Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: En gubbes korta betraktelser om moderna bilar

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Tja.. angående ljus på saabarna..

    9000 med gamla fronten - extremt bra ljus
    9000 med nya fronten - bra ljus
    9-5 med första fronten - ok ljus
    9-5 med plastlyktorna - sådär ljus
    9-5 dame edna - katastrofljus

    ..Tråkig trend..

    Tyvärr har ju många moderna bilar uselt ljus så det är ju inte saabspecifikt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    9000 med H4 lampan kan väl knappast klassas som extremt bra ljus?

    Håller med dig om 9-5 med dame edna , halogenstrålkastarna var katastrof och Xenon var inte mycket bättre. NG9-3 med halogen var också en katastrof.

    Håller inte med dig om moderna bilar , alla nyare Volvo jag haft både med Xenon och med LED har extremt bra ljus , inget behov öht för en ljusramp eller liknande , min Merca cab med LED har också bra ljus.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-11 klockan 18:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    9000 med gamla fronten - extremt bra ljus
    9000 med nya fronten - bra ljus
    9-5 med första fronten - ok ljus
    9-5 med plastlyktorna - sådär ljus
    9-5 dame edna - katastrofljus
    Jag skulle nog säga att 9000 med nya fronten och 9.5-med första fronten har båda bra ljus, med 9-5 plastlyktorna borde det vara lika bra som de med glas, under förutsättning att de är nya. Om man jämför med blästrade glas och matta plastlinser kan man komma till vilka resultat som helst.

    Däremot är nog så att de med glaslyktorna åldras långsammare än plastlyktorna (och man kan enkelt byta glas dessutom så åldringen är ett mindre problem).

    Dame Edna håller jag med dig om - dessutom ger lyktor med linssystem irriterande färgfel vid gränsytorna. Men krasst kan man ju säga att Dame Edna har gjort att det finns mer xenon nivågivare och styrenheter på skroten för oss som har 2002-2005 Xenon eftersom Xenon är mycket vanligare på Dame Edna
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Angående det här med ljus:
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    9000 med H4 lampan kan väl knappast klassas som extremt bra ljus?
    Nej, det förstår jag inte heller. Men det gick at plocka isär dem och byta reflektor och glas. Vilket inte går på dame edna. Sedan går det ju att byta H4 vid varje oljebyte eller tom vid varje tankning om man vill ha bra ljus. De åldras betydligt snabbare än xenon, men är billiga. Och gamla slitna H4 är ju snarare extremt dåligt ljus.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Håller med dig om 9-5 med dame edna , halogenstrålkastarna var katastrof och Xenon var inte mycket bättre.
    Jag har ingen erfarenhet av halogen. Men jag har både 9000 med fräscha strålkastare och dame edna med en aning blästrade xenon. Min 9000 har klart sämre ljus.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    NG9-3 med halogen var också en katastrof.
    Min ng9-3 har även den klart bättre ljus än 9000. Den har xenon och strålkastare i nyskick. Jag har ingen erfarenhet av halogen.

    Det är väldigt svårt att jämföra om man inte direkt kan byta bil och se ljuset "samtidigt". Riktigt hur en 9000 med gamla fronten står sig vet jag inte. Men jag ansåg mig behöva extraljus på min. Men att leda i bevis att en halogenstrålkastare från 1980-talet skulle ge mer ljus än en xenon från 2010 tror jag blir väldigt svårt. För att inte säga helt omöjligt.

    Sedan måste man tänka på att just dame edna xenon strålkastaren är öppen, så att det kommer in damm mm från dag ett. Men den är ej isärtagbar och rengörbar. Nu efter 10-15år har alla optiska ytor en beläggning av damm mm som väsentligt försämrar ljuset. Medan 9000s var tät och isärtagbar. Det ingår såklart att se på helheten. Men en sprillans ny dame edna xenon är rimligen överlägsen en 30år äldre 9000 halogen i toppskick.
    Problemet är väl att skillnaden mellan en ny och en gammal blästrad dame edna är väldigt stor.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Håller inte med dig om moderna bilar , alla nyare Volvo jag haft både med Xenon och med LED har extremt bra ljus , inget behov öht för en ljusramp eller liknande , min Merca cab med LED har också bra ljus.
    Enig. Generellt har de nyare bilar jag har erfarenhet av bra ljus. Väldigt bra ljus. Att någon skulle vara sämre än de gamla Saabarna har jag aldrig noterat.

    Om man skall vara rättvisa mot fuskswagen. Alla vi här har nog Saabar som är toppmodeller, Aero osv, dessutom fabriksutrustade över genomsnittsSaaben. Vilket vi sedan har ökat på ytterligare med bättre chassi, bromsar och motor. Plus ofta en uppgraderad ljudanläggning. Sedan går man och hyr en NY Golf och får en visserligen full med modern teknik, men ack sååå snikutrustad bil. Det blir en speciell upplevelse. Jag gjorde oxo det för ett tag sedan och min upplevelse var snarlik vad cedete beskriver i första inlägget. 1 vecka med en Golf. Att motorn lever ett eget liv och stannar och startar av sig själv var otroligt störande.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag tycker det verkar som att många här helt ignorerar att ng9-5 finns.
    I förhållande till många moderna bilar så har den vad man behöver, bara man väljer rätt bil.
    * Keyless entry? Check
    * Lane Assist? Check
    * Skyltavläsning Check
    * Modern touch för en massa skit Check
    * Vettiga knappar för mycket? Check
    * Adaptiv farthållare? Inte än, men kaaaaanske med tiden
    * Bra ljus? Det kan ni hoppa upp och sätta er på! AFL-Xenon med 4 ljusprogram och medsvängande ljus är grymt!
    * DAB-radio
    * Baksätesunderhållning
    * osv, osv

    Det är onekligen SAABs modernaste bil

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Förresten har jag senaste året kört en massa Volvosar, och inte snik-hyrbilar. Under en vecka körde jag en i princip max-utrustad V60 T8.

    Erfarenheter av dessa Voblosar kan sammanfattas såhär:

    * Hur i hela h-e kan ett svenskt bilföretag göra "Pilot assist" (enkelt självkörande) som inte klarar 2+1-vägar? Obegripligt!
    * Adaptiv farthållare har ett stort problem: Det innebär att man som tidigare sagts skapar bilköer om man inte är uppmärksam, för bilen saktar verkligen omärkligt ner och sen ligger man i 90 på motorvägen.
    * Det är sisådär att lägga alla funktioner i en pekskärm, det kan ta väldigt mycket uppmärksamhet att försöka stänga av någon funktion man helt plötsligt inte vill ha.
    * Det är också lagom kul när skärmen kraschar som den gjorde på en XC90 jag körde en vecka. Jag fick igång den igen genom att stänga av bilen och vänta 5-10 minuter, men bara starta om bilen hjälpte inte.
    Man inser då snabbt att det kommer bli väldigt, väldigt jobbigt den dagen som skärmen pajar på dessa bilar, för då kan man inte ens ändra temperaturen i kupén!
    * Volvos navigation är bra, men presentationen i HUD och instrument är konstig för jag vet inte hur många gånger jag missat en sväng för att det ser ut som att det är längre sträcka kvar innan man svänger än vad det är.
    * Massage i stolarna är skönt!
    * Baksätet i XC90 är upprörande plastigt om man betänker bilens pris
    * Man måste lära sig ventilationsutsläppens storlek för att från insidan kunna bedöma vilken Volvo-modell man sitter i. V60, V90, XC90, allihopa ser identiska ut inuti, med extremt små skillnader. Det känns otroligt tråkigt.

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tycker det verkar som att många här helt ignorerar att ng9-5 finns.
    Erkännes.

    Den känns liite irrelevant. Men så är det naturligtvis inte. Vill man hitta fördelar med Saabar när man jämför med moderna bilar och letar hos 9000 men glömmer ng9-5 kollar man på fel ställe. Därmed inte sagt att 9000 skulle kunna ha nyttiga och fiffiga egenskaper moderna bilar inte har. Tex lysande(hihi) backljuset i främre positionsljuset. Hos tidiga 9000. Har ens en fullsmetad ng 9-5 det?

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är onekligen SAABs modernaste bil
    Utan konkurrens. Samt dessutom är antagligen ng9-5 den enda Saab som nästan ÄR modern.

    9-2, 9-4 och 9-7 är oxo modernare än 9000, men att inget annat än 9000, 9-3 & og9-5 kommer upp beror nog på att det är vad de flesta här har och att de INTE är moderna och trots det/därför upplevs som dugliga. ng9-5 ÄR helt enkelt inte omodern även om den inte är det allra senaste...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Backljuset i framblinkersarna togs väl bort för att det blev olagligt i vissa länder om jag minns rätt ?

    Synd, det var lysande som sagt
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Bakåtsträvare

    Lane-assist var sjukt otäckt, men gick ju att stänga av.
    Adaptiv farthållare är inte roligt.

    Enda roliga Saaben just nu är dotterns Steg1 V6 -08.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Backljuset i framblinkersarna togs väl bort för att det blev olagligt i vissa länder om jag minns rätt ?
    Som jag förstått det fick Saab dispens för de främre backljusen i Sverige upp till -93, för det bryter mot ECE-reglementet: https://www.hella.com/truck/assets/m...e_HELLA_SE.pdf. I USA fanns det på 9000 till slutet. Men det var en option, finns inte på alla varianter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Exakt! Det var bättre förr. Och bättre än 9000 blir det aldrig. Saken definitivt avgjord!

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Det är väl bara att modernisera de gamla Saabarna , hur svårt kan det va

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    9000, 9-5 och Volvo V70 är bra svenska bilar som fortfarande står sig bra i komfort mot dagens bilar i samma klass. De har färre saker som kan krångla, man åker bekvämt och billigt och hyfsat säkert. Ergonomin är bra och instrumenten tydliga. Klimatanläggningarna effektiva. Detaljkvaliten känns bra. Men de är gamla idag, vilket innebär att man nog måste räkna med att lägga lite möda på aktivt underhåll.

    Jag ser inte fram emot att äga en bil med dagens teknik när den blir 10 år gammal.
    Men aktiv säkerhet, radar, filhållare mm ÄR bra och bekvämt när de funkar som de ska.
    Skiftet till el innebär ju att man måste köpa bil med dessa finesser.

    3 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    risig9000: Fast så sade folk för 30 år sen också.. "dagens bilar kommer inte att kunna lagas i framtiden blabla"

    ..Men jag känner ungefär som du..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Den stora skillnaden var när buss-systemen kom, under mitten av 90-talet. Beroende på rätt hög spridning på Tech2, samt att Saab generellt satsat på hög kvalité på kontaktdonen så har 9-5 och 9-3 varit förvånansvärt enkla att underhålla trots att de är bussbaserade.

    Men andelen 15-20 år gamla Audi och VW är bara c:a 7% på Blocket.

    -----

    Sedan kommer det att komma enklare elbilar när batterikostnaden går ner, idag så är grundkostnaden fortfarande så hög att man måste locka med billiga optioner för att få ihop kalkylen. Om 5 år så finns nog elbilar i alla prissegment och utrustningsnivåer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Frågan är ju hur kul det är att köra elbilen när luftvärmepumpen havererat och den kostar 40k att byta :/ ..Viss skillnad när en AC pajar så du inte får kyla, men att vara utan värme på vintern.. hmm..


    Men men, sånt ger sej och blir lite av självsanerande.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Varför skulle det kosta 40kkr att byta en kupévärmepump om/när den brakar? Var hämtar du den siffran ifrån?

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den stora skillnaden var när buss-systemen kom, under mitten av 90-talet. Beroende på rätt hög spridning på Tech2, samt att Saab generellt satsat på hög kvalité på kontaktdonen så har 9-5 och 9-3 varit förvånansvärt enkla att underhålla trots att de är bussbaserade.

    Men andelen 15-20 år gamla Audi och VW är bara c:a 7% på Blocket.

    -----

    Sedan kommer det att komma enklare elbilar när batterikostnaden går ner, idag så är grundkostnaden fortfarande så hög att man måste locka med billiga optioner för att få ihop kalkylen. Om 5 år så finns nog elbilar i alla prissegment och utrustningsnivåer.
    Skillnaden tänker jag är att det är en så otroligt mycket högre integration av systemen med varandra. Jag har ju jobbat med el i en annan fordonstillverkare i 20 år och från när jag började till nu har det skett en explosion av komplexiteten. Bygger man systemen smart så kan man ju "nedgradera" - men jag tror tyvärr att det generellt inte läggs så mycket kraft på det. Kvalitén på styrenheter har nog snarare ökat än minskat men även här så är komplexiteten högre, kraftfullare processorer, andra kapslingar, kortare livscykler på processorer etc. Antalet styrenheter och sensorer/aktuatorer har också ökat.

    Saab har, håller jag med om, valt kontaktdon av bra kvalitet vilket leder till minskat strul. De har förvisso haft busssystem (CAN) länge, men trots allt ett ganska enkelt sådant (undantaget ng93s optiska system).

    Jag har bara ägt en halvgammal "VW" (skoda från 2004) och den hade (på den korta bekantskap jag hade med den) rätt bra kontaktdon och genomtänkta lösningar. ABS enhet är väl samma skit som på många andra bilar. Mycket från bosch eller andra stora leverantörer. Har en 90-tals-BMW som känns lite märkligt men rätt solitt byggd, kan tycka de valt lite tunna ledare på vissa ställen. Annars har jag inte mekat med mycket andra bilar. Fixade för 10 år sen glapp i en bältessträckare-elkontakt på svärföräldrarnas citroen och det var värsta leksaksprylarna i just det kontaktdonet. Just VW-gruppen känns som de har stor variation, några modeller verkar väldigt bra genomtänkta och robusta motorer, lådor mm medan vissa motorer mm verkar ren skit. Måste vara nåt team inom gruppen som inte har koll men ändå fått ut sina produkter.

    Tydligen finns redan idag piratversioner av VWs pekskärmar (infotainment) som ju behövs iom att inställningar görs i dem. Så kanske kommer det på "storvolymsbilar" komma till lösningar för system som "rasar" när bilarna blir äldre. Men mycket kommer säkert inte finnas som pirat och endel kommer kanske inte finnas alls efter 10 år.

    Att en inbyggd pekskärm (eller värmepump eller vad det nu kan vara) kan ha ett reservdelspris på 15-20.000 och sen kräva "ingiftning" med specialverktyg och därmed reparation måste göras på "dyrverkstan" för 10.000 till ser jag inte alls som ett osannolikt scenario. Ju snabbare produktutveckling desto dyrare blir reservdelshanteringen (med olika varianter) och ju kortare tid kommer man vara villig att hålla reservdelar.

    Nä, nu är jag gubbe så min betraktelse blir att fordonen idag är så pass mycket mer komplexa och integrerade att de kommer vara dyra att hålla vid liv när de blir gamla. Givetvis sa man säkert så på 90-talet också. Och visst är det skillnad på min gamla VW från 50-talet där man troligen kan gå till bysmeden och tillverka nästan varenda del på bilen om det verkligen kniper. Med 3d-skrivare kanske man kan lösa lite av "plastdelarna" i moderna bilar, men elektroniken är ett område jag ser kommer vara dyrt att hålla reservdelar till. Vi får hoppas på bilskrotarna, men jag tycker deras prissättning ofta är lite skev.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #39
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ibland misstänker jag att biltillverkarna tittar lystet på mobiltillverkarna.
    Varje år ger nya funktioner, folk vill byta upp sig, och produktens livslängd är rätt ointressant för många som har råd att byta "produkt" nästan varje år.
    Det är uppenbart att produktcyklerna på bilsidan har minskat rejält. Man utvecklar en platta och sen bygger man 10 modeller på samma tekniska bas och differentierar med höjd, bredd, längd, och såklart utrustning.
    Hela tiden nya infotainment-system, nya tekniska "hjälpmedel" och så kommer man med "facelift" eller ny modell.
    Jag tycker det är tydligt att "livslängd" inte är något som helst försäljningsargument längre. Finns inga som behåller sin bil i 10-20 år, man byter konstant. Hur tredje eller fjärde ägaren kommer uppleva bilen saknar betydelse.
    "Privatleasing" spelar såklart en stor roll också, man har alltid "ny" bil och bryr sig inte ett spår i bilens andrahandsvärde.

    Den här reklamen hade aldrig gått hem 2021:
    d82628d15744ccd989462b15ca1dbbbe.png

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ibland misstänker jag att biltillverkarna tittar lystet på mobiltillverkarna.
    Varje år ger nya funktioner, folk vill byta upp sig, och produktens livslängd är rätt ointressant för många som har råd att byta "produkt" nästan varje år.
    Det är uppenbart att produktcyklerna på bilsidan har minskat rejält. Man utvecklar en platta och sen bygger man 10 modeller på samma tekniska bas och differentierar med höjd, bredd, längd, och såklart utrustning.
    Hela tiden nya infotainment-system, nya tekniska "hjälpmedel" och så kommer man med "facelift" eller ny modell.
    Jag tycker det är tydligt att "livslängd" inte är något som helst försäljningsargument längre. Finns inga som behåller sin bil i 10-20 år, man byter konstant. Hur tredje eller fjärde ägaren kommer uppleva bilen saknar betydelse.
    "Privatleasing" spelar såklart en stor roll också, man har alltid "ny" bil och bryr sig inte ett spår i bilens andrahandsvärde.

    Den här reklamen hade aldrig gått hem 2021:
    d82628d15744ccd989462b15ca1dbbbe.png
    Brukar försöka att inte kommentera erfarenheter från mitt jobb på forum, men kommersiella fordon skiljer sig rätt rejält från konsumentfordon - dock sitter vi ju med samma tekniska lösningar och förväntan på funktionalitet. Produktens livscykel och andra liv är nog viktigare på kommersiella fordon. Däremot går de fler mil på kortare tid.

    Jag håller med om att det verkar vara en stor utmaning att många väntar sig samma typ av funktionalitet i bilens system som på en mobil. Men bilen förväntas leva 10-15 år eller mer. Ta fram en 15 år gammal mobil och försök "köra" nåt på den. Själv är jag positivt inställd till att man kan integrera sin mobil till bilen, då kan man byta mobil ofta och bara man behåller bakåtkompabilitet i gränssnittet till bilen så kan det "moderna" ligga i mobilen isft bilen.

    För egen del så kör jag hellre musik och nav i telefon men speglat till bilens skärm och högtalare än den i bilen inbyggda navi och mediafunktionerna. För klimatsystem och ljus vill jag gärna ha fysiska knappar och jag klarar mig bra med en analog hastighetsmätare.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Polisens moderna civilbilar...
    Av Fredrik / 1941 i forum Foto & film
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 08:43
  2. Bilförsäkring hos Moderna Försäkringar, erfarenheter?
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 22:13
  3. Dagens Moderna Biltvättar
    Av Fawedde i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •