Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: En gubbes korta betraktelser om moderna bilar

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    En gubbes korta betraktelser om moderna bilar

    Ja jag är ju inte så van vid nyare bilar än 10 år vid varje givet tillfälle. Ägde visserligen under 2019 en Kia Ceed GT 2014 men det var undantaget som bekräftar regeln och den skickades vidare ganska snart.

    Men nu häromveckan stack vi från Malmö till Kiruna för att hälsa på vår son som är nybliven rymdingenjör och då hyrde jag för veckan en VW Golf 1,5 TSI som var tämligen ny, kanske till och med en 2021:a. Medges att utvecklingen av bilar har tagit ganska stora språng men jag är inte säker på att det alltid är framåt.

    Det första jag reagerade på att man inte hör något från motorn. Är den på? Det var den, ibland. Och den elektriska "handbromsen" fungerade väl sisådär, var svårt att komma iväg ibland. Och ingenting i bilen har nåt "motstånd" utan allt går så lätt så man tror att det är en leksak man kör. Allvarligare tycker jag är utvecklingen mot touchscreens, istället för taktila knappar och reglage som man intuitivt kan fippla på med handen så ska man in och scrolla och blippa i menyer på en skärm vilket innebär att man måste släppa blicken från vägen, hur bra är det ur säkerhetssynpunkt? Jag har alltid trott att folk som vinglar och har sig på vägen antingen är fulla eller håller på med sina mobiltelefoner, men nu fattar jag att de kanske bara vill ändra temperaturen i kupén och därför är inne i menyerna och letar.
    Och det lilla tankmätarstrecket tog ett tag att förstå sig på. Kilometrarna som stod antog jag var hur långt jag hade att köra på soppan som fanns, men då denna siffra ökade hela tiden ju längre jag körde tyckte jag det var lite lurigt. Hur svårt kan det vara med en lättfattlig och tydlig tankmätare?
    Allvarligast av allt på dessa få dagar jag körde var dock Lane Assist. Som väl finns i alla nya bilar? Det var skitjobbigt att köra 10 mil på E10:an eftersom den hela tiden klagade på att jag låg fel i filen, och det oavsett var på vägen jag befann mig. Helt random. Ibland när jag i vänsterkurva låg mitt på vägen klagade den inte alls...
    Det värsta är att den påverkar styrningen och det är måttligt kul att möta stora lastbilar på smal 80/90-väg när biljäveln tycker att den ska styra och inte jag. Efter ett tag hittade emellertid min copilot i menyerna att man kunde stänga av skiten och då blev det skönt att köra igen. Men bara tills man stängde motorn och startade på nytt för då var Laneassisten där igen och så in i menyerna för att stänga av innan man smällde med mötande bil. Hur tänker egentligen tillverkarna här? Eller är det att betrakta som enbart bra ju fler elektroniska gadgets man bygger in och säljer dem med säkerhetsargument? Eller är det bara jag som är gnällig gubbe (55) som inte pallar med förändring och utveckling?

    Sista dagen, äntligen, kördes vi av vår son till flygplatsen... i hans Saab 9000 A50 -97 (rostfri norrlandsbil, 20000 mil, svart skinn/mocka, inköpt för 6000 pix). SKÖNT!

    9 användare gillar detta inlägg


    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Jag ställer mig i kön som instämmer med dig, jag har börjat fundera att jag kommer nog inte köpa någon mer bil, utan nöja mig med det man har. Och jag köpte en 9-5:a för 18 år sedan och kör den fortfarande, den är mekanisk, jag är den som kör och den säger till när jag skall backa in på en parkeringsplats, det räcker för mig

    6 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag håller med i det mesta, men inte allt. Över lag så finns det mycket "gadgets" i 2020-talsbilar jämfört med 90-talsbilar som sällan är nödvändiga. Men det finns ju ett par saker som tillkommit i bilbranschen under de senaste åren som jag gärna har och som saknas i en gammal saab:
    1. Aktiva säkerhetsfeatures (autobroms, trötthetsvarnare, tonvis med airbags, ... ) som inte märks av vid normal körning
    2. Eldrift

    Och sedan finns tre "gadgets" som jag gillar i moderna bilar men som ensamma inte är skäl att köpa nytt: Matris-helljus, adaptiv farthållare och fjärrstyrd kupévärme.

    Men utöver det så står sig 20 år gamla bilar bra. Det är också skälet till att jag väntat väldigt väldigt länge med att ta steget vidare från og9-5 som huvudbil.

    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Det första jag reagerade på att man inte hör något från motorn.
    Just det tycker jag är uteslutande positivt.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-06-09 klockan 14:06.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Håller med om det mesta ovan.

    Har tills för någon månad sedan haft tillgång till en någorlunda ny Subaru Outback de senaste åren. Lane Assist (Clark Kent eller Jimmy Olsen? ) stängdes av första dagen och förblev avstängd. Lyckades aldrig bli vän med "touch-mediapanelan". Vet inte om den som designat interfacet haft en dålig dag eller om den inte anpassats för vänsterstyrd bil. Svår att hitta i. Om bilen startades och backen lades i startade backkameran automatiskt. Några sekunder senare vaknar media-delen upp och fortsätter där den var när bilen stängdes av. Spelade du radio på hög volym eller lyssnade på ljudbok via din telefons blåtand? Grattis! Så länge backkameran är aktiv så går det inte att pausa. Inte heller sänka volymen med fysiskt vred eller rattknappar. Du får snällt vänta till dess backen lagt ur.

    Inställningarna för klimatet var ok. Hade en egen liten panel nedanför mediaenheten. Valda temperaturer för förare och passagerare låg tyvärr på samma rad och intill den digitala klockan och utomhustemperaturen, och de hade alla likadana lysande ljusblå siffror. Ingen höjdare. Ville man på ett snabbt och trafiksäkert sätt ta reda på vad klockan var så var lättare att kolla på solens position på himlen än att leta efter rätt digitala ljusblå siffror i bilen.

    Autobromsen och den adaptiva farthållare gillade jag desto mer! Fungerade riktigt bra och jag önskar att det fanns som eftermonteringsbart tillbehör till alla gamla bilar. (Min gamla og900 saknar all typ av farthållare, så det är kanske läge att rota fram arduinon och införskaffa en liten radar och ett RC-servo till spjället?) Gillade verkligen Subarun. Stabil på vägen och bekväm att åka i. Hade endast ett enda problem med den under alla år, men det var knappast bilens fel då felet berodde på att den lokala Subaruverkstaden tabbade sig vid installationen av motorvärmaren...

    Min nyaste bil är från 2009 och vid besiktningen nu i veckan så förstod jag hur gammal bilen är. När besiktningsmannen skulle starta bilen tryckte denne lätt till en gång på "startknappen" och släppte sedan direkt knappen. Motorn gjorde ett kort "huh" och jag fick påminna om att för tolv år sedan behövde man hålla inne knappen till dess att motorn gått igång.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    ...Ville man på ett snabbt och trafiksäkert sätt ta reda på vad klockan var så var lättare att kolla på solens position på himlen ...


    Ja tacka vet jag ANALOGA klockor på instrumentbrädan, som alltid går, inte behöver tändning/nyckel för att visa vad klockan är,
    och som har fysiskt (genomtänkt) placering/avskärmning så att solljus inte bländar urtavlan.

    Men, jo, säkerheten har väl nog blivit bättre i nyare bilar.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Har en "nyare" Bmw 3 serie (2013/2014) och är toknöjd Med tanke vad OG9-5 och ng9-3 kostar i dagsläget (08-2012) med samma miltal så är det inte stor skillnad!

    Fördelen med BMWn:
    Snålare i drift(drar 0.58-0.63) blandad körning.
    Rattvärme
    Adaptive farthållare
    Tyst motorgång, hörs knappt att den är på
    Bättre kvalitékänsla på inredningen.
    Trafikuppdateringar vid krock etc i infotainmenten
    Backkamera
    TPM
    Keyless


    Negativa:
    Tråkig att köra.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Trenden verkar ju gå från touch mer och mer, tillverkarna gick ju all crazy med det för några år sedan, och det blev ju rätt löjligt när saker man vill komma åt medans man kör, typ elbakruta, ligger tre nivåer ner i ett menysystem på en touchskärm som inte ens funkar med handskar på.

    Nu verkar man flytta ut sådana funktioner till riktiga knappar igen för kunderna klagar, inställningar och liknande som man inte gör medans man kör kan väl få vara touch.

    Lane assist är ju INTE standard på alla nya bilar, men det blir väl vanligare och vanligare.

    Fjärrstyrd kupevärmare har väl funnits sen ca 1993 eller nåt f.ö.


    Saker jag saknar från "nya" bilar: adaptiv farthållare, bluetooth och android auto-integrering, det finns säkert nåt mer men jag kan inte komma på nåt just nu.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, touch är ett himla otyg. Inte minst när man har vantar på. Oklart varför det blivit så trendigt, jag gissar att det är billigare än vanliga knappar?

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Ja, det lär ju vara billigare, men om kunderna väljer en annan bil för dom hatar det så..

    Ett annat problem med moderna bilar är att färre och färre går att få med manuell låda :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag som precis har köpt fabriksny bil såg det som en klar fördel att modellen jag valde hade riktiga knappar & spakar för de viktiga funktionerna (+ en fet touchskärm för alla gadgets) medan koncernsyskonet ID4 har touch överallt, även på rattknapparna vilket är direkt störande...

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Håller med om touch , även om man vänjer sig vid det också , jag är tvärtom , efter att ha kört moderna bilar har jag svårt att hoppa in i en Saab , känns som att hoppa 20 år bakåt i tiden.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Det tar nog minst 1 vecka att omskolera sig från en 20år gammal bil till en modern bil.
    Ungefär som att gå från en gammal nokia till en iphone, i början blir det mycket frustration.
    autobroms (räddat mig från parkeringsskador 2 gånger) och adaptive cruise är för mig helt essentiellt i en bil numera.
    Att gnälla på touchscreens känns lite märkligt. Hur ofta justerar man klimatinställningarna liksom, du sätter en temperatur, sedan styr den sig själv. Fuktsensor styr automatiskt avimmning osv.
    På ratten kan man styra det allra mesta, men det tar några dagar att bli vän med funktionerna.
    Hade du haft bilen en längre tid, hade du garanterat saknat en del av funktionerna.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Farthållare har jag nog haft de senaste 20 åren men aldrig ens provat om de funkar... jag vill köra själv.

    Men okej, i Ceed GT:n från 2014 som jag hade fanns det faktiskt ett par saker jag kan sakna: Keyless, det var rätt gött att stoppa bilnyckeln i byxfickan hemma, sen köra en sväng, gå hem och ta upp nyckeln ur fickan först då. Det var nice. Den hade även backstartshjälp vilket var en bra grej, men normal handbroms (fattar inte varför man tycker sig behöva erbjuda kunderna annat). Sen hade den också touchskärm men det var bara för finliret på stereon samt navi, alla viktiga grejer var på knappar och rattar. Men det där med backkamera gillade jag inte riktigt, jag blev lite förvirrad och kunde inte bestämma mig för om jag skulle kolla i den eller i backspeglarna (hmm nu blir jag sugen på den bilen igen... om det inte vore för att jag ibland behöver massivt utrymme som i Vectran).

    Och jag som kör Vectra OPC vill INTE ha tyst motorljud! Ett perfekt avvägt muller är en tröst på alla resor korta som långa. Har man sen manuell låda är det väl motorljudet man går på när man ska växla - eller ska man kolla varvräknaren hela tiden?

    1 användare gillar detta inlägg


    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Farthållare har jag nog haft de senaste 20 åren men aldrig ens provat om de funkar... jag vill köra själv.
    Haft filhållning på mina sista 3 VW bilar och radar sen 2014. Man vänjer sig. På senaste (passat GTE) funkar fil-hållningen rätt bra. När man kör en "vanlig" bil får man lite "panik" när bilen inte bromsar själv. Jag kör gärna själv, men dessa funktioner är riktigt bra när man vant sig. Hade en ny golf som lånebil för ett tag sen, och avsaknad av fysiska knappar gillade jag inte.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 21:37. Anledning: Fixat trasigt citat
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Håller med om touch , även om man vänjer sig vid det också , jag är tvärtom , efter att ha kört moderna bilar har jag svårt att hoppa in i en Saab , känns som att hoppa 20 år bakåt i tiden.
    Själv tycker jag mer det är som att komma hem.

    Jag kör ju två olika skodamodeller på jobbet (två rapid årsmodell 2019 och en scala årsmodell 2021) och nu på sistonde även min mammas toyota yaris (2018 ?)

    Jag trivs MYCKET bättre i saabarna. Men visst, hade det varit stora premiumbilar så hade nog skillnaden varit mindre så att säga.


    Keyless är f.ö nåt jag absolut inte vill ha, det är meningslöst och irriterande, och som en fribiljett för tjuvar..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Västra Stockholm
    Inlägg
    43
    Medlem#
    11629
    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Farthållare har jag nog haft de senaste 20 åren.
    Har nog haft det sedan 1985 då jag monterade en i min första SAAB 99. Jag kommer inte heller att köpa någon modern.
    SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
    SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Jag fattade inte vad farthållare skulle vara bra för, innan jag köpte min 9000CDE och blev helt beroende av den

    Men så funkar dom väldigt bra på saab, det gör det inte på alla märken.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det finns många andra skäl till att inte skaffa en modern bil - han som rostskyddade min bil (och hab får även in splitternya bilar för rostskydd) menar med emfas att man inte ska köpa någon av dagens nya bil.

    Saabarna ger "rätt" motorljud, så man får information om vad motorn håller på med.

    Touchscreens är ett jäkla otyg - men omöjligt att undvika i infotainment. Touchscreens för manövrering av bilen, nej tack.

    Har också kört bil med lane-varning/assist som hela tiden vill hjälpa till, en alternativ förklaring till folk som vinglar på vägen... Vad är det för fel med att titta ut genom vindrutan?

    Adaptiva farthållare är som jag ser det feltänkt - det ger automatiskt hopklumpning av bilar som ger olycksrisker när första bilen står på bromsen. Min åsikt är att när man kommer ikapp en bil så bör man köra om den eftersom man skapar olycksrisker annars. Och när jag får ett sådan plåster efter mig brukar jag se till att gunga upp och ner i fart tills han antingen kör om eller man kör ifrån den.

    Och jag vill ha en riktigt handbroms, som då i kombination med framhjulsdrift gör det enkelt (och kul) att vända på en femöring på vintern.

    Vanliga farthållare skulle jag ha svårt utan på 9-5:an, men på vår V4 så är det inte så - för där är det en fröjd att reglera med gaspedalen när det inte finns någon friktion i en wire, återgångsdämpare eller något elektriskt styrsystem som vill "förbättra" mitt gasande. Som jag ser det, med V4:an känner jag mig relativt trygg att köra uppställt (via lastväxelreaktion) genom en kurva och balansera med gasen, med 9000 (utan TCS) så kan jag göra det men känns inte så bra, och med 9-5:an är det direkt obehagligt om den släpper bak i en kurva (ESP känns som en nödvändighet).

    På samma sätt ser jag också autobroms som en säkerhetsrisk - den dagen det uppstår ett allvarligt tillbud så är man oförberedd/ouppmärksam. Det autobromsen räddar är typiskt mindre plåtskador så man byter småkrockar mot allvarliga krockar på det sättet. Och när det är halt på vintern när undanmanöver ofta är en bättre metod att undvika speciellt allvarliga olyckor - det hette ju förr i tiden att man inte skulle bromsa ihjäl sig.

    ESP är dock en helt annan sak eftersom det hjälper att hålla bilen den kurs föraren väljer med selektiv bromsning (styrbromsning) vilket inte annars finns på vanliga bilar - och egentligen den enda saken jag saknar på mina 9000 (även om den nu, som de flesta gamla Saabar, är lättare att lirka ur kniviga situationer än många andra bilar utan ESP).

    När det gäller moderna ersättare till halogen så ser jag inget som slår Saabs rejäla reflektorlampor (9000, 9-5 pre Dame Edna) när det gäller att få bra ljusbilder, s.k. moderna ljussystem ger för mycket ljus nära bilen och ger självbländning. Min 9-5 2005:a kom med Xenon, och jag måste säga att den mest bara ger huvudvärk - har funderat mer än en gång att bygga om till halogen.

    PS. En av mina 9000 har fjärrstyrd kupévärme... Och infotainment som jag valt själv och smärtfritt kan uppgradera när jag vill har bluetooth, android och backkamera.

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    På min gamla BMW 535 från 1991 med EML, dvs elektroniskt gasspjäll så var farthållaren en dröm. En kraftig metallspak till vänster om ratten som skötte allt, inklusive gasandet (som en handgas typ). Behövde aldrig röra gaspedalen på landsvägen tack vare det. Mycket exakt i funktionen också.

    Apropå ljus så saknar jag inget annat än reflektorerna i 9-5an, tycker de är riktigt bra, både långt och brett. Man blir ju inte direkt ljuskänsligare med åren men ändå känner jag aldrig att det saknas ljus på vägen.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. Polisens moderna civilbilar...
    Av Fredrik / 1941 i forum Foto & film
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 08:43
  2. Bilförsäkring hos Moderna Försäkringar, erfarenheter?
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 22:13
  3. Dagens Moderna Biltvättar
    Av Fawedde i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •