Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kärvande tändningslås OG9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Kärvande tändningslås OG9-5 -99

    Hej, har en Saab 9-5 -99 års modell. Tändningslåset har blivit lite kinkigt ibland, framförallt fjädrar det inte upp utan att man måste lirka lite på det efter man tagit ut nyckeln. Är även lite kärvigt ibland att vrida om nyckeln från "LOCK"-positionen.

    Tänkte därför skaffa en begagnad tändningslåscylinder och antingen byta ut direkt eller ha den liggande i bilen "just in case". Men blir inte riktigt klok på vad som egentligen måste göras när man byter låscylinder och nyckel - tänker på transponder och fjärrkontroll.

    Det verkar som att transpondern sitter i fjärrkontrollsenheten på min nuvarande nyckel, för tar jag ut hela fjärren ur nyckeln och försöker starta så går det inte. Isåfall borde jag väl kunna byta låscylinder och flytta över min gamla fjärrkontroll till den nya nyckeln, och allt är frid och fröjd? Förutom att jag måste ha den gamla nyckeln för att kunna låsa/upp dörrar och baklucka manuellt vid behov?

    Om jag kan göra som ovan så är det ju bara själva "metallen" som blivit bytt - dvs. nyckeln och låscylindern - men all elektronik är densamma som innan, så man behöver inte gifta in någonting eller krångla med elektroniken?

    Men då undrar man ju också - passar min fjärrkontroll i vilken nyckel som helst som ser likadan ut? Och passar låscylindern i låshuset? Tycker de flesta begagnade på Bildelsbasen ser likadana ut som min nyckel och cylinder, även de från andra årsmodeller?
    Senast redigerat av BadCash81 den 2021-05-15 klockan 20:24.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Problemet är mekaniskt och sitter i låscylindern. Det räcker ofta att plocka ut och rengöra låscylindern, finns trådar om det. Om du inte vill det kan du beställa en ny låscylinder med samma nyckelkod från en Saab ÅF.

    Om du nu har den kombinerade nyckeln/fjärren som kom 2001 så ligger identiteterna i elektronikdelen av nyckeln, går lätt att flytta om de behövs. Låsylindern och den nyare varianten av slipad nyckel har ingen elektronik, men i de gamla nycklarna 2000 och tidigare är lite knepigare att flytta saker. Men det är ingen svårihet att lägga in nya nycklar med Tech2 heller.

    Se till att lösa problemet innan cylindern blir så dålig att du inte får ut den. Så länge du kan vrida den till lägen mellan "OFF" och "ON" där man kan trycka in sprinten som håller cylindern är det enkelt att plocka ut den.

    Man bytte typ av nyckelblad mitt i årsmodell 2003, men låscylindrarna ska passa rakt av att byta mellan systemet så länge det rör tändlåset.
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-05-13 klockan 19:37.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Hej, ta ur låscylindern ur tändningslåset medans det ännu går och inspektera låsblecken hur mycket dom sticker ut med nyckeln i. När nyckel och bleck slits börjar låsblecken sticka utanför cylindern. Med nyckeln isatt i cylindern kan du fila bort usticken så slipper du byta nyckel och låscylinder. Lite svårt är det eftersom slitna bleck vill fjädra in när man filar på dom, men det går efter litet tag. Enklast är en elektrisk bandfil till detta.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Visst, men TS problemen låter som det huvudsakligen är smuts.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Problemet är mekaniskt och sitter i låscylindern. Det räcker ofta att plocka ut och rengöra låscylindern, finns trådar om det. Om du inte vill det kan du beställa en ny låscylinder med samma nyckelkod från en Saab ÅF.

    Om du nu har den kombinerade nyckeln/fjärren som kom 2001 så ligger identiteterna i elektronikdelen av nyckeln, går lätt att flytta om de behövs. Låsylindern och den nyare varianten av slipad nyckel har ingen elektronik, men i de gamla nycklarna 2000 och tidigare är lite knepigare att flytta saker. Men det är ingen svårihet att lägga in nya nycklar med Tech2 heller.

    Se till att lösa problemet innan cylindern blir så dålig att du inte får ut den. Så länge du kan vrida den till lägen mellan "OFF" och "ON" där man kan trycka in sprinten som håller cylindern är det enkelt att plocka ut den.

    Man bytte typ av nyckelblad mitt i årsmodell 2003, men låscylindrarna ska passa rakt av att byta mellan systemet så länge det rör tändlåset.
    Tack för info!

    Har redan haft ut låscylindern och gjort rent och fettat in, men det blev bara marginellt bättre, måste fortfarande vicka lite på låset för att det ska ploppa upp efter jag tagit ut nyckeln.

    Hmm, detta gjorde mig om något än mer förvirrad - min är en -99'a men verkar ha transpondern i "fjärrkontrollen" som kan plockas ut ur nyckeln. Har iofs en reservnyckel + separat stor och klumpig fjärrkontroll också. Den nyckeln har ingen fjärrkontroll, och transpondern verkar vara ingjuten i nyckeln (finns ingen lucka eller liknande). Låter isåfall som att den är originalnyckeln, men att någon tidigare ägare skaffat en nyare nyckel med inbyggd fjärrkontroll? För du skriver ju att den nya typen av nyckel inte kom förrän 2001?

    Kanske skulle försöka göra rent låset en omgång till. Fattade inte hur man skulle få ut själva den inre cylindern, så jag hade loss och gjorde rent kring fjädern i botten och uppe i toppen där nåt litet stift åker in/ut och låser nyckeln i uppfjädrat läge. Stiftet glider lätt, så misstänker att det kärvar någon annanstans "inne i" låset.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Du ska inte ha fett i låset, det fastnar damm det. Det finns speciella smörjmedel för ändamålet.

    Se här hur man tar isär cylindern för rengöring: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1543310

    Det är säkert föregående ägare som skaffat en ny nyckel, som original 1999 var det separat fjärr och nyckel (vars transponder är inte ingjuten, ser bara så ut eftersom skarven är listigt placerad, och den nyckeln är till skillnad från övriga varianter dessutom helt vattentät).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36
    Tack! Hittade nyss den här tråden som beskriver det hela väldigt detaljerat: http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A4ge-OG-9-5

    Det fanns redan lite fett i bottendelen av låset och uppe vid stiftet som låser det i uppfjädrat läge - borde det inte göra det? Tänker att det är ju inte inne i låset, och de delarna sitter ju dammskyddade nere i låshuset?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Jo. Jag menade inget fett inne i cylindern.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36
    Då var operationen avklarad, med hjälp av instruktionerna i
    - denna forumtråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A4ge-OG-9-5
    - och denna YouTube-videon: https://www.youtube.com/watch?v=KrejkaVKKvk

    När all gammal smuts och fett och annat gojs avlägsnats med lacknafta och T-röd så kärvade låset rejält att vrida om. Var tvungen att fila ner låsstiften och runda av hörnen för att få låset att rotera smidigt.

    En annan viktig detalj jag lade märke till var att det trots all rengöring inte fjädrade upp så lätt när nyckeln togs ut. Testade att med en liten fil runda av lite skarpa kanter och hörn där den fjäderbelastade pinnen löper, men det hjälpte föga. Till slut testade jag att dutta lite bromscylinderfett på den fjäderbelastade pinnen, och voilá - då gick det hur smidigt som helst! Det kanske kan hjälpa någon annan.

    Hursomhelst ett pilligt jobb med många små fjädrar och andra delar som man måste hålla reda på och få dit på rätt ställe (utan att de flyger iväg!), men när man väl fått ihop det så blev låset som nytt.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Kärvande gaspedal
    Av Forsgren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 16:13
  2. [LÖST] Kärvande bromsok 9000
    Av Janneman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •