Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kylvätskan kokar NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71

    Kylvätskan kokar NG9-3 B207

    Pust! Nu har det hänt mig och behöver hjälp och stöd!
    Körde hem från jobbet i Måndags em och fick efter 10 min körning hög temperatur kylarvätskan.
    Stannar och tomgångskör, fläkten fungerar men vattnet bubblar i kylbehållaren. Stänger av och väntar. Efter en stund har vattnet försvunnit från kylarbehållaren, har som tur är 1,5l vatten i bilen och fyller på. Startar och har tempmätaren på mitten och kör iväg försiktigt. Kommer inte långt innan temp är hög igen. Stänger av igen precis innan tempnålen når det röda området, och blir till slut hembogserad av en kompis.
    Kollar dagen efter termostaten och den verkar öppna när jag kokar den i vatten på spisen, tycker iofs sig att den inte riktigt öppnar förrän typ vattnet kokar, men det kanske är ok för öppnar gör den (ca 1 cm).

    Ringde verkstad och fick skräckbeskedet om att det är nog vattenpumpen eller snarare balansaxelkedjan som har gått och du kan kanske lika gärna byta motor....
    Jag reagerade aldrig på rasselljud eller ojämn gång när det hände, men det kan ju bero på att mycket hände samtidigt.

    Har ni några råd vad jag ska göra nu? Funderar på felsöka själv och få reda på vad som hänt. Verkstaden nämnde något om en inspektionslucka på höger sida motorn (ta bort luftburken etc) för att se om det var balansaxelkedjan. Tänkte försöka titta på det i helgen. Han nämnde även att man kunde starta bilen med termostaten borta för att se om det pumpade ut kylarvätska där, för isf går vattenpumpen. Har nu börjat kolla i WIS för stöd.
    Inte sett något konstigt på oljestickan.
    Tips mottages tacksamt!

    Bilen är en B207R från 2005 som gått 18000mil. Tänkt att ha kvar.
    Om det är balansaxelkedjan så är detta en stor operation och då är det väl lika bra att byta balansaxel och kamaxelkedja med alla styrningar och spännare samt vattenpumpen samtidigt när man ändå håller på? Något mer?
    NÃ¥gon med erfarenheter om Speedparts kedjekit?

    Ingen som är duktigt och kan och vill göra detta jobbet runt Trollhättan, eller har tips på bra verkstäder?

    Den här semestern startar idag och detta var inte starten jag ville ha med sommarbilen...
    Tack på förhand!
    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det låter som att inte vattenpumpen går. Troligast är defekt pump. Är balansaxelkedjan av eller borta så blir det markanta vibrationer eller oljud.

    Det går att byta pump utan att bråka med kam- och balansaxeltransmissionen om man har specialverkyg för jobbet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Ok, tack för snabb respons!
    Ska kolla om pumpen går i helgen när någon annan startar bilen.
    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Eller stopp i kylsystemet. Blir kylaren varm överallt när motorn är varm (känn på den på olika ställen med handflatan)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Startade bilen nu på tomgång med öppet termostathus (och ingen termostat i). Inte en droppe vatten trycks ut så vattenpumpen fungerar nog inte.
    Motorn går normalt, rister inte och rasslar inte.
    Kan alltså vattenpumpen typ skära så att skoveln inte rör sig , tex om axeln gått av eller är skovlarna sönder bort frätta? Jag menar att det är en ganska enkel mekanisk konstruktion med drivning ena sidan, axel och skovel på andra 🙂
    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag har sett vattenpumpar där skovelhjulet har släppt från axeln.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71

    [LÖST] Kylvätskan kokar NG9-3 B207

    Hej,

    Nu är bilen åtgärdad!
    Problemet var att plastlinjalen till kedjespännaren för balanskedjan var av. Nu är bilen uppdaterad med ny vattenpump, nya kedjesatser för balansaxelkedjan och kamaxelkedjan, samt nyservad med nya olja, kylväska och lite filter. Gjort jobbet själv med lite support från hyvens på forumet - stort tack!
    Känns bra!

    5 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Härligt! Det känns alltid så förbaskat bra när man lyckats lösa ett sånt problem själv utan att lämna in bilen och bli rånad på en massa pengar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorn kokar NG9-3 B207
    Av Jyffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 16:08

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •