Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 104 av 104

Ämne: Saaben degraderad till andrabil - det blev en Enyaq

  1. #101
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja precis, Telsa hajade tidigt hur avgörande ett vettigt laddnät är.
    Vilka länder har du kört i? Vi kör söderöver om någon månad.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är ju också så att på en elbil så speglar förbrukningen de verkliga utförda arbetet mycket bättre, med resultatet att hastigheten har enorm inverkan på förbrukningen. Och luftmotståndet är i grunden kubiskt i förhållande till hastigheten.
    Precis - eftersom elmotorer har en hög och av belastningen nästan oberoende verkningsgrad. Förbränningsmotorer har en verkningsgrad som ökar med belastningen, så när motståndet ökar (t.ex. vid högre farter, vinterdäck, blöt vägbana, kallare luft med högre densistet o.s.v.) så märks det mycket mindre på förbrukningen.

  2. #102
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Mycket danmark och lite i tyskland.
    Nu sedan påsk har användbar range ökat en bit över 350km vid 110 på motorväg. I påsk körde jag rätt över 400km mellan laddstoppen vid blandad motorvägskörning 90-110kmph, det är jag väldigt nöjd med, men då körde jag nästan tomt på batteriet för att komma fram och slippa krångla med snabbladdning i danmark.
    Vid småvägskörning i 90 på sommaren kan jag tänka mig att man kan komma upp mot wltp på 500km.
    Ett gott tips om du ska igenom danmark, är att stanna till och handla + snabbladda (gratis) på Lidl, så slipper du bli medlem i ett nätverk du aldrig kommer ladda på igen.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #103
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Vid småvägskörning i 90 på sommaren kan jag tänka mig att man kan komma upp mot wltp på 500km.
    Detta har jag hävdat länge. Den blandade WLTP får du på sommaren i max 90 (med ac på) och det stämmer med min elbil.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #104
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Mycket danmark och lite i tyskland.
    ...
    Ett gott tips om du ska igenom danmark, är att stanna till och handla + snabbladda (gratis) på Lidl, så slipper du bli medlem i ett nätverk du aldrig kommer ladda på igen.
    Vi ska hela vägen till Italien, så vi skippar Danmark och tar nattbåten till Tyskland istället.

    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Nu sedan påsk har användbar range ökat en bit över 350km vid 110 på motorväg. I påsk körde jag rätt över 400km mellan laddstoppen vid blandad motorvägskörning 90-110kmph, det är jag väldigt nöjd med, men då körde jag nästan tomt på batteriet för att komma fram och slippa krångla med snabbladdning i danmark.
    Vid småvägskörning i 90 på sommaren kan jag tänka mig att man kan komma upp mot wltp på 500km.
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Detta har jag hävdat länge. Den blandade WLTP får du på sommaren i max 90 (med ac på) och det stämmer med min elbil.
    Jag håller med, det är ingen match att komma upp i WLTP-räckvidden om man kör i fint väder, sommartemperaturer och håller sig under 90km/h. Min bil har en deklarerad WLTP-räckvidd på 517km, men jag har varit över 600km i räckvidd ett par gånger - senast häromdagen:
    286879422_10160832569543072_9212924645585810403_n.jpg

    Men självklart fås den räckvidden bara vid lägre hastigheter (och fina väderförhållanden). De gånger jag varit över 600km i räckvidd har alla varit på sommaren efter en tids vardagskörning i närområdet (mest 50-vägar). Vid motorvägskörning i 110km/h ligger räckvidden på typiskt 370-380km sommartid. "Värst" är vintertid med takbox, då är 110km/h-räckvidden knappa 300km.

Liknande ämnen

  1. og 900 Turbo -85. Trimma? Något att satsa på som andrabil?
    Av Ola i norr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •