Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Identifiera tre växellådor 99 och og900

  1. #1
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    Dolt

    Identifiera tre växellådor 99 och og900

    En person som såg min rally-99 frågade i måndags vad för växellåda jag hade i den bilen. Detta då denne håller på att bygga en Saab rallybil enligt regementet Appendix K. (Tror han bygger en Saab 90.) Utöver rally-99:ans växellåda så har jag två lösa växellådor ståendes som jag nu undrar över.

    Sidan http://900aero.com/main/tech_main_tranny.htm är väldig bra att kolla på när det gäller växellådor till og900, men det saknas tyvärr data för Saab 99.

    Rally-99:ans växellåda. G34601. Om jag med hjälp av 900aero.com och gissar lite så antar jag att lådan har (hade från fabrik ska väl tilläggas) 4 växlar och 6:ans primär. Men vilken bil satt den i, vilken motortyp och under vilka år?



    Växellåda till og900. Något enklare. GM45610 innebär enligt 900aero.com att det är en växellåda till og900c, i, i16, S16, T8, i cat 1987-1988. Har inte kollat igenom några byggbilder, men denna växellåda tror jag medföljde lättrycksturbomotorn som nu sitter i min rally-99. Lättrycksturbo med styrsystemet Lucas CU14 från 1990 tror jag. (Satt en förgasarmotor i 99:an när jag köpte den. Primärkåpan och främre fästet kan komma från den förgasarmotorn.) Det jag inte blir klok på är årtalen som anges på 900aero.com. Motorn med lättrycksturbo kom väl först 1990? Eller tänker jag fel? Kan ju vara så att när jag köpte motorn så satt inte originalväxellådan på den motorn.






    Tredje växellådan. G34505. Denna växellåda kommer jag inte ihåg var jag fått den ifrån (minne som en guldfisk) men den är gissningsvis till en 99. Finns inte med på 900aero.com. 4 växlar och 5:ans primär? Vilken Saab satt den i, vilken motortyp och under vilka år? Någon del kokillgjuten?


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 296

    Identifiera tre växellådor 99 och og900

    Ta någon bild på hela den första lådan. Borde kunna vara ett kokillgjutet primärhus. Isåfall 77-80. Troligen 99 turbo.

    Låda 2 är ~87, satt inte på din LTT -90 motor från fabrik. 9:33 slutväxel och de små inre medbringarna. Suttit på en 900.

    Den sista ser ut att kunna vara en låda från ~81 med pressgjutet primärhus och växellådshus i kokill. Suttit i en 99a.
    Senast redigerat av Realpower den 2021-05-20 klockan 20:51.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 497
    Låda 2 borde ha "intern spakcentrering" och har oftast kokillgjutet pinjonglagerhus. Om inte jag minns galet borde den haft stora medbringarna men sånt kan ju vara bytt (ser ut att vara gjort något på denna).

    Låda 3 som redan skrivet en kokillåda av den sista?!? versionen som saknar förstärkningsribborna men väger nästan som "den starkaste". Tror den har de små lagren på bottenstocken.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 296

    Identifiera tre växellådor 99 och og900

    GM45610 ska ha både intern spakcentrering och kokillgjutet pinjonglagerhus av den tidiga/lilla varianten ja.
    Senast redigerat av Realpower den 2021-05-21 klockan 11:54.

  5. #5
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    Dolt
    Tackar för svaren.

    Fler bilder på växellåda nummer 1, Rally-99:ans växellåda. G34601.







    Syns tydligt att 99:an nu har stått ett tag. Åren går.



    Förutom byte av motorn i 99:an, från förgasarmotorn till LTT (MY90), så byttes det till 900/9000 bromsar fram. Då byttes även drivklockorna från små till större antar jag. Jag har ju gjort allt jobb själv, så hittar jag bara byggbilder från runt 2000 och framåt så borde vi kunna klura ut vad som hört till vad från början.

    Kom på efter jag postade första inlägget att det i garaget finns en turbomotor till som hänger i ett motorstativ. En og900 motor som ska/skulle få trionic 5. Den började jag bygga innan LTT-motorn köptes. Saabtrimslegendaren Bengt-Erik Ström har honat cylindrarna till första överdimensionen (heter det så?), vev och kolvar har monterats, triggerskiva och fäste finns, styrsystemet med kablage ligger i garaget. Då jag inte hann klart den motorn till Saabfestivalen 2005 (eller om det var 2007) så köpte jag en komplett LTT motor (kan kanske ha varit av "Popeye") och stoppade i den tillfälligt i rally-99:an. Tillfälligt som i tillsvidare... Växellåda till og900 GM45610 kan vara till motorn som hänger i vaggan.

    Kan vara så att växellådan som följde med LTT-motorn sitter tillfälligt monterad på förgasarmotorn. Tyvärr står det en uppallad og900 i vägen så jag kommer inte åt att titta på varken motorn som byggs eller förgasarmotorn. Får kolla efter dessa när yttre drivknutsdamask är bytt och bilen kan flyttas.

    Riktigt bra med all info från er! Tredje växellådan G34505 är väl troligast att rallybilsbyggaren är mest intresserad av låter det som i era svar. Bra att då veta lite mer vad det är för något. Antar att jag någon gång tyckt att det kan vara bra att ha växellåda i reserv om den i min 99 skulle haverera. Återstår att försöka klura ut exakt årtal och motor som den fanns till.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 296
    Utifrån de extra bilderna på första lådan ser inte primärhuset ut att vara kokill tyvärr, men växellådshuset är det. Troligen också runt ~81.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 497
    Skulle tro att växellådsbyggaren är mest intresserad av GM34601 då den har den "tunga" utväxlingen på bottenstocken och troligen turbodrev
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    Dolt
    Då ska vi se om jag kan sammanfatta vad vi vet eller tror hittills.

    Nr1. G34601. Växellådshuset kokill. Primärhuset ser ej ut att vara kokill. Troligen runt 77-81. Kanske 99 turbo. "Tunga" utväxlingen på bottenstocken och troligen turbodrev. Stora medbringarna kommer nog från min växellåda G34601.

    Jag har nu lyckats "gräva fram" förgasarmotorn som satt i 99:an när jag köpte den. Finns ingen växellåda monterad på den motorn så med 99,9% säkerhet så är växellådan G34601 som nu sitter i 99:an samma låda som satt i den bilen när jag köpte den. (Har varit många olika kombinationer av motor/låda innan jag köpte bilen.) LTT-motorn som jag själv stoppat i bilen har jag nu kunnat bekräfta att den kommer från "Popeye". Säljesannonsen finns fortfarande kvar på hans hemsida.


    Nr2. GM45610. Intern spakcentrering och kokillgjutet pinjonglagerhus. Från en og900. ~87. Jag har troligen tagit tagit de stora medbringarna från denna låda och monterat på växellådan i 99:an. De små medbringarna på denna växellåda kommer då från växellåda G34601.

    Har nu också kollat vad för motor som sitter i motorstativet i garaget. Den motorn som troligen hört (eller köpts) ihop med GM45610. Motornblockets stämpling är B202 2 I53M K. Det vill säga: Bensin, 20 kubikdeciliter, 2 kamaxlar, 2 = og900, I = bränsleinsprutning, 5 = kallstartsventil, 3 = Klarar minst USA krav, M=manuell, K=1989. Denna motor är/var tanken att montera trionic 5 på och sedan stoppa i min rally-99.


    Nr3. G34505. Växelåda från ~81 med pressgjutet primärhus och växellådshus i kokill. Suttit i en 99.

    Jag har ännu inte hittat några inköpsbilder på den här växellådan men kan vara en reservlåda jag köpte av personen som en gång i tiden byggde om bilen till rallybil. Har varit en ägare emellan, men växellådan som idag sitter i bilen har ett dunkande ljud vid vänstersväng i hög fart. Felet hittades aldrig innan ägaren före mig köpte 99:an, så dealen blev då att "kör till lådan rasar så monterar jag en ny då". Det var för ungefär 25 år sedan och lådan håller än. Googlade G34505 och hittade lite hjälp i Finland. https://www.varaosahaku.fi/fi-sv/S%C...84/ID-2359870/ Nu vet jag ju inte om lådorna i mitt garage är vad de var från fabrik, men 99 GL från 83 låter väl rimligt?


    Tror att jag nu, med er hjälp, har betydligt bättre koll än innan.



    Informationen om blocket fick jag härifrån: https://saabklubben.se/forum/amne/ar...torblock-b202/

    Citat Ursprungligen postat av saabaero
    För 9000 gäller följande, antagligen samma för 900


    Pos 1 => B=bensin
    Pos 2-3 => 20 = 2dm3
    Pos 4 = antal kamaxlar
    Pos 5 = Bilanpassning (3= 9000)
    Pos 6 => Utförande. L= turbo med IC; I=bränsleinsprutning
    Pos 7 => Utvecklingsvariant
    0 = utan knacksensor
    1 = Med knacksensor
    2 = Med Saab DI
    3 = Alt turboaggregat, speciella inloppsventiler
    4 = Alt turboaggragat
    5 = Kallstartventil
    Pos 8 => Avgasreningsnivå
    0 = Utan markandsanpassning
    1 = Klarar minst europeiska krav
    2 = Klarar minst svenska krav
    3 = Klarar minst USA krav
    4 = Klarar minst ME:s krav
    Pos 9 = Växellådsanpassning. M=manuell; A= Aut
    Pos 10 = Årsmodell
    G = 1986
    H = 1987
    J = 1988
    K = 1989
    Pos 11-16 = Tillverkningsnummer


    Citat Ursprungligen postat av saabaero

    På vanligt Saabvis är det såklart tillkrånglat

    Det finns 3 olika sätt att tyda motornumret på og900

    Ver 1 1979-1983
    Ver 2 1984-1989
    Ver 3 1990-


    Pos 10 = N => MY 1992


    För din motor gäller
    Pos 1 => B=bensin
    Pos 2-3 => 20 = 2dm3
    Pos 4 = antal kamaxlar
    Pos 5 = Motorutförande
    C = Enkleförgasare
    I = Bränsleinsprutning
    S = Bränsleinsprutning, turbo
    L = Bränsleinsprutning, turbo + intercooler
    Pos 6 => Bilanpassning
    1, 3 eller 5 beroende på vilken avgasreningsnorm den uppfyller
    Pos 7 = Växellådsanpassning. M=manuell; A= Aut
    Pos 8-9 => Variant
    00 = Grundnivå (ingen variant)
    01 = Motor anpassad till krav på bränsleavdunstningssystem
    02 = Med speciell utrustning för förbättrad kallstart
    03 = Alt. bränslesystem CU14
    04 = CU14 + bränsleavdunstningssystem
    05 = Speciella inl. ventiler
    06 = Speciella inl. ventiler + tillkommande krav på bränsleavdunstningssystem
    07 = Motor med T25 turbo
    09 = Motor med effektoptimering
    Pos 10 = Årsmodell
    L = 1990
    M = 1991
    N = 1992
    Pos 11-16 = Tillverkningsnummer
    Senast redigerat av mioh den 2021-05-25 klockan 14:01.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Og900, Motor B212, växellådor
    Av jesprut i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-16, 13:23
  2. Vad kör ni med för olja i era Og900.ors växellådor??
    Av larsola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 23:46
  3. Skillnader växellådor og900
    Av LaserStefan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 08:22
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 01:40
  5. Växellådor i og900
    Av Raffo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •