... På avgassystem alltså.

    Om de inte har till SS:en så brukar det ju finnas lite prutmån för bil att malla på, men det skulle förvåna om de inte har till den ännu.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Men asså, snackar vi sjukligt bra finish eller??? Det rör sig ju om mindre än 2 veckor tills jag tar leverans på bilen och sen ska jag ju ner till nordic för montering av ett steg1.

    Har du någon åsikt om deras steg1 (nordic). Vet ju att även maptun håller på att utveckla några olika steg men e man het på gröten så e man. Kanske är värt att vänta på dem. Bara det att jag har fått så jäkla bra service och bemötande hos nordic sen tidigare.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Men asså, snackar vi sjukligt bra finish eller??? Det rör sig ju om mindre än 2 veckor tills jag tar leverans på bilen och sen ska jag ju ner till nordic för montering av ett steg1.

    Jag har ingen koll på nordic men om du ska köpa en aero, hur mkt skillnad gör det med ett steg 1? Borde inte det bli rätt lika?

    Dessutom, har nordic till SS? Jag trodde att det va enbart BSR och att maptune höll på och försökte knäcka problemet.


    Rätta mig om jag har fel!!
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Nordic har steg 1 både till 1.8t/2.0t och Aeron, Steg 1 till veklingen ger ca 200 häst och 320 newton och aeron får ca 245 häst och 350 nm. Finns dock inte på hemsidan, eftersom den tydligen ligger mellan 2 webhotell och inte går att komma åt för tillfället.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Men asså, snackar vi sjukligt bra finish eller??? Det rör sig ju om mindre än 2 veckor tills jag tar leverans på bilen och sen ska jag ju ner till nordic för montering av ett steg1.
    Hej,

    Vi snackar så sjuk finish att man inte tror att det är sant. Typ högglanspolerat...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Nordic har steg 1 både till 1.8t/2.0t och Aeron, Steg 1 till veklingen ger ca 200 häst och 320 newton och aeron får ca 245 häst och 350 nm. Finns dock inte på hemsidan, eftersom den tydligen ligger mellan 2 webhotell och inte går att komma åt för tillfället.

    I SS aeron är det ju 210 hk och 300 nm.


    Det känns inte som att steg 1 gör så mkt skillnad eller?

    Är det inte bättre att ta steg 2 eller 3 om de har det? Så att du får bra valuta för pengarna?
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Men asså, snackar vi sjukligt bra finish eller??? Det rör sig ju om mindre än 2 veckor tills jag tar leverans på bilen och sen ska jag ju ner till nordic för montering av ett steg1.
    Hej,

    Vi snackar så sjuk finish att man inte tror att det är sant. Typ högglanspolerat...

    Mvh

    KK
    Och pris därefter!?!?!? Har mailat fredrik, får se vad han svarar.

    KK> Har du köpt din SC i deutschland?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. jt vs ferrita
    Av saabaaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 18:37
  2. dubbla utblås med 4 eller 2 utblås? 1 eller 2 dämpare?
    Av guzten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 16:57
  3. Söker bild på Ferrita samt Hirsch utblås (9-5)
    Av Davidt8 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 11:56
  4. Ferrita VS JT
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •