Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 112 av 112

Ämne: Resurrection av min svarta 9-5 Aero '05

  1. #101
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    12120
    Hmm, ser nästan ut som O-ringen kantrat där det såg jag inte med blotta ögat, men med blixt och kamera så ser det nästan ut så.

    PERKELE.

    Nu måste jag nog upp med bilen och lossa och kontrollera
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #102
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 442
    Medlem#
    3183
    Den övre ringen har ingen skruv - sitter en styrning där.
    Den undre ska vara skruv.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #103
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    12120
    Hmm, bäst jag försöker få dit en då, hoppas det inte är fingäng eller nåt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #104
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 442
    Medlem#
    3183
    Nejdå. Vanlig M10? Eller M12? . Samma som topplocksskruv. Om jag inte minns helt fel
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  5. #105
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    12120
    Topplocksskruvar är ju ofta fingängade förvisso, men jag får väl erkänna att det var ca 30 år sen jag lossade toppen på en saabmotor
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #106
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 442
    Medlem#
    3183
    så här ser gängen ut.
    17828553-origpic-e22609.jpg
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  7. #107
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    122
    Har du möjlighet att ta mått på o-ringen till vevaxelgivaren, innerdia+tjocklek? Tänkte byta på min bil pga läckage.

  8. #108
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    12120
    Kan ju mäta på den gamla iaf, fast inte just nu för nu är jag borta över helgen.

    Jag körde iaf bilen några mil idag och reagerade på att motorn går "mjukare", kanske bara är inbillning men jag tror inte det Hmm..

    Blir intressant att se om bränsleförbrukningen minskar precis som för multiman
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #109
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    12120
    Då var det dags igen.

    Idag var vädret halvdåligt och jag har dessutom helvetes jävla beredskapsskit så jag måste vara beredd på att köra till jobbet fort som fan om det ringer, därför kunde jag inte göra nåt mer avancerat.. ..men det finns ju alltid mindre saker att göra.

    Detta gör också att jag inte kört med bilen på hela veckan eftersom jag har jobbets beredskapsbil till och från jobbet. (bra för sopparäkningen iaf)

    Iaf, vänster backspegeln har ju gnällt på att potarna tappat kontakt rätt länge..



    Men nu på sistonde har det inte heller gått att justera spegeln höger/vänster med panelen längre.. det fungerade dock på högerspegeln så jag misstänkte ju nåt med spegelmotorn.

    Loss med den och isär på arbetsbänken. ..jag har ju rivit dessa innan så jag vet ju hur grejerna sitter ihop och hur det är tänkt att funka.



    Men titta där, nån har ätit upp en bit av strömslingan.. exakt som jag redan lagat på höger spegel

    Blev lagat på samma sätt som högerspegeln, skrapa bort lacken tills det är koppar och löda på en bit kopparledare.



    Mätte att det var kontakt och kollade även att spegelmotorerna gick att köra med labbaggregat så dom inte satt fast. (Passade på att smörja försiktigt också)

    Men nu var det ju potarna också, det är ju ett jäkla PILL och joxande med dessa, jag har lagat båda sidorna innan och har inte riktigt orkat ta tag i att fixa denna, delvis för att det ändå bara är jag som kör bilen numera och då används ju inte spegelminnena.

    Men eftersom grejerna ändå var isär så..



    Här ser man min gamla lagning med ledande (silver) färg, snyggt ? nä, men det är skitsvårt att få till den där färgen som i princip är silverkorn i nån slags lack, den rinner och kapillärflyter dit man INTE vill ha den.

    Skulle hellre löda, men det går inte för det är kolbanor och där fäster inget tenn.

    Lite svårt att se felet, men det verkade bli konstiga värden på "övre" slingan, så jag gjorde rent allt och fyllde i mer ledande färg..



    Inte så snyggt men när jag mätte ser allt ut att mäta in korrekt.

    Monterade de rörliga delarna och mätte igen att värdet ändrades när man rörde dom.

    Första gången var jag EXTREMT noga med att hålla reda på var potarna stod nånstans eftersom man sabbar "synken" mellan position och pot när man tar bort löparna, men sen har jag insett att det är skit samma, ställer man spegelplattan på ungefär mitten och sätter potarna ungefär i mitten är det okej, det värsta som kan hända är att de gamla minnesinställningarna inte är 100% rätt, men det är bara att spara om.

    Satte tillbaka kortet igen..



    Ja, som synes måste man ju löda loss det, och fast det, men det är ju en bit av en kaka.

    Monterade plattan löst hängandes i spegeln först och testade att köra spegeln upp/ner, funkade fint.

    Sen kopplade jag in tech2 och kollade felkoder.. NOLL felkoder på PMM (Power Mirror Memory), yess..

    Testade även att växla mellan förarminnena och kunde konstatera att nu ställs både stolen OCH speglarna in

    En liten detalj, men jag gillar när saker fungerar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #110
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 442
    Medlem#
    3183
    Grymt bra jobbat!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  11. #111
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    12120
    Allrid trevligt att få igång saker

    "lagade" även solhöjdssensorn, genom att plocka loss den, titta på den, sätta i kontakten igen och trycka dit den.. hmm, tyder på oxid men såg ingen oxid.

    övervägde att byta den backsensorn som har gett upp sen jag löagade dom för några veckor sen men nä, orkade inte riva allt.

    Det som jag verkligen skulle vilja göra nu är att byta till den "nya" bakluckan, men man måste ju vara tre pers som är hyfsat starka.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #112
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    12120
    Nu har jag kört en tank sen vevaxelgivaren byttes. Inga felkoder, inga hack som det avr innan, så det är väl ganska klarlagt att det var den som var boven.

    Dock känns turbotrycket en aning instabilt, det känns som det svajar lite vid fullgasacceleration, den drar fint, inge felkoder och knuffen finns där, men det är liksom
    inte det där helt jämna draget som det var förr (och som min andra Aero har) , jag funderar lite på vad det kan vara.

    Jag bytte ju julgransventilen ganska nyligen (typ 500mil sen eller så, mot en helt ny orginal) så jag har svårt att tro att den spökar, annars fick jag liknande fenomen när den kärvade.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 348
    Senaste inlägg: 2021-08-22, 20:50
  2. Den svarta 9-3:an Aero
    Av Niklas123 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 16:19
  3. Hur får ni era svarta Saab gummimattor svarta igen?
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 20:32
  4. De svarta detaljerna vägrar förbli svarta
    Av Nille83 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 17:56
  5. Svarta fälgar på Röd 9000 Aero?
    Av BjörnR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •