Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Köpt färdig trimmad 9000 på skoten med problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -

    Köpt färdig trimmad 9000 på skoten med problem

    hejj har köpt mig en Saab 9000 Aero -96 av en bilsamblare för ett riktigt bra pris men jag funderar med trimningen den är färdigt trimmad av 2 senaste ägare och den går så inn i h****** eller jag tycker det åtminstone laddmätaren går dörbi dett röda, det stog maptun på intercoolern så den är bytt och så är det 3 tums rör hela vägen med racekatt men vet inte riktigt, vad det är för programvara kan man ringa int till typ maptun och fråga finns det i deras register om den har blivit trimmad där? vad skulle ni göra då jag har ingen koll på vad som är gjort?,


    Skickat med Tapatalk
    Senast redigerat av RasmusAsplund den 2021-07-07 klockan 13:00.

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Skruva loss locket i akvariet så kanske det finns en klisterlapp på boxen eller skrivet på boxen vad den är modifierad till. Är förvisso ingen 100% garanti men ofta stämmer det.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Om magnetventilen har gått sönder så att den läcker till returen så får man precis det beteendet, eftersom waste-gaten är satt ur spel. Inte helt ovanligt att membranet i T5-ventilerna ger sig (och om man hittar en på skroten som har olja i magnetventilen har den mycket möjligt haft motorhaveri just av den anledningen).

    Så kontrollera att magnetventilen fungerar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Köper man en bil utan att veta vad som är gjort och speciellt en som är trimmad?
    Tveksam till att Maptun lämnar ut info.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -

    Köpt färdig trimmad 9000 på skoten med problem

    jag har nyss köpt bilen och
    när skulle in till verkstaden och ta avgastest inför besiktning så small första kylarslangen, jag böt den och ny kork till expansionkärlet, nästa dag så small det en gång till och nu vid värme elementet inne i bilen, är det topplockspackningen som orsakar detta? den går fint att köra med men på tomgång så går den varm och så smäller det vad kan felet vara?
    magnet ventilen fungerar då den går på grundladd om man rycker ur kontakten


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av RasmusAsplund den 2021-07-18 klockan 02:12.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Köper man en bil utan att veta vad som är gjort och speciellt en som är trimmad?
    Tveksam till att Maptun lämnar ut info.
    fick den för 10 000kr ej vinterkörd så jag tänkte vad kan gå fel, kvitton finns på delar över 30 000kr och så sitter det speciella 5 ekrade saabfälgar med kromkant på, ringde till maptun men de sa att de inte kunde få upp i deras system om den är trimmad hos dom


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Jag hade inte kört mer med bilen innan jag vore säker på vad det är för programvara och hårdvara i bilen , ännu mindre om nu topplockspackningen har gått samt att bilen går varm.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RasmusAsplund Visa inlägg
    när skulle in till verkstaden och ta avgastest inför besiktning så small första kylarslangen, jag böt den och ny kork till expansionkärlet, nästa dag så small det en gång till och nu vid värme elementet inne i bilen, är det topplockspackningen som orsakar detta? den går fint att köra med men på tomgång så går den varm och så smäller det vad kan felet vara?
    Om du med small menar att den spränger slangen så är topplockspackningen en het kandidat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    nejj så dum är jag inte och kör men söndrig topp och bilen är ej besiktad så den har bara blivit körd hem inget mer, och vill tillägga att detta kommer bli min busbil och mer trimm kommer i vinter med riktig mappning så jag vet vad jag har, men har hört med ett antal företag och folk här i finland och dom säger bara att fastän dom slipper och läsa av mappningen så kan dom inte säga om den är bra eller dålig, ingen här är direkt insatt så finns ej någon med redskap eller kunskap för t5suite
    med ren gissning så är mappningen proffisionellt gjord då allt annat på bilen är gjord men ordning men det är bara en gissning


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Bubblar vatten i kärlet ? samt lukta så känner du om det luktar avgaser

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    lite nog men ej mycket, har bestämt mig för att öppna motorn, delar är redan beställda och det blir även en rejäl igenomgång på kylsystemet


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Bortsett från kylarproblemet...

    Konstigt att maptun inte kan hitta info men kanske inte gått i Sverige? När jag köpte min (år 2011 dock) ringde jag och fick besvarat att den var steg5ad vid x-datum.

    Inga trimdelar som är med på kvitton? Om du listar ut vad det är för spridare så brukar man kunna gissa sig till om det är ett steg3 eller ett steg4 tex. Går den på bensin eller e85?

    Edit:
    Röda spridare = högst troligt ett steg 3
    Gröna spridare = troligtvis ett steg4
    Senast redigerat av BearStyle den 2021-07-19 klockan 19:47.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    orginala spridare, dom fick inte fram i finland eller sverige, inte alls sagt att den är mappad vid maptun men det är maptun intercooler och lite annat så var bara en gissning,


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Bra om du skriver vad heter turbo då vet man lite mer. de är möjligen att man har , gjort läckage på slangen till wastergate, då klaffen öppnar lite eller inget och trycket går över röda. Den felet hittar du lätt i efterhand,... problemet är trasig toppackning dvs hårda vattenslangar och finns en orsak, och de har sagts redan, din toppackning alternativ trasig top,...... har haft båda fel på mina saabar.
    Man kan läsa din ECU och få vad är bilen trimmad, dvs hela köret. Turbo Name säger mycket för att börja gräva med computer och göra backup av din software som sitter i den. De finns många , inkl. mig, som kan tag ut din *.bin fil och se vad den går förr.
    Om maptun har trimmad har inga betydelse, man ser från grafer och anda värden i programmet som vi alla har tankat gratis från en sajt av "Dilema" holland.

    Lycka till
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    orginal turbo och spridare dvs td04-15t
    men hur funkar det när den går på grundladd när jag rycker ut kontakten till MG? så enligt mitt tycke borde den funka? eller har jag helt fel?
    har kollat på ecu och där finns inga märkningar eller nåt, svar till en tidigare fråga.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Den övre kylarslangen small på min 9000CDE '96 och funkade sen flera tusen mil efter byte av den, på saabverkstan jag köpte den på sa dom att det var vanligt att dom pajade av ålder. ..Men lite märkligt om den smäller fler slangar..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    joo lite konstigt, om inte bara ren otur, men får ju se vad man hittar där ikväll nudå, men lade också märke till att det finns grynigt skräp i kylaren??? typ som sandkorn, någon haft liknande?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Ja, fast på en bil av annat fabrikat.. det betydde tydligen att man körde på fel kylarvätska så det rostade.. inte säkert der är samma för dej förstås, men "sanden" var svagt magnetisk, eller snarare, den påverkades av en kraftig magnet så det var rost iaf, även om det inte riktigt såg ut så.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    okejj kan säkert också vara någon slags kylarcement eller likande


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-20 klockan 11:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Din turbo är org. men maptun eller andra trimmare kunde svarva ingången och kompressor och stoppa in 19t immpeller då får man vid individuell trimmning, andra spridare, mer polver dvs ca +400hp. Man kan mycket skriva om de här, men...
    Som sagt problemen ligger i att man har för hög tryck i systemet. De finns folk som hade INTE trasig packning eller top och samma problem som du har.
    Årgärden som hjälpte var att tag ner toppen och UPPRIMA hål i nya packningen, till vatten, samt byta till ARP bultar för att få tätt förbandet, dvs block-packning-top.
    Du borde hitta många inlägg av dom i fall man söker.
    MVH George
    PS! grund ladd behöver inte vara 0,4-0,5 bar men i regel säger man att 3 x grundladd = topplad, .. detta formell är inte bevisat men florerar mellan oss.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Problem vid uppstart av nyrenoverad/trimmad 9000 2,3T -96
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 13:43
  2. Färdig nätgrill till 9000
    Av Butterfly i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 11:36
  3. Ljudinstallation färdig,problem med mellanregistret,någon?
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 17:39
  4. Stora problem!!! Med trimmad 9000
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 21:10
  5. Problem med 9000 -97 köpt på firma - vad täcker MRF-garanti?
    Av Jonas_b i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •