Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Diverse elfel OG9-5

  1. #1

    Diverse elfel OG9-5

    Hej

    Nytt for mej är en 05’a 9-5 Aero hgv man., nyligen anskaffat med en viss forväntning av plock o strul, så:

    Halva tidet när jag vrider om nyckeln får jag antigen bara klickande framför, annars startar den direkt. Batteriet är ok och nyladdat.

    Halva tidet den går igång, fungerar värken hel ej halv ljus, riktningvisarna, vindruta torkare, spolarna, säteventilator, och ej fönsterhissarna.

    När det här äntligen fungerar vägrar ACC att gå igång å blåsa nått som hälst själv om jag sätter den i full kall / varm. Allt där syns normalt, men inget blås.

    Samma resultat med båda två nycklarna jag fick med bilen.

    Det är mej foreställt att det kan ha med ett trasigt eller skitigt tändlås att gjöra, men för jag plockar ut det, är det nått annat jag bör kolla?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Ljus, fönsterhissar etc går via Dice. Den boxen kan bli dålig, men även reläna till den, tror det är de lila. Kupefläkten kan ju vara död, inte helt ovanligt. Eller blåser den ibland?

  3. #3
    Aha visst, fläkten blåser ibland. Inte helt kallt da jag misstänker att den är låg på kylmedel, men värme går det - när det blåser.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det första felet, alltså att saker funkar/inte funkar beror troligen på att tändningslåset är utslitet, då brukar det bli sådär.
    Det andra felet, fläkten, är troligen fläktmotståndet.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Sista kan också vara så att fläktmotorn är utsliten, har bytt den vid c:a 30k mil med och pga. utslitna kol, detta var dock den äldre varianten av fläkt (#4635462, 1998-tidiga 2000). När kolen är utslitna så kommer och går funktionen beroende på vibrationer och värmeväxlingar, och försämras relativt snabbt med tiden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Hej

    Jag letar nu efter grundning g24 - sitter per wis på högersätets balk. Hår någon nån bild på den?

    Samt att jag får inte ur nyckeltunnan, själv med wis och youtube hjälp. Är det nått trix här jag missat?

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Gul-Kalle Visa inlägg
    Hej

    Jag letar nu efter grundning g24 - sitter per wis på högersätets balk. Hår någon nån bild på den?
    Ikke et bilde, men en tegning som kanskje hjelper til: https://saabwisonline.com/images/9600/img-g2/g24.jpg.

    Citat Ursprungligen postat av Gul-Kalle Visa inlägg
    - Samt att jag får inte ur nyckeltunnan, själv med wis och youtube hjälp. Är det nått trix här jag missat?
    Sett på denne også: http://saabworld.net/showthread.php?t=26395?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Diverse elfel 9000
    Av Snehken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-07-26, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •