Och om det kommer ett djur på vägen eller bilen framför/mötande tappar last/delar?
Jag skulle nog säga att ur säkerhetssynpunkt är det högst tveksamt om det blir säkrare, för du kommer att bli bekväm med att titta bort från trafiken längre tid än utan hjälpmedlen. Och det som människan är mycket duktigare på är att avläsa miljön och störningar i den - om man tittar på t.ex. denna video från Wham Baam Teslacam (och inte låter sig påverkas av deras betyg på incidenterna) så är skillnaderna på hur en mänska och (Teslas ganska avancerade) autopilot:
https://www.youtube.com/watch?v=q0_eKr8jnNo&t=4s
Mina bedömingar:
1: En människa hade troligen reagerat tidigare (och med väjning), men situationen var inte sådan att den behövde räddas - mot-trafikanten var inte på kollisionskurs.
2: Ser inte ut att behöva räddats iofs, men i det här fallet var autopilot bra att ha - bilen kom från en vinkel där tunnelseende säkert gjorde att föraren inte såg bilen.
3: Svårt att undvika problem helt i den typen av olyckor, men mänskliga förare är generellt bättre på att hantera de allvarliga varianterna av dessa - men det krävs att djuret inte kommer för snabbt från sidan pga. mänskligt tunnelseende.
4: En någorlunda erfaren mänsklig förare skulle absolut kunnat undvika den smällen - när man byter fil håller man definitivt koll på att ingen annan också försöker använda samma lucka oavsett om det följer trafikreglerna eller inte.
5: Uppenbar situation som en mänsklig förare skulle reagera tidigt på - varför bromsar lastbilen omotiverat?
6: Också en uppenbar situation för en mänsklig förare - det var ganska lång förvarning på dålig förare.
7: Föraren tolkade situationen snabbare men det var kanske lika mycket tur som skicklighet inblandad.
8: Säger inte heller något - inget riktigt problem och både mänsklig förare och maskin hanterar det typiskt bra, om än lite annorlunda (autopilot bromsade lätt, mänsklig förare hade nog väjat lite lätt)
9: Avdragsschack är svårt, speciellt när man blir distraherade - men autopilot var ändå sämre.
10: Förare och autopilot regerar precis likadant.
11: Liknande 2:, här hjälpte kanske autopilot - men i detta fallet så var det rätt god för förvarning på bilen som kom från sidan, och en mänsklig förare som inte litade på autopilot hade troligen följt bilen på kollisionskurs också misstänkt vad som skulle kunna hända i förväg.
12: (Dålig förare stoppad av polis.)
13: Förare och autopilot bör regera ungefär likadant.
14: Typiskt fall som en uppmärksam bilförare skulle klara mycket bättre än autopilot - komma ikapp kö kräver förhöjd vaksamhet.
15: Också ett fall som en uppmärksam förare skulle klara bättre, bilen bredvid börjar driva i sidled i sin fil, samt att en lätt väjning som komplement till bromsning lätt hade klarat situationen.
16: Förare som reagerar på blinkers har inga problem, autopilot klart sämre.
17: Typsituation där en mänsklig förare är överlägsen - när bilarna bromsar i filen bredvid som går åt samma håll och också fick grönt samtidigt, så blåser man inte på för fullt bredvid.
18: Samma som 3:
19: Vad som händer när man vant sig för mycket vid autopilot...
20: (Road rage.)
Så mitt betyg är 9 eller 10 vs 2 på vad som är bäst. Det som autopilot är överlägset på här var att undvika att bli sidokrockad, i övrigt så är en erfaren bilförare klart bättre. Och lane assist skulle inte heller hjälp i de situationer där autopilot gjorde det ovan.
---
Detta med att fippla med saker, det är lite samma effekt om du går mellan en 9-5:a och en V4, i 9-5:an så fortsätter den snällt rakt fram som den (jämfört med V4:an) landsvägskryssare om du tittar bort någon sekund, medan V4 kräver att du kör den hela tiden. Med V4:an överväger du inte att flytta uppmärksamheten till att fippla med något en stund, utan med den fipplar man med saker när bilen står still - istället så ägnar man sig intensivt åt bilkörning med dess superdirekta styrning och finstämda gaspedal - försök stampa takten på gaspedalen på modernare bilar, rekommenderas dock inte i tät trafik...