Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 188 av 188

Ämne: Resurrection av min svarta 9-5 Aero '05

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Eftersom jag kört över 10k med bilen själv och aldrig bytt pump har den ju garanterat gått mer än så iaf. Det är promeister longlife glykol i den, oklart vad den uppfyller för standard..

(I den andra bilen krånglade jag faktiskt till det och köpte korrekt sörja..)

Det värsta är ju att det inte låter hela tiden, när det är kallt låter det och då på bes gnisslade det, men igår hördes det ingenting.

Men eg borde man ju kanske byta både rullar, rem och pump förebyggande, tveksamt om det är nåt jag har lust att göra på denna bilen dock, .. tyvärr
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Ja jag fick ju nedslag på hål i avgasröret, jag hade redan innan besiktningen lagat två hål, ett bak vid dämparen
    och ett längre fram, och ärligt talat misstänkte jag att det fanns fler men chansade..

Iaf så var jag igår och köpte en 3" kardankrök på biltema och lite annat smått och gott som jag tänkte modifiera så det passade,
    snål som man är vill man ju använda så lite delar som möjligt (öppet köp) så målet var ju att helst bara använda kardankröken.

Det första jobbiga var ju att få loss det gamla trasiga röret, tillslut gav jag upp och kapade av röret innan med vinkeljohan
    först och sen tigersåg det sista (eftersom bensintanken sitter precis där, ville inte råka såga/slipa hål i den av misstag..)

La dom på varann och jämförde..

Njae, inte helt likt..

Efter en del mätande, klurande och testade satte jag vinkelkapen i röret och testade igen, då blev det hyfsat
    men det saknades retliga 2-3cm mitt i röret.. jag hade ju köpt fler rörbitar men ville helst inte använda dessa, dessutom så var rören som skulle ihop i olika vinklar..

Kollade skrotlådan och hittade två mycket små bitar 3" rör (avkapade bitar av muffar egentligen) som jag slipade till så det möjligen kunde funka, och punktade fast, testade, justerade, punktade igen osv, ja ni vet hur det brukar bli när man bygger avgasystem..

Efter lite justeringar på plats så verkade det passa hyfsat.. jag la det vid det gamla röret och jämförde.. hyfsat.

Då var det dags att helsvetsa.. jag har ju bara en sunkig hobby-mig dessvärre, som retar mej varje gång jag använder den,
    med tanke på hur mycket pengar den sparat mej vid det här laget borde jag verkligen unna mej att köpa en BRA svets..

Dessutom var det ju riktigt rejäla glipor/spalter..

Men vad fan, lite skills att lägga igen hål har man ju trots att det var över 30 år sen man lärde sej svetsa..

Snyggt ? nä.. men funktionellt..

Tycker ni det ser konstigt där jag gått på med roterande stålborste ? tycker jag med, tror det är pga aluminiseringen av röret, det "kletade" liksom.

Sen tänkte jag göra ett eget fäste, men då jag inte hittade nåt lämpligt material så kapade jag loss det från det gamla röret
    och svetsade fast på det nya, att lista ut hur det skulle sitta var nog det krångligaste på hela "bygget", fick hålla på att testa många gånger,
    och ta upp och ner systemet.. suck.

..Passade även på att laga två smååå porhål på själva dämpen..

Sen var det bara att lägga på rostskydd och montera fanskapet, passade ganska bra men det kom LITE långt mer i kröken.. men men, efter förutsättningarna var det ganska bra ändå.

Bilden blev väldigt dålig ser jag, men men, det är ett monterat system med kallgalv påsprayad..

Just ja, först tänkte jag återanvända delar av det gamla röret, men när jag såg hur kexigt det var gav jag upp det..

Blev det tätt då ?

Ja och nej, min lagning var tät, jag provade att knöla in en handske i utblåset med motorn på tomgång och bilen blev märkbart störd av det,
    och det puffade ingenting vid slutdämpen eller mitt nya rör, däremot låter det som det puffar lite framme vid motorn, men jag är
    inte säker, jag tror jag testar att besiktar såhär, för det var ett STORT hål ovanpå systmet innan.

Har ont överallt i kroppen dock, att ligga under en upphissad bil (pallbockar givetvis) och rodda ett tungt avgassystem är inget för en
    45+ man dessutom bytte jag även vindskivor på kåken idag då det inte skulle regna, vilket det givetvis gjorde ändå på kvällen suck,
    nu är jag glad att jag la några timmar på kvällen på att skruva fast det sista och byta de trasiga takpannorna..

Men jag är iaf nöjd över att reparationen kostade typ 200:- och en halv dags arbete istället för 2500:- som det verkade kosta att få hem röret från finland..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

4 användare gillar detta inlägg

Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Bra jobbat! Lite MacGyver-stil, men det gör inget så länge man löser problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Jag gjorde det enkelt för mig och köpte hela systemet från Speedparts
    och lät en verkstad byta blev lite dyrare
    Sen fick man gnäll att klämmorna inte
    passade riktigt men det är väl det man betalar för

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    @timpa: jo, det hade ju varit enklare, men typ 6-7000 dyrare

Nu är det ju ett rör kvar som är risigt dessutom, borde eg ha bytt det med..

Om man tittar på speedparts bild:

https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...uddampare.html

..Så byggde jag ju just röret som heter 864-7, men även 864-6 är risigt.. och slutdämpen jag jag jur edan lappat och lagat med.

Så man kan säga att systemet egentligen gjort sitt.

- - - Uppdaterad - - -

Grannen kom f.ö förbi medans jag svetsade och tyckte det var "väldigt grovt" och det är väl få bilar som har 3" original, inte denna heller så.

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Eftersom jag bokat ombesiktning på tisdag (var det väl ? måste kolla..) så tänkte jag att jag borde köra lite med bilen innan och min parkeringssituation är jobbig (har ju 7 bilar) så den var inparkerad.. Jag gjorde iaf en rockad och ställde denna ytters, fär säkerhets skull tog jag en provtur också på nån halvmil.

När jagkom tillbaka noterade jag två saker..

1. Det puffar under bilen ? ..tror jag ? kan inte se eller höra varifrån men inte bak där jag lagat utan framifrån isåfall ? FAN..

2. tomgången var heltrasig

Tomgången var ungefär som när den stora backventilen är av,, alltså att bilen knappt orkar hålla tomgång men räddar upp det med högst varierande tomgång som följd.

Kollade om den var hel, det avr den, kollade alla övriga vakuumslangar, också hela hmm.

Hämtade Tech2 och kollade felkoder, det fanns en på trionic:

"P1231 throttle position sensor 1 and 2 circiut. Sum oit of range (No limp home)."

Googlar man så verkar det normalt bero på spjällhuset..

Jag plockade loss kontakten och såg att de två nederasta pinnarna hade en annan färg än övriga, sprayade på kontaktspray och fäste/lossade kontakten ett tiotal gånger,
    när jag ändå höll på gjorde jag detsamam med MAP-sensorn, och där såg jag faktiskt oxid, om än ganska lite.

Otroligt nog så var tomgången fin sen, men jag testade bara några minuter, ingen felkod heller.

..Vi får väl se hur det går..

Om det är spjällhuset tänkte jag ju att jag kan låna från min 9-5 '99, men kollar man på maptun så verkar det vara olika spällhus innan och efter 2004. :/

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Säklte lite på forumet och hittade vad som skiljer, det är slanganslutningarna och framförallt till vevhusventilationen, attans.

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Ombesiktning idag, sket sej ju.. dåligt lambdavärde = avgasläckage.

Trevlig besiktningskille som lät mej ta upp bilen på deras lyft och kolla under medans den gick på tomgång och han höll för avgasutblåset.

Märktes tydligt vad det läckte, på det främre färtet för gummiupphängning.. eller ja, svetsarna mellan dessa och röret.. precis som på alla andra fästen som jag redan fixat.

Har en plan på hur jag ska försöka laga, men det är surt ändå

Får se när jag kan komma iväg och köpa grejer, och hur vädret är.. tyvärr är det en massa annan skit som måste göras dom få helger man är ledig.

Liknande ämnen

1. Svar: 348
    Senaste inlägg: 2021-08-22, 21:50
  2. Den svarta 9-3:an Aero
    Av Niklas123 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 17:19
  3. Svarta fälgar på Röd 9000 Aero?
    Av BjörnR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 13:07

Behörigheter för att posta