Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 169

Ämne: Priset på råolja / Kommer bensinen tillbaka

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Jo, alltså, bollman räknar som jag förstått det verkliga penningutlägg och inte beräknade kostnader, dvs. det är vad som är betalningar som är relaterade till bilarna.

    Om man istället uppskattar sina kostnader, hamnar man systematiskt mycket lägre, för man får inte med alla verkliga kostnader. Inklusive tvätt, parkering, vägavgifter, plåtskador, småinköp av saker och ev. räntekostnader till bilen.

    Det brukar är en gåta för många varför det försvinner pengar i storleksordningen 25:-/milen på en bil när man bara kan se 15:-/milen i kostnad, tills dess att man verkligen klassificerar alla sina utgifter. Det är nyttigt för alla att föra en fullständig kassabok på alla sina kostnader under ett år eller så för att förstå vart pengarna tar vägen, man bör göra det åtminstone någon gång.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Bränslepriset är ganska oväsentligt.

    Det betyder att bränslepriset inte har någon väsentlig inverkan alls på hur mycket svenskarna kör bil. Bränslepriset her ingen mätbar inverkan om man ser på tillgänglig statistik perioden 1999-2019.

    Att bränslepriset kan vara en mer eller mindre stor del av kostnaden att äga och/eller använda en bil är självklart. Men det är en helt annan fråga.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ja, bränslepriset är ganska oväsentligt. Det är inte där kostnaden för bilägande och användande ligger. Men väldigt många bryr sig. Speciellt de med biopower-bilar som vid varje tankning väljer det bränsle som ger lägsta kostnaden per km. Rent ekonomiskt är det ganska vettigt.
    Det gäller till viss del även mig, som alltid tankar E85 när det finns. Dvs att jag försöker veta om det är dyrare eller billigare än bensin. Utan att för den sakens skull räkna ut kostnaden per km.
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Vad är det för trams? För min (och många andras!) del är drivmedel (E85 för mig) den helt dominerande kostnaden!
    Köper nya eller nästan nya bilar, behåller lääänge, kör mer än genomsnitt, gör i princip allt atbete själv, inkl däck, har billig försäkring osv.
    Köpte min 9-3a knappt tre år gammal för 11,5 år sen, betalade 104 000kr, har bytt ruta, koppling, växellåda (fungerade men lät mycket) ett batteri, två bromsok, skivor + klossar fram, samt vanlig service och däck på de 15 000 mil jag haft den. Plus nu ett spjällhus i onödan, mitt fel...
    Ungefär 600 kr/månad i värdeminskning, 100 kr skatt, 200-250 kr service och däck, 300 kr försäkring, kanske 1500 kr i bränsle. Obs! Kör ändå med märkesdelar och bra däck, inget Kina-skit!

    För min Dacia som jag köpte ny är kalkylen ännu mer gynnsam, eftersom jag inte behövt laga någonting, utom byte av framruta, ett batteri och klossar + skivor fram, och ett kamremsbyte och 4 tändspolar. Och en ljuddämpare, rostfri, 500 kr + lite eget jobb. 15000 mil idag, värdeminskning kanske 55000 sen ny (på 9 år).
    Många jag känner har liknande driftskostnader, så applicera inte dina kalkyler (vilka dom nu är?) på folk i allmänhet, om inte du kan äga bil till låg kostnad.
    1) Det är inget trams alls. Det är så det ser ut för bilägarna i Sverige. Om man tar ett genomsnitt.
    2) Du skriver att det inte är så för dig personligen eller de av dina nära och kära som du hjälper med tid och kunskap vid service etc. Det vet du naturligtvis bäst själv. Intressant inblick. Verkar vara ett riktigt bra upplägg om man kan och har tid. Jag har inga andra kommentarer.

    Men det betyder inte att alla andra i Sverige har någon som servar deras bilar gratis. Att antyda att det är det normala tycker jag är trams. (i all välmening ).

    När jag skrev det jag skrev generaliserade jag. Jag har i första hand påstått att bränslepriset är oväsentligt. Och i andra hand att det inte är där (den huvudsakliga) kostnaden ligger. Inget som hittills framkommit i denna tråd motsäger det.

    Det finns hur många beräkningar och kalkyler för kostnaderna för bilägande som helst. Lite beroende på körsträcka är bränslekostnaden ofta en av de större posterna. (Hel naturligtvis) försäkring kostar väldigt olika för olika ägare och bilar. Det kan vara väldigt mycket eller väldigt lite. Det finns de som inte helförsäkrar. Det blir lite missvisande att jämföra helförsäkring med trafikförsäkring. Alla har liksom inte råd att inte helförsäkra. Värdeminskning är oftast den största kostnaden.

    Servar och reparerar man på den närmaste verkstaden kostar det inga 0kr/timme. Service kostnader varierar mellan 12000 och 7900kr per år enl Teknikens Värld. Stor skillnad på servicekostnader för populära begagnade bilar.

    Att använda oss deltagare på detta forum som någon slags modeller för genomsnittliga svenska bilägare är totalt fel. Ingen här är genomsnittlig. Det är extremt få bilägare som har kunskap nog, tid nog, utrustning nog och någonstans att vara för att kunna göra all service och alla reparationer själva. Manga av de få som kan finns på detta forum. Men i våra storstäder bor det miljontals andra. Andra som betalar vad kundmottagaren säger att det kostar, sådana som köper ny bil vart tredje år. Inte för att det behövs, men för att "slippa reparationer". Den värdeminskningen de har gör att bränslepriset är ointressant.

    Trängselskatt kan kosta 135kr/dag 20dagagr i månaden dvs 2700kr/månad eller 30000kr/år. Lite beroende på var du bor tillkommer kostnad för hemmaparkering. Kostnader på 4-5000kr/månaden, 60000kr/år förekommer i vårt land. Det blir lätt minst 1500kr/mån ytterligare om bilen skall parkeras vid jobbet, affären eller gymmet, 18000kr/år.
    18000+60000kr i parkering plus 30000 i trängselskatt ger 108000kr/år. Med 1200mil körsträcka blir det 90kr/mil.

    Då är ändå inte kostnader för tvätt, recond, lackbehandling, däckhotell, färjeavgifter, vägavgifter (främst i utlandet), stenskott mm medräknat. För den som betalar för sig adderar det upp över 100kr/mil innan värdeminskning och bränsle. Även om det finns de som har dessa kostnader varierar det. De flesta i Sverige kommer nog billigare undan. Men det finns oxo de som har ännu högre kostnader. Någon maxkostnad finns som bekant inte när det gäller bilägande...

    Om bränslet kostar 10% mer, dvs 16.50 istället för 15kr/liter blir då ganska ointressant. Precis som att om bilen drar 0,8 eller 0,5 blir ointressant.

    Enl bollman hade bränslepriset ungefär fördubblats sedan år2001.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    När jag förde in första tankningen 19/10-2001 så betalade jag 8:72 litern, och det gick ner till 8:19 i december. När jag tankade i förrgår så kostade det 16:37.
    På dessa år har bilarnas genomsnittliga körsträcka endast minskat från ca 1300mil till ca 1200mil 2019. När ett dubblat pris inte har större effekt är bränslepriset oväsentligt. Dock har antalet bilar i trafik ökat från 4,37 till 5,71 miljoner och den totala körsträckan har ökat från 567 till 671 miljoner mil. Så bränslepriset är oväsentligt.

    Och till slut de som anser att en bil har ett värde som på något sätt påverkar kostnaderna tänker oftast helt fel. Det som kostar är det man betalar. Köper man en bil för 360000kr 1e januari och kör 1200mil under året blir det 300kr/mil i kostnad helt oavsett om man skall sälja bilen om en vecka, 10 år eller aldrig. Kostnaden uppstod vid köpet. Om bilen kan säljas för 250000kr, 100000kr 30000kr eller 500000kr har ingen betydelse innan bilen faktiskt säljs. En bil som "aldrig skall säljas" har ett värde av 0kr. Det eventuella kvarvarande värdet blir en sak för arvingarna. Säljer man bilen blir det en annan sak DÅ vet man. Innan dess får man gissa och tro...

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Naturligtvis är det du skriver inte fel, men det är ett genomsnitt. För mig, och många tiotusentals andra är det helt andra kalkyler som gäller. Jag har inga kostnader för biltull, vägavgifter, parkeringsskador, stenskott osv. Tvingas ibland att parkera i storstad och lägger kanske ett par hundra kr om året på parkering. Jag har även tydligt angett att jag lämnat bort kamremsbyte på Dacia (ca 4500 totalt, med kvitto).
    Och vaddå avancerade verktyg för att göra underhåll? Välj rätt bil till att börja med. Har köpt ETT verktyg till SAAB:en (bromskolvskruv). Kostade kanske 200 kr, men jag kunde sålt den igen om jag var snål.

    För tydlighetens skull: utanför familjen är jag inte inblandad i bilägandet för de andra jag räknade upp. Så mina kollegor, vänner, flera grannar osv har gjort liknande val av bil och underhåll som jag. Och jag ser dessa bilar och bilägare på så många ställen.

    Återigen, om man ser sig om i landet rullar det MASSOR av dels billiga små- och mellanklassbilar som min, men även många Volvo 700/900, SAAB 900/9-3OG samt 9000/9-5OG, Mercedes, USA-bilar, vans och pickuper mm. På landsbygden är det ingen som höjer ett ögonbryn av att se en 1990 års 745:a eller Mercedes W124 som familjebil, vilka strängt taget är veteranbilar idag. Att själv reparera och serva sin bil är ju nästan en folkrörelse i Sverige, även om återväxten verkar sämre .
    Bilar med låg eller ingen skatt, billig försäkring, lättmekade och pålitliga konstruktioner med billiga reservdelar.
    Många av dessa körs lika långt årligen som den nyköpta XC60n någonstans i Uppsala, Göteborg eller Lund.

    Oavsett en "genomsnittlig" kalkyl kommer ett höjt bränslepris slå hårdast mot dom som har minst pengar att lägga på sin bilbudget! Betänk att många i den sitsen gör så för att de inte har något val.
    Därför anser jag ditt uttalande vara förenklande och dumt. Åtminstone på detta forum borde vi kunna undvika sådana floskler, anser jag.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-13 klockan 08:58.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är bara att du ser dig själv och några i din omkrets som gör som du och utgår från att det är vanligt, tro mig, det är det inte.
    Om jag bortser från de värsta SAAB-nördarna i min bekantskapskrets finns det _ingen_ som servar sin bil själv, och inte ens alla nördar gör det!
    Jag har tillräckligt bra kontakter på bilverkstäder för att veta att folk lämnar in vad sjutton för skrot som helst och bönar och ber att verkstaden bara gör det billigast möjliga för att bilen skall rulla ett år till.
    Jag har också bekanta med knackig ekonomi och jag har aldrig hört dem knota speciellt mycket om vad soppan kostar utan de oroar sig mest för vad de skall hitta på nästa besiktning, eller om de har det lite bättre: vad nästa service skall kosta på deras 20 år gamla Ford.

    Att köra riktigt gamla bilar som brukisar är inte så himla vanligt som du tror, det är bara att se dig omkring, medelsvensson har det rätt bra och kör förvånande nya och dyra bilar. Jag bor verkligen på landet och ingen häromkring har så gamla bilar som jag har, dvs 2011/2012.

    Jag har betydligt fler bekanta som har riktigt nya bilar och argumentationen runt att köpa nyare bilar de senaste åren har varit för att få ner förbrukningen, och såklart få nyare bil på uppfarten.

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Vad det gäller effekt av bränslepris är du lite fel. 1996 kostade 98BF strax över 8kr, så det är en fördubbling på 25 år vi pratar om. (BF95 är ju inte samma produkt som dagens E5/BF95...) Även efter inflationsjustering verkar det vara betydligt dyrare nu, och del låga priselasticiteten är ytterligare ett argument för att folk kör huvudsakligen de sträckor man behöver, och ökar inte sin körning om priset sjunker.
    På landsbygden slår detta hårdare, man kör bilar som drar mer bränsle, längre sträckor och har haft en lägre reallöneutveckling än i storstadsområdena.

    https://www.trafa.se/globalassets/si...pm_2004_05.pdf
    (Den som vill kan ju roa sig med att se hur rätt eller fel SIKA hade...)

    https://www.mestmotor.se/automotorsp...-penningvarde/

    Som vanligt är alla dessa skattehöjningar inget som har med miljö, säkerhet, energioberoende osv! Allt fler människor ska försörjas via skatteinbetalningar från ett fåtal. Degen måste in.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Vi har nog aldrig haft så stor spridning i Sveriges bilpark som nu. Eftersom det var en jätteskillnad mellan bilteknik 1961 till 1991, men ganska lite 1991-2021, så är många av dagens veteranbilar konceptuellt och pragmatiskt ungefär som nya bilar.
    Tväställd motor, framhjulsdrift, digitalt motorstyrsystem, klimatanläggning, ABS, ibland även antispinn, stolvärme, lyktspolare, fjärrlås, färddator osv. En 9000i från 1986 är jämnsnabb med tex KIA Ceed, för att ta exempel på vanliga familjebilar nu och då (35 år sen!!!) Även ljudkomfort och värmekapacitet är jämbördigt med nya bilar.
    Jag har grannar med nya bilar, men även de som kör 900NG, Nissan från mitten av 90-talet, 20 år gammal 5-serie osv.

    Du har inga fakta (mer än din observationer) för utsagon att det skulle vara ovanligt att folk gör som jag och de jag känner.
    Om du vänder upp och ner på resonemanget får du följande fakta att jobba med:
    -Biltema och andra bildelsbutiker har massor med slitdelar till bilar över 20 och även 30 år gamla. Det är en lönsam och tillräckligt stor marknad, till privatkunder.
    -Svartmekande och "lågprisverkstäder" finns överallt
    -Priser på begagnade bilar har skjutit i höjden.
    -Autodoc och andra nätleverantörer har en jättemarknad med redervdelar till låga priser, även för äldre bilar.
    -Medellivslängden på bilar är idag 17 år. Inte ens de "bästa märkena" (Mercedes och Volvo) uppnådde den medellivslängden för 20 år sen. Idag når vi 17 år, trots allt fler målvaktsägda "slit-och-släng"-bilar i städena, samt ej reparerbara dyrgripar det senaste årtiondet, där fem utlösta airbags gör skrotbil av en lågfartsskada.


    OBS! Medelådern på en bil i Sverige är strax över 10 år! Min Dacia är alltså fortfarande nyare än MEDELBILEN! Vi är fattiga i Sverige, jämför gärna siffran med hur det ser uti USA... Trots vårt vägsalt osv är vi bland de länder som har längst livslängd på bilarna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Antalet bilar i trafik samt körd sträcka... Har du tänkt på att antalet människor ökat i landet? Ökar man befolkningen med 25% så kan vi nog förvänta oss en ökad trafikvolym???
    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-13 klockan 10:00.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Har man en Saab är det inte primärt för att få en låg bränsleförbrukning utan för känslan, upplevelsen och prestandan.

    Jag kör SAAB för att alla andra alternativ som jag ser är rimliga drar mer bensin

  8. #48
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Vad det gäller effekt av bränslepris är du lite fel. 1996 kostade 98BF strax över 8kr, så det är en fördubbling på 25 år vi pratar om.
    Alltså, jag har precis varenda tankning jag gjort sen oktober 2001 nerskriven så jag tror nog att jag vet lite vad jag pratar om...

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Alltså, jag har precis varenda tankning jag gjort sen oktober 2001 nerskriven så jag tror nog att jag vet lite vad jag pratar om...
    Ja, men det ÄR en fördubbling av bensinpriset på 25 år. Jag betalade strax över 8 kr litern när jag tankade BF98 i min SAAB 99 turbo under 1996. Se den bifogade länken, som går längre tillbaka än dina 20 år. Sen är det så klart viss fluktuation, speciellt periodvis.

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen är ju elefanten i rummet att (nästan!) allt annat påverkas av drivmedelspriser!
    Mat, kläder, resor, vardagsartiklar, tjänster, byggen, vård, skolbussar, kollektivtrafik, kapitalvaror osv.
    Man ska vara bra dum om man tror att dessa inte påverkas av plötsligt höjda drivmedelspriser!
    Jag har viss insikt i B2B data, och det har gjorts breda, branschövergripande (och specificerade!) prishöjningar under innevarande räkenskapsår till följd av höjda transportkostnader. Många branscher har idag redan absorberat vad de kunnat av höjda kostnader, men har tvingats höja priserna under kalenderåret, vilket inte hänt sen 2009, och i flera fall inte ens då.
    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-13 klockan 11:49.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Det är intressant att ingen av er vill bemöta mina sakargument. Hur är det med era fakta?
    Sveriges bilpark blir allt äldre men fräschare, reallöneutveckling är stagnerad, billiga eftermarknadsdelar, verktyg och billiga verkstäder blomstrar, nya bilar utvecklas mycket långsamt (utom rena "applikationer" som wifi, autobroms, självparkering osv).

    "Total cost of ownership" är inte lika med kalkyl för att äga en ganska ny bil i storstad...
    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-13 klockan 12:54.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  11. #51
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Bilparken blir _inte_ äldre enligt Transportstyrelsen statistik. Det är inte helt enkelt att jämföra siffrorna eftersom kategorierna ändrades 2018 (före dess går det se bilar upp till 10 år vs äldre, därefter upp till 8 år vs äldre) men som det ser ut så sjunker andelen bilar 10 år eller äldre de senaste 10 åren. Inte mycket, men ändå tydligt (från ca 53% till 48-49%).
    Antalet bilverkstäder ökar något (upp 15% senaste 10 åren) men med tanke på att antalet bilar har ökat lika mycket känns det inte konstigt.
    Enligt ekonomifakta har den Svenska reallöneökningen varit klart över EU-genomsnittet de senaste 20 åren.

    Var har du din fakta?

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Sverige vs EU är inte skalan på lönefrågan, det är ett globalt fenomen.
    Klipper detta från Forbes (201, värre idag:
    "Today’s New York Times tells us that wages should be rising, since we live in a world in which stock markets are soaring, the global economy is growing and unemployment levels are at record lows. But wages aren’t rising. For most workers around the world, wages continue to stagnate, after decades of minimal growth or decline."

    https://www.forbes.com/sites/stevede...h=2fd3588a1abc


    Vad det gäller bilparken var medelåldern 7.5 år på 90-talet, idag över 10, trots stor nybilsförsäljning.
    Många halvgamla bilar har exporterats till bla Finland, vilket påverkar meddelålden men inte medellivsängden (som jag pratar om). Den vet man inte förrän bilen skrotas. Idag 17 år, MYCKET högre än för 20 eller 30 år sen. Kolla tex trafa.se.

    - - - Uppdaterad - - -

    Finacial times:
    "After 40 years of stagnation (barring a strong blip in the 1990s) median income grew between 2015 and 2019, mostly because of falling unemployment. Jason Furman, a Harvard professor and former chair of the Council of Economic Advisers, estimates that the middle class recaptured about a tenth of what it lost in those years. But at that rate, and assuming no recessions, it would take another 40 years to regain its share of the economy."

    https://amp.ft.com/content/7e9c4448-21c9-4717-9944-d88f87e1a3be
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Jag tror jag lämnar denna tråd nu. Min poäng (att bestrida påståendet om irrelevansen av bränslepriset) är nådd, och enkel att visa.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  14. #54
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Och mitt argument är också väldigt enkelt:
    I de allra, allra flesta fall, är bränslet en förvånande liten del av bilkostnaderna, trots att de allra flesta tror motsatsen.

    Tips: fråga runt lite och se vad folk betalar för att ha bil, du kommer inse att du och dina närmaste är synnerligen ovanliga.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    När jag läste detta
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag bryr mig inte om den ekonomiska delen, jag är tillräckligt "stadd i kassan" för att inte direkt påverkas av drivmedelspriset.
    Det handlar om en kompromiss mellan ekonomi, bekvämlighet och miljöpåverkan.
    då insåg jag det gäller mig oxo.

    Ingen jag känner låter bränslepriset styra hur mycket de kör. Vare sig det gäller att åka till jobbet, affären, på fritidsaktiviteter eller ren nöjesåkning. Allt detta gör vi lika mycket oavsett om bränslet är ovanligt billigt eller ovanligt dyrt. Vi har vant oss vid att bränslepriserna kan variera upp och ner. I själva verket gäller det noga väldigt många bilägare. Att det faktiskt är så bevisas av att den årliga körsträckan är ganska lika från år till år och att staten använder drivmedelsbeskattningen som en stabil inkomstkälla till statsfinanserna.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Bränslepriset är ganska oväsentligt.

    Det betyder att bränslepriset inte har någon väsentlig inverkan alls på hur mycket svenskarna kör bil. Bränslepriset her ingen mätbar inverkan om man ser på tillgänglig statistik perioden 1999-2019.

    Att bränslepriset kan vara en mer eller mindre stor del av kostnaden att äga och/eller använda en bil är självklart. Men det är en helt annan fråga.
    Att bränslepriset är oväsentligt och inte påverkar konsumtionsmönstret i någon högre grad är välkänt. Precis lika välkänt som att en majoritet av befolkningen tycker att priset är för högt och vill att det skall vara lägre.

    Det är exakt samma sak som med priset på alkohol på systemet. "Alla" tycker det är för dyrt, men "alla" köper och dricker lika mycket ändå.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    När jag skrev det jag skrev generaliserade jag. Jag har i första hand påstått att bränslepriset är oväsentligt. Och i andra hand att det inte är där (den huvudsakliga) kostnaden ligger. Inget som hittills framkommit i denna tråd motsäger det.
    Det gäller fortsatt. Det jag skriver gäller Sverige i stort. Hela Sveriges förbrukning totalt och utslaget per individ som ett genomsnitt. Det bor ca 10500000 personer i Sverige.
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Naturligtvis är det du skriver inte fel, men det är ett genomsnitt. För mig, och många tiotusentals andra är det helt andra kalkyler som gäller. Jag har
    ....
    Därför anser jag ditt uttalande vara förenklande och dumt. Åtminstone på detta forum borde vi kunna undvika sådana floskler, anser jag.
    Att det går att hitta 0,1% (10tusen) av befolkningen (10,5Miljoner) som ligger ganska långt från genomsnittet åt ett håll är inget konstigt alls. Det finns rimligen ungefär lika många som ligger lika långt från genomsnittet åt andra hållet. Även om de inte ger sig till känna i denna tråd.

    För att diskutera effekter av ett högre utbud av råolja på världsmarknaden, vilket är exakt vad denna tråd handlar om måste man höja blicken från den egna personen och se till helheten.

    Priset är relevant för den som vill öka sin marknadsandel. Förenade Arabemiraten planerar att öka produktionen och ta marknadsandelar, dvs sänka priset på olja. Gör de detta blir bensin (och diesel) billigare i Sverige. Då blir det inte lika lönsamt med E85 och el-bilar. Naturligtvis är bränslepriset relevant när det gäller att jämföra ekonomin i olika bilalternativ t.ex. för att bedöma om en el-bil är ett ekonomiskt bättre alternativ än en sk fossil-bil.

    Däremot är bränslepriset oväsentligt med avseende på hur bilen används för många. Främst de som är beroende av sin väl fungerande bil och planerar behålla den ett antal år.

    Det finns ingen konflikt i detta. Man kan inte generalisera och leda i bevis att bränslepriset är irrelevant i alla situationer för alla, lika lite som motsatsen.
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Jag tror jag lämnar denna tråd nu. Min poäng (att bestrida påståendet om irrelevansen av bränslepriset) är nådd, och enkel att visa.
    Trots alla dessa inlägg och utvikningar om olika aspekter på saken hänger jag inte med. Vad menar du? Vad är det för påstående om att bränslepriset är irrelevant du bestrider?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #56
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    För Alexander B och hans bekantskapskrets utgör bränslet den största delen av bilkostnaden.
    Bilarna de äger saknar i princip värdeminskning, har mycket billig skatt och försäkring.
    De utför också all service och reparation själva, medelst på billigaste sätt införskaffade delar.
    När de då gör sin bilkalkyl är inköp av bränsle av en mycket stor utgiftspost varför de ser bränslepriset som en viktig fråga.

    Jag menar att det är Alexander B och hans bekanta som är ovanliga och i minoritet, medan Alexander B menar att det är de som är det normala och i majoritet.

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Jag kan nog hålla med båda lägren. Bränslekostnaden är en stor del av kostnaden
    om man inte har värdeminskning på bilen. Men jag måste till och från jobbet oavsett bränsle priset.
    Så man står och svär över att soppan gått upp i pris men tanka måste man.
    Skaffar man sig elbil så blir värdeminskningen desto högre

  18. #58
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Att "bilnördar" kan serva och reparera själv, välja exakt rätt bil med låg värdeminskning och ändå få "mycket bil för pengarna" är inga konstigheter.
    Har man den möjligheten kan absolut bränslekostnaden vara en stor utgiftspost.

    Vad jag menar är att "medelbilisten" TROR att bränslet är en stor del av kostnaden när det i själva verket inte är så.

    Exempel:
    Köp en "normal" bil för 200000 och ta ett lån på 10 år. Då kostar bilen dig 2500 kronor i månaden bara i lånekostnad.
    Skatten är troligen inte så hög, men säkert 2000 om året.
    Du skall ha en försäkring på bilen och vi kan vara snälla där och säga att man kommer undan med 3000 om året, även om de flesta nog betalar mycket mer än så.
    Du skall besiktiga bilen, och det kostar iaf 400 spänn om året.
    Du skall serva bilen och för att det skall bli jämna fina siffror så kan vi säga 2600 om året, och det får man nog anse vara en billig service.
    Då har man direkt 38000 i "fasta" kostnader för bilen om året, rejält lågt räknat eftersom vi inte ens räknat med däck som nog medelbilisten byter var tredje-fjärde år (2 uppsättningar).
    Medelbilisten kör 1500 mil om året, och jag betvivlar att de köper mer än 1kbm bränsle om året för att åka dessa 1500 mil. Då kostar bränsle i nuläget runt 17000 om året (dock troligen lägre).

    Ser man då över 10 år så har man troligen, förutom de 38000 om året i fasta kostnader, även köpt 2 uppsättningar däck för åtminstone 5000 per uppsättning.
    Med andra ord har bilen kostat 390000 på dessa 10 år och jag skulle säga att det är en rejäl glädjekalkyl för man har nog åkt på minst en storservice som kostat betydligt mer, samt något bromsbyte och/eller reparation.
    Under samma tid har bränslet kostat 170000.

    Absurda kostnader säger antagonisten i den här tråden, han betalar inte i närheten av detta. Okej. Jag kollar mina egna kalkyler:
    Min "finbil" får väl sägas vara ungefär som vad medelbilisten köper, prismässigt. Den kostade 170000 att köpa, jag tog ett lån för att köpa den och jag kör i snitt 1000 mil om året, alltså lite under medelbilisten.
    Jag har haft bilen i lite över 4 år och jag har kört 4200 mil, servat varje år.
    Dock kör jag den inte på vintern så jag har inga vinterdäck och betalar bara skatt 4-5 månader om året.
    Under dessa 4 år har bilen kostat mig 230000 varav bränslekostnaden har varit 35000 (15% av totalkostnaden)
    Det säger sig själv att 1, 2 eller 3 kronor mer per liter soppa gör väldigt lite för totalkalkylen, det spelar med andra ord ingen roll.

    Tittar vi istället på "slitvargen" som jag servar på billigast möjliga sätt och som rullar precis hela tiden.
    Den kostade bara 50000 i inköp så jag behövde inte ta något lån. Jag har haft den i 3 år och den har rullat 6000 mil.
    Hittills har den bara kostat mig 165000 varav bränsle ca 47000 (28% av totalkostnaden).
    I det här fallet ger såklart bränslekostnaden helt klart större effekt, men bränslet är ännu inte uppe i en tredjedel av vad det kostar att driva runt bilen!

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  19. #59
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av henrik.a Visa inlägg
    Jag kör SAAB för att alla andra alternativ som jag ser är rimliga drar mer bensin
    Intressant. Saab är väl inte känd som en bensinsnål bil. Men det beror ju på vilka behov/önskemål och ekonomiska ramar man har. Alla vi Saabägare inser väl att Saaben måste bytas ut mot något annat i framtiden. Så man går ju och sneglar på alternativ. Vilka är dessa alternativ du ser som rimliga undrar man ju då?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #60
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Bränslets andel av den totala kostnaden att ha och bruka bil varierar från fall till fall. Från person till person. Som sagt, ser jag ingen som helst motsättning eller onaturlighet i det.

    Det finns så många fler kostnader än bränsle som måste betalas. Kostnaden varierar dessutom beroende på bostadsort och körsträcka. Om man har en bil av allra senaste årsmodell eller en som skall skrotas om ett år påverkar oxo. Vissa bilar kostar helt enkelt så lite att bensinen är dyrare än inköpspriset, medan andra har ett så högt pris att bensinpriset helt saknar betydelse. De flesta ligger såklart någonstans däremellan. Bilägare har olika behov och betalningsförmåga.

    Att det går att hålla kostnaderna nere för bilägande vet de flesta. Vi på detta forum är nog klart bättre än genomsnittet på det. Att de flesta inte lyckas vet "alla". Vi har nog alla någon i bekantskapskretsen som lägger ner många gånger mer pengar än vad vi tycker är rimligt. 50000kr för att byta koppling på en Audi A4 hörde jag för ett tag sedan. Precis som bollman skriver har vi entusiaster ofta både en finbil och en brukis, daily driver. Finbilen får ofta kosta lite extra för den skall ju vara fin! Medan brukisen får nöja sig med rejäla säkra lösningar med ständigt fokus på ekonomin.

    Det intressanta tycker jag är om Förenade Arabemiraten kommer att lyckas sälja mer olja. Dvs de kan ju i princip sänka råoljepriset med 90% eller mer och ändå tjäna pengar fram till den dag deras olja är totalt värdelös.

    Bensinprisets komponenter
    Vi betalar alltså15,90/lit varav ca 6kr för bensinen, med moms 7,50kr/liter, resten är skatt.

    Om man tar i (orealistiskt?) rejält och antar att bensinkostnaden går ner till 1,50kr/liter blir priset vid pump cirka 10kr/liter. Kanske inte 100% korrekt beräknat, men om man antar ett bensinpriset på 10kr/liter kan vi fokusera på vidare resonemang.

    Vilka konsekvenser skulle det få?
    Rimligen påverkas de mest som har bränsle som största kostnad. Men även lönsamhetsfördelen med att köpa en el-bil minskar rejält. Vad tror ni skulle hända?

    Behåller man Saaben längre? Får man råd och byter till en bensinslukande SUV man egentligen vill ha. Åker man på bilsemester? Tappar Tesla-aktien i värde? Eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 857
    Senaste inlägg: 2024-03-26, 08:18
  2. Tanka olja och kolla bensinen.. B235E
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:29
  3. kommer ut olja genom dumpventilen
    Av fr3kazo1d i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 03:05
  4. hur minimerar man att olja kommer upp i MV:en i min 9000
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 09:33
  5. Kommer ingen olja till Turbon?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •