Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Smårycker, märks mest vid vid dellast. NG9-3 B207 manuell -07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Smårycker, märks mest vid vid dellast. NG9-3 B207 manuell -07

    Har sökt på detta men hittar inga "stalltips".
    Bil som i rubriken, 25 000 mil, i min ägo sen 2010. Ej trimmad. Startar lätt, varmkör normalt, stabil tomgång, normal prestanda, ingen rök, ingen lukt, inget missljud, inga misständningar, ingen CE-lampa.

    Dock så smårycker bilskrället, mest tydligt vid dellast och låg fart. Känns avsolut inte som tändmissar, utan ojämn bränsletillgång eller utsliten spjällmotor. Går lika illa på E85 och bensin. Felet kom ganska plötsligt, och påverkas inte mycket av om det är -15 eller +25 grader.

    Jag har bytt tändstift och spjällmotor (ny, pirat), och bilen går lite bättre, men inte bra. Äger ingen felkodsläsare.

    Har ni några ideer?
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Spjällhuset hade jag liknande symptom på för samma bil och motor, men den hade du ju bytt. Tändstift hade också varit mitt första råd. Man skulle kunna prova att tippa i lite redline https://www.maptunparts.se/olja-smor...line-si-1.html, och eventuellt byta lite vacuumslangar som är billigt och enkelt. Hur ser luftfiltret ut? Borde väl iof gå sämre framförallt på högre last om det är igensatt dock.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Knappast luftfilter, va?
    Tror inte riktigt på "sticky injectors" heller, men verkar lite mer troligt. Misständer som sagt inte, tex är tomgången jämn och fin utan puffande och vibrationer. Det är ju inte så mycket slangar i en sån här bil.
    Kanske något vacuumläckage i bromsservo? Men allt luftläckage borde triggat CE-lampa...
    Gaspedalsgivare?
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hur mår motorfästen? Speciellt främre och bakre. Står inte spisen stilla kan det kännas så. Kommer liksom i svängning fram och tillbaka under färd. Mina fästen vid samma tid var helt mjuka. Markant skillnad när de byttes.

  5. #5
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Nu skriver du att du pillat på spjällhuset. Hade själv problem med ryckningar där spjällhuset var problemet, väldigt ryckig och dog lätt på parkeringar i lågfart (automat). Lirkade armen på spjällhuset fullt fram och tillbaks 10-20 gånger och nu är den nästintill ryckfri.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Inte "pillat". Bytt till fabriksnytt. Symptomen är kvar. Någon arm finns inte på denna modell.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Spjällhuset hade jag liknande symptom på för samma bil och motor, men den hade du ju bytt. Tändstift hade också varit mitt första råd. Man skulle kunna prova att tippa i lite redline https://www.maptunparts.se/olja-smor...line-si-1.html, och eventuellt byta lite vacuumslangar som är billigt och enkelt. Hur ser luftfiltret ut? Borde väl iof gå sämre framförallt på högre last om det är igensatt dock.
    Har funderat vidare på detta. Jag tycker det verkar mer och mer som "sticky injectors", speciellt som den börjat misstända en aning på tomgång också. Fel på tändning brukar bli mer påtagligt vid högre belastning, här är det tvärt om. Ska hälla i en flaska Redline snarast. Tack för tips!

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Har varit på långkörning i hög värme, och med full bil. Passade på att hälla i en flaska SI-1. Resultat? Noll skillnad. Tror dock fortfarande på spridarna, i synnerhet som färddatorn visar mera överförbrukning på E85. Om spridare inte öppnas förbrukas ju mindre bränsle än vad datorn läser ut (mha öppningstiderna).

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Smårycker vid belastning OG9-5
    Av Agnesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •