Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Låg värdering av cab, hur går jag tillväga?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Låg värdering av cab, hur går jag tillväga?

    Hej,

    fick ett bud på 57 000 av länsförsäkringar på min 9-3 -08 cab. Bilen har gått 17 000 mil. I övrigt är den i gott skick, dock är den högerstyrd.
    Närmsta bil på blocket som är högerstyrd går för 90 000.
    Tycker att inlösensumman är väldigt låg?

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Varför ska den lösas in?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Krockad tyvärr..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-20 klockan 19:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Tråkigt med krockad bil. Hoppas att det inte blev några personskador. Om du söker på ordet inlösen här på forumet så finns det lite olika trådar om försäkringsbolagens inlösningssbud. Det vanligaste tipset är att aldrig godta det första budet från försäkringsbolaget då de bara tittat snabbt på en lista på vad bilen kan vara värd. Du bör kunna komma med ett motbud som innehåller de saker som gör att din bils värde är högre än standardbudet. Skick, utrustning och annat.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Be försäkringsbolaget peka ut en likvärdig bil till salu för det belopp de erbjuder.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Billigaste som ligger i närheten på blocket går på 85000, den har dock gått mer och är en bensinare, ska påpeka detta imorgon när jag ringer dom! jag klarade mig bra, men älgen åkte till himlen

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Skönt att du är kvar på jorden!

    Det är väldigt få i Sverige som kan tänka sig en 10-15år gammal Saab. Oavsett pris. Svensksålda vänsterstyrda Saabars värde på den svenska marknaden är väldigt lågt.
    Men värdering är ofta svårt. För att bedöma värdet kan det vara bra om du berättar vad du betalade för den samt var och när köpte du den.

    Förklara gärna hur du tänker, varför anser du att 57000kr är lågt för en 13-14år gammal importerad(?), högerstyrd dieselcab. Vad tycker du är ett rimligt värde?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Det går nog att nyansera Mr Os observationer, även om han har en del poänger. Jag gör ett försök.

    Diesel är inte värdehöjande på en cab. Snarare tvärt om, många tycker att dieselknattret förstör den nedcabbade känslan. Så försök inte att använda det argumentet mot försäkringsbolaget. Och högerstyrningen sänker såklart priset påtagligt.

    Värdering går allmänt ut på att jämföra med liknande objekt. Just nu finns det bara två högerstyrda till salu, miltal ligger i samma härad som din:
    https://www.blocket.se/annons/skane/...o_cab/95343159 50kkr
    https://www.blocket.se/annons/skane/...t_cab/95023981 85kkr

    Den sistnämnda är hos en bilhandlare och har legat ute i snart två månader, så priset är nog för högt (annars hade den varit såld vid det här laget). Och så säljs den av bilfirma, de får ut högre priser än vad du som privatperson får.
    Den första är egentligen mer jämförbar med din. Visst, den är 3 år äldre, men den har samma miltal och säljs av en privatperson. Annonsen nämner några rostbubblor (som inte verkar vara särskilt farliga, man har svårt att se dem på bilderna) som kanske drar ner priset något, men å andra sidan är det en Aero!

    Ska jag gissa så ligger ett realistiskt pris på din bil (du har inte sagt särskilt mycket om den mer än modell år och miltal) baserat på de två jämförbara objekten så är det någonstans i spannet 50-80kkr. Så helt fel ute är nog inte försäkringsbolaget, men lite borde du kunna snacka upp den kan man tycka.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Vi saknar diverse relevant information om hur bilen var utrustad, om det var en Aero eller Vector mm. Därför blir det omöjligt att bedöma ett värde. Men av det som framkommer hittade jag endast sådant som påverkar värdet negativt.

    Visst kan man nyansera och utveckla lite mer hur jag resonerade när jag kom fram till att importerad, diesel och högerstyrd är tre egenskaper som var för sig gör att en cabspekulant väljer ett annat objekt. jellybear sammanfattar orsakerna till det mycket bra. Tillsammans skulle jag gissa att dessa tre egenskaperna gör en så gammal cab mycket svår att sälja i Sverige. Jag tror helt enkelt inte att någon enda spekulant väljer en högerstyrd diesel så länge det finns svensksålda vänsterstyrda bensindrivna alternativ. Och sådana finns det ganska gott om.

    När det gäller så här gamla välskötta bilar som ej är vinterkörda har ålder och körsträcka mindre betydelse. Bilar i fint skick med rätt utrustning har ett högt värde. Men övriga är egentligen bara "gamla Saabar". Tygtaket ses då som en grej till som kan gå sönder och ge kostnader och problem. Sådana har ganska lågt värde. Den på blocket för 84900kr & 20000mil har legat ute sedan 6/4 utan att bli såld. Det finns en högerstyrd till på blocket 17500mil 49900kr. Den är osåld sedan 25/4. Det visar att priserna är orealistiskt höga. Rent generellt kan man säga att alla blocketannonser som är kvar efter en vecka har alldeles för högt pris. Dessutom finns det alltid prutmån.

    Tanken är att försäkringspengarna skall räcka till att köpa en likadan bil. Säkrast är att hitta bilar som är så lika den som skall värderas som möjligt. Det är nog det bästa argumentet gentemot försäkringsbolaget. Som vi ser är dessa bilar sällsynta i Sverige. Då letar man lämpligen där sådana säljs, dvs i UK.


    Nog finns det ett stort utbud av högerstyrda bilar i UK att välja på. Jag gissar att det inte är speciellt svårt att få tag på en likvärdig bil under 57000kr.

    Dvs utan ytterligare info verkar värderingen väl hög.

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    TS, som ej lyckas besvarar frågor ovan, måste förstå att avsaknad av relevant information om fordonet försvårar en mer precis värdering. I det perspektivet är 57 tkr ett bra bud. Om TS ej är nöjd kan hen höra med kundombudsmannen eller en oberoende värderingsperson. Har du läst ditt försäkringsvillkor?

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag skulle ha försökt ignorera att den är högerstyd om inte försäkringsbolaget går in på det (vilket dom troligen gör då den som besiktigade bilen lär ha noterat det), och bara försökt hävda att man inte får en likvärdig bil till deras summa och att man anser att bilen är värd mer. Man kan till och med hävda att "Jag struntar i om den är höger eller vänsterstyrd, jag vill ha en motsvarande cab!"

    Jag har pratat med två olika skadereglerare privat, och båda hävdar att man ALLTID lägger sej på en låg värdering från början för att ha förhandlingsutrymme när kunden är missnöjd. Den ena sa även att den första summan som skickas ut är ofta ett rent listpris, och det rä först när kunden ifrågasätter som man börjar att faktiskt manuellt titta på vad bilen var i för skick, hade för motor, utrustning osv.


    Jag har bara fått ersättning för inlösning av en bil, min 9-5 '01 för många år sedan, men jag lyckades förhandla upp ersättningen med nästan 30% genom att hävda skick, få ägare och låga mil.. Iofs handlade det om ganska låga summor men ändå.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    TS, som ej lyckas besvarar frågor ovan, måste förstå att avsaknad av relevant information om fordonet försvårar en mer precis värdering. I det perspektivet är 57 tkr ett bra bud. Om TS ej är nöjd kan hen höra med kundombudsmannen eller en oberoende värderingsperson. Har du läst ditt försäkringsvillkor?
    Vad har försäkringsvillkoren med inlösenpriset att göra ? Och varför kontakta externa organisationer innan man förhandlat själv med bilaget ? det gör man väl först när förhandlingarna strandat ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Som jag sagt vid tidigare tillfällen, det finns två helt skilda fall, dels om andra parten är vållande, då gäller lagstiftning, dels om andra parten inte är vållande och inlösen sker via helförsäkringsdelen av en försäkring, då gäller försäkringsvillkoren. Utan att veta vilket går det inte att avgöra om försäkringsvillkoren är irrelevanta eller styrande. I praktiken är dock försäkringsbolaget ofta inblandat som ombud om motparten är vållande, och man har helförsäkring.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Dom säger väl iofs samma sak som jag skrev

    Så här gör du konkret:

    Begär först att försäkringsbolaget motiverar hur de kommit fram till sin värdering.
    Gör en egen utredning genom att leta efter bilar i motsvarande skick på sajter som Blocket, Tradera, Bytbil.com och Wayke.se. Använd också värderingssidor som bilpriser.se och prata med bilhandlare om du vill.
    Ta en fortsatt dialog med försäkringsbolaget med stöd av din utredning och försök hitta en lösning.

    Kommer ni inte överens, då är alternativet att gå till en värderingsman utsedd av handelskammaren (se besiktning.nu). Bolaget och kunden brukar dela på kostnaden för en sådan värdering, och hos vissa bolag står de för hela kostnaden. Tänk på att det förutom värderingskostnaden finns en risk att värdet sänks jämfört med det som försäkringsbolaget erbjöd.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Anser också att oberoende beiktningsman är effektivaste vägen framåt.

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Som GlennB skriver finns det säkert tillfällen när försäkringsbolag erbjuder lägre ersättning än vad det försäkrade objektet är värt. Men det är inget jag någonsin har råkat ut för. Så det skall man nog inte utgå från om man är missnöjd.

    Meningen är att försäkringen skall ersätta bilens värde. Dvs vad det kostar att köpa en likadan bil. Därför är det absolut bästa man kan göra att hitta ett antal likadana bilar som är till salu och visa försäkringsbolaget.

    Eftersom vi inte vet något annat än att det är en vanlig bil i normalt skick utan något speciellt extra bör detta inte var speciellt svårt. Är tanken att köpa en likadan bil, kan man lämpligen se till att få ett skriftligt erbjudande från säljaren och visa försäkringsbolaget vilken bil man vill köpa. Alternativt kan man (dessutom) be försäkringsbolaget visa var man kan köpa en acceptabel ersättningsbil för ersättningen de föreslår.

    Försäkringsbolaget vill naturligtvis inte betala ut mer än den skadade bilen är värd. Billigaste likadana bil är vad som gäller för dem. (det räcker pengarna till) Ägaren vill naturligtvis gärna få en så bra/fin bil som möjligt, gärna lite bättre än den som blev skrot.

    Det kan naturligtvis vara lockande att förhandla till sig så mycket pengar det bara går. Men då gäller det att inte bluffa eller lura försäkringsbolaget så det betalar ut mer än bilen är värd. Att folk gör så är inte ovanligt, men det är olagligt och straffbart. Försäkringsbedrägeri. Förhandling med syfte att reda ut bilens korrekta värde är såklart helt ok.

    Man skall nog tänka sig för en gång innan man börjar diskutera värdet i detta fallet. Försäkringsbolaget anser värdet är 57000kr. Det kan man acceptera. Ägaren tycker att detta är lågt. Första länken i mitt förra inlägg anger marknadspris till ca 1800GBP dvs ca 21000kr. Frågan är vad som händer när försäkringsbolaget kollar närmare. Tänk om de hade missat att den är högerstyrd men upptäcker det och korrigerar priset kraftigt ner.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Nu kan ju inte tanken vara att TS ska köpa en ny bil i England och frakta hit den , så nog bör TS och försäkringsbolaget titta på likvärdiga bilar till salu i Sverige.

    Som många skriver ovan så se till att hitta en likvärdig bil du kan tänka dig att köpa och hänvisa till den när du kräver ersättning , vill försäkringsbolaget ge mindre så be dom motivera detta.

    Strandar ni så är det en oberoende besiktningsman från Handelskammaren som man behöver vända sig till , värderingen kan då både gå upp och ner mot ditt ursprungliga bud.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Ring försäkringsbolaget och förklara att liknande ligger på 90 + länka, tex när min bil blev smälld så fick jag bud på 18 av försäkringsbolaget(Folksam). Ringde och förklarade att min var nästintill fullutrustad med taklucka etc och liknande låg mellan 35-45 000kr. Länkade några blocket annonser med liknande utrustning och miltal och så fick jag 38 000kr. Detta var en 9-5 2005a med 22000 mil

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ring försäkringsbolaget och förklara att liknande ligger på 90 + länka
    Exakt! Om man anser värdet är högre måste man förklara varför och bevisa med exempel. Har man korrekta argument och exempel löser det sig snabbt. Tänker man fel, kan försäkringsbolaget förklara varför de har rätt så man förstår. Vill man inte ringa, kan man mejla (tex länkar) då har man allt dokumenterat.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Nu kan ju inte tanken vara att TS ska köpa en ny bil i England och frakta hit den
    Varför inte? Det är ju där de finns!
    Det har inte framkommit något i tråden om detta. De högerstyrda bilar som finns i Sverige är ofta köpta i England och fraktade hit. Orsaken till att TS har en högerstyrd bil kan vara att TS brukar köpa sina bilar i England. Om det vet jag inget. Men fraktkostnaden till Sverige bör täckas av försäkringsbolaget.

    Om marknadspriset i UK var 21000kr och om transporten till Sverige ligger under 36000kr räcker ersättningen från försäkringsbolaget gott. Det skulle inte förvåna mig om den tom räcker till köp och transport av två likvärdiga bilar...

    Men tänk på att försäkringen ersätter bilens värde. Man får inte en annan bil. Det behöver inte vara enkelt eller ens möjligt att köpa en likvärdig bil. Alla kan ju tex ha skrotats. Tex om man kraschar en Saab Sonett I och alla andra står på museum. Ett extremt exempel, erkännes. Men om man kraschar en bil som aldrig sålts i Sverige, men som finns utomlands, kan man absolut värdera den till vad det skulle kosta att importera den.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    så nog bör TS och försäkringsbolaget titta på likvärdiga bilar till salu i Sverige.
    Jo, såklart är det enklast. Det har de gjort.
    Det finns två st. Men när det gäller många produkter har vi idag en global marknad. Tillgången till vissa begbilar och bildelar varierar från land till land. Man får helt enkelt köpa vissa USA-bilar i USA, vissa Toyota-delar i Japan och högerstyrda bilar i Storbritannien.

    I Sverige är en högerstyrd bil är helt enkelt inte likvärdig med en vänsterstyrd. Jag tror inte någon i denna tråd skulle acceptera att få en högerstyrd som ersättning för sin egna bil om den blev älg-skrot. För i Sverige är numera alla Saabar billiga och högerstyrda är därmed i det närmaste värdelösa.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    oberoende besiktningsman från Handelskammaren som man behöver vända sig till , värderingen kan då både gå upp och ner
    Precis, det är viktigt att tänka på. Dessutom kan man inte överklaga den värderingen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Det är ett bra bud från försäkringsbolaget. Vad kostar en likvärdig? 15000 kr + 35 % i tull och moms typ.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta spindelleder og900. Hur gå tillväga?
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •