Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Besiktning underkänd, vad kan service kosta? OG9-5 Aut. B253E Xenon -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -

    Besiktning underkänd, vad kan service kosta? OG9-5 Aut. B253E Xenon -07

    Hej min Saab 9-5 som jag älskar har blivit underkänd.

    Vet inte alls vad åtgärder kan kosta, någon som har ett hum? 2:or på allt.

    Det som står på besiktningen vad jag kan se är att halvljuset inte fungerar, oljeläckage på motorn och bromsbelägg.*

    Jag förstår att ingen kan berätta exakt pris, men kanske kan nån berätta om jag ska vara beredd på 5000kr, 10 000kr osv.

    Jag har kontaktat Mats Riesel i Stockholm, men inte fått svar än.

    Mvh

    Peshtiwar

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 271
    Medlem#
    8758
    Oljeläckaget kan kosta allt mellan 0 och 10kSEK (om du har otur) beroende på vad det beror på (och hur kraftigt det är).

    Att byta bromsbeläggen som sådan är i princip inte så dyrt, men det är rätt vanligt att när man börjar riva i det så upptäcker man att skivorna är utslitna och/eller oket måste bytas/renoveras (som rost i kolvloppet och fastkorroderade luftningsnipplar) så det är stor variation där också.

    Om belysningen är helt släckt så luktar det någon säkring eller relä, men sedan vet du ju inte vad de säger om ljusbilden när det lyser.

    Men nerslitna bromsbelägg låter som den inte riktigt är servad som den ska?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Jag förstår, eftersom jag är så äckligt dålig på bilar så vet jag inte om den är servad som den ska. Den hade ingen servicebok men en del kvitton från olika verkstäder, bland andra några från Mats Riesel, vissa servicetillfällen är så gamla som endast förra året.

    Vet inte om detta hjälper, men här kommer exakt beskrivning av anmärkningar från besiktningen.

    HALVLJUS 4:1, AUTOMATISK NIVÅREGLERING SAKNAR MÖJLIGHET ATT FUNGERA
    MOTOR 6.1.8, 8.4.1, OLJELÄCKAGE
    FÄRDBROMS BROMSBELÄGG 1.1.13, BAK, BÅDA SIDOR, SLITNA

    Annars finns annat småfix med bilen också som jag redan vetat om, exempelvis sidospelgar går inte att ställa in, ratten kan vara trög när man backar etc, men detta är vad besiktningen gav anmärkning på. Antar att detta är vad man kan förvänta sig när man köper en bil för 12 000kr?

    Nedan finner ni även vad jag skrev till Mats.

    Hej!

    Jag har precis varit på en bilbesiktning och bilen blev underkänd, om möjligt vill jag gärna ha ett prisförslag så gott som det går. Även om det bara är på ett ungefär, jag vill veta om jag ska räkna med att laga för exempelvis upp till 5000kr, 10 000kr osv, så jag i alla fall får ett hum om vad jag ska förvänta mig.

    Jag har redan bifogat bilder på bilbesiktningen, jag vet dock att det finns andra saker som behöver lagas men som inte står med. Prio är ju det som står så klart, det går inte att ställa in sidospeglar, vet inte varför, ibland går det att ställa in höger sidospegel men det går väldigt trögt. Ungefär som att det är dålig AA batteri och som att en fjärrkontroll funkar ibland till en TV.

    Behöver ny registeringshållare fram då den som är nu håller upp regnummer med tejp. Liten spricka på bakljusskärmen.

    Om möjligt vill jag också fixa bluetooth eller liknande i bilen, något som gör att man kan lyssna med telefonen, sladd för att lyssna på musik är okej. På min andra gamla Saab hade jag någon kasett adapter och så kopplade man in mobilen via hörlursuttaget.

    Det som står på besiktningen vad jag kan se är att halvljuset inte fungerar, oljeläckage på motorn och bromsbelägg.

    Återkoppla gärna med när ni har möjlighet att laga och hur lång tid ni tror det kan ta, vet ni om någon Saab bil i bra skick som man kan köpa, så kan ju det också vara ett alternativ. Allt detta kanske är helt enkelt inte värt att laga.

    Att ha bil för mig dock är ganska viktigt, då jag bilar till jobbet.
    Jag har redan varit i kontakt med er växel, men nu har ni allt på mejl också.

    Överlag gillar jag dock min bil och tycker den går bra, jag är ju dock inte alls kunnig när det kommer till bilar och det är väl därför det har blivit såhär. Men jag tror den går att få riktigt fin!

    Mvh

    Peshtiwar

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag ska även tillägga att jag definitivt tror att jag kan serva ikapp mig och att bilen sen går som en dröm, fel eller naivt att tänka så?

    Annars älskar jag verkligen bilen överlag, skön att köra osv, ett tag funderade jag på att skicka in den på rekond, men känns onödigt då jag har barn. De kommer skita ner den på 10 min.

  4. #4
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    12120
    Hmm, den första punkten där är lite udda, om jag fattar det rätt så lyckades dom inte justera in halvljuset ? ..är det halogen eller xenon ?

    Oljeläckaget, tja, man KAN ju motortvätta och sen besiktiga.. men det klart det är bra att få reda på avr det läcker.

    bromsbeläggen bak borde inte vara dyrt, om nu inte skivorna är för slitna, men inte ens et är dyrt att fixa egentligen. ..Det är nåt man kan göra själv med, men det beror ju på hur van man är.

    Sidospeglarna, troligen är det oxid i "joysticken", går att ta isär och fixa själv men är lite pilligt.. en verkstad vill nog byta ut den istället. ..Är det spegelmotorerna är dom ganska dyra, men å andra sidan borde dom gå lätt att hitta begagnade.

    Angåede AUX och BT beror det lite på vilken årsmodell och vilken stereo du har i bilen, det finns tre olika 99-05 och tre andra olika 06-09


    Det jag tycker låter mest udda är att ratten går trögt när man backar ? inte när man kör framåt alltså ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 389
    Medlem#
    11937
    Byta bromsbelägg är dels normalt underhåll, dels förhållandevis billigt. Är det bara bak så bör det vara ca 2000kr på verkstad (själva beläggen kostar 1000kr om du ska ha original). Det räcker nog för att ta sig igenom den besiktningspunkten, men det är väl inte helt otänkbart att även skivor är slitna och att man då kanske passar på att byta dem också när man ändå är där och river.

    Trasig nivåreglering på xenon kan vara flera saker - givare (inte allt för dyrt), själva strålkastaren (halvdyrt) eller kontrollenheten (också halvdyrt). Så det beror lite på vad det är som är fel. Har du någon varningslampa/felkod? Är det båda lamporna som inte regleras, eller bara en?

    Oljeläckage kan vara billigt eller skitdyrt. Vissa vanliga läckage kräver enkelt/snabbt byte av lättåtkomlig och billig del och andra kräver att du plockar ut hela motorn ur bilen för att komma åt.

    Om du funderar på att anlita Mats för jobbet så får du skynda på, han stänger helt 4 veckor i juli...
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Självklart har Mats stängt i juli

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Oljeläckaget kan kosta allt mellan 0 och 10kSEK (om du har otur) beroende på vad det beror på (och hur kraftigt det är).

    Att byta bromsbeläggen som sådan är i princip inte så dyrt, men det är rätt vanligt att när man börjar riva i det så upptäcker man att skivorna är utslitna och/eller oket måste bytas/renoveras (som rost i kolvloppet och fastkorroderade luftningsnipplar) så det är stor variation där också.

    Om belysningen är helt släckt så luktar det någon säkring eller relä, men sedan vet du ju inte vad de säger om ljusbilden när det lyser.

    Men nerslitna bromsbelägg låter som den inte riktigt är servad som den ska?
    Tack för din input, mycket bra information! I min andra svar kan du läsa om att jag inte vet om den är servad som den ska. Ingen servicebok, dock en del servicekvitton, några till och med från förra året.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hmm, den första punkten där är lite udda, om jag fattar det rätt så lyckades dom inte justera in halvljuset ? ..är det halogen eller xenon ?

    Oljeläckaget, tja, man KAN ju motortvätta och sen besiktiga.. men det klart det är bra att få reda på avr det läcker.

    bromsbeläggen bak borde inte vara dyrt, om nu inte skivorna är för slitna, men inte ens et är dyrt att fixa egentligen. ..Det är nåt man kan göra själv med, men det beror ju på hur van man är.

    Sidospeglarna, troligen är det oxid i "joysticken", går att ta isär och fixa själv men är lite pilligt.. en verkstad vill nog byta ut den istället. ..Är det spegelmotorerna är dom ganska dyra, men å andra sidan borde dom gå lätt att hitta begagnade.

    Angåede AUX och BT beror det lite på vilken årsmodell och vilken stereo du har i bilen, det finns tre olika 99-05 och tre andra olika 06-09


    Det jag tycker låter mest udda är att ratten går trögt när man backar ? inte när man kör framåt alltså ?
    Ingen aning om det är halogen eller xenon, första året som bilägare och första besiktningen.

    Hmm min bil har cd spelare iaf gällande AUX och BT. Ratten kan gå trögt när man kör fram, dock inte alls ofta, speciellt inte om man jämför med när man backar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Byta bromsbelägg är dels normalt underhåll, dels förhållandevis billigt. Är det bara bak så bör det vara ca 2000kr på verkstad (själva beläggen kostar 1000kr om du ska ha original). Det räcker nog för att ta sig igenom den besiktningspunkten, men det är väl inte helt otänkbart att även skivor är slitna och att man då kanske passar på att byta dem också när man ändå är där och river.

    Trasig nivåreglering på xenon kan vara flera saker - givare (inte allt för dyrt), själva strålkastaren (halvdyrt) eller kontrollenheten (också halvdyrt). Så det beror lite på vad det är som är fel. Har du någon varningslampa/felkod? Är det båda lamporna som inte regleras, eller bara en?

    Oljeläckage kan vara billigt eller skitdyrt. Vissa vanliga läckage kräver enkelt/snabbt byte av lättåtkomlig och billig del och andra kräver att du plockar ut hela motorn ur bilen för att komma åt.

    Om du funderar på att anlita Mats för jobbet så får du skynda på, han stänger helt 4 veckor i juli...

    Hmm tror inte det stod någon felkod på besiktningspapperet, ska dubbelkolla. Ja jag vill ju helst att Mats gör jobbet då han har bra rykte, det är typiskt min tur att han har stängt när jag behöver honom som mest.

    Är ju också min första besiktning, så jag vet inte ens vad som händer om man skiter i att göra efterbesiktningen och sen kör till Mats när han är tillgänglig.

    Jag har i vilket fall ringt idag, kom till deras växel och de har lämnat meddelande och verkstaden ska återkoppla.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Måste fråga återigen, är det vanligt att man behöver serva ikapp bilen vid den här prisklassen? Betalade 12 000kr för den, 14 000kr om man räknar med fordonsskatten.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 271
    Medlem#
    8758
    Att den automatiska nivåregleringen inte fungerar är ett betydligt värre problem än att det inte lyser, för det systemet är allmänt felbenäget, finns flera svagheter, nivågivare, kablage, ballast och själva lamporna, av beskrivningen gissar jag att en av nivåsensorerna är mekaniskt trasigt. Drar lätt iväg för att få ordning på det. Sök i forumet.

    Sedan låter det på din beskrivning som att bilen tillhör kategorin bilar som har uppdämt service-behov, och för att få ordning på allt kan det då lätt passera 20k, det kan finnas en hel del filter och vätskor som behöver bytas, utöver ett flertal småreparationer (för det finns säkert saker som syns först när man synar kända svaga punkter). Det är rätt hög sannolikhet att Mats Riesel (efter att tittat på bilen) ger dig ett brutalt ärligt kostnadsförslag för att fixa allt som är betydligt högre än du förväntar dig, men det är inte för att lura av dig pengar. Jag föreslår att du gör en lista och plockar upp lite reservdelar på en självplock för att hålla nere kostnaderna - og9-5 är generellt rätt lättmekad, och det är en fördel att först meka av sakerna på en bil där de inte gör särskilt mycket om man dabbar sig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Så egentligen kan det vara mer prisvärt att köpa en annan bil? Eller är risken stor att det blir samma historia igen om jag köper annan bil för 10-15 tusen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Har lagt undan 12 000kr för såna här tråkigheter, verkar som att det kan gå på mer?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-25 klockan 08:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    12120
    Det beror ju lite på vad du har som mål, du kan ju få bilen i nyskick men då blir det mycket dyrt, du kan också fixa det viktigaste och då kanske det inte blir så dyrt, eller en mellanväg nånstans.

    En annan bil i samma prisklass kan ju troligen vara ungefär i samma skick som din.

    Om du saknar kunskaper själv kanske du ska låta en bra verkstad gå igenom bilen åt dej och redovisa vad dom tycker borde göras, sne kan du ju alltid fråga vad som är nödvändigt eller ej.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Jag kan faktiskt lätt tänka mig att fixa bilen till nyskick, dock i etapper och inte allt på en gång. Men man kan väl inte få den helt i nyskick? Repor på utsidan, rost, lite smågrejer på insidan osv. Just nu dock vill jag bara fixa det viktigaste och gärna också så man kan lyssna på musik med telefonen
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-25 klockan 08:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 271
    Medlem#
    8758
    Någon sa att 9 av 10 begagnade bilar ute för försäljning är skrot. Lite överdrivet, men det ligger en hel del i det. Så att köpa en ny begagnad för samma pengar utan att göra en djupdykning riskerar nog att ge samma resultat - och vad ska du göra med bilen du redan köpt?

    En bil i toppskick får du inte för de pengarna helt enkelt, om du inte får en ren lyckträff. (Och eftersom lyckträff-bilarna är eftertraktade så försvinner de oftast kvickt som ögat.)

    Om du räknar på 3:-/mil i ren service och den inte varit ordentligt servad de senaste 3000 milen så inses lätt att uppdämt servicebehov blir pengar - och de flesta säljare av en 10k-bil gör inte en service för 10k innan de säljer bilen, så att säga.

    Jag föreslår att du mekar de enkla sakerna själv om du har en ansträngd budget om bilen behöver mycket jobb.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Då servar jag ikapp bilen, gillar denna bilen starkt faktiskt. Får väl fixa det viktigaste först och sen resten i etapper. Så blir den riktigt fin till slut.

    Är väl bra också att fixa extranyckel, har bara en i dagsläget.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-25 klockan 08:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 774
    Medlem#
    ja
    Klokt resonerat. Gör det som måste göras för besiktningen först på en bra verkstad. Innan den gått igenom besiktningen får du inte köra bilen. Dvs då är den ju helt värdelös. Så det är prio 1.

    Ja, fixa extra nyckel direkt.

    Sedan kan du ta resten efterhand. Det kommer att kunna bli riktigt bra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 271
    Medlem#
    8758
    Extra nyckel är ett måste, om man tappar den behöver DICE bytas sedan.

    Men rätt gjort är det billigt för en og9-5:a, man skaffar en begagnad nyckel (2001-2010) på skroten och tar knappsats/elektronik från den samt beställer en skuren nyckel hos ÅF på nyckelkod (on du antingen har originalkoden som leverarade på nyckelringen från fabrik eller lossar en låscylinder, tändningen enklast, och läser av) eller, under förutsättning att det är original nyckelsats (sällsynt att det inte är det), regnr (men många tar extra betalt för den metoden, och du behöver säkert legitimera dig för den övningen).

    Har du nyckelkoden kan du även beställa skuren piratnyckel över nätet, om du känner dig trygg med att lämna ut nyckelkoden på det sättet.

    Eftersom du inte anget årsmodell kan jag inte peka på vilket artikelnummer lämne som behövs för en skuren nyckel som passar din bil, 5184502 eller 32018043, de kostar runt 550:- (tillkommer då en hndring eller så för en begagnad og9-3/og9-5 nyckel från en självplockskrot - eller minimum 300:- med frakt från bildelsbasen, billigaste just nu https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...a/ID-44314446/)

    Edit: Sedan behöver nyckeln läggas in med Tech2 (man nollar och lägger in existerande nycklar igen). Gör man det hos en ÅF så kanske de vill ha en slant för det också, så om du ringer runt så kan det vara ide skaffa en begagnad nyckel först, kontrollera att knappsatsen är mekaniskt frisk (inte dränkt i läsk t.ex. - men de är hysat täta så det är ovanligt med andra problem än slitet/trasgt gummi), byt till nytt batteri och ta upp att du vill att de lägger in nyckeln med Tech2 när du hämtar den slipade nyckeln. Glöm inte att ta tillvara luckan på nyckeln, den ingår inte i den slipade nyckeln https://www.esaabparts.com/saab/parts/5184114

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2021-06-25 klockan 18:10.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 389
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av peshti Visa inlägg
    Måste fråga återigen, är det vanligt att man behöver serva ikapp bilen vid den här prisklassen? Betalade 12 000kr för den, 14 000kr om man räknar med fordonsskatten.
    Jag tror vi diskuterade det redan i din första tråd här på forumet: Bilar i den här prisklassen har högst varierande skick, det går helt enkelt inte att säga att de "brukar" vara i ett visst skick för det varierar högst påtagligt från exemplar till exemplar.

    Oavsett fall så är det bara att räkna med att en 10+ år gammal bil som gått mer än 5 varv runt jorden (20k mil) kommer ha saker som pajar lite då och då, det är helt normalt. Min og9-5, som pysslats om väl (den har aldrig fått en besiktingsanmärkning), har kostat minst 10kkr om året i verkstadsräkningar - då handlar det inte om att "serva ikapp", utan bara vanligt underhåll. Det är inget konstigt, utan det är vad det kostar att äga en begagnad bil. Med en sliten bil är det än dyrare.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av peshti Visa inlägg
    Jag kan faktiskt lätt tänka mig att fixa bilen till nyskick, dock i etapper och inte allt på en gång. Men man kan väl inte få den helt i nyskick? Repor på utsidan, rost, lite smågrejer på insidan osv. Just nu dock vill jag bara fixa det viktigaste och gärna också så man kan lyssna på musik med telefonen
    Inga problem att få bilen i nyskick frågan är om du vill betala för det bara.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 389
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av peshti Visa inlägg
    Har lagt undan 12 000kr för såna här tråkigheter, verkar som att det kan gå på mer?
    Det beror på ju vad som är fel. "Ont i huvudet" kan vara allt från lätt migrän till hjärntumör, lite samma sak är det med bilen. Är det t.ex. bara bromsbelägg bak, xenon nivågivare och oljetrycksgivaren som behöver bytas är det inte farligt dyrt (betydligt billigare än 12kkr för att fixa alla tre besiktningsanmärkningar), är det packboxen bakom svänghjulet som läcker olja så käkar nog bara den reparationen på Stockholmsverkstad upp stora delar av budgeten.

    Däremot så tror jag att du får räkna med att 12kkr är en fullt normal årlig verkstadsräkning för en såpass gammal och långmilad bil som din om du inte skruvar själv. Det är bara att budgetera för det och räkna med att det även kan bli dyrare och billigare än så, det beror helt och hållet på vad som går sönder. Att saker går sönder är också bara att räkna med, även på en välskött bil.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Eftersom du inte anget årsmodell kan jag inte peka på vilket artikelnummer lämne som behövs för en skuren nyckel som passar din bil
    Bilen i fråga är PNF530, alltså årsmodell 2007.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 389
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av peshti Visa inlägg
    Eller är risken stor att det blir samma historia igen om jag köper annan bil för 10-15 tusen?
    Garanterat. En välhållen bil för 10-15k behöver normalt underhållas/repareras för ungefär 10-15k per år (ibland mer, ibland mindre). Om du hade hoppats på att kunna köpa bil för 10-15k och inte behöva laga något alls har du nog haft orimliga förväntningar.

    Visst, det finns de som har strategin att endast fixa det som är absolut nödvändigt för att klara besiktningen och då gärna så billigt som möjligt. Dessa tar t.ex och tvättar rent motorn från läckande olja precis före besiktningen så att det ser bra ut just då.

    Men jag vet inte om det är en bra strategi för en bil man tänker behålla...
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

Liknande ämnen

  1. Underkänd besiktning av drag pga. saknat lås
    Av minmagiskasaab i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2020-11-03, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •