Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorolja, intressant observation vid byte

  1. #1
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    339
    Medlem#
    8005

    Motorolja, intressant observation vid byte

    Gjorde ett oplanerat oljebyte på min 9000 häromdan, för att jag blev tvungen att byta toppackning. Bytte senast när jag ställde av bilen i september, och kört strax över 100 mil och ca en timme på bana i år efter det. Blev skapligt förvånad över att se hur mörk den var, bifogar bild. Nu kommer vi till delen där jag tror och gissar. Jag tror att det beror på att jag kör på race-olja, den är inte en long-life olja och har mer rengörande egenskaper, vad tror ni?

    Motorn har väl kanske gått 1000 mil sedan renovering och ser ut som ny om man lyfter ventilkåpan, uppskattar att jag gjort oljebyten minst var 200-250 mil och när jag körde GM-olja, så såg den ut som ny när jag bytte den.

    Är det någon annan som har liknande erfarenhet?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det blir ju så om man kör en flush också, så om man byter olja till en med andra additiv skulle det säkert kunna bli så också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Om jag vet att oljebytesintervallerna följts och det använts en kvalitetsolja så har jag har alltid blivit glad när oljan är riktigt smutsig när man byter, det visar att den gjort sitt jobb och hållit skiten borta från motor och i olja/filter istället. Oljor som ser fina och rena ut efter användning är definitivt inga bra oljor, då alla förbränningsrester stannat kvar i motorn istället för att följa med oljan ut.

    Mest förr och om man körde med lågprisade mineraloljor i varmgående motorer (som gama Turbo-Saabar) och särskilt vid slarv med oljebyten, så fick man koksning och svart olja pga det, väldigt obra. Men idag, kör man med en rengörande kvalitetsolja så ska oljan bli smutsig snabbt, annars är något fel. Tar kanske 50-100 mil innan oljan börjat bli märkbart mörkare i min 9-5 (som är frisk och inte tar mer än max 1 dl per 500 mil, behöver aldrig fylla på). Särskilt den oljan jag kört på 3 senaste åren, Shell Helix Ultra Dexos2 mm mm, "äkta" helsyntet, har blivit riktigt svart vid oljebytena, men motorn har aldrig gått bättre eller varit så mekaniskt tyst. Moderna lågfriktionsmotorer med slappa kolvringar släpper också förbi mer smuts från förbränningsrummet än äldre, något jag märkte tydligt med min gamla 3,5L BMW som inte ens tog 1dl per 1000 mil trots 30'+ mil, men den var väldigt långt från lågfriktion. Det tog flera hundra mil till, med samma olja, innan den nådde ungefär samma färg som i 9-5. Detta fenomen gör också att jag aldrig skulle få för mig att köra 3000 mil på samma olja, oavsett vad biltillverkaren säger.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Racingoljor har lågt innehåll av dispergenter/detergenter eftersom de korta bytesintervallerna sådana oljor är gjorda för inte kräver det, därtill så har de negativ inverkan på bland annat AW-additiv.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Fat hällt i tråg ser ju allt mörkt ut........hur det det ut om du häller den på en yta och tittar på den? Eller mellan fingrarna typ.

Liknande ämnen

  1. Fråga ang. byte av motorolja
    Av m.samuelsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 05:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •