Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rycker vid gaspådrag efter trimning steg5 NG9-3 B207

  1. #1
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519

    Rycker vid gaspådrag efter trimning steg5 NG9-3 B207

    Jag har fått problem med bilen efter ett steg 5 trim som jag fick monterat för en vecka sen hos min lokala verkstad. Det gäller bilen i signaturen.
    Jag hade ett steg 1+ innan med spridare och mjukvara. Då fungerade allt som det skulle förutom att kopplingen slirade på fyran och femman vid kraftig acceleration.
    Direkt efter installationen gick bilen dåligt vid hårt gaspådrag, typ som att den småplöddrade. Nya tändstift monterades också. Den satte felkod P0303 Cylinder 3 Misfire Detected. Mekanikern satte tillbaka ett av de gamla stiften i cylinder tre igen och felet försvann nästan helt så jag tänkte att då fick jag ett dåligt stift helt enkelt så jag köper nytt efter helgen (midsommar). Nästa dag var misständningarna tillbaka med samma felkod så jag monterade tillbaka det nya stiftet igen och ingen skillnad. Alltså inte stiftet..
    Jag skiftade tändsploe 2 och 3, samma resultat, samma felkod. Jag har haft mycket mailkontakt med Maptun och de trodde mycket på tändspolarna, de sa att det är ganska vanligt att tändspolarna ger sig efter trimning. Så jag skiftade runt på dom ännu mer och då slutade den sätta felkod men då började den även att rycka mer. Beställde nya spolar som jag monterade idag och småplöddrandet försvann helt men de större rycken är fortfarande kvar, plus att den blev väldigt orkeslös på femman vid gaspådrag.
    Jag har inte tänkt på det innan eftersom jag har varit så fokuserad på tändspolarna men ibland har jag hört ett missljud som jag misstänker kommer från bränslepumpen när man vrider på tändningen när den har stått ett par timmar. Så nu funderar jag på om det skulle kunna vara pumpen som inte orkar med. Jag har kollat på alla slangar men kan inte se nån spricka eller nån som är torrsprucken heller.
    Någon som kan hjälpa mig med ideer?

    Mvh
    Loffeleguan
    Senast redigerat av loffeleguan den 2021-07-09 klockan 12:26. Anledning: Löst problemet
    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  2. #2
    Grundladd loffeleguans avatar
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Medlem#
    12519
    Problemet löst. För framtida sökningar skriver jag vad som löste mitt problem.
    Jag bytade båda magnetventilerna och rycken försvann.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC 1,8t BioPower Vector -08
    Maptun Steg 5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Intressant! Min misständer efter 5k rpm och går hur fint som helst innan och det blev P0303 för mig också. Min är rätt så hårt trimmad nyligen med 330hk och jag hade tänkt byta ut alla tändspolar, det är nog värt att kolla upp Jag ska ta bort felkoden och flytta om spolen så får vi se. Tack för tipset!!
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

Liknande ämnen

  1. Rycker vid gaspådrag i sportläget NG9-3 B207 Biop. Aut. -09
    Av Adolfssondaniel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-07-02, 13:02
  2. [LÖST] Rycker vid gaspådrag NG9-3 B207
    Av Makowski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 15:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •