Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med motorgång höga varv 99 turbo -80

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Problem med motorgång höga varv 99 turbo -80

    Jag har en 99 turbo från 1980. Vid ordentligt gaspådrag börjar motorn spika vid 4.500 varv o sen lägger turbon ner
    Upp till 4.500 varv fungerar motor o turbo som de ska.
    Någon som har en ide om vad felet kan vara?

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Det låter som att du behöver gå genom ditt bränslesystem grundligt, hänger sannolikt på ett eller annat sätt ihop med beteendet när du svänger.

    Att turbon "lägger ner", vad menar du med det, och hur vet du att det börjar "spika" vid 4500rpm?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej, tack för svar. Vid 4500 varv så kommer ett spikljud (som äldre bilar där tändningen står fel, vid gaspådrag spikar motorn). Härefter hackar motorn o lägger av, motorn stängs inte av men vad som händer om jag inte skulle släppa gasen vet jag inte - har inte vågat kolla det...
    Varför tror du att det kan ha med tanken att göra, förändringarna är ju så direkta o går över direkt
    Ska börja med att kolla bränslepumpen

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det låter ju oneklingen som bilen även i detta läge får för lite soppa.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Det är ett avancerat och känsligt bränslesystem i de bilarna. Flera elektriska och framför allt mekaniska delar med små toleranser som kan krångla. Jag vill (utan falsk blygsamhet) påstå att jag har bättre koll på det än de flesta...
    Har ägt ett par av dessa BSI20P01 motorer, och inte gett mig förrän de gått perfekt.

    Med dagens bensin 98 oktan (99 när dessa bilar togs fram) är det nog omöjligt att ladda över 0,7 Bar, speciellt om toppen varit demonterad och planats.

    Full spänning fram till bensinpump krävs. Pumpen behöver vara av rätt modell (så den orkar med ca 5,6 Bar systemtryck).
    Mät systemtryck och styrtryck med riktig mätutrustning. Kolla även flödeskapaciteten genom systemet. Original bensinfilter är egentligen underdimensionerat, så ta gärna den nyare (mycket större) modellen från 900 T8.

    Kolla strålbild från spridarna. (Demontera dom, tvångskör pumpen och lyft luftmätskivan tills du kan se bensin spreja ut. Samla bensinen i 4 likadana glasflaskor så kan du se om dom flödar lika.)

    Kolla även att tändpunkten sänks vid laddtryck. Motor på tomgång, cykelpump till fördelare. Kolla dessutom att styrtrycket sänks från ca 3,4-3,6 till runt 2,6 när du har laddtryck. Samma cykelpump, nu mot styrtrycksventilen.

    HUR man exakt gör dessa moment hittar du i verkstadshandbok. Även till 900 T8 funkar bra.

    Lycka till. Om du gjort allt ovan utan att hitta fel kan jag hjälpa vidare. Obs! Det är 15 år sen jag mekade på dessa bilar, så någon mätsiffra kan vara LITE fel.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    @Alexander B - Grymt input!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. OG9-3 T7 tvärdog på höga varv
    Av Bugman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 12:41
  2. 9000 2.3T 225 går dåligt på höga varv
    Av freddegbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 13:58
  3. Blödrig gång vid höga varv
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 20:06
  4. 900T8 spikar på höga varv!
    Av Benji i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •