Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tips till ny Saab 9-5 ägare!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Tips till ny Saab 9-5 ägare!

    Hejsan!

    Första inlägget på detta eminenta forum!

    Har som rubriken lyder blivit ägare till en 9-5:a sedan ett drygt år tillbaka. Tycker verkligen om den, och hoppas kunna ha den i många år framöver. Därför skulle jag gärna ha lite tips och råd om bra saker att se över och eventuellt renovera. Vill ju gärna hålla liv i den så länge som möjligt!

    Bilen i fråga:

    Saab 9-5 SC Biopower 2008 automat.
    13xxx mil, aukt servad, steg 1.

    Funktion och interiör är tycker jag är bra, men har exteriör som väntat efter 13 år utomhus i Stockholmsområdet.

    Har läst runt en del på forumet och försökt knåpa ihop en lista på saker att ta hand för att undvika framtida problem (förutom den regelbundna servicen), men även vad man kan förvänta sig att framtida reparationer skulle kunna vara. Så det skulle uppskattas om det finns något mer att fylla på?

    Detta planeras att göras:
    - Nya Vakuumslangar
    - Nytt EVAP-kitt
    - Packning ventilkåpa
    - Ev efterdra topplock
    - Rengöra oljetråg
    - Ny vevhusventilationssats (mest för oklart hur skicket är på nuvarande, även om det är den "senaste")
    - Bussingar, ffa bakvagn
    - Rostsanera i största möjliga mån...

    Förväntade reparationer/byten:
    - turboras
    - bränslepump
    - tändkassett
    - bakre ljuddämpare (Rost...)


    Tacksam för råd!

  2. #2
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja
    Välkommen hit
    Svar: Det beror på.

    På en så gammal bil finns det säkert saker att göra. Men en del kanske redan är avklarat. Och annat kanske kan vänta ett tag. Men en del grejer kan vara lite mer akuta. Det går inte att avgöra på ett forum. Inte ens detta fina!

    Mitt tips är att du låter någon kunnig titta på just din bil och föreslå en lista, samt motivera varje åtgärd. Sedan kan vi diskutera saken här.
    Om bilen är servad på aukt verkstad tycker jag du skall fråga dem vad de föreslår, samt lämna prisuppgift. Det gör de nog gratis om de tror att de kommer att få göra jobbet. Och det är väl inte orealistiskt att tro.
    Besiktningen kan man oxo fråga, de är ju opartiska.

    Som, sagt återkom!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 815
    Du kan komplettera förväntade rep.
    med servoslingan. (som rostar)
    Bra lista.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 402
    Medlem#
    11937
    Den här tråden är inte dum för att få en uppfattning om vanliga fel:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...pr%C3%A5d+kika
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Riktigt bra förslag att fråga verkstaden.
    Servoslingan har jag faktiskt redan bytt, just pga rost.
    Ska spana in tråden.
    Tack så mycket!

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Bränslepumpen man man ju byta preventivt om man vill, tändkasetterna vet man aldrig, den kan gå 5 mil eller 20k mil till.

    Lägger till andra förväntade saker:
    - bakre bromsrör kommer att rosta sönder, kan bytas preventivt om man vill. (Jag planerar att byta preventivt på min 07'a, har bytt när dom rostat sönder på både min '99 och '05)
    - slangarna till oljekylaren, eller ja, rören då, dessa brukar rosta.

    ..servoslingan har ju timpa redan nämt.

    Självklart kommer multiremmen att behövas bytas förr elelr senare om den inte är nybytt.

    Sen är det en bra ide att kolla hur mycket kamkedjesträckaren är ute och sen besluta efter det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 402
    Medlem#
    11937
    Tändkassetten har en enkel strategi: Sitter där en TK3.7 så är det bara att köra vidare tills du får felkoder. Det är ytterst ovanligt att en TK3.7 ger upp helt utan förvarning och lämnar dig stillastående, så den behöver inte bytas i förebyggande syfte. Sitter det något annat där, en piratkassett eller en TK3.6 eller tidigare, ja, då kan det vara en bra idé att byta i förebyggande syfte.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 314
    Medlem#
    8758
    När den har gått 13xxx mil, och dessutom en BioPower, finns ingen anledning att byta bränslepump preventivt.

    Det är vid 25k mil som det är nya saker som blir slitdelar, designen är avsedd att klara 25k mil utan att byta annat slitagedelar som är listade i service-planen, så det är inte så mycket som jag skulle byta preventivt vid 13xxx mil. Det är bara sådant som är åldringsrelaterat, som gummi och rost. Avgas och backventilerna är dock en sak som slits snabbare.

    Däremot så är det en idé att låta bilen få ordinarie service av en Saab-specialist som vet vad man ska titta på för att får reda på vad som behöver bytas innan det ger driftstörningar. Detta är, om man väljer rätt verkstad, en bra investering. http://forum.saabturboclub.com/showt...-runtom-landet

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Sitter det något annat där, en piratkassett eller en TK3.6 eller tidigare, ja, då kan det vara en bra idé att byta i förebyggande syfte.
    TK 3.6 är bara att köra vidare på om den funkar (men en 2008 ska ha TK3.7 från fabrik, så det vore oväntat om den hade en sådan), men en piratkassett är automatiskt att betrakta som felaktig och behöver bytas: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1385295

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2021-06-30 klockan 17:30.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för alla bra svar, ska absolut snacka med en bra verkstad, och skönt att inte behöva ägna bränslepumpen så mycket tanke. Är det värt med preventivt turbobyte eller ska jag försöka satsa på lite tätare oljebyten? Garett-turbon verkar ju aningen nyckfull? Bromsrören ska jag definitivt inspektera.

  10. #10
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Jag tänkte inte på att den var en biopower, då hade jag inte heller brytt mej om bränslepumpen.

    Turbon vet man aldrig, jag skulle inte byta preventivt, men om du byter, byt till en mitsubishi från en aero eller 2.3T/220.

    Bromsrören brukar oftast rosta sönder i "bränslefilterhålet", nu har väl inte BP nåt bränslefilter där ? men jag antar att rören går samma väg, det näst vanligaste stället är ovanför bakaxeln.

    Angående oljebyten, hur ofta tänkte du byta ? jag brukar byta ca 1200-1400mil, men kör man på E85 bör man säkert byta ännu oftare.

    Tänkte du göra oöjebyten själv ? ..isåfall kan man ofta köpa GM dexos2 billigt om man köper 4 dunkar = 20l, ofta ca en tusenlapp inkl frakt, man kan även köpa oljefilter i 12pack billigt (original),
    vilket gör att varje oljebyte kostar under 300 spänn, och då kan man kosta på sig fler.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 314
    Medlem#
    8758
    Det finns många bra verkstäder som inte är Saab-specialister. Poängen med att lämna den hos en Saab-specialist är att de jobbar sannolikt med 9-5 dagligen, och har redan sett (i stort sett) alla fel som kan inträffa samt i de flesta fall varför de inträffar, och vet därför mycket mer än man kan läsa sig ur verkstadshandböckerna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tror den får fortsätta sin inslagna orignialservice hos Mats Risel i Solna som jag hört bra om, tänker att de borde kunna hålla ett vakande öga på den? Olja tänker jag nog försöka byta runt 1000 och gärna själv om det åks långt mellan service så ska absolut köpa på mig lite. Om det blir aktuellt med en Td04, så bör även mjukvara åtgärdas eller hur? Såg även när jag kikade under huven idag en märklig lagning av slangen som färst med (ett slags snäppfärste?) ventilkåpan och vevhusventilationen. "Plasthållaren" är av och är istället fastspänd med ståltråd. Glider inte av med går att rucka på. Hur krångligt är det att byta denna? Når man ner under där den fäster i andra änden?

    Detta är slangen i fråga: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...-55355330.html

    Bör man passa på att byta all vevhusventilation när man ändå är i gång? Trångt verkar det vara!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Grattis till köpet!
    (ska du rädda saaben, eller är det en rädd saab? *hm*)

    Vi verkar vara i ungefär samma läge, jag köpte mig nyss en OG9-5 MY06 dock Sedan men även min automat. Så kollar på ungefär samma lista som du har gjort

    För mig är det dock redan nu dags att fixa just bromsrören då den fick nedslag på dessa på senaste besiktningen. Felkodar även på TK (en 3.6 så ska försöka få tag i en 3.7)

    Nya vakuumslangar och viss rostsanering (lite i hjulhus, lite i dörrsidor) ska oxå fixas, samt så har jalusin till växelspaken havererat...
    88a 9000i
    92a 9000cc
    02a 9-5 SportCombi
    06a 9-5 SportSedan

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Lyfte upp bilen för att kolla hur illa det var med bromsrören (komplett byte blir det...) och såg att min hade ett till problem som fanns på din lista, nämligen rost på bakre ljuddämparen. Såg inte fint ut alls, men inget som hörs/nämnts på besiktning senaste åren.

    Om man nu vill ge sig på att byta denna, så ramlade jag över en dämpare på skruvat.se : https://www.skruvat.se/Bakre-ljuddampare-P733972.aspx
    Ungefär halva priset mot ex. biltema? Hur illa kan det vara, eller har jag missat här?
    88a 9000i
    92a 9000cc
    02a 9-5 SportCombi
    06a 9-5 SportSedan

  15. #15
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Den är nog ungefär samma kvalitet som biltemas skulle jag tro. Kolla även tyskarna direkt, typ autodoc.se

    men jag skulle inte byta dämpen innan det är hål i den.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    462
    Tips är att lossa sidokjolarna och kolla efter den berömda hundbensrosten. Om inte tidigare ägare har åtgärdat detta är sannolikheten för rost här 100%.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 873
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av lopec Visa inlägg
    Lyfte upp bilen för att kolla hur illa det var med bromsrören (komplett byte blir det...) och såg att min hade ett till problem som fanns på din lista, nämligen rost på bakre ljuddämparen. Såg inte fint ut alls, men inget som hörs/nämnts på besiktning senaste åren.

    Om man nu vill ge sig på att byta denna, så ramlade jag över en dämpare på skruvat.se : https://www.skruvat.se/Bakre-ljuddampare-P733972.aspx
    Ungefär halva priset mot ex. biltema? Hur illa kan det vara, eller har jag missat här?
    Original dämpare är av rostfritt kromstål, utom det utvändiga skyddshöljet som är aluminiserat, så de håller i regel rätt bra även om ytterhöljet rostar sönder.

    Billiga eftermarknadsdämpare kan vara av aluminiserat stål istället.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    354
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas Visa inlägg
    Tips är att lossa sidokjolarna och kolla efter den berömda hundbensrosten. Om inte tidigare ägare har åtgärdat detta är sannolikheten för rost här 100%.
    Minst! ;-)

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 815
    Innerskärmarna bak är bra att plocka bort i samma veva och kontrollera/åtg./rostskydda rost där bakom.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Spännande! Hur gick det med bromsrören och har du arbetat dig vidare? Insikten kring att det finns alltid något att göra är ju ack så kul som utmanande, men sen ser man någon som tagit väl hand om sin 9-5:a rulla förbi och då känns det värt det!

Liknande ämnen

  1. Olyckliga ägare till en OG9-3
    Av agsom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 14:14
  2. Ägare till en Saab 9000 Aero
    Av Mr_Lööf i forum Allmänt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •