Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Importbil

  1. #1
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    Importbil

    Jag är nyfiken på en bil som sägs vara importerad men som saknar papper, kan man få fram nya papper och hur ?
    Chassinummer finns att tillgå.

    Kan man se om bilen varit utsatt för krock tidigare och kan jag kolla det själv via någon sida på nätet?

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Är den importerad och inreggad i sverige eller är den fortfarande reggad i ursprungslandet?

    om den inte varit reggad i sverige så behöver du ha ett registreringsbevis i orginal för att kunna göra det:
    https://transportstyrelsen.se/sv/vag...n-ett-eu-land/

    Och hur du får tag på det varierar nog beroende på vilket land det är.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Börja med chassinummer, då kan du dels se om den har någon historik i Sverige (ring transportstyrelsen), dels googla (och hitta eventuella utländska säljsiter), dels mot betalning kolla upp den i carfax som samlar data från olika länder.

    Som Zimm är inne på så behöver formuleringen "importerad" förtydligas - att den rent fysiskt befinner sig i Sverige är inte samma sak som att den är inregistrerad här. Är det inte inregistrerad behöver en ursprungskontroll göras och det innebär att du ska skaka fram:
    - För nya bilar: Certifieringsdokument (fås från tillverkaren)
    - För begagnade bilar: Befintligt utländskt registreringsbevis
    Mer info här.

    Men allmänt så ringer väldigt många varningsklockor hos mig för en bil som "saknar papper". Det finns ju inget land i världen där bilar får köra runt utan papper så man undrar ju vad som föranlett tidigare ägare att separera pappren från bilen - är den stulen, har den fått sin identitet/chassinummer ändrat, har den avregistrerats (skrotats) utan att ren fysiskt förstöras?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Vill förtydliga angående utländskt registreringsbevis, det MÅSTE vara det sista regbeviset som skall följa med bilen, har man ett äldre så kan det bli problem. Att kontakta säljare för att hjälpa till med ett nytt kan vara omöjligt eftersom bilen i det landet har blivit registrerat som export. Tidigare kunde ett intyg vara lösningen, men svenska transportstyrelsen stängde den möjligheten.

    Så bilen i fråga kan vara ok ur pappersmässigt vid första anblicken men att den blev problem vid ursprurngskontrollen. Jag känner till bilar som har plockats ner pga detta

    1 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Under förutsättning att man vill ha papper:
    Kontakta transportstyrelsen och be dem hjälpa till med det. Dvs beställ papper. Det lär ge ett pålitligt svar på din fråga. Antagligen det enda sättet om man litar på talesättet "jag tror det när jag ser det"

    Alternativt om det är en bil någon överväger att köpa: Be säljaren ordna saken (på köparens bekostnad?) som villkor för köp.

    Man kan söka på VIN/chassinummer på diverse sajter. Samt bara googla chassinumretet.

    Kolla gärna om bilen finns med på forumets speciella tråd Tråden om bilar som säljs i Sverige som varit skrot i annat land
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag skulle ringt transportstyrelsen utrustad med chassinumret och fråga.

    Jag var på väg att köpa en MC som var intagen till sverige utan papper innan, nån snäll och duktig människa på transportstyrelsen hjälpte mej att konstatera att den var
    skrotanmäld i tyskland, och då var det helt omöjligt att få in den i registret i sverige igen. (tror det hade gått om den var äldre dock)

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Det gäller att vara tydlig för det underlättar.
    Bilen sägs komma från USA men är inte inreggad för då vore det inga problem. Den finns alltså i sverige och saknar papper och såldes som sådan på auktion. Det verkar som att de flesta här anser att den inte går att registrera heller. Jag hade hoppats att med hjälp av chassinumret kunde man få nya papper från USA då den gått på export men det är kanske inte så det fungerar.
    Det är bara att glömma den bilen dvs om jag inte vill köpa den som reservdelsbil.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Fast om bilen varit reggad i USA så finns en chans. Jänkarna har ju ordning på sina bilregister och dessutom går mycket bilhistorik att gräva upp i USA med carfax som sedan årtionden varit legio för att hålla koll på fordonshistorik.

    Men var lite försiktig ändå, har den varit stulen så kan nog du väcka en björn som sover om du säger att du äger den - börja bara med att leta USA-historik (börja med att googla chassinummer, därefter kan du pröjsa en slant till carfax för att få ut massor med USA-historik) och om allt ser OK ut kan du ju höra av dig till DMV (Department of Motor Vehicles, finns en i varje delstat), bemannad med chassinummer, och fråga om de kan ordna nya papper.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-06-03 klockan 22:53.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Glöm den bilen genast.

    Jag fick tag på en NMVTIS-rapport på bilen och den är översvämningsskadad 2(!) gånger, och efter att ha blivit reparerad en första gång så rapporterades också diskrepans i mätarställningen.
    Den har inte varit inreggad i USA sen 2007.

    Fan vet om den ens är värd 30 papp som reservdelar.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Nu blir man ju nyfiken Patrik. Har du länk till bilen (auktion) eller liknande?

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Nej, men jag har läst rapporten.
    Läs den själv

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Importbil och vagnskadegaranti
    Av sportsedan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 01:12
  2. Försäkring och omkodning av nycklar på importbil?
    Av Murkas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •