Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oljetrycksvarning när motorn blir varm OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -

    Oljetrycksvarning när motorn blir varm OG9-3

    Halloj!

    Nu undrar jag om det är så att min gamle trotjänare sjunger på sista versen eller om det finns några billiga enkla kontroller/åtgärder man kan göra för att ringa in problemet.

    Fakta:
    9-3 2.0T 2002, drygt 30 000 mil, bytt turbo efter ras mot bättre beg för kanske 5 000 mil sen. Ganska rostig vid det här laget så inga större investeringar kommer att göras, då får den hellre somna in för gott...

    Symptom:
    Oljetryckslampan börjar lysa efter att man kört en stund, typ en halvtimme. Först blinkar det lite, men sen mer och mer.
    Ibland ger den ett litet rökmoln när man startar (ungefär så började resan mot turboraset), så jag trodde egentligen inte att den skulle överleva vintern. Men det har inte blivit värre och uppträder bara ibland.
    Lite spår av majonäs vid oljepåfyllningen.
    Besiktigad i mars utan anmärkningar på avgasreningen.

    Hur troligt är det att det är falsklarm, dvs att det är fel på tryckgivaren? Kan man kolla trycket på nåt vettigt sätt utan större kostnader eller mekande?
    Eller är det bara att köra ner huvudet i sanden och låtsas som om det regnar och se hur länge det funkar?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    42
    Mäta oljetryck mekaniskt med en mätare (manometer) för att veta vad det är för oljetryck i verkligheten.
    Oljetryckontakten sitter inte lätt till bakom startmotor, lossa startmotor för att komma åt,.
    Misstänker kanske att den beg turbo som monterades kanske inte hållit längre.
    För glapp så oljan smiter för snabbt förbi lagringen och till retur i tråg??

    Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Kanske, men när den första rasade så hade jag inga varningar om oljetryck innan, men den oljan åkte väl ut i avgasröret istället, om man ska döma av Lütsendimman bakom bilen...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    SAAB själva rekommenderar att man skall mäta oljetrycket vid oljefiltret. Det är mycket enklare än att komma åt oljetryckskontakten på motorn baksida. Dom skruvar bort en banjoskruv och sätter dit sin oljetrycksmätare.

    Klicka på "vänster-pilen" i länken så ser man bajoskruven som används
    https://saabwisonline.com/a5/9-3/200...b235r-b205l-r/

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går på 3cyl när motorn blir varm OG9-5 B2x5
    Av KFAL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 17:13
  2. [LÖST] Motorn lägger av när den blir varm OG900 T16
    Av Paven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 16:56
  3. [LÖST] Motorn blir inte varm OG9-5 B2x5
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •