Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bältesvarning slutar aldrig varna OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Bältesvarning slutar aldrig varna OG9-5

    Köpte i måndags en bättre begagnad 9-5 2,3T -04 och idag efter att ha fyllt ACn och gjort några ärenden så satte jag mig i bilen för att köra hem.
    Plötsligt vägrade bältesvarningen att sluta varna, trots att bältet var på!
    Dessutom, släppte jag på bältet ändrades ljudet i några sekunder - dvs den reagerar på att jag tog av mig bältet men tystnade ändå inte! - och tog jag sen på mig bältet fortsatte det som förut.

    (Och då förstod jag varför SAABs ingenjörer var så noga med ordentliga ljudsystem i bilarna, för det där ljudet som ALDRIG SLUTAR skär igenom vad som helst. )

    Efter att ha varit hemma en liten stund och förstått att väldigt många har problem med att sensorn på passagerarsätet gör att bältesvarningen kickar in, dvs bilen tror att någon sitter där, så gick jag ut och testade och helt plötsligt kände den än en gång av att jag tog på mig bältet så felet måste ju sitta på förarsidan...men kan det vara så enkelt att det räcker att byta låset?

    Eller göra som vissa föreslår, att helt enkelt kapa en kabel under sätet för att permanent få tyst på eländet?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    För de som läst men inte kommenterat - det borde väl finnas någon iaf! - så kan jag rapportera att felet aldrig har kommit tillbaks.
    Tog med frun ut på provtur för att kolla så passagerarsäteskontakten funkar och det gör den, så felet måste ha suttit i bälteslåset, men efter att ha smort upp det med lite teflonspray verkar det funka som det ska igen.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bältesvarning felaktig funktion NG9-3
    Av Styler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2023-07-18, 22:12
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 21:22
  3. Måste någon lampa varna för att det ska finnas felkod?
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 00:43
  4. Vill varna för Nankang däck!
    Av Rickard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 21:52
  5. Hur funkar bältesvarning i NG900?
    Av puttep i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •