Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 161 till 174 av 174

Ämne: Resurrection av min svarta 9-5 Aero '05

  1. #161
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Vilket rör är det man ska känna på ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #162
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 511
    Jag är kass på 9-5 men den liknar ju i mycket og9-3. Där är det bara att kika ner i motorrummet så hittar man rören som är aluminiumfärgade. Det som är kallt brukar det synas kondens på. Följ från kompressorn eller kondensorn bak mot kupén. Akta fingrarna när du känner. Håll borta från fläkt och drivrem.
    https://saabwisonline.com/images/960...8/e870r063.jpg
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #163
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Har ju haft lite dåligt samvete för denna, jag tror besiktningen går ut sista augusti så den bör ju fixas.. och jag har hafts emester i 3 veckor redan.

    Jag fullagade ju avgasystemet förut, den lagningen verkar faktiskt hålla fortfarande men nu puffade det längre bak, och det visade sej dels vara hål i röret precis innan
    slutdämpen, dels hål i själva dämparen..

    Detta fotade jag, men bilderna finns inte i telefonen

    DÅ slutdämpen kom för långt bak sist (pga att jag lagade med för långt rör) så tog jag helt enkelt vinkeljohan och kapade röret precis innan slutdämpen så det blev friskt,
    då fick jag dessutom loss slutdämpen utan att bråka för mycket med det tämligen rostiga röret mellan mellandämpen och slutdämpen.



    ..Notera även hur rostiga balkarna är tänkte pensla på linolja men tja, vet inte om det är lönt.

    Det var dock INTE lätt att få loss den kapade bitem, fick använda mycket våld..



    Sen hade jag som sagt en bild på hur dämpen hade spruckit, jag trodde det var min svetsning men det var det intem det var UTANFÖR min svetsning.. så jag fick fylla på med mer svets, inte snyggt för fem öre men tätt..



    Notera även den nya 80mm-klämman.. GIVETVIS gick ju den befintliga av (den har suttit där mindre än ett år..) oh jag hade massor av storlekar hemma, men inte 80mm..

    Nåväl, det var ett bra tillfälle att ta en paus och ta en MC-tur till biltema 4mil bort och köpa klämmor, som finns bakom disk för att "ungdomarna stjäl dom hela tiden" hmm..

    På med dämpen igen och det blev tätt, utblåset hamnade lite långt in men ganska ok, den bilden försvann också :/



    Jag provstartade och bilen lät MYCKET mindre, när jag höll för utblåset så såg jag dock ett liiitet hål på ovansidan av röret en bit längre fram, suck, hoppas det inte upptäcks..

    Hela det röret behöver ju bytas, det finns som reservdel från JT, men ingen verkar sälja det ? ..konstigt nog är det knappt rostigt framifrån och till och med mittljuddämparen.

    Nåväl, bromsarna har ju börjar låta när man stannar, dessa "helrenoverade" jag ju för ca 3 år och 800 mil sen med helt nya bremboskivor, brembobelägg/backar, ny expander, fjädrar och RUBBET..
    hjulet snurrade fritt men det lät lite raspigt, rev loss bromsoket och det lät precis likadant ? lät nästan som skölden gick emot men lyckades inte justera bort det, så jag gjorde rent smörjde med nytt kopparfett och satte ihop igen.



    Kollade att handbromsen tog bra på båda hjulen med, kändes bra även om det var något ojämt (vänster låste ett hack senare, men det var broms iaf)

    Sen testade jag att lossa på dragkroken, den satt BERGFAST.. efter att ha bankat på den med slägga lossnade den, jag gjorde rent, skrapade bort rost såden gick på fint och fettade in allt, sen funkade den fint att ta loss och sätta dit igen.

    Tror nästan att den kan besiktigas nu, har inte kollat lysen osv förstås men det brukar ju vara lättfixat.

    ..Sen har bakluckan hål så man kan sticka in handen genom dom, oklart om bilprovningen godkänner det, jag har ju fått en ny lucka (tack igen gubbnicke) men tänkte vänta med att montera tills den är besiktigad
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #164
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    615
    Jag får ångest av så roströd undersida. Blev det inga linoljeexperiment?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #165
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Ja det ser verkligen inte kul ut ..Jag har köpt linolja men inte penslat på, ska väl göra det tänkte jag men...

    Frågan är ju hur länge denna bilen överlever, den har gått ca 47000mil och har en hel del rost, motorn går dock oförskämt bra (klart piggare än min aero '07), det enda jobbiga trasslet (förutom rost) är väl egentligen att den låter riktigt konstigt när det är kallt ute, jag har ju postat en film på det innan, nåt skärande ljud :/ ..är det plusgrader försvinner det helt.

    Gillar bilen dock, går som ett skott och är bekväm, snyggaste inredningen (cremefärgat skinn), mycket utrustning och har bra ljud.. av de där 47k milen tror jag att jag kört ca 20k.

    Får väl se vad dom säger på besiktningen, klagar dom på krånglig rost vete fan..

    Jag sitter ju dessutom i den dumma situationen att jag har två stycken 9-5 Aero på en person.. denna går bättre, bättre utrustad och är en "bättre" årsmodell (05), men den andra är nyare, har gått kortare och är mkt finare skick.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #166
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    615
    Som det ser ut nu är det lika bra att köra en spruta och blåsa ut oljan med tryckluft eftersom du behöver få in det i balkarna också, trösklar osv. Jag använder Biltemas spruta som de säljer till sina egna rostskyddsflaskor. Då går det fort och är du utomhus kvittar lite oljedimma. Senast hade jag linoljan i en 1,4L påskmustflaska...
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #167
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Just ja, jag har ju en såndär "kemikaliespruta" man kopplar till kompressorn som jag aldrig använt, det vore kanske nåt..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #168
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 888
    En sommarbil och för vintern
    Så slipper du byta däck på någon av dom.

  9. #169
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Det är lite så jag gjort nu, för denna har ju motorvärmare, det har inte den andra

    ..ja, bortsett från att jag var vääldigt sen med att besiktiga den andra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #170
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Idag var det dagen B som i besiktning.

    Tyvärr hittade besiktningsmannen ännu ett hål i avgassystemet suck, men det var ju inte speciellt överaskande, lambdan var dessutom 1,3..

    Bromsverkan fram vad dessutom ojämn, inte så det blev nedslag men jag ska ta en titt iaf.

    Handbromsen var däremot bra, jag hade massor av problem med den på dnena bilen innan jag frö fyra år sen bytte ALLA delar mot originalgrejer (nåja, ATE iaf) och sen dess har allt funkat, peppar peppar.

    Det hade dessutom blivit akvarium i höger framblinkers, besiktningsmannen skojade om att han skulle sätta nedslag på att guldfisk saknades

    Mest oroande är dock att det nu gnisslar om bilen även när den rä varm, liknande så den gnisslande när det var kallt förut.. jag GISSAR på vattenpump men svårt att veta.
    Dessutom står tempmätaren lite väl högt (men långt ifrån rött) när det är varmt och man kör i stadstrafik, men det kanske är nromalt, har dock inget minne av att
    det varit så innan. (ja jag har configgat bort deadband) vilket också tyder på vattenpump ? eller ?

    Verkade rätt krångligt att byta vattenpumpen också tyckte jag


    Det enda nedslaget var i alla fall avgasläckage, och jag ser INTE fram emot att laga det, och min semester är nästan slut också, blää

    Ingen som vet nån som kan plocka hem reservdelar till JT-system ? på derashemsida står det att det finns men inga ÅF verkar vilja sälja ? ..ingen lust att handbygga heller..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #171
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    493
    För fyra år sen bröt jag sönder vattenpumphuset när jag skulle lossa banjon till turbons vattenrör. Gick till min reservdelsbil, tog ur pumphus med vattenpump, packningar o allt o tryckte in det i min kärra. Funkar bra än, typ 7000 mil senare. Så det är ju en enkel lösning på bytesproblemet

  12. #172
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 624
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Mest oroande är dock att det nu gnisslar om bilen även när den rä varm, liknande så den gnisslande när det var kallt förut.. jag GISSAR på vattenpump men svårt att veta.
    Dessutom står tempmätaren lite väl högt (men långt ifrån rött) när det är varmt och man kör i stadstrafik, men det kanske är nromalt, har dock inget minne av att
    det varit så innan. (ja jag har configgat bort deadband) vilket också tyder på vattenpump ? eller ?

    Verkade rätt krångligt att byta vattenpumpen också tyckte jag
    Det första tecknet på att vattenpumpen är slut brukar vara läckage, när den börjar låta är det hög tid att byta innan den skär. Är det riktigt illa kan gnisslandet vara för att remmen har svårt att driva vattenpumpen vilket skulle kunna förklara att temperaturen går högt. Men jag tror nog att hög utetemperatur i kombination med kökörning är en mer sannolikt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #173
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    taxweiler: hur lång tid tog det tror du ?

    Det läcker ju ingen kylarvätska iaf, men när det är kallt (minusgrader typ) låter det illa om bilen , specieltl vid start, lite som metall mot metall, nu idag lät det så lite svagt också,
    det är första gången jag hört det i plusgrader, men det är sällan jag är utanför bilen när nån torrgasar (som han gjorde vid avgasprovningen)

    Skulle också kunna vara nån remspännare, blev ny rem vid köpet av bilen för 9 år sen, men jag tvivlar på att spännarna byttes då.

    Och ja, det var ju 29 grader ute så det kanske är normalt att det blir varmt.. men ibland ångrar jag att jag konfigurerade bort deadband

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag var f.ö ute och meckade senare, plockade loss slutljuddämparen, men gick bet på det trasiga röret, avgasklämman gick förstås sönder, men jag fick inte isär rören :/ ..funderar på att kapa för det ser ut som det har rostat precis vid skarven precis som vid slutljuddämparen, ska jag ändå göra nytt rör kan jag göra det lite längre.

    En annan sak, dragkroken gick igenom med min hemmasvarvade blindplugg, det hade jag inte en tanke på att den kunde faila på förräns nu..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #174
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 624
    Medlem#
    8758
    Läckaget brukar inte vara av den kalibern att det märks på att det försvinner kylvätska, utan det är i form av rinnmärken från remskivelagret.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 348
    Senaste inlägg: 2021-08-22, 21:50
  2. Den svarta 9-3:an Aero
    Av Niklas123 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 17:19
  3. Svarta fälgar på Röd 9000 Aero?
    Av BjörnR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •