Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilen stänger inte av - får meddelande att parkeringsbromsen inte är i NG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Bilen stänger inte av - får meddelande att parkeringsbromsen inte är i NG9-5

    Hej!

    Jag är ny i forumet och ganska nyligen införsklaffat en 9-5 från 2011 som min ögonsten. Jag har fått ett problem som kommit och gott under en längre tid, bilen klagar när jag stänger av motorn att parkeringsbromsen inte är i. Då måste jag ibland flera gånger starta motorn igen och göra om proceduren att trycka ner bromsen, lägga växeln i läge P och slå av motorn. Ibland fungerar det, ibland fungerar det inte.

    Indikatorlampan för P lyser när spaken är i läge P och indikatorlampan för att jag skall trycka ner bromsen slocknar som den skall när jag trycker ner bromspedalen. Eftersom problemet är lite oregelbundet har jag inte tagit mig till en verkstad än och jag är dessutom osäker på vilken verkstad i Göteborgsregionen som har kompetens nog att fixa problemet. Vart skulle ni börja felsöka?

    Tusen tack på förhand!

  2. #2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Underbart!

    Tusen tack bollman! Tänka sig att det finns Youtube för allt (och snällt folk som länkar en till rätt ställe!)

    Tack igen!

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Markus är inte här på forumet speciellt mycket, annars hade han nog varit snabb på att peka dig till sin kanal

    Överlag är kanske det här forumets fokus inte riktigt på ng9-5, många här verkar ha fastnat på 9000, og9-5 och möjligen ng9-3 (nu kommer jag få skit ).
    Det finns dock rätt mycket kunskap trots allt, jag äger själv 2st ng9-5 och även om jag inte pillar så mycket själv med dem så är jag god vän med någon som nog får anses som en av de bästa på modellen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Du får ingen skit av mig i alla fall

    Har du möjligtvis något tips på verkstad man skall vända sig till för att få det fixat så hade det varit grymt! I videon nämns Mannes Bilservice i Sölvesborg, kanske blir det semester i Blekinge i sommar men hade helst besökt någon i närheten av Göteborg alt Trollhättan!

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är Philip jag känner Skall du ha bästa tänkbara vård för en ng9-5 så är det nog dit du skall vända dig.
    Vänder du dig till en verkstad så lär de byta delen, så är det bara. Jag tror inte ens Manne's reparerar, de byter delen.
    Jag har det där problemet på båda mina ng9-5, men jag bara rycker lite i spaken tills den är nöjd och kör vidare. När det inte går längre, ja, då tar vi det därifrån.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Ser ut som ett lagom semester pyssel
    Går det inte att prova med att spraya el.rengöring ner mot switchen
    eller är den för tät för det ?

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till forumet.

    50% av de ng9-5 jag kört har haft det där problemet.

    Den första jag provkörde i samband med Saab CabrioCallenge 2010 var ok. (Vad åren går fort.)


    Den andra ng9-5 jag körde var en som jag fick som ”gisslan” i helgen då jag lånade ut en av mina bilar till studentkörning. En riktig fin blå 9-5 Aero XWD. Ägaren hade inte nämnt det här med P-läget, men jag kom (ganska) snabbt på att om man puttade till växelspaken framåt lite lätt så blev jag av med larmet. Är ju ingen långsiktig lösning på problemet, men lite smidigare än att starta om motorn mm. Hoppas det även fungerar för dig.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502
    Har samma problem ibland med min ng9-5, brukar bara "rycka lite i spaken" så att säga

    Men bra att veta att det finns ett relativt enkelt sätt att fixa det om det blir värre!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skickade privata meddelande sparas inte i mappen skickat
    Av 9000cse95 i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 12:21
  2. [LÖST] -1 Olästa meddelande??? det har jag inte
    Av rgolsson i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 00:43
  3. Stereo stänger inte av då nyckel dras ut?
    Av dawen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 17:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •