Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 8161718
Resultat 341 till 347 av 347

Ämne: Priset på råolja / Kommer bensinen tillbaka

  1. #341
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det skulle kunna fungera så,
    Ja, det fungerar precis så.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    om det inte vore för att de existerande bilarna med så kort räckvidd också har dålig snabbladdning, med vilket jag menar att man i praktiken inte kan stanna och ladda på en rimlig tid.
    Om man inte kör mer än 5-50km ToR på en dag är det helt ointressant med snabbladdning. Man laddar hemma och på jobbet. Så bilen är alltid fulladdad när man startar.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    För det resulterar i att bilens verkliga räckvidd blir en tredjedel av batteriets, eftersom man måste klara resan t.o.r. eftersom man inte kan vara säker på att man alltid kan eller hinner ladda på resmålet.
    Inte alls. Laddning på jobbet ingick i förutsättningarna. Men med 100-150km räckvidd och daglig körsträcka på 5-50km är det inget problem oavsett, för man klarar 2-3 dagar utan laddning.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    På ett litet batteri är det ofta inte realistiskt att utnyttja mer än 2/3-delar av batteriets kapacitet under normala omständigheter, och dessutom slits batteriet de facto snabbare på sådana bilar eftersom man cyklar det snabbare.
    Då lär det ju räcka gott med 100km räckvidd om behovet är under 50km per dag.

    Väldigt många kör ännu kortare än så. För dem är räckvidd på 300-600km totalt meningslöst. Det är lika meningslöst som att köra med husvagn varje dag bara för att man behöver ha med den när man åker på semester 2 veckor om året. Dessutom är det extremt dåligt för klimatet med större batteri än vad som behövs.

    En betydligt klimatsmartare lösning är att ha bilar med standardiserade batterier som kan bytas ut. Antingen med olika kapacitet eller med flera mindre enheter med kanske 100 eller 200km räckvidd. Då kan man tanka så många batterier som behövs vid varje tillfälle. Och får en lättare mer ekonomistisk bil till vardags. Standardiserade batterier är något som redan i dag efterfrågas. Inte av biltillverkarna eller kunderna. Utan av företagen som skall återvinna alla olika fordonsbatterier. Idag har de inte ens tillgång till dokumentation om hur (de inte sällan skadade) batterierna kan kontrollmätas, laddas ur eller demonteras. De löser det själva helt utan tillverkarnas hjälp. Men det tar tid. Så det är inte alls omöjligt att vi får se krav på standardisering inom EU fortare än man kunde ana.

    Jag tycker det är uppenbart att elbilsföretag som t.ex. Tesla försöker konkurrera med ICE genom att ha allt starkare motorer, mer finesser och maximerad lång räckvidd. Anledningen att ICS-bilar har lång räckvidd är att det inte kostar extra med 60liter tank jämfört med 20liter. Inte för att det finns någon större intresse av stora tankar och långa mellanrum mellan tankningarna. Det går så snabbt att tanka att det är ointressant med en eller två extra tankningar.

    Det elbilsföretagen borde göra istället, och nu faktiskt verkar börja göra, är att försöka ta fram elbilar som löser bilägarnas behov. Och det är i huvudsak ett fåtal mycket korta resor från och till hemmet. Oftast utan passagerare och nästan aldrig med fullsatt bil. Ibland med några matkassar. Sådana mindre bilar som fokuserar på vanligt folks behov och löser dem till en lägre kostnad än dagens bensin, diesel och batteri-bilar behövs. Men de finns inte. Om man inte räknar mopedbilar kanske...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #342
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Mazda MX-30.
    Jag är mer och mer sugen på en sån, framförallt beg. Det borde gå att få loss en 2021:a som gått 4-5000 mil för 150 papp.
    Med en räckvidd på garanterat 10 mil, upp till 20 mil, skulle den lösa otroligt mycket.
    Det jag tilltalas mest av med den är att den är utrustad som "en riktig bil" med LED-matrix-lysen, head-up, , navi, elstolar med minne osv, osv.
    Det behöver inte kännas som man antingen måste bli ruinerad för att nå samma tekniknivå som i ng9-5a, eller hamna i rätt "prisnivå" och backa i tekniknivå (typ Leaf).

  3. #343
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Grejen är att bilar med 200km räckvidd köps och används som hushållets andrabil. Den ska alltså vara praktisk, billig och problemfri.
    Föstabilen har ofta varit en finare ICE bil, den ska ha komfort, utrymmen, dragkrok och räckvidd. Den kan också kosta ganska mycket.
    Fram till ganska nyligen var det bara Tesla som passa in i den kategorien.
    Idag finns det massor av fina elbilar att välja på där, tex nya EX90. Därmed kan många familjer nu helt sluta tanka.
    Köper man en Leaf, i3, eGolf eller mx30 som endabil så är nog risken stor att man får en ganska negativ bilupplevelse, skulle jag påstå.
    Som redan påpekats i tråden så fungerar snabbladdning väldigt dåligt på dessa bilar, något som man kommer bli tvungen att hafsa med ganska ofta med så dålig räckvidd.
    Tanken att man ska köpa en elbil som bara klarar "det mesta" av ens bilbehov känns väldigt gammaldags med dagens utbud och prisläge på bilarna. Försäljningen av dessa "halvbilar" har varit helt bedrövlig, vilket jag tycker visar att väldigt få egentligen är intresserade av att satsa egna pengar i dem. Personligen hade jag tom hellre köpt nåt kinesiskt (mg4?), om jag absolut inte kunde sträcka budgeten längre.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #344
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    En 3 år gammal MX30 med 5000 mil på mätaren bör gå att få runt 150. Även om det är rätt dyrt, så är MX30 betydligt mer "bil" än många andra billiga elbilar.
    Det är inte speciellt mycket dyrare än en tidig Leaf med ungefär samma räckvidd:
    https://www.blocket.se/annons/1000771982
    https://www.blocket.se/annons/1401170584

    Jag vet ju vad jag hade valt...

  5. #345
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Mazda MX-30.
    Jag är mer och mer sugen på en sån, framförallt beg. Det borde gå att få loss en 2021:a som gått 4-5000 mil för 150 papp.
    Med en räckvidd på garanterat 10 mil, upp till 20 mil, skulle den lösa otroligt mycket.
    Det jag tilltalas mest av med den är att den är utrustad som "en riktig bil" med LED-matrix-lysen, head-up, , navi, elstolar med minne osv, osv.
    Det behöver inte kännas som man antingen måste bli ruinerad för att nå samma tekniknivå som i ng9-5a, eller hamna i rätt "prisnivå" och backa i tekniknivå (typ Leaf).
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En 3 år gammal MX30 med 5000 mil på mätaren bör gå att få runt 150. Även om det är rätt dyrt, så är MX30 betydligt mer "bil" än många andra billiga elbilar.
    Det är inte speciellt mycket dyrare än en tidig Leaf med ungefär samma räckvidd:
    https://www.blocket.se/annons/1000771982
    https://www.blocket.se/annons/1401170584

    Jag vet ju vad jag hade valt...
    Räkna med max upp till 140m, körde en sån ett tag. Den är bra men de är som Gullpotet säger att de förstör upplevelse lite om man inte har möjlighet att ladda hemma och jobbet.
    Du borde dock provat en Honda E, fyfan va rolig bil. De är nog den roligaste bilen jag har kört


    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Grejen är att bilar med 200km räckvidd köps och används som hushållets andrabil. Den ska alltså vara praktisk, billig och problemfri.
    Föstabilen har ofta varit en finare ICE bil, den ska ha komfort, utrymmen, dragkrok och räckvidd. Den kan också kosta ganska mycket.
    Fram till ganska nyligen var det bara Tesla som passa in i den kategorien.
    Idag finns det massor av fina elbilar att välja på där, tex nya EX90. Därmed kan många familjer nu helt sluta tanka.
    Köper man en Leaf, i3, eGolf eller mx30 som endabil så är nog risken stor att man får en ganska negativ bilupplevelse, skulle jag påstå.
    Som redan påpekats i tråden så fungerar snabbladdning väldigt dåligt på dessa bilar, något som man kommer bli tvungen att hafsa med ganska ofta med så dålig räckvidd.
    Tanken att man ska köpa en elbil som bara klarar "det mesta" av ens bilbehov känns väldigt gammaldags med dagens utbud och prisläge på bilarna. Försäljningen av dessa "halvbilar" har varit helt bedrövlig, vilket jag tycker visar att väldigt få egentligen är intresserade av att satsa egna pengar i dem. Personligen hade jag tom hellre köpt nåt kinesiskt (mg4?), om jag absolut inte kunde sträcka budgeten längre.
    Håller helt med samtidigt som du kan få en begagnad lågmilad elbil för samma pris, tex en MG Marvel R med 2000 mil ligger på 349K (ibland lägre), Model 3 eller annat.

    Personligen så är min nästa elbil en Zeekr

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #346
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Kinabilar går fetbort. Vi är bara ett litet EU-beslut från att få strafftullar på allt från Kina. Reservdelar kan bli tokdyra eller obefintliga över en natt.
    Hur många av de kinesiska tillverkarna kommer ens vara kvar i EU om det blir strafftullar?
    De skiter totalt i att EU kräver att de skall ta ansvar.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #347
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kinabilar går fetbort. Vi är bara ett litet EU-beslut från att få strafftullar på allt från Kina. Reservdelar kan bli tokdyra eller obefintliga över en natt.
    Hur många av de kinesiska tillverkarna kommer ens vara kvar i EU om det blir strafftullar?
    De skiter totalt i att EU kräver att de skall ta ansvar.
    Jo personligen tar jag varken i japanska "halvbilar" eller kinesiska elbilar. Pest eller kolera.
    Men hade jag varit i desperat behov av en elbil och absolut inte kunnat öka budgeten så hade jag hellre köpt en mg4 än en mx30.
    Att mx30 ser bättre ut och har högre kvalitet är ju en klen tröst när du måste snabbladda mest hela tiden och sedan får betala med enormt värdefall efter några år eftersom din elbil har en räckvidd som ser ut som ett skrivfel i annonsen.
    Ang. reservdelar så tror jag att MG4ans försäljningssiffror vs mx30 kommer att jämna ut problemet, även om MG skulle försvinna ur EU.
    Mazda är väl knappast heller ett märke som sitter säkert de nästa åren.
    Men helt enig i att man bör undvika allt kinesiskt så långt som möjligt.
    Senast redigerat av Gullpotet den 2024-09-07 klockan 23:40.

Liknande ämnen

  1. Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 857
    Senaste inlägg: 2024-03-26, 08:18
  2. kommer ut olja genom dumpventilen
    Av fr3kazo1d i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 03:05
  3. hur minimerar man att olja kommer upp i MV:en i min 9000
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •