Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 104

Ämne: Saaben degraderad till andrabil - det blev en Enyaq

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Saaben degraderad till andrabil - det blev en Enyaq

    Då har det hänt. Det finns många andra här på forumet som redan tagit steget till andra märken för sin daily driver eftersom bilarna börjar bli till åren - och nu har även jag gjort det.

    Annat än el som nästa bil var aldrig ett alternativ för mig, så när det (äntligen) i höstas dök upp en modell som rymmer familjen, har dragkrok och inte kostar uppåt skyarna lades en beställning. Och nu har jag hämtat ut den:
    cut20210603_133352.jpg

    Men 9-5an får leva kvar i familjen som andrabil.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2021-09-14 klockan 21:37.

  2. #2
    Grymt! Grattis! Vad tycker du? du får göra en mini review!

    Jag körde på BMW 320Dx sålänge tills Xpeng P7 kommer till sverige eller Skoda Enyaq 80 sportline!

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Beklagar, tänker på dig i din och familjens svåra stund, mina djupaste kondoleanser.

    6 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Fälgarna var ju i.v.f. ganska lika Aero ALU81.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Snyggt! Förstår dig verkligen! Hoppas du vill ge en recension sen , blir elbil för mig också när det är dags att byta "daily drivern"!

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015
    Min 9-5 -05 hade varit glad om den blivit andrabil.

    Den har blivit nedgraderad till "dörrstopp" utanför garaget efter att ha stått å skämts ett tag.


    / P
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag har ju bara hunnit köra 5 mil med den hittills, så det är lite tidigt att ge en samlad bedömning. Jag får be att återkomma i frågan.

    Men den har påvisat alla fördelar man kan förvänta sig av en bra elbil: Mycket tyst, riktigt pigg (full effekt från 0) och en löjligt låg bränslekostnad - jag har gjort av med 7,5kWh för att köra dessa 5 mil, så den har kostat mig ca 1,50kr per mil). Och den rymmer det jag är van att kunna få med mig när jag kör 9-5an, d.v.s. den kan ha takräcken, släp och ett anständigt bagageutrymme.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Beklagar, tänker på dig i din och familjens svåra stund, mina djupaste kondoleanser.
    Tvärt om, vi ska fira 9-5an som efter 11 år i tjänst som huvudbil i familjen utan driftstopp nu får en välförtjänt stillsam tillvaro - den får mest hänga på uppfarten i villakvarteret och ta lite avslappnade helgkörningar.

    Sedan måste jag erkänna att det var inte helt lätt att avgöra vilken av de två nuvarande bilarna som skulle få vara kvar som andrabil. Visst håller jag 9-5an varmt om hjärtat, men den är mer sliten än S70an som är ovanligt fin i karossen, dessutom är S70an något av en släktklenod (min pappa köpte den ny 1997). Det som fällde avgörandet var:
    1. Trots att jag tycker det är kul att skruva bil, har jag dem i slutändan enbart som bruksföremål. Och S70 är såpass fin och börjar bli såpass gammal (bara 6 år kvar till veteranstatus) att jag har lite dåligt samvete att behandla den som en brukis, medan 9-5an är bortom bevarandekandidatskick. Det vore kul om S70an gick till en entusiast.
    2. 9-5an är säkrare
    3. 9-5an är manuell och kan därmed tjäna som övningskörningsbil om ett par år.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Fälgarna var ju i.v.f. ganska lika Aero ALU81.
    Faktiskt, tänkte inte på det! Överlag så är hjulen på Enyaq gigantiska jämfört med våra saabar, de minsta fälgarna är 19" och då i 55-profil! Så däcken kostar typ det dubbla mot 9-5ans.

    Fälgvalet på Enyaqen var lätt, standardfälgarna var de snyggaste. Det händer sällan att det billigaste är det man är mest sugen på.

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    OK, då.... Grattis till nya bilen. Det blir säkert bra det här.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Enyaq är riktigt intressant, har specat upp den och Q4 mot varandra, inte helt säker på vad jag ska ha.
    Måste dock fråga; köpte du stora navigationpaketet med HUD? Hur upplever du i så fall att den fungerar? Har hört att HUD i dessa MEB bilarna ska vara väldigt bra (rent tekniskt). Skiter dock i navigationen, så frågan är ju om det är värt över 20papp..?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    VAG har ju verkligen ansträngt sig att paketera tillvalen på ett sätt som gör det svårt att jämföra ID4, Enyaq och Q4 e-tron mellan varandra trots att de är exakt samma bil under skalet. Dessutom är prutmånen helt olika hos märkena, så att bara jämföra listpriser blir heller inte rätt. Men jag kom fram till att ID4 och Enyaq var ungefär likvärdiga prismässigt och Q4an något dyrare. Mest anmärkningsvärt var att vissa tillval som är helt jämförbara kunde diffa i pris, t.ex. DCC (elektroniskt ställbara dämpare) kostar på Enyaqen 13700 men 17300 på Q4.

    Men oavsett prislapp var det en no-brainer för mig att välja Enyaqen eftersom jag absolut inte ville kompromissa på utrymmen, och Enyaq är den rymligaste (och har dessutom bäst räckvidd, även om det är hårfint) av trion:
    Capture.jpg

    Nej, jag valde inte HUD, av prisskäl. AR-funktionen är ju cool (HUDen visar t.ex. "pilar i marken" när du ska svänga, markörer på bilen framför som den håller avstånd till m.m.) men det är dyrt. Och funkar inte med polaroidglasögon som jag gärna använder när det är soligt.

  11. #11
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    snygg, avklarat 1.200mil i lillkusinen nu och efter lite strul i början så rullar det bara på

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Det blev en enyaq för mig också. Efter provkörning valde jag att hoppa över HUD dock. Får min om 2 månader.
    Några tillval du gillar eller ångrar?

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag lovade ju att återkomma med en minirecension efter att ha haft Enyaqen ett tag. 3 månader och 700 mil senare kan jag kungöra:

    Bilen infriar alla förväntningar och rullar helt utan problem. Tyst och rymlig är nog de främsta fördelarna och har hittills inte gått bet på någon "arbetsuppgift" som jag tidigare hade og9-5an till.

    Sedan känns det ju bra när man åker förbi macken och ser att soppan kostar 17kr/litern. Enyaqen drar mellan 1.3 (=i närområdet med främst 50-vägar) och 2.1kWh/mil (=motorväg med cykelställ bakpå) vilket innebär en drivmedelskostnad om ca 2kr/mil. Det är väl egentligen förbrukningsmönstret som är den största skillnaden mot saaben - enyaqen är supersnål i stan och på lands/motorvägen blir den märkbart törstigare ju snabbare man kör. 120km/h är ca 30% högre förbrukning per mil än 90km/h.

    Två långresor har vi hunnit med, en till Skåneland (65 mil enkel) och en till Bohuslän (51 mil enkel). Inga problem - det var mer kissblåsan och magkurret hos familjemedlemmarna än bilens räckvidd som avgjorde när det var dags att stanna och ladda. Och på tiden det tog att kissa hela familjen och köpa fika så var laddningen klar.

    En sak jag specifikt uppskattar (inte Enyaq-specifikt, utan allmänt för eldrift) är att man kan sitta med klimatanläggningen på utan att ha någon förbränningsmotor igång medan man t.ex. väntar på ungarnas träning.

    Kort sagt, jag tror man gör fel om man köper bil med värdeminskning som har en förbränningsmotor i sig - batteribilar är så mycket bättre och billigare på sista raden. Det enda försvarbara alternativet till en batteribil idag är en förbränningsbil utan värdeminskning.

    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Det blev en enyaq för mig också. Efter provkörning valde jag att hoppa över HUD dock. Får min om 2 månader.
    Några tillval du gillar eller ångrar?
    Kul! Jag skulle nog ha tagit den där elektriska bakluckan. Jag var nog dels lite snål, men framförallt såg jag problem framför mig när man packar bilen knökfull med prylar (vilket händer ofta ) att man gärna vill "smälla igen" luckan för att trycka ihop packningen lite.

    Annars är jag nog väldigt nöjd med mina "kryss" i listan. Har du fått din bil ännu?

    20210731_145610.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2021-09-15 klockan 08:39.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    46
    Medlem#
    13549
    Elektrisk baklucka kan vara irriterande. På vår Model S hände det att den vägrade stänga långt innan det var sådär välfyllt. Fick trycka till bagaget och försöka igen flera gånger.

    1 användare gillar detta inlägg


    Återfallssaab: 9-5 2.0t BioPower -07

  15. #15
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Härligt att det rullar på, har inte gjort så mkt långresor med min än men snart rullat 2.000mil och det rullar på bra.
    Perfekt pendlarbil till från jobb

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Tack för en fin "recension". Låter betryggande att du är nöjd med den. Detta blir min 3e elbil, så själva laddningen och driftskostnaderna blir ingen överaskning. Men bra att höra att allt känns bra med bilen så långt.
    Min bil har blivit försenad pga chipsbrist, senaste budet är att den nu fått chips och åker båt, leverans om 2 veckor.
    Har fått OK på kostnadsfri avbeställning, funderar denna helgen på att byta mot ModelY istället. Svårt beslut, 2 väldigt fina bilar.
    Hade den tyskproducerade ModelY funnits, med bakhjulsdrift (längre räckvidd och lägre pris) hade valet vart lätt..
    Valde inte heller den elektriska bagageluckan, har för mig den låg i ett paket med saker jag inte ville ha.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo, jag hade också model Y på radarn, men det kokade ned till att prisdiffen (ca 150kkr för det jag ansåg mig vara lämplig utrustning) gick inte att motivera. Och Enyaqen skulle jag få före model Y.

    Nu har jag ju även sett model Y i verkligheten (grannen fick en häromdagen) och fick heller inget särskilt ha-begär, i alla fall så jag inget som kändes "f-n det där saknar jag i Enyaqen".

    Men som du är inne på är kan ju en tysktillverkad RWD model Y vara något. Skulle den kosta säg 600kkr hade det kunna bli en sådan istället för Enyaqen.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Hur ska du göra med 9-5an, är det värt att ha den stående med försäkring skatt etc för dig?
    För min del ser det ut att den har minst samma värde idag som när jag köpte den för 2år sedan, skulle vara skoj om man sålde dyrare än man köpte..

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, og9-5an får leva kvar hos oss. Vi hade ju redan innan två bilar med 9-5an som huvudbil och S70 (pappas gamla) som extrabil. S70 rullade ca 250 mil per år, vi anser oss "behöva" (=tycker det är ohyggligt bekvämt med) två bilar, det underlättar framförallt aktivitetsskjutsande till höger och vänster. T.ex. i morgon då jag ska ut till båten och göra i ordning den för vintern medan resten av familjen ska till ridning respektive gymnastik, då behövs 2 bilar. Det tycker vi är värt drygt 4000kr/år i skatt, försäkring och besiktning plus underhåll (som varierar från år till år).

    Så nu får 9-5an agera extrabil, S70 såldes strax efter vi hämtade ut Enyaqen.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-09-18 klockan 20:17.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Valde inte heller den elektriska bagageluckan, har för mig den låg i ett paket med saker jag inte ville ha.
    Får man fråga vad det var för optioner du inte ville ha?

    Själv har jag några tekniska hjälpmedel som jag uppfattar som nerköp:

    Automatiskt avbländande backspegel (manuellt avbländande kan också användas för att slippa se irriterande bakomliggande)

    Troligen adaptiv farthållare (fast om man kan koppla ur den adaptiva funktionen är det väl Ok)

    Torkarautomatik om den ersätter intervalltorkare som på og9-5 (verkar vara bilberoende om det är en fördel eller nackdel)
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-09-19 klockan 02:58.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. og 900 Turbo -85. Trimma? Något att satsa på som andrabil?
    Av Ola i norr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •