Sidan 12 av 16 FörstaFörsta ... 21011121314 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 301

Ämne: Resurrection av min svarta 9-5 Aero '05

  1. #221
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag har FORTFARANDE inte fixat med lysena, men det är värre än någonsin med flimmer, hu flimmrar vänstra även när bilen och lyset är varmt.

    På väg hem igår så tyckte jag det lös otroligt såligt, började fundera på om en lampa hade slocknat.. när jag kom hem så insåg jag att det var ett tjockt lager skit på lysena, suck,
    tror spolningen hade slutat funka pga låg spolarvätska med.

    Så idag fyllde jag på spolarvätska, olja och bytte torkarblad fram OCH bak, hade köpt ett trico på maptun i somras som jag tänkte byta när jag bytte luckan, men jag stod inte ut längre och bytte nu.

    Tyvärr hade jag inget av rätt storlek till högersidan och fick ta ett något kortare, vilket jag vet kan orsaka problem med regnsensorn.

    Men det ska bli skönt att ha väl fungerande torkare igen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #222
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    PERKELE.

    I helgen slänge jag på sommardäcken, och i måndags så körde jag hem sent på kvällen och satt och tänkte att "vad bra bilen går egentligen", när man kör på en nästan tom motorväg på kvällen sådär kan jag inte låta bli att leka med att ligga i typ 120 på femman och trycka gasen i botten och njuta över hur bra den accelererar, älskar det.

    Nåja, idag på väg hem från jobbet så satt jag och filosoferade när jag plötsligt känner att ratten känns annorlunda, tittar på instrumenten och ser att generatorlampan lyser, svänger lite och fattar direkt att
    multiremmen is no more.

    Jag vet ju att denna även driver vattenpumpen så jag inser att jag snart inte har kylning, men jag kör på ett väldigt dumt ställe (smal väg utan vägren) så jag stänger av lyset och kör vidare med ena ögat på tempmätaren.

    När jag kommit in i samhället så ser jag att mätaren är precis under rött och svänger in på nån företagsparkering och stänger av bilen, öppnar huven och ser att expansionskärlet är helt fullt och det har sprutat ut glykol.

    Lyser med telefonen och känner på remmen som lystigt nog sitter som den ska på servopumpen, men när jag sticker ner fingrarna inser jag att den är slapp.

    Jag är då mindre än en mil hemifrån, så jag tänker att jag låter den svalna och kör sen en bit till. Korkat. ..Jag går iaf och handlar lite grejer osv och kommer tillbaka efter en halvtimma,
    nu står tempmätaren på lite drygt mitten :P ..då inser jag att det är en dålig ide och ringer assistans. (borde jag gjort direkt)

    Dom ska lämna vidare till bärgare och jag ska vänta.

    Efter att ha väntat över en timma så ringer jag tillbaka.. "Oj, vad dumt, nä men den enda bärgaren i norrort befinner sej i ösmo" men vad fan.. "men han är nog hos dej om en timma",
    jag ifrågasätter det om han är på väg norrut i ösmo, på uppdrag, och det lär ta 1.5h bara att ta sej därifrån till mej..

    Då ringer jag min stackars far som får komma och skjutsa hem mej, men jag lägger bilnycklarna på dold plats.

    Två timmar senare ringer bärgaren, jag berättar om bilnycklarna och han upplyser om att det bara ingår bärgning till närmaste verkstad,m jag säger att jag bor ju bara en halvmil bort,
    men tydligen ligger det en mekonomen i industriområdet intill SUCK, jaja, jag godtar att betala 125:- extra för att få den hem.

    En kvart senare lastar han av bilen på gatan utanför, jag startar den och kör in den på parkeringen och den går bra, det är heller ingen olja i glykolen eller glykol i oljan,
    glykolen är ca 5-7mm under min-strecket så den kan inte ha tryckt ut mycket - jag stoppade nog i sista sekund.


    SUCK.

    Har fixat sjuts till jobbet av en kollega i morgon, sen är jag ledig 4 dagar och då ska jag försöka veva igång den andra aeron, vilket inte borde vara några problem - är eg bara en backspegel som saknas och att den stått still sen oktober.

    Sen ska jag riva innerskärmen och försöka klura ut varför remmen krängt, mina gissningar i trolighetsordning:

    - vattenpumpen har skurit
    - någon spännrulle har skurit
    - generatorn har skurit
    - remmen har dött av ålder

    Först tänkte jag att "men den där remmen är ju bytt för ett tag sedan", innan jag insåg att det faktiskt är 9 år och nästan 14000 mil sedan, dessutom vet jag inte om dom bytte rullarna då heller.


    ..Men jag håller tuimmarna att det är något som kan fixas.. även om den börjar bli väldigt rostig så gillar jag verkligen denna bilen.
    Senast redigerat av GlennB den 2023-05-17 klockan 17:23. Anledning: stavar som en bäver
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #223
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Håller tummarna att det är något enkelt...

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #224
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Tack, hoppas på bättre väder så jag kan slå en kik på den, oavsett vad det är vill man ju VETA.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #225
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Problemet med multirremmen avhandlas i denna tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...69#post1570569

    Men xenonfelet då ? ..som avhandlas här: http://forum.saabturboclub.com/showt...g-Xenon-OG9-5/

    När multiremmen hoppade och det verkade vara servoslangen som var paj tappade jag all motivation med denna bilen, men när jag slösurfade på tradera så hittade jag en xenongivare på köp nu 80:- och 60:- i frakt, så
    140 spänn senare ahde jag den hemma, provade att koppla in idag och felkoden försvann, yes.

    Så om jag nu får ihop servot, byter multirem, monterar xenongivaren, så är det egentligen bara två saker att fixa innan bes.

    - Hålet i avgasystsmet (igen!! är så trött på att lappa o laga)
    - klura ut varför inte spolningen av bakruta och lyktspolning ingen fungerar.


    Det verkar nästan som bilfan överlever IGEN, ska jag kanske till och med lyckas klå 50k mil ? är väl uppe i drygt 45k nu.

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #226
    Fantastisk bil och ägare! Snart 300 000 miles! Är hela drivlinan original och orenoverad?

  7. #227
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Tack

    Jag har inte pratat med första ägaren men jag har kvitton på att när bilen var bara några år gammal (2 tror jag) då skedde uppenbarligen ett stort ras och då bytte man flera kolvar, alla kolvringar, en massa packningar och växellådan mot en begagnad. Det var mer grejer som byttes men minns inte exakt vad, men uppenbarligen reparerade man ju allt som rasat.

    Men bilen har väl gått ca 40k mil efter det så, varav jag tror jag kört runt 20k.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #228
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jahaja.

    Tillbaka på jobbet igen, och har dessutom beredskap men bilarna lagar sej ju inte själva tyvärr.

    Först tvättade jag rent motorn hyfsat på högersidan, plockade bort dne gamla remmen som jag ju återmonterat för att provköra efter servoslagreparationen, sen bytte jag spännrullen och borstade rent rillorna i alla övriga hjul, vattenpumpen och det andra plana hjulet hade nån äcklig beläggning som säkert var typ oljeupplöst gummi så det var rätt jobbigt att göra rent, men det gick tillslut.



    Sen på med älghornet och fixa till alla kablar och slangar, kontrollerade att slangklämmorna på LMM satt fast med :P

    Xenongivaren hade jag redan skruvat fast, så jag fixade bara till gummikåpan och kabeln så det satt bra.

    Sen innerskärmen.. Förra vintern så lossnade en stor iskoka från höger fram och jag körde att det lät illa när den följde med hjulet runt,
    men jag kunde inte känna nåt fel.. nu var det dock uppenbart vad som hade hänt.



    Fanns även ett litet skumt hål..



    Men eftersom jag köpt en såndär plastreparationsgrej som smälter in trådar i plast så använde jag den..



    Funkar inte helt bra på såhär tuunn plast men ihop sitter det.

    Det stora hålet var lite svårare, och blev lite småglipor, så jag tätade lite efteråt, tyvärr glömde jag att fota innan men man kan se trådarna där under gegget.



    ..Helst skulle jag ju bytt innerskärmen, får se om jag tar med en nästa gång jag är på en självplockskrot.

    ..Och i vanlig ordning fick man ju fixa diverse fästen som pajat med, suck..

    Men.. nedre hörnet på skärmen har börjat rosta, det syntes ingen rost för ett år sedan, men det har rostat under spackel/färg.. Jag ville inte montera innerskärmen innan jag gjort något åt detta, och när jag skrapade loss det som var löst så..



    SUCK..

    Denna bil är värd för lite för att göra en riktigt bra fix här, men jag vill ju att det inte ska se sådär förjävligt ut, så jag slipade och försökte blästra på utsidan, vilket visade sej svårt av nån anledning, men sen penslade jag på rostomvandlare och sen fyra lager zinkbaserad grundfärg.. sen spackel och vanlig grundfärg, efter det ett par lager med svart enkomponentslack.

    Blev det bra ? ..njae, men det ser ok ut.

    På insidan penslade jag på flera lager med rå linolja och sen ihop med allt och på med hjulet.



    Det vita är slipdamm..

    Teststartade bilen och insåg att nu när den stod plant så gnällde den (som förväntat) på för lite kylvätska, fick fylla på ca en halvliter, sen fick den stå på tomgång ett tag och verkade lufta ur bra.

    Av en händelse hittade jag fästet till vänster bakljus som jag plockade på en skrot förra året så jag bytte det med..



    Detta är alltså ett fel jag stört mej på sen jag köpte bilen

    Sen hissade jag den åt andra hållet och ställde på två pallbockar och försökte få ner avgassystemet.

    Det var INTE lätt, slutade med att jag spände upp det med en spännrem mot min sopel, sen lossade jag alla gummiupphängningar och
    satte träbitar mot en balk vid fästena framme vid katten och sen bankade jag med slägga tills skarven gick isär, suck.



    Skarven jag gjorde förra året och dränkte i kallgalv verkar ha klarat sej hyfsat..



    Men jag hittade flera hål förutom det jag redan kände till, och när allt är nere ska jag även laga mina fullagningar på riktigt.

    Det kan jag dock inte göra förräns jag varit på biltema eller liknande och köpt mera rör..

    Dessutom var det sent så jag plockade ihop för dagen.

    Tack för att ni tittade
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    9 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #229
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    I morgon tänkte jag köra och handla rör, och försöka svetsa i helgen om vädret tillåter.

    Nån som har nån ide om hur man kan rostskydda svetsfogar på avgasrör ? det är ju ofta där det rostar både på fabrikstillverkat och hemsvetsat.

    Kallgalv verkar ju funka ett tag men den är väl inte så tålig för vatten och mekanisk nötning.. linolja lär väl inte fixa värmen ?

    - - - Uppdaterad - - -

    .:Efter lite googlande så verkar det som att detta är "the shit"..

    https://www.mekonomen.se/crc-alu-hitemp-pro-500-ml-crc-13946260

    ..Tyvärr inte helt billig.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #230
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Valfri högtemperatursfärg borde väl duga?
    Jag hade dock köpt nåt annat än billigast möjliga typ Biltema.
    Vet denna är bra t.ex.

    https://bjprace.se/farg-och-olja/vht...meproof-svart/

  11. #231
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag köpte några burkar från tyskland när jag beställde olja förut (dom sålde även sprayer och det var rea på dessa 70% tror jag), skulle klara 600 grader om jag minns rätt, och jag lackerade ett MC-avgassytem med denna.. de första typ 30cm av avgasrröen brann färgen bokstavligen bort på :/

    Nu blir det iofs inte lika varmt i ett bilavgas, inte så långt bak iaf.. och den där färgen är säkert seriösare, men ganska dyr.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #232
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Idag var det dagen D, som i Davgasrör.. hrrm..

    Jag hade mätt lite halvhjärtat och köpt rör på biltema, två 45gradersböjar och ett halvmeter rör samt en muff, och 4 rörklämmor.

    F.ö, biltemas 3" rörklämmor är rätt usla, bara M8 så man drar sönder dom lätt, dom gamla på systemet var M10.. men jag orkade inte leta rätt på nån firma som hade bättre grejer.

    Ni kanske minns hur det såg ut innan ?



    ..Och det var även hål i andra änden av mittenljuddämparen.

    Ser väl ok ut..



    Men vid närmare kontroll efter att ha sågat så nära "fördstoringen" jag kunde så ser jag att det är i kortaste laget, både vid rörens skarv och i ändan bakåt..



    (som synes räcker inte röret ända in i muffen bakåt, snarare bara typ 5mm)

    Men jag mäter på röret framåt och ser att jag ändå måste kapa det en bit, kapar och, jaaa, precis lagom..



    Punktar och testar..



    Helsvetsar..



    (Ja jag upptäckte att jag missat en liiten bit där och fixade den senare)

    Sen svetsar jag ihop böjarna..



    Blir inte så bra eftersom spalterna är gigantiska (pga rör mot ändan av muff) och längsgående slitsar.. men men det är bara att svetsa på..

    Sen kapar jag de sönderrostade muffarna från dämparen i båda ändar efter att ha mätt avstånd osv.. svårt att koma åt och svårt att få rent den gamla svetsen dock..



    Eg tänkte jag svetsa på en halv lös muff från biltema, men jag kom på att jag ju kapade en muff från 45gradersböjen, så jag tar den!



    (Notera strecket på dämparen, det är där för att det ska vara enklare att få rätt vinkel på utgående rör, inte helt nödvändigt när dte är raka anslutningar men är det sneda är det till mycket hjälp)

    Den andra sidan var mycket bökigare, dels hade jag en fulkapad yta på röret, dels var svetsfogen på dämpen minst sagt ojämn..



    Jag fick punkta och justera många gånger innan det blev bra och jag kunde helsvetsa.

    Jag flyttade även över avgasupphängningen från det gamla röret och svetsade fast den med samma mått (det som står på dämpen hehe)

    Sen stålborstades allt (mest med roterande stålborste i vinkeljohan) och torkades med bromsrengöring innan jag sprayade fyra tjocka lager kallgalv.



    Jag passade även på att borsta och måla på kallgalv på förrförra årets lagning som hade börjat rosta på undersidan..



    Då var allt i princip klart då ? ...neeeej.. jag var ju tvungen att få ur det sönderrostade röret ut den bakre delen, det visade sej sitta överjävligt fast, jag kämpade länga och svetsade till och med på en gammal avgasklämma på röret för att ha nåt att banka med :/



    Det är inte ens rostigt, ändå sitter det som svetsat :/


    Har dränkt spalten i caramba nu, klockan var för mycket så jag gick in och åt middag istället, får fortsätta en annan dag.

    Men får man bara loss röret så ska det bara vara att hänga tilbaka avgasystemet igen.. "bara".. jag vet hur det brukar gå..

    Dessutom har jag ju byggt det på känn efter hur det gamla ser ut, av erfarenhet vet jag att man bör punkta ihop allt, testmontera, justera och sen helsvetsa.. men men..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #233
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Kul att du kämpar med att hålla en og9-5 rullande, att du sedan orkar hålla på med avgaset är storartat. Det som är kul när bilen äri det skicket det är i men vill hålla liv i grejorna behöver man inte hålla sig till OEM grejor så länge det är funktionellt. Har ju själv precis hållt på eller håller på med en og9-5 som köptes som ett projekt med motorfel (brända ventiler) där det poppar upp merjobb i form av rost i hjulhus/hundben o bussningar. Men det är lite kul att rädda o få ihop trasigt till helt igen. Kämpa på!
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #234
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    mr_sunbear: Ja man har väl nåt fel i huvudet som kämpar på Denna bilen är ju framförallt ett roligt sätt att frakta sej på, den går riktigt bra och har mycket utrustning men är egentligen lite för rostig för att göra nåt seriöst med.


    Nåväl.

    Blött ute idag och jag kände mej inte så bra, men jag ville verkligen komma vidare.

    Tog hjälp av en lufthammare för att försöka få isär rören, det hjälpte ju inte, inte att banka med släggan heller..

    Men tillslut vek sej röret av lufthammaren och då lossnade det faktiskt, pust!



    Sen fick jag slipa ur muffen invändigt med sandpappersrulle på borrmaskinen för det var såväl rost som monteringspasta,
    efter det passade rören ihop.

    Sen försökte jag montera mellandämpen med tillhörande rör under bilen, det gick inget vidare då den vägrade passa på röret, efter lite klurande så insåg jag att röret var ovalt, efter att ha tryckt ihop det med en jättepolyhgrip passade det.



    Sen passade "kroken" också, det blir väligt nära tanken men det är väl så det är med 3".



    Sen hängde jag på bakersta delen också, vilket jag inte tog några bilder på.. jobbigt när man är ensam men man får palla upp och använda domkraft när man roddar.

    På med alla gummiupphängningar och dra åt klämmorna.


    Sen provstartade jag och åkte in under bilen och kände i alla skarvar, noterade att det läckte liiiite i två av de nya skarvarna, det hade det ju inte gjort om jag hade använt monteringspasta men den försvårar isärtagning och dessutom var tuben jag hade torr.. Jag geggade på lite gungum i skarvarna och flyttade klämmorna längre in och drog åt extra hårt.

    Kunde ju inte provstarta innan gungumet torkat men jag tror det blev bra.

    Lägsta punkten på bilen är ju tyvärr "bakaxelkröken" (eller vad man ska säga..) men så var det innan med, även innan jag började laga avgasystsmet alls.


    Tog inte ner bilen från bockarna för jag tänkte kolla om det läcker nåt innan dess, men förutom det får det väl vara klart.

    Pust.


    ..Det övriga som måste fixas är spolningen på lysena (och bakrutan, men det kollar ju inte bilprovningen) och kanske glappet för xenon-nivågivaren

    Lite orolig för lysena med, dels flimmrade dom en del, dels fick jag ett muntligt påpekande sist att det var lite dåligt ljus, kanske skulle
    polera glasen med, men besiktningssnubben trodde det var reflektorerna då.

    Sen blir det besiktning.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #235
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Hur var det här då ?

    Jaaa, bra och dåligt.

    Avgassystemet är på, det foffar lite som låter som en läcka, men jag har kännt med handen efter hela systemet och hittar inget, det borde vara tillräckligt tätt iaf.

    När jag hissade ner bilen klagade den förstås på xenonfel igen, ingen kontakt med främre givaren ..som jag ju just bytt.

    Plockade loss den och sladden och det verkar som att sladden är ledsen, kör jag tech2 kan jag få värden när jag håller sladden på olika sätt, och inga värden på andra.. suck.

    Halvdyra också, ska se om jag kan laga den gamla :/

    Näe jag låg och kände under bilen så tyckte jag det luktade bensin.. va ? ..och sen såg jag att det var en pöl framför höger bakhjul.

    Vid närmare kontroll är soppafiltret rostigt och blött, jag HOPPAS det är själva filtret som rostat sönder men svårt att se för hela främre delen av filtret var blött, och det sprutade ingenstans, bara droppade sakta.

    Jag tänkte ju att "Men jag har ju bytt det där ?" och insåg sen att det var typ 10000mil sedan.. Har ett svagt minne av att jag har ett soppafilter hemma, men det är nog desvärre den nya versionen utan skruvar, ska leta lite.


    ..Så.. det går sådär.. ett steg framåt och två steg bakåt.. har inte ens börjat titta på lyktspolningen :/
    Senast redigerat av GlennB den 2023-08-20 klockan 14:21.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #236
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Såg att maptun hade ganska mycket klubbrabatt på eftermarknadskablen där, kanske blir en sådan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #237
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Ha! Det låg ett "Mahle KL 30" i den stora lådan med "Nya SAAB-delar", jag är ganska säker på att det är till 9-5

    Iofs står det "oelfilter" på etiketten, men "kraftstoff filter" på kartongen..

    ..det låg även ett annat mindre filter som jag tror jag köpt till 07'an.. dock av plast ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #238
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Brukar vara ett artikelnummer lackat på filtret, googla det så vet du säkert att det passar. Sen har ju bränslefilter ett ganska distinkt utseende ändå.

  19. #239
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag ville inte öppna kartongen i onödan, men det är uppenbarligen ett bränslefilter, dessutom verkar KL 30 passa just 9-5, iaf enl trodo.

    https://www.trodo.se/branslefilter-mahle-original-kl-30

    Hoppas bara att det inte är banjokopplingarna som rostat sönder, har för mej jag läst om någon som råkade ut för det..

    ..Jag hittade även två begagnade spolarpumpar av olika storlekar i lådan (trots att dom inte var nya), antar den ena är för lyktor/bakruta, kan vara bra om det visar sej vara felet på min lyktspolning.

    Just nu är dock xenonhöjdgivaren det primära problemet, jag trodde ju jag hade löst det men nu verkar den nya begagnade givaren gett upp
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #240
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jaha, och hur går det med svarten då ?

    Jag försökte först fixa med xenonhöjdgivaren, men mer om det i http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1571697

    Det slutade med att jag råkade elda 7,5A-säkringen, som jag givetvis inte hade någon ny (suck) så jag får köpa det innan jag fortsätter.

    Sen tog jag tag i bränslefiltret..

    Gjorde rent det värsta och slog på tändningen, noterade att det verkade sippra från ovansidan på framdelen av filtret.



    I vanlig ordning trasslar ju saker man inte tror ska trassla och tvärt om, så det visade sej att skruven med 10mm sexkantsskalle som håller fast filtret var helt sönderrostad och fastrostad, jag bankade på en sexkantshylsa men det hjälpte icke.

    Testade att banka och slå och funderade på hur jag skulle göra, nromalt hade man nog svetsat på nåt på skruvskallen, men precis brevid ett läckande bränslefilter.. njaeeee..

    Då tog jag min nya kompis lufthammaren och satte den mot skruvskallen och lät den banka på skallen ett tag, till min stora förvåning lossade skruven hur lätt som helst efter detta. <3 lufthammare

    Sen satte jag en bytta under och skruvade loss främre och bakre banjoskruvarna, dom satt fast men gick bra ändå.

    Lustigt nog så är boschfiltret "bakvänt" jämfört med mahlefiltret ? skumt.. men dels säger pilarna det, dels är det ju olika dimension på banjoskruvarna.



    Man kan också se var det läckte, men det är inte tydligt..



    Hade tänkt montera mahlefiltret, men det följde till min stora irritation inte med några nya tätningsringar (vilket det ironsikt nog gjorde på det billiga stark-filtret jag köpte till silversaaben), och de befintliga tredoringarna var i riktigt dåligt skick så jag ville inte återmontera dessa.

    Så det blir ett köp av fyra sådana också på måndag eller nåt.

    Letade i skrotlådorna efter en skruv att ersätta den rundddragna med, hittade en med torxskalle, den får duga.

    Bilen saknade också plastskyddet som ska sitta under bränslefiltret, vet inte om jag orkar klippa loss detta från silversaaben som ska skrotas.. om det nu ska sitta där på 05'or ?


    ..Jag lyckades iaf inte ha sönder nåt nytt, vilket varit fallet de senaste gångerna jag meckat


    Förresten råkade jag ropa in en uppsättning begagnade xenonlyktor också, på förra besiktningen gnölade dom på att reflektorerna verkade dåliga men den gick igenom, dessutom håller dom ju på att flimmra ibland, båda två.. sist det hände så fick jag byta balalster.

    Nu råkade jag hitta två lyktor som såg fina ut på en känd auktionssite (felaktigt benämda, så jag blev enda budgivare), och verkar vara inklusive såväl lampor som ballaster, vi får väl se när dom kommer hem.

    Om dom är schyssta så åker dom nog på bilen, och jag kan använda de gamla att labba med för projektorbyte.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-02 klockan 19:40. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 349
    Senaste inlägg: 2023-02-25, 16:04
  2. Den svarta 9-3:an Aero
    Av Niklas123 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 17:19
  3. Svarta fälgar på Röd 9000 Aero?
    Av BjörnR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •