Sidan 10 av 16 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 301

Ämne: Resurrection av min svarta 9-5 Aero '05

  1. #181
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Eftersom jag kört över 10k med bilen själv och aldrig bytt pump har den ju garanterat gått mer än så iaf. Det är promeister longlife glykol i den, oklart vad den uppfyller för standard..

    (I den andra bilen krånglade jag faktiskt till det och köpte korrekt sörja..)

    Det värsta är ju att det inte låter hela tiden, när det är kallt låter det och då på bes gnisslade det, men igår hördes det ingenting.

    Men eg borde man ju kanske byta både rullar, rem och pump förebyggande, tveksamt om det är nåt jag har lust att göra på denna bilen dock, .. tyvärr
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #182
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ja jag fick ju nedslag på hål i avgasröret, jag hade redan innan besiktningen lagat två hål, ett bak vid dämparen
    och ett längre fram, och ärligt talat misstänkte jag att det fanns fler men chansade..

    Iaf så var jag igår och köpte en 3" kardankrök på biltema och lite annat smått och gott som jag tänkte modifiera så det passade,
    snål som man är vill man ju använda så lite delar som möjligt (öppet köp) så målet var ju att helst bara använda kardankröken.

    Det första jobbiga var ju att få loss det gamla trasiga röret, tillslut gav jag upp och kapade av röret innan med vinkeljohan
    först och sen tigersåg det sista (eftersom bensintanken sitter precis där, ville inte råka såga/slipa hål i den av misstag..)

    La dom på varann och jämförde..



    Njae, inte helt likt..

    Efter en del mätande, klurande och testade satte jag vinkelkapen i röret och testade igen, då blev det hyfsat
    men det saknades retliga 2-3cm mitt i röret.. jag hade ju köpt fler rörbitar men ville helst inte använda dessa, dessutom så var rören som skulle ihop i olika vinklar..

    Kollade skrotlådan och hittade två mycket små bitar 3" rör (avkapade bitar av muffar egentligen) som jag slipade till så det möjligen kunde funka, och punktade fast, testade, justerade, punktade igen osv, ja ni vet hur det brukar bli när man bygger avgasystem..



    Efter lite justeringar på plats så verkade det passa hyfsat.. jag la det vid det gamla röret och jämförde.. hyfsat.



    Då var det dags att helsvetsa.. jag har ju bara en sunkig hobby-mig dessvärre, som retar mej varje gång jag använder den,
    med tanke på hur mycket pengar den sparat mej vid det här laget borde jag verkligen unna mej att köpa en BRA svets..

    Dessutom var det ju riktigt rejäla glipor/spalter..



    Men vad fan, lite skills att lägga igen hål har man ju trots att det var över 30 år sen man lärde sej svetsa..



    Snyggt ? nä.. men funktionellt..

    Tycker ni det ser konstigt där jag gått på med roterande stålborste ? tycker jag med, tror det är pga aluminiseringen av röret, det "kletade" liksom.

    Sen tänkte jag göra ett eget fäste, men då jag inte hittade nåt lämpligt material så kapade jag loss det från det gamla röret
    och svetsade fast på det nya, att lista ut hur det skulle sitta var nog det krångligaste på hela "bygget", fick hålla på att testa många gånger,
    och ta upp och ner systemet.. suck.



    ..Passade även på att laga två smååå porhål på själva dämpen..

    Sen var det bara att lägga på rostskydd och montera fanskapet, passade ganska bra men det kom LITE långt mer i kröken.. men men, efter förutsättningarna var det ganska bra ändå.



    Bilden blev väldigt dålig ser jag, men men, det är ett monterat system med kallgalv påsprayad..

    Just ja, först tänkte jag återanvända delar av det gamla röret, men när jag såg hur kexigt det var gav jag upp det..



    Blev det tätt då ?

    Ja och nej, min lagning var tät, jag provade att knöla in en handske i utblåset med motorn på tomgång och bilen blev märkbart störd av det,
    och det puffade ingenting vid slutdämpen eller mitt nya rör, däremot låter det som det puffar lite framme vid motorn, men jag är
    inte säker, jag tror jag testar att besiktar såhär, för det var ett STORT hål ovanpå systmet innan.


    Har ont överallt i kroppen dock, att ligga under en upphissad bil (pallbockar givetvis) och rodda ett tungt avgassystem är inget för en
    45+ man dessutom bytte jag även vindskivor på kåken idag då det inte skulle regna, vilket det givetvis gjorde ändå på kvällen suck,
    nu är jag glad att jag la några timmar på kvällen på att skruva fast det sista och byta de trasiga takpannorna..

    Men jag är iaf nöjd över att reparationen kostade typ 200:- och en halv dags arbete istället för 2500:- som det verkade kosta att få hem röret från finland..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #183
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Bra jobbat! Lite MacGyver-stil, men det gör inget så länge man löser problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #184
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Jag gjorde det enkelt för mig och köpte hela systemet från Speedparts
    och lät en verkstad byta blev lite dyrare
    Sen fick man gnäll att klämmorna inte
    passade riktigt men det är väl det man betalar för

  5. #185
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    @timpa: jo, det hade ju varit enklare, men typ 6-7000 dyrare

    Nu är det ju ett rör kvar som är risigt dessutom, borde eg ha bytt det med..

    Om man tittar på speedparts bild:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...uddampare.html

    ..Så byggde jag ju just röret som heter 864-7, men även 864-6 är risigt.. och slutdämpen jag jag jur edan lappat och lagat med.

    Så man kan säga att systemet egentligen gjort sitt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Grannen kom f.ö förbi medans jag svetsade och tyckte det var "väldigt grovt" och det är väl få bilar som har 3" original, inte denna heller så.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #186
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Eftersom jag bokat ombesiktning på tisdag (var det väl ? måste kolla..) så tänkte jag att jag borde köra lite med bilen innan och min parkeringssituation är jobbig (har ju 7 bilar) så den var inparkerad.. Jag gjorde iaf en rockad och ställde denna ytters, fär säkerhets skull tog jag en provtur också på nån halvmil.

    När jagkom tillbaka noterade jag två saker..

    1. Det puffar under bilen ? ..tror jag ? kan inte se eller höra varifrån men inte bak där jag lagat utan framifrån isåfall ? FAN..

    2. tomgången var heltrasig

    Tomgången var ungefär som när den stora backventilen är av,, alltså att bilen knappt orkar hålla tomgång men räddar upp det med högst varierande tomgång som följd.

    Kollade om den var hel, det avr den, kollade alla övriga vakuumslangar, också hela hmm.

    Hämtade Tech2 och kollade felkoder, det fanns en på trionic:

    "P1231 throttle position sensor 1 and 2 circiut. Sum oit of range (No limp home)."

    Googlar man så verkar det normalt bero på spjällhuset..

    Jag plockade loss kontakten och såg att de två nederasta pinnarna hade en annan färg än övriga, sprayade på kontaktspray och fäste/lossade kontakten ett tiotal gånger,
    när jag ändå höll på gjorde jag detsamam med MAP-sensorn, och där såg jag faktiskt oxid, om än ganska lite.

    Otroligt nog så var tomgången fin sen, men jag testade bara några minuter, ingen felkod heller.

    ..Vi får väl se hur det går..

    Om det är spjällhuset tänkte jag ju att jag kan låna från min 9-5 '99, men kollar man på maptun så verkar det vara olika spällhus innan och efter 2004. :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #187
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Säklte lite på forumet och hittade vad som skiljer, det är slanganslutningarna och framförallt till vevhusventilationen, attans.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #188
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ombesiktning idag, sket sej ju.. dåligt lambdavärde = avgasläckage.

    Trevlig besiktningskille som lät mej ta upp bilen på deras lyft och kolla under medans den gick på tomgång och han höll för avgasutblåset.

    Märktes tydligt vad det läckte, på det främre färtet för gummiupphängning.. eller ja, svetsarna mellan dessa och röret.. precis som på alla andra fästen som jag redan fixat.

    Har en plan på hur jag ska försöka laga, men det är surt ändå

    Får se när jag kan komma iväg och köpa grejer, och hur vädret är.. tyvärr är det en massa annan skit som måste göras dom få helger man är ledig.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #189
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Blä, jag har lagt en massa tid på att försöka laga felet, köpte en kedjerörskärare,

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...kap-2000016978

    Den var fan helt värdelös, ont överallt efter att ha kämpat med den, tillslut fick jag lossa på bakre systemet, vika ner allt och kapa med STORA vinkeljohan.

    Felet var ju att svetsningarna där fästet mitt under bilen sitter hade rostat sönder, så jag tänkte snitta bort som och nån centimeter av röret ochsätta dit ett skarvrör.

    Tyvärr är det inte optimalt att ligga under en upphissad bil och skära vinkelkap, så det blev betydligt mer kapat än planerat, vilket fick till följd att när jag bankade
    på skarvröret läckte det en del, dessutom hade jag inte vågat svetsa på hållarna eftersom jag inte visste hur jag skulle få skjuta röret fram och tillbaka för att få det tätt,
    alltså gjorde jag istället en separat hållare som jag planerade att svetsa fast efteråt..



    Men det slutade med att jag drog fast skiten med en slangklämma, mest ifall jag skulle behöva göra om nåt..

    Det läckte ju som sagt som ett såll också, det försökte jag åtgärda först med biltemas avgasrepareringspasta,

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...sta-2000017096

    Den rekommenderas INTE, istället pep jag iväg till lokala OKQ8-macken och köpte riktiga grejer, alltså holtz gun-gum! 69:- kostade burken.
    tätade skarvarna med den:



    ..Och det lilla hålet jag upptäckte i mellandämpen, eller snarare i svetsen på den blev förstås större när man borstade på det,
    men jag klippte till en liten plåtbit, smetade på gungum, la på plåtbiten och mer gungum.

    Jag hatar fusklagningar, men jag ORKAR inte bygga helt nytt avgas nu vilket vore det bästa..

    Sen skulle jag starta bilen igen för att kolla om det läckte, denna bilen brukar alltid vara lättstartad, och mycket riktigt startade den, gick i en halv sekund
    och stanande sen, va ? Sen tände den inte ens när man körde startmotorn ? ..läste av felkoder, hittade inga..

    Sen när jag nötte igen så hoppade den igång och gick hur fint som helst ?

    Värt att notera är iofs att bilen lutar kraftigt åt höger nu (hissad i vänsterkant) och det var väldigt lite soppa i tanken, oklart om det var anledningen.

    Iaf så letade jag efter HELA avgassystemet med motorn igång utan att hitat nån läcka nu, PUST!

    En annan sak som hade börjat precis sista dagarna jag körde bilen var ett ohyggligt oväsen från höger frambroms, som väntat var det den akustiska
    slitagevarnaren, så jag bände bort den tillfälligtvis, tänkte byta beläggen i samband med att jag lägger på vintersulorna sen.

    ..Ska det bli tredje gången gillt på nästa ombesiktning ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #190
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Idag var det dags att ombesiktiga, dagen innan körförbud.

    Hur gick det då ? mja, gled in på bilprovningen 25min innan stängning (hade bokad tid) och besiktningsmannen frågade vad det var ombes för, jag sa hål i avgasröret
    och an såg bekymrad ut och sa att avgastestutrustningen var trasig tyvärr, och han inte visste hur man gjorde då, han skulle ringa en vän, vilket han gjorde läänge..
    sen sa han att jag måste åka till en annan station 15min bort, som eg var för lastbilar, jag frågade hur man tog sej dit och han försökte förklara, innan han kom på
    att han kunde köra dit och visa mej vägen, väl där mätte vi avgaserna som var väl inom gränsvärdena, YES.

    (Nu var det ju aldrig nåt egentligt problem med värdena, bara att lambdan blir paj när det läcker)

    Eftersom han tyckte synd om mej att jag fått köra extra så fick jag 200:- i rabatt, det var snällt.

    Så nu är svarten laglig ett år till.

    Det betyder att jag ska ta och byta olja+filter på den (är 200mil kvar men vill ha det gjort innan vintern)
    och framförallt byta bromsklossar fram, jag har beställt nya.

    Jag bände ju bort slitagevarnaren för det lät så illa höger fram och jag redan vet om att dom är slitna, men nu 50mil senare började ju
    slitagevarnaren på andra sidan låta, suck, men det är väl ganska naturligt.

    Nåväl, byte blir det, ska även försöka byta dämparna till bakluckan och förhoppningsvis leja nån granne eller nåt och ÄNTLIGEN byta bakluckan.

    Förresten, i somras noterade jag ju att vid kökörning så hamnade tempen lite väl högt, inte nära rött, men högre än normalt, och nu när det är
    kallt på morgonen "orkar" den inte upp till horsiontellt läge.. PRECIS så började det när jag var tvungen att byta termostat sist.

    vad fan, det är väl typ 3000-3500 mil sen ? en ny originaltermostat borde hålla längre än så.

    Funderar på att byta den också nu innan vintern iaf, vill inte göra det när det är riktigt kallt

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2022-10-11 klockan 17:29. Anledning: stavar som en krattatattata
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #191
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Har du känt på utgående slang efter att ha kört några enstaka minuter från helt kall motor? Det är enklaste sättet att kontrollera om termostaten läcker. Är det rätt så ska slangen vara iskall - överkursen är att använda IR-termometer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #192
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Nej det har jag inte, kan väl göra det iofs.. Jag gjorde det nog förra gången, men då var det lätt att konstatera att termostaten var slut efteråt också, den hade fastnat halvöppen :/

    När jag bytte termostaten på den andra aeron syntes det inget fel på den, men jag orkade inte koka den och se hur den betedde sig, jag nöjde mej med att temperaturproblemen försvann vid bytet


    Jag har ju f.ö plockat bort deadband på tempmätaren så eventuellt hade inte dessa variationer synts än utan det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #193
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Grattis till besiktningen! Alltid en seger när älsklingen klarar sig ett drygt år till

  14. #194
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ja man blir ju lite gladare

    Dessutom, i mrose var det -3 men det där skärande ljudet hördes inte ? dessutom kom tempen upp snabbt som den skulle, men jag vet att termostater som håller på att paja kan funka bra ibland.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #195
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Skönt med avklarad besiktning

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #196
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Bara för jag skrev sådär och beställde en ny termostat har tempen uppfört sig exemplariskt varje dag sen dess ?

    Avvaktar nog lite med byte

    Dessutom går bilden bättre än vanligt, man ser också att turbonålen går nån millimeter högre upp vid overboost, oklart varför, kan vara så enkelt som att det är kallare och fuktigare, kanske i kombination med mer etanol i soppan = högre oktan ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #197
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Igår tänkte jag byta dämparna i bakluckan, jag bytte om, började ta fram verktyg, gick ut.. och så började det regna.. SUCK.

    Idag gick det bättre!

    Dämparna till bakluckan har varit dåliga i åratal, från början orkade dom inte hålla den uppe när det var riktigt kallt, sen
    räckte det med att det var halvkallt, och tillslut funkade dom inte ens på sommaren.

    Det är en del att plockas bort för att få ner taket, men jag har ju gjort det tidigare när jag skulle byta baklucka tänkte jag, vilket
    aldrig blev av eftersom jag insåg att jag behövde hjälp, och att jag måste byta dämparna först.



    Observera oljefläckarna på insidan av innertaket.

    Jag hade ju köpt kvalitetsmärket *HOST HOST* "Stark" för 212:-/par.. säkert inte originalqualität men bilen är ju inte ny heller.



    Pallade upp bakluckan med en tillsågad planka som fick plats precis mellan luckan och stötfångaren, perfekt lösning.

    Att få loss de gamla var inte så svårt, pilla bort sprinten och sen bända loss kulorna med en mejsel och sen lirka ut dom.

    Här ser man skillnaden mellan original och Stark<tm>



    Notera att starkdämparna är något längre..

    Monterade kulleden inne i taket först, sen försökte jag kränga på "luckdelen" det var ett helvete, dämparen är som sagt något längre och det är ont om plats, jag lyckades TILLSLUT kränga på den
    med mycket våld och svordomar..



    Då kom nästa kalldusch, det gick fan inte att få i sprinten ?

    Jag jämförde ny och gammal och konstaterade att sprinten sitter annorlunda.. SUCK.. det gör att den inte ritkgit vill passa på kulskruvarna ute vid luckan.



    Men dessa är ju fastgängade, så jag kom på den brillianta iden att byta kulled! ..Ja det var ju en bra ide FÖRUTOM att den gamla leden är flera millimeter längre än den nya.. så problemet med att dämparen är
    för lång gick från jobbigt till omöjligt.. jag kämpade ganska länge innan jag gav upp.

    Pausade lite och funderade.. det är ju faktiskt rätt mycket gängor på den där.. om man kapar den en bit ?

    Sagt och gjort..





    Med hjälp av bågfil, fil och en gängtapp för att fixa gängorna så..

    Nu var det oerhört mycket enklare att få dit dämparna då dom blir samma längd som original, OCH man får i sprintarna i kullederna också.

    Trodde jag tog en bild på allt klart men men, det var inte så mycket att se ändå kanske.

    Nu funkar luckan perfekt, lite väl tung att få igen då den just nu saknar inredning men det är en senare fråga, hela luckan ska ju bytas.

    Eftersom jag ändå höll på beslutade jag mej frö att ta loss subbasen också, det har ju låtit illa om den sen i somras tyvärr, och efter att ha
    googlat så är det vanligt att foamkanten pajar på den högtalaren.. som är superspecial också så man kan inte byta hela elementet

    Rätt jobbigt att lossa på en massa klädsel för att komma åt, men tillslut så..



    Men usch och fy vad det såg ut där under ..ska nog få på linolja där men det är väl eg kört.



    Och här ser man att det mycket riktigt var foamkanten som var problemet..



    Såhär ser elementet ut.. 4 anslutningar till spolen och allt :/



    Undrar om man ska våga sej på att kanta om själv ? ..eller hitta nån som kan göra det ? ..eller bara skita i suben ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #198
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jaha, då var det dags igen.

    Bromsarna har ju låtit illa i några veckor, böjde bort slitagevarnaren tillfälligt men det lät ändå lite, och bromsar vill man ju ha

    Bak sitter det bremboskivor och brembobelägg, fram (troligen) bremboskivor och ja dom utslitna beläggen var troligen brembo också, men nu eftersom jag inte riktigt vet framtiden för bilen så blev det ridex-belägg, mest för det var billigt. Dessa levererades på 4 dagar från tüskland.

    Skulle egentligen meckat igår, men jag var dels lite depp pga en konflikt med exet, dels tyckte jag det var så kallt, det var 9 grader.. så då blev det idag itället, och givetvis..



    Suck, men inget att göra nåt åt, det regnade ju inte iaf.

    Eftersom det snart är dags för oljebyte (typ 100mil kvar nu tror jag) så tänkte jag göra det samtidigt när bilen ändå är hissad, det är fan genialt av saab att sätta oljepluggen i bakkant på tråget, jag har en japansk bil där den sitter i framkant, hål i huvudet.. Det gör det oerhört mycket krångligare att byta olja hemma på uppfarten, man måste hissa hela bilen med fyra pallbockar, suck.

    Iaf så har det varit nåt litet slammerljud på högra delen av motorn, inget alarmerande men ändå.. så jag tänkte göra ett försök med flush, det är ju alltid bra oavsett, så i med en flaska CRC-flush, och tomgång 10min medans jag hissade bilen och pallbockade fram.

    Sen drog jag oljepluggen och tappade ur oljan, den fick stå och rinna medans jag tog tag i bromsarna.

    Inga problem att få isär, efter ett antal saabar har man ju både verktyget (7ans insex) och vanan inne, loss med högra oket och.. ja..



    Såg ju inte så kul ut :/ ..men skivan verkade inte ha tagit stryk iaf.

    Glidytorna var rejält skitiga..



    Men lyckligtvis mest smuts, under smutsen var det ett lager med kopparpasta så det var bara att skrapa bort, borsta rent, fila lite och smörja på ett tunnt lager ny kopparpasta.

    Fila förresten, det är oumbärligt med en bromsfil när man meckar bromsar.. nu är det inte ett måste på saabarna som har ganska enkelt rengjorda ok, men otroligt praktiskt att ha, värt varenda krona.

    Första bästa exempel från nätet: https://www.onninen.fi/sv/ks-tools-b...270mm/p/CJR791

    En bromsborste är också bra men det har jag tyvärr inte.

    Sen pressa tillbaka kolvarna och montera beläggen och trycka dit oken, samt skruva fast glidpinnarna



    Ojoj så fint.. hmm..

    Sen hämtade jag dubbdäcken och skulle montera på dessa, hade lyft på det och handdragit en skruv då jag insåg..



    Dessa vill man INTE glömma.. tur jag inte kommit längre.

    (iofs kan man montera dom med hjulen på, gissa hur jag vet..)

    Nu hade det slutat droppa under bilen så jag lossade filtret, fyllde det nya med olja (japp, jag tycker man ska göra det) och drog fast,

    Förra gången jag bytte olja sumpade jag kopparpackningen och tänkte att "Äh, det tätar nog ändå" och skippade den.. ..Tips: det gör det INTE..
    har haft en ful fläck på infarten det senaste året pga detta :/ ..Men i somras så råkade jag sparka till nåt som klingade och det var kopparpackningen, wee! ..bara att glödga med gasolen och montera fast.



    Bara fyra oljefilter krav av 12-packet jag köpte för några år sen f.ö.. :/

    Sen samma procedur på andra sidan, dessa belägg vatr inte lika slitna, var säkert en hel millimeter kvar

    Samma procedur, loss, rengör, pressa kolv, fetta in, montera och fast med allt.



    Sen på med dubbdäcket vänster fram med, och sen byta båda däcken bak, givetvis efter att ha kontrollerat att dom höll trycket, vilket dom inte gjorde så det var bara att veva igång kompressorn.. Och jag minns ju inte vad jag kom fram till var lagom förra året, blev 2.4 bak och 2.6 fram, gissar att det skulle vara lite mer än så fram.

    Sen in med alla prylar och ta en provtur (efter att ha pumpat bromsen stillastående förstås) , det gick hur fint som helst, bromsarna är märkbart bättre än innan, inte låter det illa heller.


    Bonus:

    Jag använde ju min elekriska mutterknack eftersom det är så jobbigt att dra ut tryckluft hela vägen, det är en gammal cotech jag köpte på clas ohlsons rea för ca 17 år sedan, vill minnas att det avr typ 60% rabatt eller nåt och jag tänkte, får väl se hur länge den håller ..

    Jag har använt den otroligt mycket sen dess, lite tung men stark och fungerar bra, tills typ när den var 4 år och började låta som en stenkross, det lät verkligen riktigt illa så jag trodde den bara var att kasta, men för säkerhets skull plockade jag isär den och konstaterade att allt fett satt kastat på väggarna till växellådan.. petade tillbaka det och till min förvåning så funkade den perfekt igen, lika tyst som ny.

    Efter det så har jag fått packa om den med mer fett kanske vartannat år när den börjar låta illa, men den funkar fortfarande, den är dessutom starkare än den "moderna" från clas ohlson jag har prövar, så den får hänga med ett tag till..



    Såhär ser det ut när man öppnar..



    ..Nypackat!

    Vad är det för konstigt fett då ? ..INGEN aning, stod en stor burk med det i huset när jag köpte det, ser ut att vara från 70-talet ungefär, säkerligen gjort av kattungar och är cancerframkallande, men det smörjer bra.

    Iaf blev den som vanligt perfekt fungerande och tyst efter att ha lagt in mer fett, kanon!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #199
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Hehe. Du kan få till det. Skrattade gött åt tempen tex.
    Bra jobbat!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  20. #200
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ja man blev ju inte SÅ nöjd när man såg termometern i morse :/ ..Blev lite varmare sen, tror det var uppe i +6,5 iaf..

    För övrigt, hur gick det med flushen då ? ..Jotack bra, men när jag tog en provtur senare (man vill inte hitta problem på väg till jobbet) så var iofs tempmätaren på botten men motorn var nog inte helt kall, men det lät inte likadant iaf. Får se i morgon bitti hur det låter.

    Övervägde faktiskt att lyfta ventilkåpan när jag var klar, jag har ju en till ventilkåpspackning (köpte en noname först till den andra aeron, men ångrade mej och köpte en elring som jag sen använde)
    som man skulle kunna byta för att slippa lite läckage, plus att jag skulle kunna tänka mej att ljudet beror på "släpskon" i ventilkåpan ? ..köpte ju en sån till den andra aeron med när jag bytte ventilkåpspackning, men den som satt där var i bra skick så den fick sitta kvar.

    Iaf gjorde jag inte det för jag frös lite för mycket.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 349
    Senaste inlägg: 2023-02-25, 16:04
  2. Den svarta 9-3:an Aero
    Av Niklas123 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 17:19
  3. Svarta fälgar på Röd 9000 Aero?
    Av BjörnR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •