Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Rasad/smält kolv B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Rasad/smält kolv B2x5

    Hej,

    Plockade ur kolvarna ur en rasad B205R och möttes av följande, vad kan ha orsakat detta? Ser ju ut att ha gått extremt varmt. Bilen ska ha steg 3 från Nordic om det spelar någon roll.
    Övriga kolvar såg hyfsade ut, lite koksade ringar. Eller är det här normalt med kolvras på T7 motorer?

    IMG_3873.jpg
    IMG_3872.jpg



    //Sebastian

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Det är inte helt ovanligt att kolvarna lämnar in på B2X5-maskiner som är stressade.

    Detta är anledningen till att folk pratar om "T5-kolvar" ihop med "T7-packning", svarva kolvtoppar, hur mycket m.m m.m
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jo, det har man ju hört talas om. Trodde dock inte att det skulle vara så illa som det var. Någon liten spricka på sin höjd kanske med koksade kolvringar.

    Men då kan jag dra slutsatsen att det är svaga kolvar tillsammans med effektökning som är orsaken till att kolven ser ut som den gör?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Du drar säkert rätt slutsats! Sedan kan det ju också vara något annat "fel" med motorn som i kombination med effektuttaget har gett detta resultat.
    Marginalerna mot haveri blir ju mycket mindre om motorn är rejält trimmad.

    Så tex har jag på min original B205R flera gånger fått skit på sensorerna i luftmassemätaren (med original luftfilter) som gjorde att bilen "ryckte" och "tvekade" vid acceleration. Jag kan för lite om vad detta ger för fel men kanske får motorn för lite bränsle då som en original motor klarar av men en högt trimmad motor "dör" av.

    Kanske saknar din bil också någon komponent (eller har fel komponent) som behövs om man har "tung gasfot" som tex stor intercooler. När jag testade min bil med olika steg 1 mjukvaror för många år sedan märkte jag att insugningsluftens temperatur steg rätt snabbt med min original intercooler.

  5. #5
    Hade mer sagt att det ligger i mjukvaran...



    Intercooler behövs inte förräns högre effekt om man vill bibehålla den effekten. Vid heatsoaking så kommer bilen dra ner effekten för att hålla tempen. Det som behövs är avgas och spridare om han nu kör TD04.

    Jag körde tex 295/435nm med orginal intercooler på min gamla, hade dock inte så hög tändning(Funkade på vintern men på sommaren så heatsoakade den som satan)
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-03 klockan 14:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Sitter en eftermarknads intercooler monterad. Men vad det är för märke eller var den är köpt har jag ingen aning om.

    Även turbon är tokslut, en TD04-15T. Mirakel för mig att personen som jag köpte bilen av hade pendlat med den ca 2000mil om året i tre år i detta skick. Även motorlampa med någon felkod på bakre lambdasond.
    Tydligen så rycker/hackar bilen såpass att man slår tänderna i ratten vid hårt gaspådrag.

    Men bilen är fin i karossen utan större rostskador och jag fick den till ett bra pris. Så tänkte att det kunde vara ett trevligt semesterprojekt att fixa motorn.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    En Saab med minimalt med rost är ju alltid lönt att rädda.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Spridarna hur är de, dålig sprutbild ger för lite soppa på en cylinder och kolven rasar. Inte bara att skylla på mjukvara, allt det övriga måste också kontrolleras.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Spridarna är i bra skick. Lämnade in dem för diagnos och fick svar tillbaka att de var i gott skick.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-03 klockan 14:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Som jag har tolkat det så går man lätt utanför gränsen för kolvarna när man får tunnare blandning än tänkt - på full effekt kan detta inträffa även med bränsleöverskott så det räcker inte att titta på standard O2-sensorernas utspänning för att se om pumpen kan upprätthålla bränsletryck vid fullgas t.ex.

    Kontrollera även att vevstakarna är raka, lätt krökta vevstakar blir lätt ett följdproblem.

    T5-konvertering ökar marginalerna både på kolvar och stakar betydligt innan man får problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    T5-konvertering är på G så nya kolvar och stakar ska i.

    Men kan det alltså bero på att bilen har fått tunn blandning? Är det något mer jag bör kontrollera nu när allting redan är nere? Så att bilen inte råkar ut för samma sak igen.
    Självklart ska alla lager, packningar och filter bytas.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Absolut, mager blandning är nog nästan det vanligaste problemet när kolvar/stift smälter.

    En av anledningen att äldre turbobilar drar så mycket soppa är ju att deras mer primitiva bränslepinsprutning formligen öser in soppa "för säkerhets skull" när man tar ut hög effekt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Vad kan ha orsakat den magra blandningen? Pumpen ska vara bytt för något år sedan (har kvitto) och spridarna var i gott skick.
    Är det mjukvaran som strular?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det behöver absolut inte vara pumpens fel, men när man trimmar gäller det att pumpen klarar det bränsleflöde som behövs - sättet är kontrollera är att mäta bränsletrycket under fullast (att det är 3 bar över insuget), när man trimmar höjs både flödet och vilket tryck som behövs.

    Kan vara mjukvara, ja, men det kan också vara småfel också som gett dominoeffekt.

    Har du kollat om vevstakarna är spikraka än, både för den kvaddade kolven och de andra? Svårt att se. men är det så att kolven spruckit?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Hade mer sagt att det ligger i mjukvaran...



    Intercooler behövs inte förräns högre effekt om man vill bibehålla den effekten. Vid heatsoaking så kommer bilen dra ner effekten för att hålla tempen. Det som behövs är avgas och spridare om han nu kör TD04.

    Jag körde tex 295/435nm med orginal intercooler på min gamla, hade dock inte så hög tändning(Funkade på vintern men på sommaren så heatsoakade den som satan)
    Mjukvara med för mycket förtändning vid hög last och/eller för låg känslighet på knackregleringen är uppenbara riskfaktorer. Kolvarna är inte dimensionerade för så höga cylindertryck, ja knappt de tryck som motorerna har original, och klenast är dem vid ringlandet. Ringspåren är hårdanodiserade för att ge bra nötningsmotstånd men anodisering kan också initiera utmattningsbrott. Eftersom man normalt sett inte hittar några skador på kolvtoppen så skulle jag säga att detta indikerar att det inte är något större fel med förbränningen i sig som ex. kraftiga knackningar eller brist på bränsle.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det behöver absolut inte vara pumpens fel, men när man trimmar gäller det att pumpen klarar det bränsleflöde som behövs - sättet är kontrollera är att mäta bränsletrycket under fullast (att det är 3 bar över insuget), när man trimmar höjs både flödet och vilket tryck som behövs.

    Kan vara mjukvara, ja, men det kan också vara småfel också som gett dominoeffekt.

    Har du kollat om vevstakarna är spikraka än, både för den kvaddade kolven och de andra? Svårt att se. men är det så att kolven spruckit?
    Motorn har ju gått många mil utan problem med samma mjukvara så gissar på att något annat ligger bakom raset.

    Vet inte vad för pump som sitter i nu, bytt hos mekonomen så förmodligen original. Får satsa på något lite vassare nu då när jag ändå håller på.

    T7-stakarna har jag inte kontrollerat ännu men vid en snabb titt när jag tog ut dom så var det ingen som såg krökt eller trasig ut. Även vevlagret såg OK ut. Kan ta en noggrannare titt ikväll.
    Ja, kolven har spruckit och smält. Ser som sagt ut som att just den kolven har gått väldigt varm men vad som orsakat detta vet jag inte. Kan det vara så att man kört med en trasig DI alldeles för länge?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Sen får man ju tänka på vad man ev har börjat med för utgångsläge. Att mata på med trim i en motor som kanske är koksad och lite halvdålig från start gynnar ju inte kolvarna direkt.......Även om nu kolvarna är underdimensionerade vilket de är i de flesta lågfriktionsmotorer så är det antagligen så att många ras hade kunnat undvikits om man tagit den långa vägen och synat allt innan man ändrar det som är roligt och enkelt.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Bilen ska vara trimmad i tidigt skede. Årsmodell -02 och fick steg 3 hos nordic strax därefter. Så den har ju gått med steg 3 i säkert 15-20k mil iaf. Kanske förklarar en del iofs då motorn aldrig varit öppnad vad jag har kunnat se.
    Gissar på att dessa mil är hårt körda, man trycker väl inte i steg 3 om man inte är gasglad?

    Ska kolla det exakta datumet då den rullade in hos Nordic, men gissar runt 2003-2005.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det kan ju då mycket väl varit så att trimmet ger t.ex. för högt cylindertryck och kolvarna gett sig med tiden. Idag finns mycket mer kunskap om hur man ställer mjukvaran än 2002. Jag skulle satsa på en uppgradering av mjukvaran.

    Bensinpump kan ju i.o.f.s. vara läge att byta preventivt hur som helst om det är original, tänk bara på att man kan behöva uppgradera bränsletrycksregulatorn om man höjer flödet från pumpen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    2001-11 var bilen inne för steg 3. Så nästan direkt från fabrik till trimning. Så ny mjukvara är definitivt aktuellt.
    Måste ändå tömma tanken då soppan där i är 2-3år gammal så får passa på att byta pump då också.

Liknande ämnen

  1. Smalt batteri till og900 T16
    Av Guran ng900T i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-01-23, 11:23
  2. rasad kolv, för mycket repor i cylindern?
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-23, 14:20
  3. Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?
    Av andersw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 22:40
  4. Rasad kolv/kolvring, byta T7-T5 vad behövs
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 08:56
  5. 9-3 går dåligt efter rasad kolv
    Av macab3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •