Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startproblem och P1623 en kall morgon OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -

    Startproblem och P1623 en kall morgon OG9-5

    Jag har fått en nystart med min kära bil efter några år med småbarn och andra större bekymmer... Jag ska faktiskt lämna in bilen och få nya skärmkanter bak gjorda, eftersom jag själv inte kan svetsa och inte haft tid att slipa. Så nu ska bilen få den omsorg den behöver och jag blir aktiv på landets bästa forum igen!

    Ett problem som dök upp här om veckan när jag hälsade på vänner och hade bilen ute över natten (varmgarage i vanliga fall och nu var det nollgradigt på morgonen) var att allt blev svart någon sekund efter start. Motorn hostade vidare men all instrumentbelysning och klocka osv försvann. Så stängde jag av och försökte igen, och då gick det bra men motorlampan lyste. Jag kollade koden med en gång: p1623. Nollställde och körde vidare. Nästa morgon på vid samma utetemp lät jag tändningen stå och tänka ett tag före start, och då slocknade allt igen, i tändningsläge. Startmotorn fick ingen ström. Nyckeln till off igen och nytt försök utan problem.
    Sedan hände det en dag när jag kört en kilometer att allt slocknade i två sekunder, motorn gick, tändningsläget med alla lampor kom tillbaka och sedan var allt som vanligt igen.
    Är det här början på ett större problem som bör ses över? Kanske kommer det i framtiden även i garaget... Vad kan det vara?

    Undrar
    Martin
    Saab 9-5 Aero 2004, B235R Kombi

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Låter som dålig kontakt i tändningslåsets bottenkontakt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Ok, ja tändningslåset strular ibland när man tar ut nyckeln. Det där låsande knäppet på slutet kommer aldrig och bilen går inte att låsa med fjärrkontrollen. Hänger det ihop?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Kanske värt att börja med att ta ut nyckelcylindern och göra rent den först, innan du byter bottenkontakt. Det är lätt gjort. Byta bottenkontakt tyckte i alla fall jag var rätt meckigt. Gjorde det nyligen och det gick definitivt men en ny ligger på runt 2400 tusen och det tog sin lilla tid för mig, men jag är inte värsta mekanikern heller.

    Om startmotorn går och om de händer under färd så vetetusan om det är bottenkontakten. kanske kolla mot impulsgivaren/vevaxelgivaren? det är billigare och lättare att byta ut den, och ändå en slitdel så kanske inte helt dumt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Tack för svar!
    Det har inte hänt igen, nu när jag är tillbaka i varmgaraget. Det hade med kylan att göra, så något med kontakten eller någon jordpunkt eller så. Svårt att felsöka när det inte kommer tillbaka igen, men kontakten är kanske bra att kolla ändå.
    Vevaxelgivare är kanske bra att byta i vilket fall.. Jag testar lite.
    Martin

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Att byta en fungerande Saab/Bosch original mot en en ny billig kina-givare försämrar driftsäkerheten. Om du byter, byt till en ny original.

    Men om du har fel på vevaxelgivaren så påverkar det motorns gång vilket du inte säger dig ha problem med, och vevaxelgivaren släcker inte instrumentbrädan, så jag ser inte varför du skulle vilja byta den.

    Men det låter som du har två skilda problem med tändlåset, det ena att den håller på att becka ihop (och bör rengöras innan det blir ett haveri), och att du som Hyvens säger, sannolikt har problem med tändlåsets bottenkontakt. Dessa två problem är sannolikt orelaterade, det första beror på accumulerad smuts och slitage, det andra är nog mera otur. Felkoden är troligen ett direkt resultat av att spänningarna är vingliga.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •