Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: T-röd löser lacken...vad är problemet?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    T-röd löser lacken...vad är problemet?

    Fick för mig att våtslipa och lägga på lack på strålkastarna för att piffa upp dem. Det blev ju bra på ena lyktan men blev missnöjd med andra så jag tänkte slipa om och lacka igen. Lacken är nån vanlig "standard" lack på sprayburk från laitis. Lacken har suttit på minst en vecka så den borde va torr... Men när jag ska torka av ytan med t-röd så blir det omedelbart en enda seg gegga. T-röd borde väll inte lösa lacken? Eller? Vad är fel?

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Var klarlacket 1-komponent så är det förståeligt att det lossnar med t-röd.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Kan väldigt lite om att måla och lacka mer än vikten av att ytorna ska vara rena och fria från fett innan grundfärg, färg samt lack.

    https://laitis.se/klarlack-0-4l.html

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    T-röd (alltså Kemetyls) innehåller en mindre mängd aceton.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    "T-röd" kan väl vara lite vad som helst. Etanol eller isopropanol eller "vad vet jag"... utblandat med lite olika "vad vet jag". Så egentligen vet vi inte vad du använde att torka med. Och vi vet inte vad lacken skall tåla. Då blir det rena gissningar.

    Enklast är väl att ringa tillverkaren/försäljaren och fråga om lackens egenskaper. Samma gäller väl den "T-röd" du använde. Det kan ju vara bra/intressant att veta för framtida projekt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Jag har alltid tänkt t-röd som likadan oavsett märke. Bra att veta inför framtiden. På samma sätt kunde jag inte tänka mig att t-röd kunde lösa vissa bil lacker. Tål dessa lacker alla sorters spolvätskor då blir ju nästa fråga jag tänker. Bilen jag håller på med är en sliten gammal 9-3 som gått långt, en bra att lära mina misstag på bil till nästa projekt.

  7. #7
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Om det är CorroProtect du använt så står det ju uttryckligen att det är akrylfärg. Iaf enkomponent sådan tål inte alkohol och har man bott i villa vet man att ett sätt att testa om man har akrylatfärg eller alkyd (oljebaserad) färg på fasaden är att gnugga med T-sprit. Akrylat löses upp och fastnar i trasan medan den klassiska oljefärgen inte gör det.

    Jag har mest använt Biltemas bättringsfärg och den påverkas inte av alkohol, provade precis, så är då inte akryl, vilket jag inte heller trodde med tanke på lukten (om Biltema inte ändrat blandning senaste 3 åren). Akrylfärg kom väl främst fram av miljöskäl vad jag vet, inte för att vara bäst. Gäller mycket annat också för övrigt. Samtidigt brukar man passa på att höja priset också. OBS! Detta gäller inte nödvändigtvis 2-komponent med härdare, då man där har helt andra möjligheter att få tåliga färger.

    För övrigt låter det som rent vansinne att ha enkomponent alkrylfärg till bättringsfärg för bilar, då man duschar den regelbundet i alkohol via spolarvätskan. Kommer inte se så snyggt ut efter kort tid.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Ja, om det är så att akrylfärgen inte tål alkohol är det ju ren idioti att ha den på bilen. Är det bara ren miljöpolitik att företag väljer att sälja lack till bilen som inte egentligen är anpassat att ha på bilen?

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Olika rödsprit av olika fabrikat innehåller helt klart olika saker.

    Jag brukade förut torka av spackel/plåtytan med rödsprit innan lack, det gick hur bra som heslt tills jag fick slut på min flaska och öppnade en ny av annat fabrikat, vilket fick till följd att
    lacken reste sej när man lackade, först fattad ejag inte att det berodde på rödspriten, men efter att ha använt bromsrengöring istället så funkade det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Jag lackar en del. 1-komponentlacker är inte så tåliga. Du bör skaffa en 2-komponentlack om det ska vara på en bil tycker jag, då tål den avfettningsmedel och spolarvätskor, bensin mm. Du kan ju ta ngt annat än lack på glasen, tex lackförsegling.

Liknande ämnen

  1. Larm löser ut NG9-3
    Av Fredrik / 1941 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2020-07-20, 11:59
  2. Hur löser airbag ut?
    Av Ralleballe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 22:11
  3. 9-5 larmet löser ut då och då i ca 3 sekunder??
    Av sku i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 23:13
  4. Larmet 9-5 - hur löser man problemen?
    Av ergu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 19:32
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •