Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 138 av 138

Ämne: Resurrection av min svarta 9-5 Aero '05

  1. #121
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 823
    Hjulbultarna efter vinterdäcks bytet.
    Kan behöva efter dras.
    Det låter när hjulet lossnar
    Har själv lyckats med det 2 ggr.

  2. #122
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Aha, borde kontrolldra oavsett, men det är nog inte det som låter, jag har råkat ut för det själv och det låter rätt illa ja

    Hörde inte det där ljudet alls nu idag f.ö.. hmm

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #123
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Fanken.

    Innan den blev långtidsstående hade jag ju trassel med att kupefläkten stannade då och då, det verkade bero på glapp vid fläktkontrollern för jag körde utan
    kåpa vid passagerarfötterna och när fläkten stajnande kunde man alltid sticka in armen där ohc rota runt lite så hoppade den igång.

    Efter "restarten" av bilen har det inte strulat en enda gång.. tills nu..

    När jag skulle hem från jobbet igår var det riktigt vått ute och fläkten startade inte, ohållbart :/

    Eftersom jag fortfarande körde utan kåpan där så ruckade jag runt och fick den att starta, och stanna, efter mycket joxande funkade den hela vägen hem iaf.

    Svårt att säga var felet är, det verkar snarare vara i kabeln eller i andra ändan än själva fläktkontrollern, för sist stack jag två nålar med fastlödda kablar på genom motorkablarna och hade en strömbrytare där,
    visade sej att när fläkten stannade så funkade inte brytaren heller, när fläkten funkade gav däremot brytaren full fart på fläkten som förväntat.

    (Det gjorde dock att jag upptäckte att det räckte att röra lite på kablarna, eftersom jag kunde rycka i min nya kabel med brytare)

    Antar att kablarna går upp till fälten i akvariet ? finns det nåt ställe där det brukar strula ?


    ..I övrigt tanakde jag idag, otrevlig upplevelse med dagens soppapriser, men roligt att bilens förbrukning är nere på 0.77 nu.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #124
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Nu trasslar kupefläkten värre än någonsin, fick stanna flera gånger på vägen till jobbet för det immade igen när den stannade.

    Ju mer jag funderar på det desto mer känns det som att det är uppe vid fläkten i akvariet som problemet sitter ?

    ..F.ö gick förbrukningen ner till 0.76 i morse, bra trend

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #125
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 823
    Om du har möjlighet så prova att löda om fläktkortet.
    Troligtvis är det som på alla gamla bilar lödningar som
    tröttnat. Tänk på att koppla loss batteriet innan för det ligger aktiv
    spänning på kortet även med tändningen avslagen.

  6. #126
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Ja, jag har noterat att om man råkar få fläktkontrollerns kylfläns mot ECU'n så startar fläkten.. :/

    Har tänkt på att löda om det där men det går ju inte att få loss på enekelt sätt då kraftkablarna inte har kontakter.

    Eller menar du att löda om det på plats i bilen ?

    F.ö gick förbrukningen ner till 0.75 på väg hem från jobbet i fredags

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #127
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 477
    Medlem#
    3183
    Snart går den på ångorna hehe
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #128
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 823
    Om jag minns rätt så är det väl en kabel till fläkten som inte har någon kontakt.
    Om man klipper den så kan man sen ersätta den med kabelskor.
    Om man är vig så kanske det går att löda om den i bilen

  9. #129
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Jo jag funderade på att montera kontakter, men det är lite vanskligt med så höga strömmar.

    hade egentligen tänkt titta på det där idag, men +2 och regn :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #130
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Idag blev det oljebyte, med flush innan, oljan var EXTREMT svart, men det är den ju ofta efter en flush.

    Det var förvisso bara 750mil sen senaste oljebytet men det var 2 år sedan (pga stilleståndet) så det kändes bra att byta nu,
    vill ju inte byta på uppfarten mitt i snöiga vintern heller.

    Ja apropå snö, jag gjorde ju oljebytet för det var uppehåll, GIVETVIS så börjar det SNÖA så fort jag lossat på oljepluggen suuck..
    men har man väl börjat så är det bara att fortsätta, även när snön övergår i vått regn.

    Ska bli intressant att se om jag får problematiken med blinkande oljelampa på tomgång vid varm motor i morgon, jag har haft det problemet på både denna
    och silversaben direkt efter oljebyten flera gånger, men sedan några körninagr senare försvinner problemet.

    Alltså, man startar, kör, och när man är framme och bilen går på tomgång blinkar oljelampan alt lyser, "duttar" man på gasen så slocknar den direkt. räcker med att hålla varvet på ca 1000rpm.
    Stänger man av och startar bilen efter det kallnat finns inte problemet, kanske uppstår det nån gång till för att sen försvinna.

    Det händer inte varje oljebyte, men ibland, oftast på sommaren.

    Har hört två terorier, dels att tryckbegränsningsventilens kolv är skitig/repig/har skräp på sej som förvärras av ny olja, och det andra är att oljetrycksgivaren är på gränsen.


    Jaja, skönt med olja och filter bytt iaf

    Passade även på att rensa spolarmunstyckena då de mittre inte orkat spruta upp på rutan riktigt på sistonde. det "krasade" i alla när jag stack in rensnålen, undrar om det kan bero på mitt kalkhaltiga vatten ?

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2021-11-21 klockan 15:09. Anledning: stavar som en bäver..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #131
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Bah, DÅLIG dag idag.

    Först så gick startmotorn segt i morse, men det var ju kallt och motorvärmaren stod på fel tid.. sen segt från jobbet med, och efter tankning var det katastrof, knappt så den startade, och instrumentbelysningen svajade.

    När jag kom hem så bytte jag batteri från den andra Aeron, som startar snällt med rejäl fart i starten, testade att starta denna, men seegt ..satte en ctek över natten iaf.

    Sen trasslar värmen med, jag har normalt tempen inställd på 24-25 grader, brukar vara lagom.. men i morse frös jag och kände att luften som kom från utblåsen var kall ? speciellt det mittre, sidoutblåset vänster sida var iaf ljummet. Jag tryckte upp till 26 grader och jag tror det kom en varm pust.. då tryckte jag hela vägen till HI och då kom det snart rejält varm luft.

    Så det är inget problem med värmeväxlaren eller motortempen iaf, det verkar som att klimatanläggningen tror det är varmare i bilen än vad det är, nån som vet vad som kan/brukar vara fel då ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Men vad fan då..

    Var ute och körde en kalibrering av ACC, noll felkoder..

    MEN, det var en jäkla fart på startmotorn.. märkligt, nu har dne förvisso laddat i ca 1,5h med det "nya" batteriet.
    Senast redigerat av GlennB den 2021-11-22 klockan 20:41.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #132
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 477
    Medlem#
    3183
    Kan du se vilken temperatur som inre och yttre tempgivare återger?
    Om acc får fel info kommer den agera utifrån den.

    Som exempel hade jag en utgivare som visade plus 60C = fläkten gick på max hela tiden för försöka kyla ner.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  13. #133
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Njä, alltså tempgivaren i SID säger korrekt temp, menar du att jag ska kolla via tech2 då ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #134
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 381
    Medlem#
    8758
    Finns en i taket och två i luftkanalerna också.

    Men det är vanligare att värmespjällen trasslar, kugghjul som vandrat ut, trasig manöverarm eller brusten spjällaxel är vanliga fel. Utöver själva spjällmotorn.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #135
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Frågan är ju hur jag kollar dom, men det borde ju gå med tech2 iaf.

    Fast flera av dessa "spjällfel" hittas väl av antingen ACC självtesten eller tech2, jag har ju inga felkoder (eller hade inte för nån vecka sedan iaf), men jag vet att jag läst att vissa fel hittas inte.


    Det har ju dock funkat förut, men det klart, märks ju mindre på sommaren förstås.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #136
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Rejäl fart på startmotorn idag med det "nya" batterier, och laddat hela natten, även sprutt på den när jag körde från jobbet, och ävene fter ett stopp på vägen.

    kanske var batteriet ändå, kass qualität isåfall

    Värmen trasslade lite men inte alls som igår, undrar om kalibreringen kan ha hjälpt ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #137
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 636
    Medlem#
    12120
    Fortfarande bra fart i batteriet, ska försöka reklamera det andra hos biltema, det är sen 2019 och dom påstår ju sej ha 4 års garanti.

    Men detta var ju najs..



    Tveksamt om den går lägre för den hoppar mellan 0.73 och 0.74, men det är helt ok för en 16 år gammal kombi med 250 kusar ..dessutom en förare med tung gasfot.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #138
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 141
    Medlem#
    4458
    Helt ok förbrukning.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Svar: 348
    Senaste inlägg: 2021-08-22, 20:50
  2. Den svarta 9-3:an Aero
    Av Niklas123 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 16:19
  3. Hur får ni era svarta Saab gummimattor svarta igen?
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 20:32
  4. De svarta detaljerna vägrar förbli svarta
    Av Nille83 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 17:56
  5. Svarta fälgar på Röd 9000 Aero?
    Av BjörnR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •