Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Startproblem och allvarligt elfel NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Startproblem och allvarligt elfel NG9-3 B207

    Bytte motorstyrenhet för drygt ett halvår sedan och bilen har gått hur bra som helst sedan. Häromveckan när jag var ute och körde fick jag upp alla möjliga felmeddelanden på SID:en, ABS, lyktor, airbag o.s.v. varpå strömmen dog helt i bilen. Bytte batteri och bilen gick ~7mil och dog på samma vis igen. Bogserade hem och beställde ny generator, som jag ännu inte bytt p.g.a. att batteriet är fulladdat, både på indikator och laddare. Allt lyser upp när man vrider om tändningen men bilen startar inte för närvarande. Någon med liknande erfarenheter? Känns skumt att motorstyrenheten ska ha dött efter den här intervallen så hade hoppats på något annat fel, men vet inte riktigt vart man ska börja. Värt att nämna är att alla varningslampor tändes båda gångerna bilen dog under körning, förutom de för olja och laddning.
    Senast redigerat av ErikLarsson den 2021-07-20 klockan 10:13. Anledning: felet löst

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Går startmotorn runt, eller klickar det bara? Prövat med starthjälp/startkablar? Låter som trasig generator iaf.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svar!
    Bara klickar när man vrider runt.
    Borde inte bilen gå på ett fullt batteri även om generatorn är trasig?
    Har inte testat startkablar eftersom den gick ett tag efter batteribytet.
    Är det möjligt att det är nån rem som krånglar?
    Tänker eftersom batteriet ändå var fullt efter allt stängde ner.
    Har inte jätte bra förkunskaper vad ämnet beträffar men tycker det är roligt att lära sig, vet bara inte riktigt hur man ska felsöka detta.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Prova kablar först.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Har du kört bilen med en generator som inte laddar så kommer du att ladda ur batteriet, och det låter som att det är det som har hänt. Det är lätt att mäta batterispänningen med en multimeter.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Problemet sitter i att batteriet är laddat men strömmen ändå dött under körning. Dog som sagt en gång, servostyrning, lampor, radio, allt. Köpte ett nytt batteri på en gång för att kunna köra hem bilen, vilket var en chansning. Fungerade att köra med det nya batteriet i ca. 7 mil, sedan samma fel igen. Misstänkte generator och att batteriet dragit ur men det nya batteriet som bilen nu alltså fungerat att köra på några mil är fulladdat. Menar du att det ändå kan vara generatorn med tanke på att batteriet är laddat, även efter körning? Det jag är intresserad av är om någon varit med om detta, eller hur jag till att börja med ska kunna börja leta felet? Bilen startar alltså heller inte nu, vilket givetvis är sammanhängande med problemet och har inte haft tid att försöka starta den än, men min fundering ligger i felet i sig, inte hur man använder startkablar eller multimeter. Misstänker att ni förstått mig fel eftersom jag förklarat dåligt, så ursäkta i sådana fall !

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Hur vet du att batteriet är laddat?

    Har du kört 7 mil utan generator så är troligtvis det nya batteriet urladdat.

    Prova starta med startkablar och mät sedan över batteriet med en multimeter , borde ligga på ca 14-14.5V om generatorn är ok!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Batteriet har en indikator som visar på "mycket god laddning" och batteriladdaren visar på fulladdat direkt när jag kopplar in den.
    Får lov att testa batteriet i vilket fall, bara inte haft tid än och velat bolla lite om det möjligtvis kan vara något annat.
    Givetvis inte menat att låta nonchalant men är bara lite skeptisk.
    Glad att jag fått respons och återkommer!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Nu kanske inte detta är ditt bekymmer men jag vill ändå nämna det att det har varit bekymmer med kvalitén på styrenheterna som kommer som utbytes. För en kund så dog bilen under färd och hoppade igång efter en stund då jag kom och skulle prova, precis som för dig. Jag kopplade på Tech 2an och samma felkoder dök upp som andra där styrdonet var bekymret. Jag kommer inte ihåg vilka men kan ta reda på det. Jag skulle gissa på att det är styrdonet då vi har bytt flera gånger på en bil under ca 18 månaders tid.
    Senast redigerat av Mackan93 den 2021-06-29 klockan 13:01.
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Instämmer.
    Inte alls osannolikt att det är motorstyrdonet som felar..

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ett dåligt Trionic8 motortyr ger inte samma symptom som låg spänning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Vem har sagt det?

    Dessutom är ju detta information från TS

    Citat Ursprungligen postat av ErikLarsson Visa inlägg
    Batteriet har en indikator som visar på "mycket god laddning" och batteriladdaren visar på fulladdat direkt när jag kopplar in den.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av ErikLarsson Visa inlägg
    Häromveckan när jag var ute och körde fick jag upp alla möjliga felmeddelanden på SID:en, ABS, lyktor, airbag o.s.v. varpå strömmen dog helt i bilen. Bytte batteri och bilen gick ~7mil och dog på samma vis igen.
    Detta är inte typiskt beteende för dåligt Trionic8styrdon, snarare låg spänning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Ok.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Erik, har du fått ordning på bilen? Vilken del var trasig? Har samma fel på en B207.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Mät spänningen över batteripolerna för att se om generatorn laddar eller inte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tusen tack för alla svar!

    Ursäkta att jag inte tagit mig tid att svara på så länge, precis köpt hus och varit upptagen med allt kring det. Bilen är nu fixad sen i fredags, visade sig efter mycket krånglande vara generatorn! Problemen i mitt fall var att multimätaren inte fungerade (någon som utlöst säkringen utan att insett det), sedan hade jag ett mycket underligt fel med våran batteriladdare, då den utan problem laddar 12v batterier till båtmotorn och övriga bilar men inte mitt nya batteri, gick heller inte att chocka batteriet med startkabel och sedan ladda. Köpte en ny laddare och det fungerade utan problem. Indikatorn på batteriet stämmer inte överens med multimätare och batteriladdaren var som sagt ett mysterium. Antar man får skylla sig själv på den punkten när man köpt ett tusenkronors batteri. Har inte hunnit provköra bilen några längre perioder då den är avställd just nu och jag kör en annan, men allt verkar fungera som det ska hittills! Alltså då enbart bytt generator och batteriet i det här fallet.

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Erik, har du fått ordning på bilen? Vilken del var trasig? Har samma fel på en B207.
    Hoppas det löser sig! I mitt fall som sagt generatorn som krånglat.

  18. #18
    Bytte generator (laddade 10-11 V, nu 14.5 V) och felen försvann.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem/Märkligt elfel OG9-5
    Av MaxL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-09-20, 18:51
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av Rodder76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-09-11, 08:12
  3. Elfel, startproblem NG9-3 -03
    Av Remma16 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-12-12, 17:46
  4. Hur allvarligt motorhaveri? NG9-3 B207
    Av Neverlucky i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-09-22, 09:34
  5. [LÖST] Allvarligt elfel på 9000 turbo -85
    Av Sek_Si i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 23:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •