Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 6141516
Resultat 301 till 315 av 315

Ämne: Resurrection av min svarta 9-5 Aero '05

  1. #301
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Jag ska fråga min kollega vad firman heter ..Jag la det inte på minnet då det ju blir i vår för mej isåfall. ..Tror det var i bergshamra iaf.


    Ang toyotan så googlade jag på problemet och tydligen är det i 9 fall av 10 så att gummimattan halkat så att det inte går att trycka kopplingen helt i botten, och givaren till kopplingspedalen som måste vara
    aktiverad för att satrtmotornn ska snurra är inställd så att pedalen måste vara HELT i botten, vilket dne inte är om mattan ligger snett..

    Finns massor av trådar om detta problem, typ från toyotamekar "haha, det händer jämt att folk kommer med bärgare och sen går jag in i bilen och drar tillbaka mattan lite och så startar bilen direkt"

    ..Så det ska jag kolla

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #302
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Då kände jag att detta funkar inte, så efter jobbet åkte jag och tog min besiktningstid, fick bilen godkänd, och sedan antog jag det erbjudandet min snälla mamma gav mej innan,
    att byta bil med henne under vintern, taskigt mot mamma tänker ni, men hon kör inte bil när det är snö, eller minusgrader, eller är mörkt typ.
    Jahaja det var då för 6mån sedan.

    Nu är det sommar och sol och mamma vill ha tillbaka sin bil, det har hon nog velat i en månad men är fär snäll för att tjata :/

    Så idag lastade jag bilen (mammas toyota) med verktyg för att åka hem till henne och försöka byta tillbaka till den gamla styrleden.

    Byta tillbaka ? ..Ja, det kändes som det enklaste sättet att få en hyfsat vettig styrinställning och köra hem.

    ..Trodde jag ja..

    Det har varit en riktigt jobbig dag.

    Först kom jag på att jag glömt nycklarna till bilen, då hade jag bara hunnit en bit, men det tog väl en dryg kvart att vända och hämta dom.

    När jag väl kom fram svarar inte morsan i telefonen, och hon bor en bit från carporten, jag ringer igen och igen, delvis för att jag
    lovat det, delvis för att hon ska slå på strömmen i motorvärmaruttaget så jag kan köra muttersnurran.. men nej.

    Jag inbrottar mej in i bilen (med nyckeln efter att ha pillat bort locket), öppnar
    huven och monterar batteriet (som stått på laddning hemma hela vintern) och försöker starta.

    Bilen tänder direkt, går i en halv sekund och stannar sen.

    Suck.

    Jag försöker starta igen, men nej, hostar inte ens. ..Jag kollar på varvräknaren och den ger utslag så inte vevaxelgivaren.

    Jag kollar under huven och rycker i lite kontakter, typ TK, LMM, spjällhus.. säkringar.. nä.. trycker på ventilen på
    fuelrailen och det finns hur mycket tryck som helst. ..Det är dessutom nästan full tank i bilen.

    Försöker starta igen.. och igen.. och igen, inte ens en tändning.

    Då ringer jag igen, utan resultat, och bestämmer mej för att försöka lossa hjulet utan muttersnurra, vilket går bra, efter att ha släpat
    ut domkraft och pallbock ur mammas toyota så är styrleden blottad och det går mot alla odds hur
    lätt som helst att byta tillbaka den, jag kan även se att det diffar markant i längd så det är inte konstigt att hjulinställningen blev knäpp.

    Nu kommer jag på att jag har tech2 med mej och läser felkoder, inte en enda felkod relaterat till motorn,
    bara de vanliga om speglar, backsensorer och nya om ESP (pga att hjulinställlningen var kass, nollade bort den)

    Försöker starta igen, nej..

    Ringer till min mammas hemtelefon som hon aldrig använder, och DÅ ssvarar hon "ringer du på den HÄR telefonen", svarar något
    irriterat att jag ringt 7 gånger på mobilen,. vilket hon inte har hört.. hon kommer till mej medans jag försöker starta igen, utan resultat.

    Eftersom mina startförsök dränerat batteriet en del tänker jag sätta laddning via motorvärmaruttaget, men det skiter sej ju för hennes app
    har tappat bort inloggningen, och lösenordet kan hon inte, jag beställer ett nytt lösen genom appen men givetvis har hon inte sin epost konfigurerad
    i telefonen så hon får gå hem och kolla mailen..

    Då försöker jag starta igen och vadnu ? den tände till.. och igen.. och plötsligt startar den som om inget hade hänt ?

    Bilen går fint på tomgång och jag låter den stå så.. när mamma kommer tillbaka lyckas jag starta motorvärmaruttaget men eftersom
    bilen går så sätter jag inte dit laddare.

    Nu har jag alltså löst problemet som jag kom dit för (att byta styrleden) OCH fått igång bilen.. då är väl allt ok ?

    ..Nänä, ödet gillar inte mej..

    Jag ställer på bilen med appen för att ta en provtur.. men bakhjulen sitter BERGFAST.. jag ritar långa svarta
    streck när jag försöker både gunga loss dom och köra loss dom.. dom sitter fast som f-n.

    SUCK..

    Jaja, jag har ju domkraft och grejer med mej, så upp med höger bak, kollar att klossarna inte sitter fast, som väntat är det
    handbromsen som är boven, trots att jag vis av erfarenhet INTE dragit åt handbromsen under vintern.

    Jag bankar loss på trumman med en liten handslägga som jag av nån anledning packat ner, förklarar för mamma att hennes
    ide om att spruta olja inte är en bra ide på bromsar och tillslut monterar jag på hjulet igen och försöker köra,
    varvid min mamma etusiastiskt gör tummen upp, jag frågar varför och hjulet rullar!

    ..Okej, samma visa på andra sidan, bänder bort klossarna, bankar rejält med släggan och på med hjulet och efter
    några försök lossnar även det hjulet.. dock gnisslar det hjärtskärnade.

    MEN MEN MEN.. Tyvärr upptäckte jag en annan sak när jag lossade på hjulen, BÅDA tankbanden är av och ligger och släpar i banden..
    WTF.. båda samtidigt ? när bilen står still ? under tak ? vad faan..

    Därför vill jag inte köra med bilen, inte ens på parkeringen så jag kör bara typ 10-15m fram och sen tillbaka.


    Suuuuuuuuuuck..

    Nu vete fan hur jag ska göra, jag har löst det befintliga problemet, och tre nya, men fått
    ytterligare två som jag inte vet hur jag ska lösa, jag har bytt tankband förut och det är
    ett jävla skitgöra, SÄRSKILT i bakkant där dessa är av (fast man måste ju lossa båda sidor)

    Och det är verkligen inget jag kan/vill göra i mammas lilla carport


    Hur fanken ska jag få hem bilen nu ? det är nästan 10 mil hem, ska man spänna ett spännband genom bakdörrarna ?
    det lär isåfall "rida" på avgasröret så det blir inte helt enkelt det heller :/

    jag blir så in i helvetes trött på allt, jag hittar ingan ny bil att köpa, alla bilar jag har trasslar, mitt ex är ett
    pucko och går inte att kommuinicera med, jag får inte träffa mina barn, jag har hjärtproblem, vattnet i kåken funkar inte
    som det ska, luftvärmepumpen strular, hela min tomt är helt förstörd av vildsvin, sex träd föll i vinter varav två på mitt
    hus som jag måste ta hand om, trafikverket överväger att bygga en väg rätt över min tomt (inlösen), och det skulle inte
    förvåna mej ett dugg om min skiktröntgen nästa vecka säger att min cancer har återkommit :P

    Någon där uppe hatar mej uppenbarligen.


    Och denna bilen är JÄVLIGT billig just nu..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #303
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Trist situation.

    Spännband bör fungera, avgasröret bör inte vara så varmt där bak, och andra har kört på det sättet - dock med bara ett trasigt spännband.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #304
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Funderar på om man kanske kan lägga nån plankbit mellan eller så, alltså mellan tank och spännband.

    Det gör ju inte saken bättre att det är typ 50 liter soppa i tanken heller.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #305
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Jag tror det är risk att man ställer till mer än man löser med plankor, spännbandet är mjukt och borde ge minst risk för skador. Jag skulle gissa att det i så fall är bättre med två spännband istället då så man får varning om ett ger sig.

    Spännband finns det också väldigt kraftiga varianter av.

    Annars, lossa vid fuelrailen och tvångskör pumpen mot reservdunk för att tömma ur den lite
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #306
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Var kan man lossa vid fuelrailen ? och då måste man tvångsköra brösnelpumpen via säkringen ?

    Plankan var mest tänkt för att spännbandet ska trycka på tanken och inte mot avgasröret typ.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #307
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471
    När det är tufft i livet stundtals så gäller ett steg i taget och kontroll på det du själv kan påverka. Det du inte kan påverka lägg det åt sidan ett tag. Det blir bättre med tiden det låter ytligt o okänsligt kanske men så är det.

    Ta en planka och spännband för att hålla upp tanken det funkar. Det som är bra med tankbanden är att de är gummibelagda järnband det är järnbandet som rostar av. Du sa att har mycket bensin i tanken och då klämmer ofta tanken fast gummibanden och hjälper till att hålla upp tanken. För tanken ligger inte på backen antar jag?

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #308
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Fast det är väl bara att lirka spännbandet ovanför av avgasröret om det blir ett problem?

    Lättast om man har två band så man kan lägga den andra på andra sidan avgasröret utan att knäcka saker medans man drar upp tanken, om man nu behöver bekymra sig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #309
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Jag försökte ju lägag bilproblemen åt sidan genom att låna mammas bil över vintern, tyvärr sköt ju det bara på problemen :/ ..Iofs underlättade det vintern.

    Båda banden är ju av och ligger ner mot marken, eller menar du att dom håller fast ifall man spänner upp dom med ett spännband ?

    Tanken är ju inte på marken, men det är väl handbromswiren som håller upp den mestadels gissar jag.

    långmilare: fast isåfall spänner ju spännbandet ner avgasröret :/ ..eller ja, jag vet iofs inte hur mycket högre tanken ska vara än den är nu,. minns inte riktigt.
    Senast redigerat av GlennB den 2024-06-10 klockan 17:13. Anledning: oj vad mycket felstavningar
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #310
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    646
    Jag lider med dig och känner igen lite av det du berättar från egen erfarenhet, men det @Mr_SunBear säger är ett väldigt bra råd för att allt inte ska börja snurra i huvudet.

    I ditt läge hade jag nog försökt popnita dit hålband i befintliga band och fäst någonstans, men det kanske är hopplöst där bilen står? Älskar hålband, mycket användbart, använder det lite överallt.

    Saker bli ju tyvärr inte lättare med åldern och jag blev själv sjuk för ett tag sedan, hann inte fixa min 9-5, så den har nu körförbud sedan 10 dagar. Men, jag släppte tankarna på bilen, såg till att må bättre och nu är det mesta fixat. Det är dock skittrist att försöka få loss saker som suttit i 22 år när man inte har lyft och trots både mixgasbrännare, mutterknack, rostlösare och dremel, så kan det ta många timmar ändå. Nedre mutter till höger kränghämmarstag hade totalt förenat sig med gängan. Tvingades till slut skära bort bort 1/3 av omkretsen på muttern innan jag fick loss skiten. Mer slut stag har jag aldrig sett så det var hög tid. Lyckades iaf välja nya som såg ut i princip exakt som original (turkiska FAG från Trodo) och verkar hålla mycket bra kvalitet på trots rätt ok pris (under 200), men det får tiden utvisa. Nu ska "bara" vänster bromsok bak bytas packningar och kolv i, eller helt nytt ok beroende på om stommen är ok eller inte. 17" SAAB originalfälgar jag fick med skrot-9-5an är riktigt fina även om två är lite påkörda i kanten, så det blir ett lyft mot tidigare halvskabbiga 16".

    Håller tummarna för både dig själv och din bil!
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  11. #311
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Tack för omtanken

    Just nu är det ju lite extra problematiskt då bilen inte står hemma utan i min mammas carport, och hon vill ha tillbaka sin bil, och då måste ju saaben bort därifrån. Hade den stått hemma hade jag kunnat skjuta på problemet iaf.

    Bärgare/nån med biltransport är ju en lösning men det brukar bli dyrt.. bilen är ju faktiskt besiktad och psåtälld, och nu är ju alla hjulen loss och den startar (startade iaf),
    så bara man löser tankbanden så borde man ju kunna köra hem den utan problem (hrrrm) ..Det är ju dessutom en massa soppa i tanken

    Nu har jag ju inte bilen här, men hittar man nånstans att fästa dom i skulle man ju möjligen kunna skarva på hålband, nu blir jag lite osäker när jag tänker efter men jag vill minnas att båda banden
    var av i bakkant, eftersom jag minsn att det var det jobbigaste stället att få loss dom förra gången (på en sedan förvisso, detta är kombi).

    - - - Uppdaterad - - -

    För övrigt, vad tror folket att det berodde på att den inte startade ?

    Jag har iofs ett svagt minne av att jag varit med om samma sak förut på en 9-5 som stått med urkopplat batteri ett lägre tid, att den tände till,s en vägrade den starta förräns jag nött ohälsosamt länge på starten (med pauser förstås)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #312
    Vilket öde! Kanske någon här har en billyft nära där din mamma bor? Spännband i W-formation mot bakaxeln och sedan via baksätet torde vara tämligen säkert om du kör lugnt. Har bilen manuell växellåda kan någon agera följebil och i värsta fall bogsera bilen (eller dig).

  13. #313
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Hmm, W-formation mot bakaxeln, hur menar du då ?

    Bilen står f.ö i täby..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #314
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    långmilare: fast isåfall spänner ju spännbandet ner avgasröret :/ ..eller ja, jag vet iofs inte hur mycket högre tanken ska vara än den är nu,. minns inte riktigt.
    Min tanke var att börja med ett spännband och dra under avgasröret och börja dra upp tanken för att se om det finns någon poäng med att dra ett andra spännband ovanför avgasröret (och ev. flytta upp det andra i efterhand) - och tänka sig för när man släpper spännbanden så man inte knäcker avgasröret då.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    För övrigt, vad tror folket att det berodde på att den inte startade ?

    Jag har iofs ett svagt minne av att jag varit med om samma sak förut på en 9-5 som stått med urkopplat batteri ett lägre tid, att den tände till,s en vägrade den starta förräns jag nött ohälsosamt länge på starten (med pauser förstås)
    Det kan vara att Trionic försökt kompensera totalt fel om starten inte lyckas på normalt sätt, och det kan då ta 30 sekunder innan den hittar tillbaka och startar - jag har råkat ut för samma sak en gång, också när bilen stått ett tag, och enligt min mek så är det ett känt fenomen, om än väldigt ovanligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #315
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 001
    Medlem#
    12120
    Aha, du tänker så att dom i princip kompenserar varann avgasrörsmöässigt sett ? ..Om det inte går "över" avgasröret ?

    Just nu minns jag inte riktigt hur det såg ut ens, borde tagit lite bilder när jag var där :/

    Angående starten så tycker jag trots allt det är lite märkligt beteende att först tända till, sne helt dörr, föär atts en gå hur fint som helst när den väl startat, men jag TROR det var likadant förra gängen, men minnet är lite vagt.

    ..Försöker komma ihåg vilken bil det var med, har ju haft fyra 9-5 :/

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 349
    Senaste inlägg: 2023-02-25, 16:04
  2. Den svarta 9-3:an Aero
    Av Niklas123 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 17:19
  3. Svarta fälgar på Röd 9000 Aero?
    Av BjörnR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •