Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-3SC 1,8t BioPower Vector. Bra väghållning OCH vettig markfrigång? Vad köpa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    9-3SC 1,8t BioPower Vector. Bra väghållning OCH vettig markfrigång? Vad köpa?

    Bilen i rubriken är standard, och trött i chassiet. Det finns ju gott om väghållnkngsprylar, men jag vill INTE ha en lägre bil. Är (som många SAAB!) besvärande låg redan som original.
    Vet att det förhöjda chassiet till 9-3X fick kritik för att vara svajigt redan som nytt.

    Är det någon som har en bra kombination av "vardagsduglig" och med sportigt chassi? Finns det ett hårdare set med fjädrar och dämpare till 9-3X som ger höjd som ett standardchassi? Har någon testat gummiringar i fjädrarna?

    Från ViBilägares provkörning:
    "Skillnaden mellan XWD och 9-3X ligger i karossens frigångshöjd. Den har ökat med 3,5 centimeter.

    - Det gör att 9-3X kan ta sig fram på dåliga vägar där den vanliga kombin skulle skrapa i, säger Andreas Eskengren, produktstrateg hos Saab.

    9-3X - för tuffare tag?
    Markfrigången är ändå inte högre än 15,5 centimeter, vilket är lågt jämfört med andra skogsanpassade kombibilar. Volvo XC70 har till exempel 21 centimeter till backen och Skoda Octavia Scout har 18 cm."

  2. #2
    Hur många mil har din bil gått? Till att börja med har diesel/V6-modeller kraftigare fjädrar. Bytte från org sportchassi på en 2008 9-3SS TiD 23 tmil till MapTun sänkfjädrar + Bilstein B8 stötdämpare och bilen blev inte lägre. De gamla stötdämparna var som cykelpumpar. Alltså vill du ha en högre bil, köp diesel/V6-fjädrar men köp hellre Maptun/Eibach/Hirsch + lämpliga stötdämpare. Byt alltså både och. Läs på i andra trådar här om bussningar.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Förutom att bilen är för låg från början så har fjädrarna fram för vana att gå av så att bilen blir lägre med tiden. När min ena framfjäder gick av med ett resonant eko i hela bilen så visade det sig att det var tredje brottet på nedre varvet på den fjädern. Bilen var godkänd vid besiktning två gånger med två lösa delar av fjädern liggande kvar i plastslangen på nedre varvet. P g a fel information på chassinummerskylt på vissa årsmodeller så köpte jag nya framfjädrar till ICKE Sportchassi. Då vinner man ytterligare 1 centimeter jämfört med original sportchassi. Vår infart och ng9-3 är inte kompatibla.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Tack för era svar! Båda framfjädrarna är bytta för 4-5 år sen, och kanske 4000 mil.
    Ser inte alls hopsjunken ut. Bilen är idag för låg och alldeles för mjuk för inspirerad körning.
    Söker som sagt betydligt hårdare fjädrar, och högre.

    Kan man lägga extra/dubbla fjädersäten, iaf bak? Fram verkar det sämre. Personligen kan jag tänka mig att lägga heltäckande gummidistanser i fjädrarna, men det passar dåligt när det är så stor diameter, och olika diameter per varv dessutom...
    Sen kan man ju skaffa lite större hjul, men jag gillar "lättheten" i 16" med 55 profil. Bilen blir märkbart segare med större dimensioner - har provat, inte roligt/
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det är två grejer. Väghållning och sänkning. Höjden avgörs av fjädrarna. Även jag har haft fjädrar som var av. Maptuns sänkfjädrar höjde bilen lite... Dina kan ju faktiskt vara av efter 4-5000mil. Det händer. Så kolla det ordentligt. Men vill du ha den högre är det väl inget att fundera på. Jag tror turbo4ever har lösningen på det ovan. Chassit kan ju må väl av diverse uppgraderingar för att få bättre väghållning.

    Men hur man än ser på saken ger lägre bil hårdare och bättre väghållning. De flesta uppgraderar åt det hållet. Så vill man ha bättre, hårdare väghållning och högre bil blir chassit antagligen ännu viktigare att fixa. Men en gammal Saab Vector kan alldeles säkert må väl av att chassit ordentligt genomgånget oavsett. Kanske skall man börja med det?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Har skrivit om bilen och ev planer i annan tråd. Om jag ska göra vid bilen blir det nya fjädrar, dämpare, bussningar, lagringar osv. Ska kolla med lokala fd SAAB-verkstan i närheten vad de har att säga om detta. Bilen är besiktigad och "godkänd", men om det ska vara "roligt" att köra så gäller chasdirenovering 314mm bromsar och 50 hk till i motorn. Chassit är den tunga utgiften, men till glädje oavsett motoreffekt.

  7. #7
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Om man inte vill tumma på höjden är ju Bilsteils B6 dämpare ett alternativ.
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Tack!
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. För de med knapp markfrigång.
    Av Göran Larsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-02, 12:17
  2. 9-5 Vector 2,3t BioPower A60
    Av Rickard i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 02:27
  3. Ang köp av ny 95 Vector Biopower!
    Av Mr J i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 23:59
  4. Köpa vettig olja kl 5 på en fredag, går det?
    Av Anth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •