Ja jag är ju inte så van vid nyare bilar än 10 år vid varje givet tillfälle. Ägde visserligen under 2019 en Kia Ceed GT 2014 men det var undantaget som bekräftar regeln och den skickades vidare ganska snart.
Men nu häromveckan stack vi från Malmö till Kiruna för att hälsa på vår son som är nybliven rymdingenjör och då hyrde jag för veckan en VW Golf 1,5 TSI som var tämligen ny, kanske till och med en 2021:a. Medges att utvecklingen av bilar har tagit ganska stora språng men jag är inte säker på att det alltid är framåt.
Det första jag reagerade på att man inte hör något från motorn. Är den på? Det var den, ibland. Och den elektriska "handbromsen" fungerade väl sisådär, var svårt att komma iväg ibland. Och ingenting i bilen har nåt "motstånd" utan allt går så lätt så man tror att det är en leksak man kör. Allvarligare tycker jag är utvecklingen mot touchscreens, istället för taktila knappar och reglage som man intuitivt kan fippla på med handen så ska man in och scrolla och blippa i menyer på en skärm vilket innebär att man måste släppa blicken från vägen, hur bra är det ur säkerhetssynpunkt? Jag har alltid trott att folk som vinglar och har sig på vägen antingen är fulla eller håller på med sina mobiltelefoner, men nu fattar jag att de kanske bara vill ändra temperaturen i kupén och därför är inne i menyerna och letar.
Och det lilla tankmätarstrecket tog ett tag att förstå sig på. Kilometrarna som stod antog jag var hur långt jag hade att köra på soppan som fanns, men då denna siffra ökade hela tiden ju längre jag körde tyckte jag det var lite lurigt. Hur svårt kan det vara med en lättfattlig och tydlig tankmätare?
Allvarligast av allt på dessa få dagar jag körde var dock Lane Assist. Som väl finns i alla nya bilar? Det var skitjobbigt att köra 10 mil på E10:an eftersom den hela tiden klagade på att jag låg fel i filen, och det oavsett var på vägen jag befann mig. Helt random. Ibland när jag i vänsterkurva låg mitt på vägen klagade den inte alls...
Det värsta är att den påverkar styrningen och det är måttligt kul att möta stora lastbilar på smal 80/90-väg när biljäveln tycker att den ska styra och inte jag. Efter ett tag hittade emellertid min copilot i menyerna att man kunde stänga av skiten och då blev det skönt att köra igen. Men bara tills man stängde motorn och startade på nytt för då var Laneassisten där igen och så in i menyerna för att stänga av innan man smällde med mötande bil. Hur tänker egentligen tillverkarna här? Eller är det att betrakta som enbart bra ju fler elektroniska gadgets man bygger in och säljer dem med säkerhetsargument? Eller är det bara jag som är gnällig gubbe (55) som inte pallar med förändring och utveckling?
Sista dagen, äntligen, kördes vi av vår son till flygplatsen... i hans Saab 9000 A50 -97 (rostfri norrlandsbil, 20000 mil, svart skinn/mocka, inköpt för 6000 pix). SKÖNT!