Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 101

Ämne: Priset på råolja / Kommer bensinen tillbaka

  1. #61
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Den dagen bensinen åker ner till 10:- litern snöar det i helvetet.
    Först kommer bensinbolagen att ta hem skön vinst efter alla år av mer eller mindre nollsummespel att sälja bränsle.
    Pågår det längre än ett halvår kommer regeringen omedelbart ändra skattesatsen med förkrossande majoritet i riksdagen då det blir otroligt många sköna miljarder att satsa på valfläsk.

  2. #62
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nu minskade min redan måttliga årliga körsträcka från 1195 till 828 mil p g a pandemin. Det minskade bensinkostnaden med 4581 kr. Om bensinpriset halveras (lär som sagt inte ske) eller dubbleras skulle inte ha någon inverkan alls på hur mycket jag kör.

    Min og9-3 som köptes ny har så här långt kostat 17:50 kr per mil i värdeminskning medan ng9-3 som köptes med 7500 mil på mätaren ligger på 10:31 kr per mil. Bensin kostade senast 13:73 kr per mil för ng9-3. Någon regning dag kanske jag räknar ut de totala kostnaderna.

    Saabarna kommer att hållas vid liv så länge det är praktiskt möjligt. Den dag det finns en rimligt prissatt elbil med någon framtida batteriteknologi som inte kan självantända och som inte utvecklar stora mängder vätefluorid vid brand så kanske jag köper en sån. Det lär dock dröja länge än.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #63
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Redan värdeminskningen överstiger klart bränslekostnaden. Skulle vara kul att höra vad allt annat kostat…
    Ibland vill man inte veta eftersom det inte är så kul…

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #64
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Sen jag började föra bok över bilarna för väldigt snart 20 år sen så har jag lagt lite över 2 miljoner och kört 82000 mil.

  5. #65
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Du slår mig stort när det gäller körsträcka. Enstaka år har jag kommit upp över 2000 mil. Rekordet var när vi körde HD runt USA och avverkade 1050 mil på 23 dagar. Några resor till Alperna gav också många mil men oftast har jag bara kommit upp i drygt 1000 mil per år i Sverige.

    Jag återkommer med kalkyler över totala kostnader när vädret blir sämre. Jag är lite nyfiken även om det kanske inte är så kul. Eller så är det kul med tanke på att jag inte har besökt en bilverkstad sedan 2007.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #66
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den dagen bensinen åker ner till 10:- litern snöar det i helvetet.
    Kan så vara. 10kr/liter är som sagt ett tankeexperiment.

    När behovet av fossilt bränsle minskar allt mer kommer efterfrågan sjunka. Det lär ofelbart leda till lägre priser. Precis som på alla marknader leder stor/obegränsad tillgång och minskande efterfrågan till sjunkande priser.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Först kommer bensinbolagen att ta hem skön vinst efter alla år av mer eller mindre nollsummespel att sälja bränsle.
    Pågår det längre än ett halvår kommer regeringen omedelbart ändra skattesatsen med förkrossande majoritet i riksdagen då det blir otroligt många sköna miljarder att satsa på valfläsk.
    Om UAE dumpar priset vet man inte hur länge de kommer att göra det. De kan höja tillbaka när de vill.

    Bensinbolagen vill sälja, så det kommer att vara samma hårda priskonkurrens som idag. Den som kan sälja till lägst pris får flest kunder. Att sälja för 12kr när alla andra (eller för den delen ett enda) bolag säljer för 10kr lär inte ge någon försäljning. Utan kunder till (olönsam) bensin på macken får man ingen försäljning av andra (lönsamma) varor och tjänster som skapar vinsten idag, dvs ingen vinst alls. Bränslet är en lockvara för mackarna.

    Fö tror jag inte alls det finns någon "förkrossande majoritet" i riksdagen för att höja skattesatsen, bara för att det går. Det är val snart. Dyrare bensin bara för att man har makten att höja lär inte locka några nya väljare. Snarare tvärtom. Vad jag vet vill alla utom möjligen miljöpartiet sänka skatten.

    Skatten är inget som enkelt kan ändras dag för dag som oljepriset. Ökar skatten så pumppriset går från 10 till 16kr är vi tillbaka på "ruta ett". Men om UAE höjer tillbaka priset på oljan dagen efter då? Då går pumppriset från 10 till 22kr. Vilken politiker vill riskera det ett år innan valet. Det kan f.ö. bli extraval redan i år...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #67
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är bara att ändra på hur skatten räknas ut, det har hänt många gånger innan.
    Staten (oavsett regering) kommer inte stillastittande se på när mångmiljardbelopp försvinner ur statskassan.
    Betänk att en stor del är momsen, sjunker priset kraftigt minskar momsintäkterna kraftigt, det lär inte något parti vilja för då går inga budgetkalkyler ihop.

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Priserna på drivmedel kommer helt säkert bli mer volatila när det uppstår överskott. Samtidigt är drivmedel, precis som mjölk och bröd, icke elastiska i efterfrågan. Dvs halvt pris leder inte till någon större konsumptionsökning. Därmed kommer oljenationerna och opec inte prispressa, det leder bara till minskade intäckter.
    Möjligtvis kunde de prispressat för att hålla tillbaka elektrifieringen, men det är minst 5år försent nu.
    Volatiliteten kommer främst av att politisk oro uppstår i de stora oljeländerna som följd av minskade statliga intäkter. Kungahusen i mellanöstern sitter farligt till nu.

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Kommentar kring denna, med mycket enkel logik.
    Min Dacia kostade 85 500 kr ny 2012. Som sagt har den även fått vinterhjul och dragkrok.
    Sen dess har jag kört nästan 180 000 km. I AVRUNDADE siffror kan man säga 0,85 liter E85 per mil × 18 000 mil × 11,50 kronor = ca 175 000 kr i bara bränsle!
    Naturligtvis är ingen annan kostnad för bilen ens i NÄRHETEN av dom siffrorna!!!

    Det är en vanlig bil i Sverige, i an vanlig storlek, och har även varit Europas mest sålda modell under perioder.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  10. #70
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Den statistik jag har liggande är alla mina kostnader för att äga och köra bil sen oktober 2001.
    På dessa snart 20 år har jag kört 88813 mil
    Totalt sett har bilarna kostat mig 2237716:-
    Bränsle har kostat mig 873837:- (inklusive elen till hybriden)
    Fordonsskatt har kostat 135411:-
    Tyvärr har jag inte staistiken för mina första 10 år som bilägare. Under de 10 åren hann jag äga 4 bilar.

    Jag gissar att din Dacia är Gen 1 av Sandero.
    Enligt car.info finns det totalt 5983 Sandero i Sverige, alla generationer. Av Gen 1 finns det 1540st.
    Känns inte som en jättevanlig bil i Sverige.

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Oavsett hur många gen1 som finns i Sverige är den inte fundamentalt annorlunda än gen2, eller en Toyota Yaris, Skoda Fabia, Kia Ceed osv. Jag hör inte att ägare av dessa har mycket annorlunda kostnadssplitt än jag har.
    Dock kan jag se potentiella kostnader om jag väljer att behålla bilen, men mest för att jag vill att den skall vara i rätt skick.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  12. #72
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Inte ens runt 6000 känns som en speciellt vanlig bil. Dacia Sandero var (är?) betydligt billigare än alternativen du räknar upp. Du köpte troligen bilen precis innan generationsskiftet, när de var som allra billigast. Det påverkar rätt självklart totalekonomin.
    Jag skulle säga att de flesta nog inte hade höjt på ögonbrynen om bilen hade kostat det dubbla, det gjorde nog konkurrenterna.

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Grundtesen i fleras resonemang är (felaktigen) att bränslekostnaden är trivial eller till och med HELT OVIKTIG i bilägandet.
    Varför inte backa från det antagandet, även när det finns så UPPENBARA bevis på att det är fel?
    Och även om du vill ta en dyrare bil (som också har högre andrahandsvärde!) kommer knappast förhållandet att ändras så att bränslekostnaden blir OVIKTIG!
    Ta en bil som sjunkit 100 000 och kanske är snålare på bränslet, så kommer det ÄNDÅ att kosta 100 000 i värdeminskning och tex 140 000 i bränsle under samma tid. Och (återigen) vilka ANDRA kostnader skulle överstiga 140 000?
    Det är helt OK att erkänna att ni har gått in i detta med ett felaktigt antagande. För fel har ni som sagt.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  14. #74
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Alltså, det är inte jag som sitter här å hittar på:
    https://www.mestmotor.se/recharge/ar...rbranningsbil/

    Du kan kolla deras uträkningar av milkostnader på en massa olika bilar. Visserligen är artikelns syfte att jämföra rena ICE mot hybrid och är 2 år gammal, men inget som de tar upp har blivit billigare sen dess.

    Kolla t.ex. privatköp av en Passatkombi: Milkostnad över 3 år/6000 mil med en diesel: 43:26 för en bil som förbrukar 0,65/mil (de har räknat med 16:- för en liter diesel). Bränslet i deras kalkyl kostade alltså 10:40 per mil, vilket innebär att bränslet står för runt 25% av milkostnaden.

  15. #75
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    För MEJ är bränslet den stora kostnaden, men jag känner folk som kör nästan nya bilar och runt 500mil/år, då blir ju bränslekostnaden en liten del av den totala kostnaden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #76
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ju äldre/billigare bil, och ju mer service du utför själv, desto större del av ägandekostnaderna är drivmedel.
    Det skall dock sägas att det _knappast_ är normen. Om det så vore skulle det inte finnas så många verkstäder som det gör.

  17. #77
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Men på detta forum är det normen. Vi är en ganska liten del av bilägarna. Att kunna göra all service och alla reparationer själv är det väldigt få andra som klarar. Skall man generalisera bör man hålla sig till majoriteten eller genomsnittet.

    Visst finns det de som lägger mycket lite pengar på sin bil. Alltså skippar service. Inte fixar småfel om inte besiktningen kräver det. Behandlar bilen som en förbrukningsvara med begränsad livslängd.
    Det finns å andra sidan de på forumet som håller bilen i skick som ny även om den är 30år gammal. Och lägger väldigt mycket pengar på sin gamla Saab. Så mycket att bränslekostnaden är helt irrelevant.

    För de med nyare bilar med förmånsvärde eller leasingkostnad gäller ofta samma sak.

    Vissa bor i centrala Stockholm och betalar mer bara för parkering än bränsle...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    298
    Medlem#
    -
    Bränslekostnaden är också stor del för mig, bilskatten är också ett gissel i Finland, här får du ingen skattebefrielse efter en viss ålder vilket gör mig väldigt förbannad. Det går att museiregga en bil för skattebefrielse, men många begränsningar på det. Bilen ska vara i museiskick och 30 dar per år får den köras.

    Blir cirka 270€ i året i skatt. Försäkringen 245€ (trafikförsäkring + bogseringsrätt + glasskyd osv. ej fullförsäkring). Då jag endast sommarkör kan jag dock grovt halvera dessa kostnader genom att ställa av bilen på vintern.

    Så bränslet är den absolut största kostnaden för mig, runt 70-90 euro i veckan har det blivit beroende på hur mycket jag behöver köra. På ett halvår blir det mellan 1680 - 2160 €. Jag kan nog lugnt säga jag har inte lagt i närheten så mycket i service, försäkring eller skatt. Jag har kanske lagt 300 euro i reservdelar på denna bil i år och det är väl till stor del för att jag jobbar på att sätta bilen i bättre skick och även byter saker som strikt sett inte behöver bytas.

    Mmen med sådana bränslekostnader kanske jag ändå kan räkna hem en såndär eftermarknads 8.8 primär ändå efter några år. Eller kanske inte, men jag kör inte ett halvår för de pengarna och billigare blir det ju inte.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  19. #79
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nu har politikerna har slagit till och faktiskt minskat kostnaderna för oss Saab-ägare och bilister. Det måste vara länge sedan politikerna gynnat oss. I min glädje över det halkade jag in på denna tråd.

    Man måste skilja på två olika saker. Bränslepriset/liter och bränslekostnaden/år (eller månad).
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Grundtesen i fleras resonemang är (felaktigen) att bränslekostnaden är trivial eller till och med HELT OVIKTIG i bilägandet.
    Nu har faktiskt ingen påstått det. Däremot påstår många att bränslekostnaden oftast är mindre än alla andra bilägarkostnader tillsammans. Ibland mycket mindre, ibland större.

    Själv har jag påstått att bränslepriset är oviktigt när man skall tanka eftersom man måste tanka oavsett vad dagspriset är. Man tankar och kör precis lika mycket oavsett om priset på bränsle är högt eller lågt.

    Hur stora bränslekostnaderna är och hur stor del av kostnaderna för bilägandet bränslet utgör är en helt annan sak.

    För att förtydliga utan att det verkar vara hårklyveri. Det är skillnad på literpriset vid pump och bränslekostnaden (per mil eller år tex). Bara för att priset är oviktigt behöver inte kostnaden vara det. Att påstå att priset är oviktigt är inte att påstå att kostnaden är oviktig. De allra flesta anser säkert att bränslekostnaden är viktig, även om de samtidigt ser priset oviktigt.

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Varför inte backa från det antagandet, även när det finns så UPPENBARA bevis på att det är fel?
    Rätt och Fel samtidigt. Fel: du har uppfattat antagandet fel. Eftersom du blandar ihop literpris och bränslekostnad. Rätt: Du har rätt i att det du uppfattat är fel.

    De senaste åren har dieselpriset gått upp med och åter sjunkit med ca 10kr/liter. Det påverkar inte nämnvärt hur mycket man kör bil. Visst vissa som kan ställa av bilen och åka kollektivtrafik, cykla ta en taxi istället kanske gjorde det. Men för väldigt många som åker bil finns inte de alternativen av olika orsaker. När det gäller hur mycket man använder bilen är därför bränslepriset oviktigt. Bränslekostnaden sett över hela året har varierat under perioden. Men det har inte påverkat bilkörandet. Istället har man fått spara in på annat när kostnaden är hög och kan unna sig lite mer när kostnaden är låg. Därför är bränslekostnaden viktig.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nu har politikerna har slagit till och faktiskt minskat kostnaderna för oss Saab-ägare och bilister. Det måste vara länge sedan politikerna gynnat oss. I min glädje över det halkade jag in på denna tråd.

    Man måste skilja på två olika saker. Bränslepriset/liter och bränslekostnaden/år (eller månad).
    Nu har faktiskt ingen påstått det. Däremot påstår många att bränslekostnaden oftast är mindre än alla andra bilägarkostnader tillsammans. Ibland mycket mindre, ibland större.

    Själv har jag påstått att bränslepriset är oviktigt när man skall tanka eftersom man måste tanka oavsett vad dagspriset är. Man tankar och kör precis lika mycket oavsett om priset på bränsle är högt eller lågt.

    Hur stora bränslekostnaderna är och hur stor del av kostnaderna för bilägandet bränslet utgör är en helt annan sak.

    För att förtydliga utan att det verkar vara hårklyveri. Det är skillnad på literpriset vid pump och bränslekostnaden (per mil eller år tex). Bara för att priset är oviktigt behöver inte kostnaden vara det. Att påstå att priset är oviktigt är inte att påstå att kostnaden är oviktig. De allra flesta anser säkert att bränslekostnaden är viktig, även om de samtidigt ser priset oviktigt.

    Rätt och Fel samtidigt. Fel: du har uppfattat antagandet fel. Eftersom du blandar ihop literpris och bränslekostnad. Rätt: Du har rätt i att det du uppfattat är fel.

    De senaste åren har dieselpriset gått upp med och åter sjunkit med ca 10kr/liter. Det påverkar inte nämnvärt hur mycket man kör bil. Visst vissa som kan ställa av bilen och åka kollektivtrafik, cykla ta en taxi istället kanske gjorde det. Men för väldigt många som åker bil finns inte de alternativen av olika orsaker. När det gäller hur mycket man använder bilen är därför bränslepriset oviktigt. Bränslekostnaden sett över hela året har varierat under perioden. Men det har inte påverkat bilkörandet. Istället har man fått spara in på annat när kostnaden är hög och kan unna sig lite mer när kostnaden är låg. Därför är bränslekostnaden viktig.

    Så du påstår att jag på något sätt missförstått diskussionen? Ad hominem på den, så onödigt.
    Jag citerar dig igen, från min första post:

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    "Ja, bränslepriset är ganska oväsentligt. Det är inte där kostnaden för bilägande och användande ligger. Men väldigt många bryr sig. Speciellt de med biopower-bilar som vid varje tankning väljer det bränsle som ger lägsta kostnaden per km. Rent ekonomiskt är det ganska vettigt."

    Som sagt, det är ju jättenkelt för mig att visa siffrorna från mina egna bilar, släktens bilar, kollegors bilar, vänners bilar osv. Eftersom bilar i Sverige används många år, ofta är stora och törstiga, och det finns massor av GDS-människor kommer massor av bilar att under färre eller flera år av sin livscykel befinna sig i ett område där bränslekostnaden dominerar som största utgift. Se alla gamla Volvo-kombi, alla törstiga jänkare med enkel teknik och noll värdeminskning, alla gamla Toyota som på sin höjd får ett oljebyre och en ABS-sensor om året, japanpickupper som rullar tills rosten tar dom osv.
    Sen att många av er har bilar som strular ofta, med dyra fel, påverkar inte oss som är kapabla/villiga att köra billigare.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Bränslekostnaden är också stor del för mig, bilskatten är också ett gissel i Finland, här får du ingen skattebefrielse efter en viss ålder vilket gör mig väldigt förbannad. Det går att museiregga en bil för skattebefrielse, men många begränsningar på det. Bilen ska vara i museiskick och 30 dar per år får den köras.

    Blir cirka 270€ i året i skatt. Försäkringen 245€ (trafikförsäkring + bogseringsrätt + glasskyd osv. ej fullförsäkring). Då jag endast sommarkör kan jag dock grovt halvera dessa kostnader genom att ställa av bilen på vintern.

    Så bränslet är den absolut största kostnaden för mig, runt 70-90 euro i veckan har det blivit beroende på hur mycket jag behöver köra. På ett halvår blir det mellan 1680 - 2160 €. Jag kan nog lugnt säga jag har inte lagt i närheten så mycket i service, försäkring eller skatt. Jag har kanske lagt 300 euro i reservdelar på denna bil i år och det är väl till stor del för att jag jobbar på att sätta bilen i bättre skick och även byter saker som strikt sett inte behöver bytas.

    Mmen med sådana bränslekostnader kanske jag ändå kan räkna hem en såndär eftermarknads 8.8 primär ändå efter några år. Eller kanske inte, men jag kör inte ett halvår för de pengarna och billigare blir det ju inte.

    Såklart, du är ytterligare en som kör med låga fasta kostnader, och stor andel bränsleutgifter, en verklighet som tycks omöjlig att ta till sig för en del intellektuellt mindre lättrörliga personligheter på forumet.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 857
    Senaste inlägg: 2024-03-26, 08:18
  2. Tanka olja och kolla bensinen.. B235E
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:29
  3. kommer ut olja genom dumpventilen
    Av fr3kazo1d i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 03:05
  4. hur minimerar man att olja kommer upp i MV:en i min 9000
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 09:33
  5. Kommer ingen olja till Turbon?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •