Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 169

Ämne: Priset på råolja / Kommer bensinen tillbaka

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Min 9-5 har nu rullat en bra bit över 35000mil.
    Jag vågar nog påstå att värdeminskningen har vart en liten del av TCO på denna bil, som nog totalt har kostat runt 700000kr. Numera tankar jag årligen bilen med bränsle värt mer än bilens restvärde.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ja, bränslepriset är ganska oväsentligt. Det är inte där kostnaden för bilägande och användande ligger. Men väldigt många bryr sig. Speciellt de med biopower-bilar som vid varje tankning väljer det bränsle som ger lägsta kostnaden per km. Rent ekonomiskt är det ganska vettigt.
    ........
    Har man en Saab är det inte primärt för att få en låg bränsleförbrukning utan för känslan, upplevelsen och prestandan.
    Vad är det för trams? För min (och många andras!) del är drivmedel (E85 för mig) den helt dominerande kostnaden!
    Köper nya eller nästan nya bilar, behåller lääänge, kör mer än genomsnitt, gör i princip allt atbete själv, inkl däck, har billig försäkring osv.
    Köpte min 9-3a knappt tre år gammal för 11,5 år sen, betalade 104 000kr, har bytt ruta, koppling, växellåda (fungerade men lät mycket) ett batteri, två bromsok, skivor + klossar fram, samt vanlig service och däck på de 15 000 mil jag haft den. Plus nu ett spjällhus i onödan, mitt fel...
    Ungefär 600 kr/månad i värdeminskning, 100 kr skatt, 200-250 kr service och däck, 300 kr försäkring, kanske 1500 kr i bränsle. Obs! Kör ändå med märkesdelar och bra däck, inget Kina-skit!

    För min Dacia som jag köpte ny är kalkylen ännu mer gynnsam, eftersom jag inte behövt laga någonting, utom byte av framruta, ett batteri och klossar + skivor fram, och ett kamremsbyte och 4 tändspolar. Och en ljuddämpare, rostfri, 500 kr + lite eget jobb. 15000 mil idag, värdeminskning kanske 55000 sen ny (på 9 år).
    Många jag känner har liknande driftskostnader, så applicera inte dina kalkyler (vilka dom nu är?) på folk i allmänhet, om inte du kan äga bil till låg kostnad.
    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-11 klockan 09:14.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Aj, aj, aj... liite bryr du dig allt. Annars skulle du inte bry dig om att räkna ut detta!
    Jag bryr mig nog ännu mindre. Jag har helt slutat bry mig om det. För jag vet inte vad någon av mina bilar "drar per mil" oavsett vilket drivmedel de går på.
    Jag bryr mig inte om den ekonomiska delen, jag är tillräckligt "stadd i kassan" för att inte direkt påverkas av drivmedelspriset.
    Det handlar om en kompromiss mellan ekonomi, bekvämlighet och miljöpåverkan.

    Visst hade det varit kul att ha en P100D, men vår vanligaste långresa är 90 mil+ utan möjlighet att ladda på slutmålet: dyrt, obekvämt utan laddning men miljövänligt.
    Hade också varit kul att ha en ng9-5 Aero6 istället för en sur diesel, men då får man tanka ofta: dyrt, obekvämt med många tankningar och inte speciellt miljövänligt.
    Nu kör jag ng9-5 diesel vilket väl inte är jättekul, men: inte tokdyr i inköp för bekvämligheten man får, den drar lite vilket gör att man både tankar sällan och därmed inte påverkar miljön lika mycket.

  4. #24
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Vad är det för trams? För min (och många andras!) del är drivmedel (E85 för mig) den helt dominerande kostnaden!
    Jag har fört minutiös bok på mina bilar sen september 2001.
    I nuläget är de sammanlagda kostnaderna sett över mycket snart 20 år 2030000:-
    På dessa 20 år har jag kört 81500 mil till en milkostnad av 24:90
    Bränslet har kostat nästan exakt 800000
    Jag har betalat in nästan 120000 i skatt

    Med andra ord är den största _enskilda_ kostnaden bränslet, men det som dominerar bilägandet är ändå andra kostnader såsom värdeminskning och reparationer.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Ja, även i ditt fall är bränsle den största kostnaden. (Speciellt som du kör diesel, låg förbrukning men högre reparationskostnader och mycket högre fordonsskatt!)
    För andra bilar jag haft tidigare har bränslet kostat mer än alla andra kostnader tillsammans. Inte svårt med bilar som ÖKAR i värde (min Porsche) eller har mycket låg värdeminskning i förhållande till annat (min Lexus LS resp min Mercedes), eller om man kör billig begagnad bil, och kör mycket (min Renault 5 som jag långpendlade med).

    Med den R5:an var bränslet den helt dominerande kostnaden. Om ni sen har höga kostnader för reparationer och värdeminskning kan knappast jag och andra som KAN äga bil billigt hjälpa!

    Ännu mer intressant blir det med MC. Många MC, inkl två av mina egna, har mycket låg eller ingen värdeminskning. Försäkring KAN vara billig med rätt hoj och ägare, skatt är försumbar. Det som kostar utöver soppa är däck och service.

    Med dagens uppsving på begagnade bilpriser kan man utläsa ett MINSKAT intresse från medelSvensson att köpa en ny, högskattad bil. Om detta fördröjer utskrotandet av gamla bilar kommer ju bränslepriset (som det ser ut nu) att ha ännu större andel av bilbudgeten - inte mindre!
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om jag har en genomsnittlig milkostnad på 24:90 så kan du själv räkna ut att jag har ett ovanligt billigt bilägande.
    De flesta bilar jag ägt har haft negativ värdeminskning.
    De bilar jag ägt väldigt länge har ändå haft en väldigt human värdeminskning på 10000 per år.
    Jag har tillgång till extremt billig service, även om jag inte gör den själv längre (min tid är värd mer än vad jag betalar för service).

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Likväl, du betalar något mer än jag, och mer än många andra jag känner gör, och våra bilar har inte rullat 35 000 mil...
    Jag förde komplett bok, som du, för 15 år sen. Hade en Clio från fabriksny till 6500 mil, och trots "suboptimal" ägandeperiod, kostnad för dragkrok, vinterhjul, extra rostskydd och serviceavtal kostade den precis över 19kr/mil inkl allt.

    Numera nöjer jag mig med att summera skatt, förs, ev kvitto för olja, delar mm. Sen vet jag att SAABen tar 1,05 per mil på sommaren och 1,1-1,15 på vintern, Dacian 0,85 på sommaren, 0,90-0,95 på vintern. Kollar varje tankning, ligger stabilt.

    Jag gör arbetet själv eftersom de som jobbar på verkstad inte är så kunniga och noggranna som jag, speciellt inte om jag skulle lämna in mina gamla bilar. Har behövt anlita verkstad några gånger. Försäkringsjobb eller sådant som krävt lyft, och de jobben har inte varit korrekt utförda.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jo, fast 24:90 är sett över 20 år, och under den tiden har bränslet ökat rätt bra i pris. Jag gör inga justeringar för "pengars värde" över åren.
    När jag förde in första tankningen 19/10-2001 så betalade jag 8:72 litern, och det gick ner till 8:19 i december. När jag tankade i förrgår så kostade det 16:37.

    2018-2019 låg jag nere på 22 spänn milen, när vi körde 6000 mil om året.
    Förra året minskade milen kraftigt ner till 3500, och vips var milkostnaden uppe i 30 spänn.

    Snittet de senaste 10 åren visar att bilarna (jag har oftast 3, ibland 4) kostar 100 papp om året och jag kör i genomsnitt 5000 mil om året med dem, vilket ger 25 spänn milen.
    Kör man så pass mycket, så är däck en rätt stor kostnad förutom andra slitagedelar. 3 bilar måste servas 3 gånger om år och även om jag betalar löjligt över "självkostnadspris" så är olja, kamremmar osv inte gratis.
    För att inte tala om försäkringskostnaderna.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Vet inte exakt din poäng här...
    Mitt påpekande gäller det helt felaktiga påståendet att bränslepriset är trivialt för ägandekostnaderna.
    Som synes är det för MÅNGA människor den största enskilda kostnaden, och för vissa av oss kan den utgiften vara större än alla andra kostnader tillsammans! Ett högre drivmedelspris skulle slå mycket kännbart i min bilbudget!
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast som du ser så är de fasta kostnaderna sjukt höga, mycket högre än man tror.
    Försäkring, skatt, service, däck, osv.
    Och de kostnaderna kommer man inte undan!
    Säg att de höjer soppapriset två kronor, det skulle kosta mig typ 10000 mer om året, alltså en tiondel av de totala kostnaderna.
    Jag tror nog folk skulle bli tokiga, men i själva verket så spelar det inte så stor roll.
    Kör man som "normalbilisten", 1500 mil om året så är kostnaderna för bränsle en rätt liten del av kostnaderna för bilägandet.

    Det är därför det blir så absurt när folk byter en 10 år gammal bil mot en ny, för den nya drar "bara" 0,5 l/mil i jämförelse med den gamla som drog en liter. "Den drar bara hälften så mycket, jag kommer spara massor av pengar". Men, i själva verket är det verkligen "falsk matematik".

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Jag "tror" inget om siffrorna, och har ju precis redovisat mina kostnader ovan! Både service, däck och försäkring är ju helt eller delvis rörliga, inte fasta! Man kan definitivt påverka, men inte slippa dom.
    För min del kör jag ca 2000-2500 mil per år, och drivmedel dominerar helt. Hur dina kostnader ser ut gäller för dig, inte för mig eller dom jag pratar om.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om jag ponerar på att du endast kör med Dacian:
    Bara skatt och försäkring måste uppgå till minst 5000 om året.
    Med den körsträckan borde du byta däck åtminstone vartannat år så däckkontot bör vara minst ett par tusen om året.
    Du bör serva minst en gång om året och även om du köper billigast möjliga grejer så har jag svårt att se dig komma under 3000 spänn, och då räknas din egen tid till noll för arbetet.
    Så, utöver bränsle, helt oavsett värdeminskning så måste det kosta dig 10000 om året.
    En sån liten bil bör inte dra mer än 0,8 på E85 så då kostar bränslet dig inte över 25000.

    Så, ja, om du tänker att värdeminskningen är noll och inget så är bränslet klart den största kostnaden.

    Tittar man på hojen så har jag svårt att se att den kalkylen stämmer, såvitt jag vet dominerar övriga kostnader hoj-ägandet utan konkurrens. Skatten är låg, men försäkringen dyr och däck håller inte länge osv, och en hoj drar inga stora mängder bränsle.

    Så, om du räknar ihop allt ditt fordonsägande som jag gör så undrar jag om du verkligen kommer till samma resultat.
    Dessutom, om man bara tittar på enskilda år så kan det skilja otroligt mycket beroende på "storservice", däckbyten osv. Det enda rätt är att summera bilar när man sålt dem, då vet man också exakt vad värdeminskningen blev.

    Jag hade en 9-3 diesel mellan 2016 och 2018. Den körde jag 7300 mil med till en totalkostnad av 137000. Det blev strax under 19 spänn milen.
    Förra året körde jag en 9-5 Aero i 3 månader. Den kostade mig 2500 spänn över 450 mil, alltså en milkostnad på 5:60.

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Under överskådlig tid kommer det att finnas behov av förbränningsmotordrivna bilar, fordon och maskiner. Men det behöver inte vara fossilt bränsle.
    Kolvätens (fossila eller ej) klår batterier på två egenskaper:
    - Energitätheten, alltså antalet kWh per kilo.
    - Lagringskostnaden (en ståltank är billigare än ett batteri)

    Så de enda applikationerna där kolväten kommer vara svåra att ersätta med el är viktkänsliga applikationer eller applikationer som kräver ohyggligt stort energilager för att de har både förbrukar stora mängder men även har långt mellan tillfällena där "tankning" är möjligt.

    Så det är framförallt flygplan och fartyg som är ute länge (typ polarforskningsfartyg) som kommer vara svårast att byta ut dagens drivmedel på. Resten är högst möjligt att byta ut om en inte allt för avlägsen framtid.

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tittar man på hojen så har jag svårt att se att den kalkylen stämmer, såvitt jag vet dominerar övriga kostnader hoj-ägandet utan konkurrens. Skatten är låg, men försäkringen dyr och däck håller inte länge osv, och en hoj drar inga stora mängder bränsle.
    Mja, alla kör inte en fabriksny R1.

    Min stora (1100cc) hoj är så gammal att den kostar ca 600kr/år att helförsäkra helår (med en försäkring som tillåter resor till och från jobbet, hälften annars), den är skattebefriad (65kr/år i registerhållningsavgift) och blir nu i år besiktningsbefriad (årsmodell 1983), jag kör såpass lite att nuvarande däck har suttit på i sex år. Sen olja+filter för nån femhundring vartannat år, och så bytte jag stift för några år sen. (luftfiltret är ett tvättbart filter)

    Däremot drar den runt litern, vilket gör den törstigare än alla mina saabar exempelvis.

    Sen har jag en modernare hoj också, den är dyrare, 1048kr/år med obegränsad försäkring (Hondaförsäkring med XL-tillägg), den är inte skattebefriad så den kostar hela 180kr/år i skatt nu efter flera höjningar, den måste dessutom besiktigas vartannat år så ca 250kr/år blir det. Jag har hitills inte bytt däck på den sen jag köpte den för snart tre år sen, men det är nog dags nästa år. Bakdäck 800:- och framdäck 6-700:- om man monterar själv, gissar att dom räcker en 5-6 år.

    ..Däremot drar den väl ca 0,6-0,7. ungefär som min opel astra.

    Båda hojarna har ingen värdeminskning utan en värdeökning årligen.

    Rena sparbössan som hobby med andra ord, stora hojen kostar mej alltså ca 1000kr/år plus bränsle för det jag kör, hondan ungefär det dubbla.

    ..vad det gäller saabarna dominerar bränslekostnaden helt klart för mej, jag kör 2500mil/år, servar och lagar själv.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Vet inte om bollman lyssnar på fakta...
    Håller med till 100% om din MC-siffror. Min 1300 kostar minst 10 kr mil i soppa, 2 kr mil i däck, 30 öre skatt, 2-4kr försäkring.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Om jag ponerar på att du endast kör med Dacian:
    Bara skatt och försäkring måste uppgå till minst 5000 om året.
    Med den körsträckan borde du byta däck åtminstone vartannat år så däckkontot bör vara minst ett par tusen om året.
    Du bör serva minst en gång om året och även om du köper billigast möjliga grejer så har jag svårt att se dig komma under 3000 spänn, och då räknas din egen tid till noll för arbetet.
    Så, utöver bränsle, helt oavsett värdeminskning så måste det kosta dig 10000 om året.
    En sån liten bil bör inte dra mer än 0,8 på E85 så då kostar bränslet dig inte över 25000.

    Så, ja, om du tänker att värdeminskningen är noll och inget så är bränslet klart den största kostnaden.

    Tittar man på hojen så har jag svårt att se att den kalkylen stämmer, såvitt jag vet dominerar övriga kostnader hoj-ägandet utan konkurrens. Skatten är låg, men försäkringen dyr och däck håller inte länge osv, och en hoj drar inga stora mängder bränsle.

    Så, om du räknar ihop allt ditt fordonsägande som jag gör så undrar jag om du verkligen kommer till samma resultat.
    Dessutom, om man bara tittar på enskilda år så kan det skilja otroligt mycket beroende på "storservice", däckbyten osv. Det enda rätt är att summera bilar när man sålt dem, då vet man också exakt vad värdeminskningen blev.

    Jag hade en 9-3 diesel mellan 2016 och 2018. Den körde jag 7300 mil med till en totalkostnad av 137000. Det blev strax under 19 spänn milen.
    Förra året körde jag en 9-5 Aero i 3 månader. Den kostade mig 2500 spänn över 450 mil, alltså en milkostnad på 5:60.
    Vv ta INTE bort citat! Vill hänvisa till dessa siffror oavsett ev senare editering!

    Du har helt fel. Skatt under 1000kr, försäkring 2800. (Dessutom var den skattefri i fem år!)
    Vinterdäcken har använts ganska lite, samma sen jag köpte bilen 2012. Ska bytas denna höst.
    Tredje omgången sommardäck sitter på. Dunlop ngt 185/65-15. Kostar ca 650kr styck, jag monterar själv.
    Så, 2600 på 4000 mil, ca.
    Service ett år eller kortare; olja + filter (600kr), samt tid, smörjning av dörrlås, gångjärn. Två torkarblad, ca 120 kr på biltema. Kupefilter 150kr.
    Vartannat år byte av tändstift (160kr).
    Tredje år, byte bromsvätska (100kr), luftfilter (200kr?), torkarblad bak (100kr).
    Sen som sagt kamremsbyte vid 6år, kostade 4500kr inkl allt.

    Och vad du "tycker" den bör förbruka är ju bara... Konstigt???
    Den tar som minst 0,8 till min körning, på vintern upp till 0,95 på dubbdäck.
    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-11 klockan 14:06.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  16. #36
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Visst, allt beror på var man bor och hur gammal man är.
    Jag slog Dacian på 43-åriga bror i Malmö, över 2500 mil. Då kostade Dacian 8500 om året i helförsäkring.
    Bor man i obygden och är 50+ så är det nog billigare, och om man bara kör trafik.
    Samma sak med ni som kör hoj, ni har uppenbarligen uppnått den åldern så man har råd

    600 spänn för olja och filter, då måste det verkligen vara billigast möjliga.
    Vad hade jag för fel om förbruknkngen? Den verkar ju dra vad jag sa?
    Jag körde og9-5 på runt litern med E85.

    Nu får du ju erkänna att du har extreeeemt låga servicekostnader och väljer uppenbarligen billigast möjliga (Biltema).
    Om man verkligen, VERKLIGEN snålar på allt vad service heter så kan man självklart få ner kostnaderna och uppleva bränslet som en stor kostnad. Din arbetstid har du helt värderat till noll och ingenting.

    Du har ännu inte avslöjat vad du har för värdeminskning. Om du köpte den ny måste du ha betalat över 100 för den, och vad är den värd idag? 20-30? I så fall är det 7000 om året bara i värdeminskning.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Du har svårt att ge dig eller?
    Betalade 85.500 kr i oktober 2012, fabriksny, vilket de såldes ut för, pga ny modell.
    Körsträcka 2000 mil TOTALT för närvarande på två bilar. Rabatt på försäkring. Halvförsäkring.

    Olja och filter är INTE Biltema, utan Castrol Edge, kostar 400 kr / 4 liter på Mekonomen (kampanj) eller samma på ÖB, Rusta mm.
    Går 4.5 liter. Mahle filter från autodoc. 70 kr senast jag köpte. Ibland en pluggpackning för ett par tior. Alltid märkesvaror, typ NGK, Mahle, ATE osv.

    Det är inte många etanol-Sandero till salu. Min är mycket fin, inga skador, går jättefint. Drag. Skulle nog få 30'.
    Tänker dock inte sälja den.

    Har dessutom sagt att jag värderar min bil och tid högre än klåparna på verkstaden. Har inte så mycket med pengar att göra.

    Min ursprungliga invändning står fast; drivmedelspriset är INTE trivialt för alla bilister.
    Och jag är knappast ensam om att köra bil billigt. Kan göras ännu billigare med piratdelar, biltemaolja, kinadäck, längre serviceintervall, sämre skick på bil osv.
    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-11 klockan 17:34.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    MC med elmotor har man inte lyckats något vidare med. De blir slöa och med kort räckvidd, alternativt mycket tunga, men snabba, med kort räckvidd. Svårt att klå kombon lätt, stark bensinmotor + energitätt bränsle, trors alla incitament och all test och utvecklande inom elscooter, elmoped och andra svagare elfordon.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  19. #39
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Man behöver inte vara Einstein för att förstå att ju färre mil du kör, desto mindre del av kostnaderna utgör drivmedlet.
    Kör du inte mer än 2000 mil om året _borde_ drivmedlet inte alls vara en stor kostnad.
    Min ”dyraste” bil körs inte mer än 5-700 mil om året och får väldigt mycket kärlek och extra delar. Där kostar milen lätt över hundringen. De bilar jag kör billigt hamnar långt under 10an milen eftersom jag oftast kan sälja den typen bilar dyrare än jag köpte dem för.
    Det enda jag menar är att du är extremt ovanlig som har så extremt låga fasta kostnader. För de flesta bilägare är det inte så. Värdeminskningen är oftast den i särklass största utgiften, trots att folk tror det är drivmedlet.

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Min far och min bror kör likadan bil, snarlika sträckor, och med liknande kostnader (eftersom jag servar deras bilar).
    En god vän har en Dacia och en Skoda i hushållet, något år nyare, och de brukas på liknande sätt, med snarlik budget. Har ett par kollegor som gör på samma sätt, och med budget av samma storlek. En annan kamrat (också mekaniker/tekniker) kör VW Polo från 2008, 2009 och har samma setup. Min kusin kör äldre Volvo 700, samma bil i massor av år, bränslet i särklass största utgiften.

    Vet inte varför du anser detta vara extremt, men det är ju mycket vanligt så fort man lämnar "nybilsgruppen", att GDS-folk kör längre sträckor med billiga bilar, med låga kostnader för värdeminskning och underhåll. Vart tror du alla biltemadelar och regummerade däck tar vägen? Vem köper bilskrotarnas batterier, stötdämpare, däck och kylare? Det rullar massor av 12-15 år gamla (törstiga) bilar i bruksskick, som körs mer eller mindre "run to failure".

    Oavsett, om E85 höjs 10% så ökar mina utgifter i absoluta tal med 2500 kr. Det är en utgift som syns. 3-4 veckors matbudget för en person?
    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-12 klockan 08:10.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 857
    Senaste inlägg: 2024-03-26, 08:18
  2. Tanka olja och kolla bensinen.. B235E
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:29
  3. kommer ut olja genom dumpventilen
    Av fr3kazo1d i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 03:05
  4. hur minimerar man att olja kommer upp i MV:en i min 9000
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 09:33
  5. Kommer ingen olja till Turbon?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •