Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 104

Ämne: Saaben degraderad till andrabil - det blev en Enyaq

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 552
    Medlem#
    8758
    Och den stor mängden forskning som stödjer att ABS räddar liv är?

    Sid 83 här: https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api...ication/811182

    Citat Ursprungligen postat av NHTSA: The Long-Term Effect of ABS in Passenger Cars and LTVs
    4.4 Long-term benefits and costs of four-wheel ABS
    This report concludes that four-wheel ABS has essentially zero net effect on fatal crashes, but significantly reduces nonfatal crash involvements.
    (Däremot kom faktiskt denna rapport från 2009 (första moderna rapporten om ABS säkerhet när jag googlade) fram till att den minskade mängden icke-fatal olyckor, och därmed motiverade sitt pris - så jag verkar ha fel på att det inte minskar olyckor. Även om effekten inte är så fantastisk.)

    Jag skulle också vilja att ABS sparade liv, men jag kan skilja på mina förhoppningar och den krassa verkligheten.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 552
    Medlem#
    8758
    Att ESP är bra vet vi, men jag pratade inte om ESP.

    Jag pratade om förväntningen man hade när ABS kom som inte infriades.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    70
    Medlem#
    -
    Okej, ja den kom ju på 60-talet och är väl knappast relevant för att diskutera dagens aktiva säkerhetssystem?

  4. #44
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    6901
    Är du fortfarande nöjd med din Enyaq? Hur långt kommer du ungefär på en laddning med verklig körning?

    Jag stod i valet och kvalet mellan den , Kia EV6 och en Polestar 2 , jag valde en Polestar 2 och får den i April men tycker fortfarande Enyaq är en intressant bil. Framförallt är den rymligare i kupén , men jag åker ofta själv så det är inte jätteviktigt för mig.

    Framförallt så var det extrem lång leveranstid på EV6 om man vill ha fyrhjulsdrift.

    Vart en vit Polestar 2 Long range dual motor , plus och pilotpaket
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Saab 9-3 T5 154 HK -00

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 465
    Byter du ut BMWn mot Polestar 2? Varför i så fall?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Är du fortfarande nöjd med din Enyaq? Hur långt kommer du ungefär på en laddning med verklig körning?

    Jag stod i valet och kvalet mellan den , Kia EV6 och en Polestar 2 , jag valde en Polestar 2 och får den i April men tycker fortfarande Enyaq är en intressant bil. Framförallt är den rymligare i kupén , men jag åker ofta själv så det är inte jätteviktigt för mig.

    Framförallt så var det extrem lång leveranstid på EV6 om man vill ha fyrhjulsdrift.

    Vart en vit Polestar 2 Long range dual motor , plus och pilotpaket
    Står mellan samma val, lillebror fick sin Vita P2 med samma specs som dig. 4000kr i månaden men han jobbar på volvo så de har säkert nån special deal! Ruskigt fin bil

    Funderar dock på att vänta på Xpeng P7 bara för att stå ut lite :P
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 490
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Är du fortfarande nöjd med din Enyaq? Hur långt kommer du ungefär på en laddning med verklig körning?
    Jag är fortfarande grymt nöjd, 1300mil och ett par långresor senare.

    Verklig räckvidd är, precis som med en förbränningsbil, hur stor "tank" du har delat med förbrukningen. Det som är annorlunda med eldrift är att förbrukningen är mycket mer beroende av yttre förhållanden (temperatur, väglag, luftmotstånd) och hastighet än en förbränningsbil - med resultatet att räckvidden är väsenligt kortare vid högre motorvägsfart vintertid (ca 29 mil) än vid långsamma landsvägar eller stadskörning sommartid (ca 50 mil).

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag stod i valet och kvalet mellan den , Kia EV6 och en Polestar 2 , jag valde en Polestar 2 och får den i April men tycker fortfarande Enyaq är en intressant bil. Framförallt är den rymligare i kupén , men jag åker ofta själv så det är inte jätteviktigt för mig.
    Polestaren är fin. Men den gick bort för mig dels av prisskäl (sedan jag beställde har billigare P2-varianter introducerats) men framförallt utrymmesskäl. Den går som familjefraktare och ska kunna ta familjen med pinaler till fjälls.

    Enyaqen har många fördelar, men utrymmet är nog en av de främsta.

  8. #48
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    6901
    Fick möjligheten att byta förmånsbil så jag tog den , vill åka elektriskt om jag har möjlighet.
    BMWn kommer övertas av en kollega.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Lyfter en gammal tråd men nöjd med bytet? Har själv beställt en Polestar 2 dual motor som ska ersätta nuvarande 330e G21.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-07 klockan 13:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #50
    Kan inte svara för danne, men jag har en F30 och Polaren G21. Och jämnför vi dem med polestar så skulle jag säga att det är ett lyft, Polestar känns rymligare och sjukt mkt snabbare att köra även som single motor
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-07 klockan 13:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  11. #51
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Har bara haft min sedan 11/4 men är supernöjd hittills!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Saab 9-3 T5 154 HK -00

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Låter lovande! Läst en del på diverse forum för Polestar och där är det lätt att bli avskräckt när man läser om problem med 12V-batteriet, TCAM och allehanda mjukvaruproblem. Ger dock antagligen en väldigt skev bild. Kanske lite som när man läste om oil sludge här när det var på tapeten .

    Har förövrigt varit och kollat på många elbilar men det finns alldeles för mycket SUV-aktiga elbilar för min smak. En BMW i4 hade varit ett gångbart alterantiv men det är minst ett års leveranstid. Då återstår i princip bara Polestar 2 och Tesla Model 3. Där blir valet enkelt för mig.
    Senast redigerat av GM. den 2022-05-07 klockan 15:08. Anledning: stavfel

  13. #53
    Kul att du skaffat elbil!

  14. #54
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av GM. Visa inlägg
    Låter lovande! Läst en del på diverse forum för Polestar och där är det lätt att bli avskräckt när man läser om problem med 12V-batteriet, TCAM och allehanda mjukvaruproblem. Ger dock antagligen en väldigt skev bild. Kanske lite som när man läste om oil sludge här när det var på tapeten .

    Har förövrigt varit och kollat på många elbilar men det finns alldeles för mycket SUV-aktiga elbilar för min smak. En BMW i4 hade varit ett gångbart alterantiv men det är minst ett års leveranstid. Då återstår i princip bara Polestar 2 och Tesla Model 3. Där blir valet enkelt för mig.
    Min chef har haft sin i ganska precis ett år och han har råkat ut för problem med 12V batteriet men annars har den fungerat bra.

    Bilen är superrolig att köra och kvalitetskänslan är väldigt bra tycker jag.

    Nu funderar man ju på performance upgrade
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Saab 9-3 T5 154 HK -00

  15. #55
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 892
    Intressant att ni gillar Polestar 2, bror tyckte det var den värsta skitbil han suttit i, han skulle _aldrig_ köpa en sån, oavsett pris.
    Jag glider vidare med min Ampera, det lär dröja ett _jävla_ tag innan ni kommer ifatt på ekonomisidan

  16. #56
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    6901
    Vad kör brorsan för nått?

    Smaken är ju som baken men känns som en väldigt märklig reaktion , alla andra har reagerat tvärt om

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Saab 9-3 T5 154 HK -00

  17. #57
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 892
    Ng9-5 Aero6, fullsketen.
    Många dyra bilar bland hans arbetskamrater, så Polestar 2 är väl lite billig i sammanhanget, men han tyckte stolarna var usla, inredningen ful som stryk, för att inte tala om utsidan, designen fick underkänt på alla punkter.
    Jag var lite förvånad eftersom han inte gnällt så mycket på andra Volvo, som ju trots allt är rätt lika.

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jag tycker Polestars inredning står sig bra mot andra bilar och i synnerhet elbilar i samma prisklass. Sen skiljer det sig förstås som i nästan alla bilar beroende på utrustningsnivå.

    Det en del recencenter klagar på är att förarmiljön är instängd, men har man som de flesta här kört Saab borde det knappast vara en nackdel. Personligen föredrar jag "cockpit-känslan" före Teslas minemalistiska interiörer i 3 och Y.

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    70
    Medlem#
    -
    Problemet med att ta "sjumilakliv" bilmässigt (köpa en sprillans ny elbil med massa finesser, när man tidigare kört ett 15år gammalt lok), är att det tar massa tid att ställa om och bli vän med den digitala förarmiljön och "krånglighterna".
    Man får alltså inte en fullgod upplevelse bara av att ha provkört den.
    Jämför med när man bytte ut sin nokia mot smartphone - men efter 1-2 veckor känns det nya intuitvt och bra, efter en månad känns det gamla helt hopplöst förlegat. Man får helt enkelt lita på att bilföretagen med sina miljardsatsningar på digitalisering, vet vad dom håller på med.

  20. #60
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 892
    Jag har kört minst 1500 mil i diverse helt nya Volvosar, allt från sura V60 B4 utan "nått", till V60 T8 och XC90 D5 Inscription, så vad de stoppat i Polestar 2, har jag i princip redan sett. Har ännu inte kört någon 21a (22?) med den nyaste infotainmenten som väl är det som sitter i Polestar 2, men vad gäller utrustning och förarstöd så har jag uppfattat att det är samma jox.
    Jag är förvånad över hur dåligt en del saker funkar. Till exempel så fattar inte "pilot assist" 2+1-vägar vilket jag kliar mig i huvudet över varje gång. Hur kan ett svenskt företag designa en produkt som inte funkar på svenska vägar?
    Navin är bra och snabb, även om jag tycker vägledningen är konstig, bilden stämmer inte med verkligheten, alltså, när den säger att det är dags att svänga av, så ser det ut att vara väldigt mycket längre kvar till avfarten än vad det faktiskt är på bilden, även om avståndet såklart är rätt. Jag vet inte hur många gånger jag missat avfarter för att en snabb blick på navin ger uppfattningen att det är mycket längre kvar än vad det är, det krävs att man läser siffrorna, annars blir det lätt fel.
    Jag har också sett hela skiten krascha, det är inte kul, för det går inte justera ens temperaturen i bilen om inte skärmen funkar. Det är inte specifikt Volvo utan samma skit på alla nya bilar. Folk tycker det ser "modernt" ut, och biltillverkarna skrattar hela vägen till banken eftersom de kan pressa in alla funktioner i en billig skärm istället för att ha ergonomer som utprovar en panel som sen måste tillverkas.
    Stolarna är, tja, sådär, även de ventilerade med massage. De känns sköna när man sätter sig, och den första timmen eller så, men sen börjar det bli svårt att hitta rätt. Jag skall inte säga ng9-5 är bättre, Aerostolarna tycker jag är direkt usla. Finns nog ingen bil som slår sportstolarna 02-10. Största klagomålet jag haft är baksätet i XC90. En så dyr bil och ett baksäte som andas billig plast precis överallt. Inte för att ng9-5 har den rätta "premiumkänslan", men nog är det bättre än i XC90 iaf. V60 är bättre, men inte jätte, där är det dessutom rätt trångt.
    De helautomatiska LED-lamporna är bättre än AFL i ng9-5, men inte med någon stor marginal. Automatiska helljuset gör fel även på Volvon, om än inte lika ofta som i ng9-5.
    V60 T8 som jag körde en vecka var kul, eller ja, den gick ju som fasen, men precis som alla Volvosarna så infinner sig inget riktigt "mys" bakom ratten. Skitbra rövförflyttare, men utan någon inlevelse. Dessutom är de så dyra så jag baxnar. Visst skulle väl jag ha råd, men det bär emot att lägga såna sjuka pengar på något som i grund och botten är rätt jäkla trist. Det blir många liter bensin/diesel för att ens komma ifatt värdeminskningen.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. og 900 Turbo -85. Trimma? Något att satsa på som andrabil?
    Av Ola i norr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •