Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 104

Ämne: Saaben degraderad till andrabil - det blev en Enyaq

  1. #81
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag har inredningen eco suite med läder från djurriket, men för att få lite eco-touch så använder man lite snällare garvmetoder (med snällare kemikalier).

  2. #82
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Riktigt snygg inredning Jellybear!

    Förövrigt känns inredningen i min Polestar mycket mer gedigen än alla "moderna" Saabar jag haft.

    NG9-3 är ju en katastrof när det kommer till inredningskvalitet och känsla .
    9-5 98-01 var OK men sedan gick det utför.

    Detta är mina åsikter och det är naturligtvis helt ok att tycka annorlunda

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #83
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Tycker precis tvärt om; moderna bilinredningar innehåller mycket mer spännande design än förr.
    Se tex på peugeot med sina högt placerade mätarhus.
    Virtual cockpit i audi, virtuella speglar.
    Mercedes med sina böjda, böljande skärmar.
    BMW i3 med sin öppna interiör och naturmaterial.
    Model3 med sin extrema minimalism.
    Osv..
    OG 9-5 har liksom volvo 850 en inredning som ser ut att vara designad av Fischer-Price; tjock grå plast överallt. Men så såg en premiuminteriör ut på den tiden.

  4. #84
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Som vanligt går det trender i allt. Just nu är trenden skärmar precis överallt, till allt (eftersom det är billigast, såklart, förr var knappar billigare).
    Sen skall allt vara konfigurerbart, det skall gå att få det att se ut precis hursomhelst, bättre att låta användaren välja, än att ha någon som tänker till och gör valen åt användaren.
    Det finns en anledning till att SAAB hade prisade förarmiljöer: de hade personal anställda som funderade på människa-maskin-interaktion. Numera är konsensus att bara slänga alla funktioner i skärmar med fräckt utseende så är det klart, är inte användarna nöjda går det att ändra programvaran istället för att tänka till först.
    Model 3 är väl det tydligaste exemplet på när den idén gått överstyr.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #85
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Absolut, det är minst lika mycket trend som smaksak i bildesignbranschen. Själv kommer jag ALLTID att prioritera funktion framför utseende. En bekväm stol är viktigare än en snygg stol, en tyst kupé är viktigare än en snygg kupé. Men visst, är bilen bekväm, tyst och funktionell är det såklart positivt om den ger ett snyggt intryck också.

    Om det är något jag gillar med min og9-5 (pre dame-edna som jag tycker är en försämring) så är det den enkla men ytterst funktionella instrumenteringen. Enyaqen tycker jag är helt OK (visst, vissa detaljer kunde vara bättre), men den har åtminstone RIKTIGA knappar man trycker in på ratt och på mittkonsollen för de funktioner man använder frekvent - det är det allt färre bilar som har idag, ofta är det bara touchknappar som inte allt är lika precisa eller lättanvända.

  6. #86
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Har nu för första gången åkt en elbil, en ID.4, och vilket plastskräp till bil! Klumpig, ful, dålig ergonomi och interiörkvalité (nylon). Mådde dessutom illa av den "seglande" gången. Absolut inget tilltalande (förutom den inte helt oviktiga driftskostnaden). Elbilarna idag känns fortfarande som beta-produkter vilket är förvånande.

    JB, Enyaq och ID.4 är syskon och tråden handlar om den förstnämnda. Förhoppningsvis är en Taycan lite mer tilltalande (förutom inköpskostnaden, men tveksamheten är fortsatt stor).

    Möjligtvis en 500e i enklare utförande.
    Hur världens störta tillverkare av bilar skulle tillverkat en plastig, klumpig och ful elbil som ergonomiskt är ett misslyckande faller för mig som en total osannolikhet.

  7. #87
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja, det är mycket som är osannolikt men ändå inträffar. Ett exempel är dieselfusket som VW och andra har ägnat sig åt. Ett annat är BMW som har många modeller som brinner och som dom sedan gör allt för att mörka. Att Volvo som hade världens bästa rostskydd runt år 2000 nu totalt har gjort bort sig med rostskyddet. Inte att förglömma Mercedes självnedbrytande elsystem som var tänkt att vara bra för miljön när bilarna skulle skrotas men destruerades i förtid. Fula, dåliga och totalt misslyckade bilar har det funnits massor av. Varför skulle det vara så osannolikt? Det är ju alltid mycket lättare att misslyckas än att lyckas inom de flesta områden.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #88
    När det kommer till rostskydd och volvo är det pg att de inte behövs längre enligt det. så hela den banan har blivit skrotad Jobbade där innan och rostskyddade underredet, trösklar och dörrar.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #89
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Du måste ha gjort ett väldigt bra jobb! Jag har en granne som har en V70 som vägrar rosta liksom en god vän som aldrig sköter bilarna men hans V70 rostade inte. Samma med S70 av den generationen. De bilarna ser jag ganska ofta på vägarna, jag har aldrig sett någon med synliga rostskador. ViBilägare har skrivit om Volvos fiasko flera gånger och i nr 7 från 3:e maj var det en artikel där de jämförde nya V70 med två tyska premiumbilar. Det är uppenbart att Volvo fuskar för att spara pengar. Volvo har en ny presschef som säger att dom inte har hittat några signifikanta korrosionsangrepp. Dom skyller på att ViBilägares testmiljö är hårdare en deras egna tester. Det framgår inte hur Volvo testar, kanske i södra Kalifornien eller Sahara. Vilken pinsam pajas. Tråkigt att klanta bort en så stor fördel som dom hade för 20 år sedan men Sverige är ju en liten marknad som kineserna troligen inte bryr sig mycket om. Nu när Saab inte längre tillverkas så hade jag gärna köpt en ny Volvo om jag visste att jag fick bra kvalité för pengarna men icke.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #90
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Word. Jag ägde fram till förra året en S70 som farsan köpte ny 1997. Alltid körd i automattvätt, aldrig rostskyddsbehandlad eller finstädad och har levt hela sitt liv här i salt-på-vägarna-fjollträsk. Ändå inte någon rost.

  11. #91
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ja, det är mycket som är osannolikt men ändå inträffar. Ett exempel är dieselfusket som VW och andra har ägnat sig åt. Ett annat är BMW som har många modeller som brinner och som dom sedan gör allt för att mörka. Att Volvo som hade världens bästa rostskydd runt år 2000 nu totalt har gjort bort sig med rostskyddet. Inte att förglömma Mercedes självnedbrytande elsystem som var tänkt att vara bra för miljön när bilarna skulle skrotas men destruerades i förtid. Fula, dåliga och totalt misslyckade bilar har det funnits massor av. Varför skulle det vara så osannolikt? Det är ju alltid mycket lättare att misslyckas än att lyckas inom de flesta områden.
    Nu vinklar du ut så att det bara blir dumt. Det handlar om att en ny VW elbil skulle vara allmänt kass. Inte om sannolikheten för att en tillverkare skulle fuska, en tillverkare brista i rostskyddet eller annat. Din kommentar andas elbilsfientlighet till 100%. Du läste och hittade en helt bisarr vinkel att gå på. ID.4 är den VW bil som säljs mest.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2022-06-06 klockan 20:15.

  12. #92
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Miljarder flugor kan inte ha fel, ät skit!

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #93
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Förstår inte var du får in att TCarlsson är elbilsbientlig? Är det kortet som ni elbilsfanatiker drar så fort det är möjligt?

    1 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  14. #94
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    En elbil kan vara urkass som bil, utan att för den skulle vara urkass just på grund av att den är en elbil.

    4 användare gillar detta inlägg



  15. #95
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En elbil kan vara urkass som bil, utan att för den skulle vara urkass just på grund av att den är en elbil.
    Exakt så. Bara för att en Daewoo Matiz suger betyder det inte att alla bensinbilar suger.

  16. #96
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    1-årsuppdatering: Saaben degraderad till andrabil - det blev en Enyaq

    Åter till topic.

    Jag har ju haft Enyaqen ett år nu och kört 1700+mil med den. Lite blandade pros'n'cons:
    - Överlag är jag mycket nöjd med bilen. Det jag uppskattar allra mest är hur tyst den är (inte bara eldriften, även vägbuller dämpas effektivt).
    - Det jag retat mig mest på är algoritmen för batterivärmning, den är störtkorkad. Dels värmer den alldeles för mycket i onödan vid korta resor på vintern, vilket drar upp snittförbrukningen markant, dels värmer den inte tillräckligt när man ska snabbladda (vid långresa) på vintern så man tappar laddhastighet. Men det finns i alla fall hopp om att det åtgärdas i framtida mjukvaruuppdateringar.
    - Det har blivit 6 långresor där bilens räckvidd överskridits (=jag har behövs ladda "på stan"). Det har funkat bra men har krävt lite förberedelser i form av att spana in lite olika laddalternativ längs vägen men jag har inte upplevt det som problematiskt att stanna någon halvtimma och ladda var 30e mil, jag (eller någon familjemedlem) behöver ändå kissa, sträcka på benen och handla glass. Vid flera av pauserna har bilen hunnit ladda klart innan vi hunnit äta/shoppa klart. Och jag undrar om inte den tid jag under det gångna året lagt på snabbladdning är on par med vad jag lagt på tankning per år tidigare.
    - Det har varit ett par verkstadsbesök för två garantiärenden (lysande airbaglampa och travel assist). Men inget verkstadsbesök p.g.a. eldriften.
    - Jag har laddat förbrukat 3200kWh i laddboxen hemma och ytterligare uppskattningsvis ca 300kWh på stan. Så snittförbrukning, inklusive laddförluster, ligger kring 2kWh/mil.

    Hittills har bilen potential att fortsätta trenden min og900 påbörjade, att jag behåller bilarna länge för att jag är nöjd med dem och inte ser något skäl att byta ut dem.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2022-06-08 klockan 11:35.

  17. #97
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det är intressant att "moderna" elbilar är så pass slösaktiga med elen. Min Ampera har jag _svårt_ att få att dra 2kWh/mil annat än på vintern då den har en sån ganska usel "doppvärmar"-värme som drar sjukt med el, då är det snarare svårt att komma ner till 2kWh/mil. När jag kör till jobbet nu ligger jag på 1,1-1,4kWh/mil. Senast körde jag 64,6km på 8,6kWh, vilket blir 1,33kWh/mil
    Rekordet ligger nånstans runt 1,13kWh/mil.

  18. #98
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Många glömmer att varken elmotorer eller kraftelektronik är något nytt, det har funnits i många många år bara att det inte är förrän nu det hittat in i bilar. D.v.s. elmotortekniken är mogen, (den redan höga) verkningsgraden i drivlinan har inte förbättras något nämnvärt under det decennium vi har haft elbilar.

    Så förbrukning är främst beroende hur mycket luft- och rullmotstånd bilen orsakar, inte så mycket av hur modern den är. Enyaq är en hög och tung bil, den drar därför såklart mer än en låg och lätt bil.

    Sedan påverkas förbrukningen av körmönster. När jag förra året var nere i Skåne och kryssade runt på landsvägarna där i beskedliga hastigheter och behagliga sommartemperaturer så låg förbrukningen på 1,5kWh/mil.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Så snittförbrukning, inklusive laddförluster, ligger kring 2kWh/mil.
    När jag här säger 2kWh/mil så inkluderar det laddförluster - det är vad min laddbox rapporterar. Bilen rapporterar en något lägre förbrukning.
    Senast redigerat av jellybear den 2022-06-08 klockan 15:31.

  19. #99
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det är ju också så att på en elbil så speglar förbrukningen de verkliga utförda arbetet mycket bättre, med resultatet att hastigheten har enorm inverkan på förbrukningen. Och luftmotståndet är i grunden kubiskt i förhållande till hastigheten.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Min Enyaq har rullat 900mil på 6 månader. Vi är väldigt nöjda, bara några småsaker som man kan klaga på om man ska vara väldigt petig.
    Har också kört några längre turer ner till kontinenten. Då märker man hur sjukt efter branchen är Tesla när det kommer till laddningen (eller rättare sagt betalningen av laddning, som ju är ett fullständigt shit-show). Men det löser nog EU snart.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. og 900 Turbo -85. Trimma? Något att satsa på som andrabil?
    Av Ola i norr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •