Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ny koppling, reparation och andrahandsvärde NG9-3 Cab -04

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Ny koppling, reparation och andrahandsvärde NG9-3 Cab -04

    Jag ärvde min pappas älskling vid hans bortgång för drygt ett år sedan. Jag har egentligen väldigt litet behov av bil men det kändes fel att sälja den direkt så jag bestämde mig för att behålla den tills vidare. Har övervägt att sälja nu under våren och sommaren men inte blivit av. Häromdagen havererade kopplingen och nu står den hos en mekaniker som har gett ett pris på mellan 15-17000 för en ny koppling och efter att ha hört mig för med andra mekaniker i Stockholmsområdet så har jag fått höra allt mellan 10-25000.


    Det jag nu undrar är det värt att reparera den? Kostnaden för repaqrartionen kommer väl aldrig täcka differensen vid försäljning? Och hur viktigt är det att det är originaldelar vför andrahandsvärdet? Bilen har gått drygt 20000 mil men motorn är helt utbytt för ca. 4 år sedan, är detta att motorn inte är original också något som kommer att påverka värdet?



    Enormt tacksam för era råd och tips, generella som specifika. Nån som känner till een pålitlig mekaniker i Stockholm som är duktig på SAAB?



    Adam Jr.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Tycker det låter dyrt, om det inte ingår byte av svänghjul också.
    Trasig motor? Vad är det för maskin? En diesel? Eller V6?

    - - - Uppdaterad - - -

    Och välkommen hit!
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    18t/2,0T. V6 oc Diesel kom senare
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tråkigt att den havererat men annars brukar man spara en rejäl slant på att bara ta sig en bit utanför. Du har ju tex Mats Riesel i solna. Originaldelar lär inte tillföra nåt men det lönar sig oftast att hålla sig till märkesdelar. LUK eller Sachs tex.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    En Saab är väl alltid värd att reparera? Vad är det för färg på den? Jag är lite svag för den lemongröna.
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för era svar. Nu blev den reparerad på Mekonomen i Täby och faktiskt redan klar. Eftersom bärgaren hade lämnat den där så skulle nog kostnaderna och böket överstigit det jag eventuellt skulle ha sparat in om jag hade sökt mig utåt från stan.

    @ Alexander B - Tack! Och nej inget nytt svänghjul inkluderades. Mekanikern sa att den tekniken inte finns i min Saab, utan att det är är en konstruktion som inkorporerades senare. Hoppas att det stämmer, mekanikern verkade ha många år inom meckande så borde kunna litas på.

    @Oljeapan - ja det är de väl alltid. Min är just limegrön ( det är lustigt, nästan alla tycker att den är grän men jag tycker mer att den är gul).


    Så....hoppas nu att den håller ett tag. Nån som har bra tips på någon som kan fixa karossen och lacka om den? Har väldigt många bucklor och repor. Kan iofs tänka mig att det kostar ännu mer än bytet av kopplingen?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •