Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Diagnostisera trasigt originalslutsteg? OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Diagnostisera trasigt originalslutsteg? OG9-3

    Hej!
    Har en OG9-3 vars ljudsystem (AS3) jag byter ut på grund av trasiga högtalare.

    Har kopplat in originalkablaget från slutsteget till stereon via lågnivåadaptern, men får inte högtalarna i dörrarna att spela. Misstänker att slutsteget har gett upp eftersom kablaget ser ut att vara okej. Men eftersom jag är relativt grön på billjud behöver jag hjälp med att verkligen veta om slutsteget är trasigt. (Bild på steget nedan).

    Har ni några erfarenheter av något liknande eller tips?

    Tack på förhand.


    Skickat från min SM-G781B via Tapatalk

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Elektronik är väldigt svårt att bedöma skicket på från utsidan, om inte något gått vansinnigt fel.
    Den svarta och gula kabeln är minus och plus. Du kan kolla att steget har ström till att börja med.
    De andra 4 kablarna är till högtalarna. Den runda är ljud och "fjärrstart". Så, om steget har ström, men inte ger något ljud så kan det vara den runda sladden som är fel. Har du originalstereo?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Okej, tar och tittar på det
    Har monterat eftermarknadsstereo.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Jag satte dit en lågnivåadapter men upplever ljudet som väldigt lågt i förhållande till dem på brädan


  5. #5
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Om jag som amatör förstått det rätt är en vanlig lågnivå 2V och den balanserade signalen 4V.

    Original huvudenhet ger balanserad signal ut till slutsteget ...
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Har kommit fram till att kablaget både till och från slutsteget är helt. Demonterade slutsteget och kollade om säkringen var hel (vilket den var). Bytte den när jag ändå var där för att vara helt säker på att den är hel. Monterade slutsteget igen, men får fortfarande inget ljud i dörrhögtalarna. Är nog rätt säkert att anta att slutsteget är trasigt. Får leta efter ett ersättarsteg på skrot/diverse hemsidor.
    Tack för hjälpen!

    Skickat från min SM-G781B via Tapatalk

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Har du provat med originalstereon? Det kan tänka sig att adaptern är är fel, det är inte vanligt att steget pajjar.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Köpte bilen med eftermarknadsstereo monterad så originalstereon har jag tyvärr inte. Adaptern är modellanpassad, så det ska inte vara ett problem.
    Adaptern i fråga: https://www.brl.se/sv/artiklar/lagni...r-pc9-413.html

    Skickat via Tapatalk

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Är remotekabeln inkopplad?


  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Den är inte inkopplad än. Hurså? Är som sagt rätt grön på billjud över huvud taget

    Skickat via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-22 klockan 08:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Eh, det är när steget får signal på den sladden som det slår igång. Annars blir det inget sörru.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Där ser man! Och om jag tolkat andra sidan av etiketten på remotekabeln ("steering wheel remote input") rätt så ska den kopplas till rattstyrningen. Eller?

    Skickat via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-22 klockan 08:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nej, du skall koppla den till utgången för elantennen. Steget reagerar på om det kommer styrström på kabeln.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Missförstod en kommentar längre upp, remotekabeln är visst kopplad till antennutgången. Inte lätt när man är en idiot. Allt pekar fortfarande mot ett trasigt slutsteg. Har hittat ett begagnat som jag ska åka och titta på imorgon kväll. Är det i fungerande skick köper jag och installerar det.

    Skickat via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-22 klockan 08:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Montera eftermarknadsstereo mot originalslutsteg m.m. NG9-3 SC -10
    Av pontuspj_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-08-25, 07:20
  2. [LÖST] Koppla originalslutsteg till originalstereo OG9-3
    Av Herrnilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-05-27, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •