Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hackar/misständer/dör P0300, P1300 Blinkande CE OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Hackar/misständer/dör P0300, P1300 Blinkande CE OG9-5

    Hej nu börjar jag tröttna på bilen och vänder mig till experterna. Köpte bilen för 1 månad sen och den har gått fint ända fram till för 1 vecka sedan.
    Det hela började med att jag körde nästan tomt på tanken, åkte och tanka upp E85 då förra ägaren säger den är chippad och körd med det.
    Efter ett tag börjar den att hacka på lägre varv 2000rpm och neråt, den svarar inte riktigt på gasen och får blinkande CE lampa.
    Läste ut felkoderna p1300 och p0300. Släckt koderna men kommer tillbaka så fort bilen börjar att misstända igen.


    - Bilmodell : Saab 9-5 2003, 2,3t

    - Modellår/chassinr : YS3EF55E733036219

    - Modifikationer på bilen (hårdvara resp. mjukvara) : Chippad men är osäker vad för chip, 230hk och går köra på E85 om det säger er någon.

    - Miltal : 32500

    - Hur yttrar sig felet? - Rycker vid gaspådrag eller låga varv under 2000rpm. högt laddtryck men ingen ork. Känns väldigt seg/trög. Dör i korsningar när kopplingen går in och man inte gasar. är väldigt ryckig och hackar riktigt illa. Svårt att varva högt det motar rejält.
    Laddtrycket går snabbt upp till den röda gränsen men varvar väldigt lite för det laddtrycket 2-3000 ungefär. Blinkande motorlampa och ibland lyser den hela tiden.
    Gick fint på tomgång men trampar man snabbt på gasen så hackar den till för att bli bättre över 2000rpm.

    - Är felet permanent eller intermittent? permanent, det är hela tiden vid låga varv och trögheten hänger i vid högre varv.

    - Vilken felsökning har redan gjorts? Har bytt Tändstift (ngk 7or), bytt tändkassett, bytt bränslepump, bytt LMM och vakuumslangarna är bytt 4mm. Rycker jag ur LMM så går bilen utan ryck eller hack, den är dock fortfarande lite slö och laddar inte in på det gula. Alltså går den mycket bättra och säkrare utan LMM men efter att bytt LMM så är felet fortfarande där. antar det har att göra med bilen körs i "felsäkert läge"

    - Tidigare åtgärder? En vakuum slang var av den som går till bränsletrycksregulatorn eller fuelrailen. Dricker lite olja ca 1 L per 60mil.

    Är inne på om det är vevaxellägesgivaren nu eller om det till och med är stopp i katalysatorn. Bilen luktar lite konstigt efter den blivit varm och kommit upp i temp riktigt. Ska försöka ohm mäta vevaxelgivaren här lite senare idag, men jag måste mäta den varm och kall? ska även skruva ur en lamdasond för att se om det är stopp i katalysatorn.
    Hoppas jag fått med allt annars är det bara att fråga så ska jag svara så snabbt jag kan!
    Betalade alldeles för mycket för bilen och nu börjar den krångla rejält, känner för att köra ner den i sjön! Hoppas på att få lite hjälp av kunnigt folk!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Mätte precis upp vevaxelgivaren och får 1042 ohm när multimetern är inställd på 2000ohm, sätter jag på 20 så får jag inget värde.
    Svårstartad ibland men hoppar oftast igång.
    Varvräknaren står still när startmotorn går men rör sig så fort den startat.

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Är avlastningsventilen ok?
    Provtryckning Turbo->Intercooler->spjällhus?

    Det känns lite som luftläckage.

    Om den är trimmad, har du open sid?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    Går bättre med urkopplad och ingen skillnad vid byte av LMM betyder rätt säkert luftläckage. När LMM är urkopplad räknar Trionic ut ett värde baserat på de andra givarna, och denna uträkning störs inte av luftläckage.

    Blinkande CE-lampa betyder katalysatorskadliga tändstörningar. Kör inte så. Fixa luftläckaget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Skall testa att suga i slangen till avlastningsventilen lite senare. Sökte runt och förstog att man kommer känna/höra om den fungerar som den ska.

    Har ingen utrustning för att provtrycka tyvärr.. Tänkte om jag ska hissa upp bilen och ta lös alla tryckslangar och inspektera noga. Har hört om gaveln på intercoolern som kan ge upp också, finns det något vettigt sätt att testa detta? kommer det synas eller märkas om jag får loss intercoolern eller är det bara provtryckning som gäller för felsökning på turbo å intercoolern?

    Tror inte jag har open sid då jag inte har sett något välkomst meddelande, men ska testa trycka + och - och se!
    Tack för tipsen

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska ge mig på söka luftläckage igen och se om jag klarar hitta något annat!
    Vevaxelgivaren har inget med saken att göra eftersom den funkar "bra" när lmm är urkopplad och om det vore den så skulle den fortfarande vara hackig, förstår jag rätt?


    Tack för tipsen, skall låta bilen stå still nu tills jag hittat felet och kunnat åtgärda det!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Problemet löst!
    Började rota i alla tryckslangar och kolla över luftläckage igen. Visade sig att det var slangklämman till en tryckslang till intercoolern ( bilens högra sida ) hade rostat av och hela slangen var loss. Var lite pilligt att få dit igen men gick fint efter den kom på plats igen! tack för tipsen som ledde till lösningen!

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Blinkande CE och P1300 OG9-3 B2x5
    Av berra.b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2022-12-29, 16:05
  2. [LÖST] Hackar vid full gas felkod P1300 och P0300 OG9-5
    Av Toastmaster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2021-03-28, 14:37
  3. [LÖST] Felkoder P1110 P0300 P1300 OG9-5 B2x5
    Av n_hakan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 14:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •