Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Startproblem OG9-5

    Startar inte. Beror det på låg kylvätskenivå?

    Vattenpumpen på min 9-5 -00 började läcka kraftigt, dock precis när jag kom hem snällt nog. Körde in bilen i garaget och beställde en ny pump. Idag skulle jag börja ta bort den gamla pumpen och tänkte vända bilen för att få bättre plats. När jag försöker starta tänder den till en gång och sedan helt dött. Finns det någon säkerhetsspärr som hindrar bilen att starta när det är nästan tomt på kylarvatten.?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Nej. Om den gick 1-2 sekunder för att sedan inte gå, kontrollera bensinpumpen. Kan enkelt göras med multimeter i säkringsboxen: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tack för svar, ska kolla detta när jag fått den nya vattenpumpen och satt ihop bilen. Skumt bara att två saker rasar i stort sett samtidigt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    4,95 ampere med något för låg batterispänning efter startförsöken. Tyder väl på att pumpen är ok? Har inte kunnat prova att starta mer än då vattenpumpen är bortplockad, får ny i morgon. Några andra förslag ifall den fortfarande inte vill starta när den sitter ihop?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Lite lågt, men kan ju bero på batteriet. Men då kommer följdfrågan, är det så att batteriet var nästan tomt när du försökte starta (dvs. att du helt enkelt har för låg spänning för att den ska kunna tända)?

    Den andra saken som kan gå hux flux är tändkassetten, så nästa sak på listan är ett provbyte med en känt fungerande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Batteriet var okej när problemet först uppstod men jag snurrade på flera gånger när den inte tände igen. Hade bara 11,2 volt nu när jag testade bränslepumpen. Får testa vidare när jag fått och monterat vattenpumpen.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Nä, vill inte starta. Har också tryck vid Schraderventilen så bensinpumpen är nog ok. Har ingen att låna tändkasset av och vad jag förstått går den inte att testa. Får beställa en ny och hoppas på att det funkar sen.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Med Tech2 kan man testa tändkassetten (ivilketfall på T5 bilar)
    Men det är alltid bra att ha en extra kassett.

  9. #9
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Om bensinpumpen surrar, skulle du kunna prova följande. Dra på tändningen (starta inte motorn) så att pumpen startar, när den stannat så vrider du sv tändningen och gör samma procedur igen 2 gånger. Prova sen att starta motorn, startar han på det så har du funnit felet
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bjoost61 Visa inlägg
    Nä, vill inte starta. Har också tryck vid Schraderventilen så bensinpumpen är nog ok. Har ingen att låna tändkasset av och vad jag förstått går den inte att testa. Får beställa en ny och hoppas på att det funkar sen.
    Man provbyter för att utesluta problemet, det är långt ifrån säkert att den är problemet. När de avledier plötsligt kommer det ofta lukt samtidigt. Om du skriver var i landet du bor i din profil kanske någon kan hjälpa dig med ett provbyte.

    Med tanke på att de skedde i samband med mekande så är det ju en klar risk att man skapat felet utan att märka det (kablar, kontakter, säkringar?)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Om bensinpumpen surrar, skulle du kunna prova följande. Dra på tändningen (starta inte motorn) så att pumpen startar, när den stannat så vrider du sv tändningen och gör samma procedur igen 2 gånger. Prova sen att starta motorn, startar han på det så har du funnit felet
    Pumpen kommer inte att gå andra gången man slår på tändningen, om man inte väntar mycket länge innan man slår på tändningen igen (finns två olika tider, 45sekunder resp 10 minuter beroende på startfall).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Startproblem OG9-5

    I så fall är det fel på mina bilar, vrider tillbaka nyckeln till off och sedan till on igen och då startar pumpen igen
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    @Långmilare, felet uppstod inte i samband med mekning, hade bara kört in bilen i garaget för att meka och skulle vända den.
    @Raysed, ska testa.

    @Långmilare, bor i Fårösund på Gotland tror att jag kollat de flesta som vet men ska skriva i profilen också var jag bor.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Det var inte tändkassetten, det var vevaxelgivaren. Som tur var hade jag beställt en för säkerhets skull. Lite pilligt att byta men nu går bilen snällt igen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av Pantera i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-04-19, 20:51
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av labanejohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 21:26
  3. [LÖST] Startproblem OG9-3
    Av Galten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 13:55
  4. [LÖST] Startproblem, 9-5 2,0t
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:59
  5. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •